DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

A NASCAR újra megidézi a múltat a hétvégén

Vannak, akik ellenzik, másoknak egyből elnyerte a tetszését a széria salakpályás versenye, ami szervesen hozzátartozik a NASCAR történelméhez. Azon persze szintén lehet vitatkozni, hogy mennyire volt jó ötlet pont az egyik legrövidebb és legszűkösebb pályát, a Bristol Motor Speedway aszfaltját átalakítani erre a célra, ám a szervezők kitartanak emellett. 2021 óta ezen a helyszínen egy különleges hétvégét láthatnak a rajongók, amire sokáig nem volt példa, mivel még 1970-ben hagyták maguk mögött a dirtpályákat, de a dolog most reneszánszát éli. Ehhez azonban komoly munkálatokra van szükség, hiszen jelentős mennyiségű agyagból és fűrészporból álló keveréket visznek fel ilyenkor a bristoli vonalvezetésre.

A hétvége különlegességét azonban a pálya mellett a megváltozott lebonyolítás is adja, mivel szombaton kvalifikációs futamok határozzák meg a rajtsorrendet. A mezőnyt négy csoportra osztják, majd a 15 körön át tartó úgynevezett heat-futamok során dől el, honnan indulnak a pilóták, mégpedig az egyedi pontozás által. Az egyes versenyek győzteseit 10 ponttal jutalmazzák, a második helyezettek 9 pontot kapnak, a harmadikok 8 egységet és így tovább. Ezen túl a heat-versenyen mindenki annyi pontot zsebelhet be pluszban, amennyi pozíciót sikerült javítania, az ebből összeállt tabella pedig meghatározza majd a végső sorrendet. Mindez a bajnokságba persze nem számít bele, oda majd a szokásos vasárnapi futamon lehet pontokat gyűjteni. Itt a résztvevőknek 250 kört kell majd teljesíteni három szakaszra bontva, de különlegesség, hogy csak az etapok között lehet kijönni kerékcserére és tankolni. Ez alól kivételt képez persze, ha valamelyik autó megsérülne és indokolt lenne a szervizelés.  

A 2021-es versenyt Joey Logano nyerte, tavaly pedig Kyle Busch diadalmaskodott.

Világbajnoki matek: csak egy forgatókönyv esetén tehet csodát Quartararo Bagnaia ellen

A hétvégén rendezik a MotoGP idényzáró Valenciai Nagydíját, amelyen eldől a királykategória 2022-es világbajnoki címe. A különbségnek köszönhetően azonban csak matematikai esélye maradt Fabio Quartararónak a címvédésre, hiszen 23 ponttal vezet előtte Francesco Bagnaia. Mivel a ducatis több győzelemmel rendelkezik, ezért a Yamaha motorosának 24 egységgel kellene többet szereznie az éllovasnál ahhoz, hogy visszafordítsa a javára az állást.

Ez pedig egyetlen módon lehetséges: ha Quartararo nyer, Bagnaia pedig legfeljebb az egy pontot érő 15. pozícióban ér célba. Bármely más esetben az olasz a világbajnok: azaz nem kell számolgatni sem akkor, ha Bagnaia az első tizennégyben van, sem akkor, ha francia üldözője nem nyer Spanyolországban.

Bagnaia gyenge szereplésére vagy akár nullázására amúgy még csak-csak lenne esély, elvégre idén öt (!) alkalommal is bukott, ami példátlan lenne egy világbajnok esetében, viszont Quartararo legutóbb a Német Nagydíjon tudott nyerni, azóta pedig csak erősebbnek tűnik a többi ducatis, valamint akár a Suzukik és Marc Marquez is, akiket mind le kellene győznie Valenciában.

Nyitott amúgy a vb-cím sorsa még a Moto2-ben is a valenciai finálé előtt, s ott még reális a kérdés, hogy ki lesz a bajnok, hiszen Augusto Fernandez csak 9,5 ponttal vezet Ai Ogura előtt. Fernandez egy dobogós helyezéssel biztosan világbajnok, ha viszont japán kihívója nyerné a futamot, a negyedik hely például már nem is lenne elegendő a spanyol számára – azaz a középső kategória világbajnoki hajrája még igazán izgalmasnak ígérkezik a hétvégén.

bagnaia-quartararo-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Kukázhatják a pilóták aggályait kiváltó 2023-as szabályváltozást

Egy ideje már tervben van, hogy megszabadulnak a gumimelegítő paplanoktól a Formula-1-ben: ezt a 2024-es szezontól tervezik bevezetni, ám már egy előző lépcsőnek szánták, hogy jövőre 70 helyett 50 fokosra melegítik az abroncsokat. Csakhogy ez komoly kritikákat váltott ki a versenyzők oldaláról azt követően, hogy az USA Nagydíj második edzésén kipróbálhatták az újítást a 2023-as prototípus abroncsokkal együtt: Max Verstappen például azt vetítette előre, hogy rengeteg balesethez fog vezetni az újítás a túl hideg gumik miatt.

A Pirelli erre reagálva a Mexikóvárosi GP pénteki tréningjén kipróbálta azt, hogy ugyan maradtak 70 fokon a paplanok, ám az eddigi három helyett csak két óráig melegítették az abroncsokat. Mario Isola, a gumigyártó motorsportfőnöke pedig elmondta: arra jutottak, hogy az üzemeltetési idő egyórás lerövidítésével még több energiát is spórolnak meg, mintha három órán 50 fokon melegítenék az abroncsokat – ezzel pedig két legyet üthetnek egy csapásra, hiszen a pilóták aggályait is csillapíthatják. Isola szerint a versenyzők, valamint az FIA és az F1 vezetői is pozitívan reagáltak az új ötletre.

A Pirelli számára a következő lépés amúgy az öt keverék véglegesítése lesz, hogy azokat az Abu Dhabi Nagydíjat követő teszten már ki is próbálhassa a mezőny. Ami pedig a későbbieket illeti: a paplanok 2024-es betiltása továbbra is terítéken van, és elképzelhető, hogy emiatt a gumigyártó is új konstrukciókkal fog készülni, különben a csapatoknak kell reagálniuk arra, hogy jelentősen másképp kell majd megmelegíteniük az abroncsokat az etapok elején.

pirelli-f1-gumik-paplanok-dppi

fotó: DPPI

Januárban már tényleg bemutatkozik a Bajnokok Tornáján Valtteri Bottas

A Race of Champions szervezői bejelentették, hogy Valtteri Bottas is elindult a január 28-29-én sorra kerülő eseményen, amelyet az idei évhez hasonlóan jeges pályán fognak rendezni. A finn F1-es pilóta már az előző kiírásban is szerepelt volna, ám az utolsó pillanatban kénytelen volt lemondani a részvételt, mert más kötelezettsége volt. „Nehéz volt nézni, mennyire jól érzik magukat a többiek az autóikban a svédországi jégen és havon” – ismerte el Bottas.

Az Alfa Romeót erősítő versenyző a kétszeres világbajnok Mika Hakkinennel alkot majd egy párt Finnország csapatában a Nemzetek Kupájában. Rajtuk kívül olyan nevek szereplése biztos már, mint Sebastian Vettel, Johan Kristoffersson, Jamie Chadwick és Oliver Solberg.

F1-es autóba ülhet a Mercedes Formula-2-es tehetsége

Amiről a minap még csak sajtóértesülésként írtunk, mára hivatalossá vált: a Mercedes bejelentette, hogy Frederik Vesti kap lehetőséget a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj után sorra kerülő teszten, amelyen a csapatok kötelesek az egyik autójukba egy fiatal pilótát ültetni. Vesti a Mercedes neveldéjének tagja, idén újoncként már futamgyőzelmet is aratott a Formula-2-ben, ahol összetettben a nyolcadik helyen áll az utolsó fordulót megelőzően. „A gyerekkori álom válik valóra!” – írta közösségi oldalán a dán. „Ez a hihetetlen bizalom jele a Mercedes részéről, amelyet szeretnék nekik megköszönni.”

Vesti szerepeltetése azt követően vált valószínűvé, hogy az idén a Mercedesszel két szabadedzésen is szereplő Nyck de Vries a teszten már jövő évi csapatánál, az AlphaTaurinál fog vezetni.

A legjobb onboardok Mexikóból

Megérkeztek a legjobb fedélzeti kamerás felvételek a Mexikóvárosi Nagydíjról, benne Ricciardo és Tsunoda ütközésével és a Mercedesek házi csatájával. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Videó: Ricciardo meghúzta a ravaszt az Alpine mögött

Valóban rendkívül élvezhette a Mexikóvárosi Nagydíjat Daniel Ricciardo, aki a 11. helről indulva a hetedik pozícióban ért célba a Hermanos Rodriguezen. Az egyik bizonyítéka annak, hogy jól szórakozott az ausztrál, hogy az egyenes elején "meghúzta a ravaszt", mielőtt megelőzte volna Esteban Ocont.

 

MiniDrivers: Hamilton mindenkin bosszút áll

Megérkezett a MiniDrivers összefoglalója az álmoskás Mexikóvárosi Nagydíjról.

Gasly szerint legendás volt Chastain mozdulata

Elképesztő izgalmak közepette alakult ki a legjobb négy mezőnye a NASCAR Cup Series legutóbb futamán, ahol Ross Chastain konkrétan a falon autózva előzte meg riválisát, ezzel megszerezve az utolsó helyet a rájátszás záró fordulójára. Az erről készült felvételek bejárták a világsajtót, és más szakágak versenyzőit is lenyűgözték, így például Pierre Gaslyt is. „Legenda! Ha bizonytalan vagy, akkor teljes gőzzel!” – írta közösségi oldalán a francia pilóta.

Nico Hülkenberg nyíltan beszélt a jövőjéről

Még mindig nem tudni, ki lesz Kevin Magnussen csapattársa 2023-ban a Haas csapatánál. Mick Schumacherről továbbra sem döntött az amerikai alakulat, a helyére viszont többen is pályáznak, így például Nico Hülkenberg is. A német versenyző idén az Aston Martin tartalékosa volt, ezt a pozíciót azonban jövőre Stoffel Vandoorne tölti be a Formula-2-es bajnok Felipe Drugovich mellett. Hülkenberget nem említette a sajtóközleményük, nemrégiben viszont maga is elárult egy-két dolgot a helyzetével kapcsolatban. „Alapvetően ez nem az én döntésem. Nem én hozom meg, de még mindig folynak a tárgyalások. Viszonylag optimista vagyok, viszont még egy kicsit türelmesnek kell lennünk” – mondta el a ServusTV-nek adott interjúban.

Ausztráliába is ellátogat jövőre az F2 és az F3 mezőnye

Hivatalosan is bejelentették az F2 és az F3 sorozatok 2023-as versenynaptárait, amelyek igazán változatosra sikerültek. A Formula-3 10 hétvégéje egyszerre fut majd a nagyobbik szériával, valamint mindkettő jelen lesz majd az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén. A Formula-2 mezőnyének négy fordulóval többet kell majd teljesítenie, ők ugyanis Dzsiddában, Bakuban, Zandvoortban és Abu-Dhabiban is jelen lesznek a közlemény szerint, melyben a szériák vezérigazgatóját is idézték.

„2022-ben minden eddiginél több akciót élvezhettünk, összesen 28 futamot, és ezt a következő szezonban is meg akartuk tartani. Az a jó, hogy rengeteg pálya van, amely szívesen beillesztené az F2-t a versenyhétvégék programjába, de mindig szem előtt tartjuk a költségeket. Ezért úgy döntöttünk, hogy 2023-ra ismét 14 fordulóra korlátozzuk a futamok számát, és továbbra is segítünk a csapatoknak abban, hogy a költségvetésük megfelelő szinten maradjon. Ahogyan azt már említettük, Melbourne-t is felvettük a naptárba, amely fantasztikus helyszín mindenki számára, aki nézi és élvezi az F2-t. Nagyon érdekes lesz látni az autóinkat, ahogyan a helyi utcákon csatáznak majd” – árulta el Bruno Michel.

 

Hakkinen szerint tökéletes helyzetben van a Red Bull

Idei 14. futamgyőzelmét aratta Max Verstappen Mexikóban, ahol csapattársa, Sergio Perez is dobogóra állhatott hazai közönsége előtt. A kétszeres világbajnok legutóbbi sikerével az egy szezonban elért győzelmek rekordját is megdöntötte, amit korábban Michael Schumacher és Sebastian Vettel tartottak, egy másik kétszeres bajnok, Mika Hakkinen pedig úgy véli, a holland versenyző a csapatával együtt egy másik szinten van jelenleg. „Abban a tökéletes helyzetben vannak, hogy teljes mértékben bízhatnak magukban, az autójukban és a versenystratégiájukban. Ez olyasmi, amit még soha nem láttunk. Ez egy fantasztikus teljesítmény Max és a csapata számára - és ehhez könnyen hozzátehetnek még Brazíliában és Abu-Dhabiban. Ha megnézzük Sergio Perez eredményét, aki a 3. helyen végzett, jól mutatja, mennyire szoros a mezőny, Max tehát egy másik szinten van jelenleg” – írta az Unibeten vezetett blogon.

Télen is kötelezővé teszik néhány hétre a gyárbezárást?

A Formula-1-es szabályzatnak már évek óta része, hogy a szezon nyári szünetében két hétre teljesen le kell állnia mindenféle munkának a csapatok gyáraiban és főhadiszállásán. Bár értelemszerűen karácsony és újév környékén a csapattagok pihenőre vonulnak, ez konkrétan nincs előírva a szabályokban. A Motorsport.com viszont úgy tudja – és ezt Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője is megerősítette –, hogy az istállók sportigazgatóit tömörítő Sporttanácsadói Testületnél felmerült, hogy a szabályokba is belefoglalják a téli kötelező leállást. Wolff szerint ez legkésőbb karácsonytól kezdődhet, s az új év első két hetéig tarthat, de mint arra az említett lap utal: egyelőre csak ötlet szintjén merült fel az elképzelés, sem előrehaladott állapotban nincsenek az egyeztetések, sem egyetértés nincs velük kapcsolatban. Mindenesetre Wolff szerint ez fontos lehet a csapattagok jóléte szempontjából, hiszen az egyre bővülő versenynaptár miatt (jövőre már 24 futamot rendeznek majd) a rájuk nehezedő terhek is folyamatosan nőnek – igaz, a november 20-i idényzárónak köszönhetően ezúttal az előző években megszokottnál némileg hosszabb lesz majd a téli holtszezon.

f1-grid-2022-dppi

fotó: DPPI

De Vries is már a szezonzáró utáni teszten átülhet az AlphaTauriba

Úgy hírlik, nem csak Fernando Alonso kapta meg az engedélyt jelenlegi csapatától, hogy az Abu Dhabi Nagydíjat követő teszten már új alakulatánál vezessen: sajtóértesülések szerint a Mercedes is elengedi a 2023-ban az AlphaTaurinál versenyző Nyck de Vriest. A holland idén teljesített szabadedzést a Mercedes, az Aston Martin és a Williams színeiben is (még a hétvégén, Mexikóban is előbbinél szerepelt), sőt utóbbival rajthoz is állt, amikor beugrott a vakbélműtét miatt kidőlő Alexander Albon helyére az Olasz Nagydíjon, az év végén azonban távozik a Mercedes kötelékeiből.

Van fejlemény annak kapcsán is, hogy kit láthatunk viszont a Mercedesnél az említett teszten, amelyen a csapatok két autóval vehetnek részt, ám az egyikbe fiatal (értsd: legfeljebb két nagydíjat teljesítő) pilótát kell ültetniük. A Motorsport.com úgy tudja, a Mercedes választása a Formula-2-ben pallérozódó tehetségükre, az idén újoncként egy győzelmet is arató és összetettben nyolcadik helyen álló Frederik Vestire eshet.

devries-2022-dppi

fotó: DPPI

Nyck Debris, Ricciardót újoncozó Tsunoda, hitehagyott Alonso – így szólt a rádió Mexikóban

Megérkezett a Mexikóvárosi Nagydíj csapatrádiós válogatása, benne többek között az év alighanem egyik legviccesebb üzenetével Carlos Sainztól, aki a törmeléket jelentő „debris-nek” értette az FP1-en lehetőséget kapó Nyck de Vries nevét. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-mexiko-1

Az Aston Martin teszt- és tartalékversenyzője lesz Stoffel Vandoorne

Ismét F1-es szerepkört kap a korábban a száguldó cirkuszban két teljes idényt is lehúzó Stoffel Vandoorne: az Aston Martin ugyanis leigazolta őt teszt- és tartalékversenyzőnek 2023-ra. Nem egyedül fogja betölteni ezt a pozíciót a belga, ugyanis a Formula-2 idei bajnoka, az Aston újonnan indított akadémiájára bekerülő Felipe Drugovich mellé kerül. Vandoorne emellett versenyezni is fog a következő idényben, hiszen bár a Mercedes kiszállt a Formula-E-ből, az elektromos széria regnáló világbajnoka az újonnan formálódó DS Penske alakulatnál fog szerepelni.

„Nagy érdeklődéssel figyeltem, hogyan fejlődött és bővült működési szempontból az istálló, és tudom, mennyire eltökéltek, hogy minden téren javuljanak. Óriási feladat lesz Fernandóhoz – akit már ismerek az F1-es karrieremből – és Lance-hoz csatlakozni, hogy segítsük fejleszteni a jövő évi autót, de várom a kihívást” – fogalmazott a pilóta.

Vandoorne egyébként hivatalosan a Mercedes tartalékosa volt idén, akárcsak Nyck de Vries, aki jövőre már az AlphaTaurinál fog versenyezni, azaz mindketten távoztak a Mercedes kötelékeiből – ami akár megnyithatja az utat Daniel Ricciardo előtt, hogy a pletykáknak megfelelően elfoglalja ezt a posztot. Másrészt eddig Nico Hülkenberg volt az Aston Martin tartalékpilótája, ám ha két másik versenyző is érkezett erre a pozícióra, arra utalhat, hogy a német távozhat, ami egybevág a Haas ülésével kapcsolatos híresztelésekkel.

vandoorne-aston-1

Nem csupán Schumacher, hanem Hamilton rekordját is megdöntötte Verstappen Mexikóban

A holland mexikóvárosi futamgyőzelme kapcsán mindenki a 14 futamgyőzelmes csúcsot emlegette – Max Verstappen az új rekorder az egy szezonban elért első helyezések számában, hiszen Michael Schumacher 2004-ben és Sebastian Vettel 2013-ban 13 alkalommal tudott nyerni.

Max Verstappen azonban egy másik rekordot is túlszárnyalt Közép-Amerikában: Lewis Hamilton egyszezonos pontmennyiségét. A brit 2019-ben 413 világbajnoki egységet gyűjtött, Verstappen pedig jelenleg 416-nál tart. Ez a statisztika persze valójában egy közel másfél évtizedes időszakot ölel fel 2010-től fogva, amikor bevezették a jelenlegi pontrendszert. Ezt a periódust tekintve a dobogó harmadik fokán Lewis Hamilton 2018-as 408 pontja áll, melyet Vettel 2013-as 397 pontja és Verstappen 2021-es 395,5 pontja követ. Az ide évben a világbajnok még elméletileg akár 476 pontig is eljuthat.

Fotó: Red Bull

Ricciardo hálából fizet egy sört Russellnek

A nap versenyzőjének is megválasztották Daniel Ricciardót nagy felzárkózása miatt: a futam végén öt ellenfelet megelőzött a lágy abroncsokon szárnyalva, és a három nagycsapat mögötti hetedik pozícióban intette le a kockás zászló – ráadásul a helyezésen a Yuki Tsunodával történt ütközésért kapott 10 másodperces időbüntetése sem változtatott, mivel 12 másodpercre leszakította a nyolcadik Esteban Ocont. De milyen szerepe volt ez utóbbi különbség kiépítésében George Russellnek, aki jóval előrébb, a negyedik helyen haladt, két körrel a vége előtt pedig kereket cserélt a leggyorsabb kör érdekében?

„Ideges voltam az utolsó pár körben, mivel George nagyon közelített ahhoz, hogy kék zászlót kapjak miatta. Abban az esetben pár másodpercet elveszítettem volna és visszaesek Ocon felé. Szóval nyomtam, mint az állat, hogy tartsam a két másodpercet. Akkor hallottam, hogy kiállt a leggyorsabb kör miatt. Talán nem is tud erről, de azért fogok neki fizetni egy sört!” – magyarázta Russell szerepét idei egyik legjobb eredményében Ricciardo.

Fotó: DPPI

Az év leggyorsabb bokszkiállását láttuk Mexikóban

Először cseréltek 2022-ben két másodperc alatt kereket a Formula-1-ben: a Mexikóvárosi Nagydíjon a McLaren végezte a legjobb munkát, éppen a futamon egyébként is jelentős szerepet játszó Daniel Ricciardo autóján. A kiállás 1,98 másodperces volt – jelentősen gyorsabb, mint a második legjobb kerékcsere, amelyet 2,29 másodperccel Lando Norris autóján szintén a McLaren teljesített. A korábbi idei csúcsot a Red Bull bakui 2,09 másodperces cseréje jelentette Sergio Perez versenygépén.

A wokingi csapat ezzel ötödször végezte a legjobb munkát a bokszban – a kerékcserék különversenyében azonban már nem érheti be a Red Bullt, amely kilenc nagydíjon is a leggyorsabb kiállást jegyezte.

(Ricciardo kerékcseréje videón itt nézhető meg.)

Vettel „házi feladatot” adott Verstappennek

Mint beszámoltunk róla, Max Verstappen idénybeli 14. győzelmével új F1-es rekordot állított fel az egy évadot belül szerzett győzelmek számát tekintve, letaszítva a trónról Michael Schumachert és Sebastian Vettelt, akik egyaránt 13 győzelmet tudtak szerezni 2004-ben, illetve 2013-ban.

A szezon végén visszavonuló Vettel örül, hogy a holland megdöntötte rekordjukat, valamint elárulta, szerinte Verstappen tovább növelheti diadaljai számát. „Szép munka volt tőle” – idézi a négyszeres bajnokot a RacingNews365. „Pokolian jó szezonja van, remélhetőleg nem áll meg itt, hanem eléri a 16-ot, mert minden egyéb csalódás lenne. Ez nagyszerű a Red Bull számára, sok embert ismerek ott, ezért nagyon örülök nekik. Fantasztikus az idei autójuk, korábban még akkor is nyerni tudtak, amikor nehezebb volt az autó a többiekénél, mostanra pedig megoldották a problémát. Az autó tehát adott, de Max is hihetetlen munkát végez” – méltatta Vettel az immár kétszeres világbajnok hollandot.

Alonso még idén kipróbálhatja az Aston Martint

Sajtóhírek szerint Fernando Alonso már a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjat követő teszten beülhet a silverstone-i alakulat idei AMR22-es versenygépébe. A teszten minden istálló két autót futtathat majd, melyek közül az egyiket a szokásoknak megfelelően egy újonc pilóta vezetheti, miközben az állandó versenyzők a Pirelli 2023-as abroncsait próbálgathatják majd, hasonlóan az austini és mexikóvárosi Pirelli-tesztekhez. Az információk alapján Alonsónak sikerült elérnie az Alpine vezetőségénél, hogy idő előtt engedjék el őt, hogy minél hamarabb megkezdhesse a közös munkát új csapatánál. A kétszeres világbajnok várhatóan fél napot tölthet majd a volán mögött, Lance Stroll-lal osztozva a feladatokon. A franciák vezérkara ugyanakkor egyelőre nem tette meg ezt a szívességet a viharos körülmények között csapatot váltó Oscar Piastrinak. „Jelenleg a jogi csapatunk foglalkozik az üggyel, ezért nem tudom, mi lesz vele. Jövő héten már többet fogok tudni, szóval kérdezzenek Brazíliában” – fogta rövidre Otmar Szafnauer a témával kapcsolatban.