DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 21. hétfő

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

A Mercedes megemlékezett a BrawnGP első győzelméről

Március 29-én rendezték a 2009-es Ausztrál Nagydíjat, ami több szempontból is egy új korszak kezdetét jelentette. Ezen a versenyen mutatkoztak be az új aerodinamikai szabályok szerint épült autók, az erőviszonyok pedig jelentősen felborultak a korábbi évekhez képest. Miután az F1-ből még 2008-ban kivonult a Honda, így Ross Brawn vette a nevére a csapatot, mellyel a szezon végén az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címet is megszerezték. A rákövetkező évben már a Mercedes gyári istállójává váltak, ami később ismét a mezőny legjobbja lett. A BrawnGP első futamán rögtön egy pole-pozícióval és egy kettős győzelemmel mutatkozott be a sportágban, amire korábban csak a Mercedes volt képes még 1954-ben. A német márkának tehát két oka is volt arra, hogy megemlékezzen erről. 

Ha ehhez hasonló tartalmakra vagytok kíváncsiak, akkor csatlakozzatok a Formula Retro nevű Facebook csoportunkhoz!

Világszínpadra lép az amerikai Nitro Rallycross – riválist kap a WRX?

Második teljes szezonjában globális szintre lép az amerikai központú Nitro Rallycross széria. A tíz fordulóból álló 2022/23-as szezon júniusban, Nagy-Britanniában indul, az ikonikus Lydden Hill pályán. Nyáron Európában versenyez a világbajnoksághoz hasonlóan elektromos autóra, az FC1-X modellre átálló sorozat (amelynek marad egy Supercar kategóriája is), Nagy-Britannia után Svédország és Finnország következik, meg nem nevezett pályákkal. A túlsúly így is Észak-Amerikában lesz, tízből négy fordulót rendeznek az USA-ban (Minneapolis, Los Angeles, Phoenix és a szezonzáró), valamint kettőt Kanadában (Quebec, Alberta). A két kanadai futamot télen tartják, előttük kerül sor Szaúd-Arábiára, amely ország szintén helyet kapott a versenynaptárban.

A Nitro Rallycross bajnoki címét 2021-ben Travis Pastrana, a sorozat megálmodója nyerte az amerikai ralikrossz-specialista Scott Speed és a WRX-ből átlátogató Timmy és Kevin Hansen előtt – alighanem az új szezonban is hasonlóan nagy nevekkel teli mezőnyre számíthatunk.

A Nitro Rallycross 2022/23-as versenynaptára:

1. Nagy-Britannia Lydden Hill július 18-19.
2. Svédország   július 30-31.
3. Finnország   augusztus 27-28.
4. USA Minneapolis október 1-2.
5. USA Los Angeles október 29-30.
6. USA Phoenix november 12-13.
7. Szaúd-Arábia   december 10-11.
8. Kanada Quebec 2023. január 21-22.
9. Kanada Alberta február 4-5.
10. USA   március

 

Rossinak nem hiányzik a MotoGP

Valentino Rossi 26 világbajnoki szezon után, a tavalyi esztendő végén intett búcsút a motorversenyzésnek. Így a 2022-es idény első két futamát már nélküle rendezték meg, az olasz legenda pedig az Il Giornale által készített interjúban elmondta: élvezte, hogy a kanapéról nézhette végig a versenyeket. A kilencszeres világbajnok azt is egyértelművé tette, hogy nem számíthatunk tőle szabadkártyás beugrásra vagy teszten való szereplésre, hiába adná magát, hogy felpattanjon saját csapata, a VR46 Ducatijára: „Nem játszunk ilyennel. Ha felülsz egy MotoGP-motorra, akkor kell lennie egy célnak előtted, mivel ezek brutális gépek, hihetetlenül erősek, és nincs értelme, ha csak 75 százalékot adsz bele. És nem is hiányzik a MotoGP” – jelentette ki a Doktor.

A 43 éves versenyző azt is elárulta, hogy a visszavonulásáról szóló döntését nem befolyásolta, hogy megtudta, hogy kedvese, Francesca Sofia Novello babát vár: ha versenyképes lett volna, apaként is folytatta volna (kislányuk egyébként épp a katari évadnyitó hétvégéjén született meg). Rossi ugyanakkor azt megemlítette, hogy a 2020-as ausztriai incidens, amikor Franco Morbidelli és Johann Zarco motorja is épp csak elkerülte őt, elgondolkodtatta, hogy hiába figyel oda a futamokon, ha rosszkor van rossz helyen, beüthet a krach.

Rossit egyébként éppen a hétvégén láthatjuk újra versenyezni, csak ezúttal négy keréken: az GT World Challenge Europe imolai szezonnyitóján áll rajthoz az olasz a WRT Audijával, amelyen a DTM-ből ismert Nico Müllerrel és a WTCR-ben jeleskedő Frederic Vervischsel fog osztozni.

rossi-dppi-2021

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Alonso szerint a Renault-motor egy szinten van a többiekkel

Amióta 2014-ben bevezették a hibrid V6-os turbómotorokat, a Renault az esetek többségében nem számított etalonnak: főként a Mercedes dominált az erőforrások terén (is), de voltak időszakok, amikor a Ferrari vagy épp a Honda tűnt a legjobb motornak. Fernando Alonso szerint ugyanakkor ez most változhatott: az Alpine versenyzője szerint az átalakított Renault-hajtáslánc ugyanis tartja a lépést a riválisokkal. „Úgy gondolom, a motor tekintetében most egy szinten vagyunk a többiekkel. Fel tudtuk venni a versenyt az egyenesekben Bahreinben és itt is” – fogalmazott a kétszeres világbajnok a dzsiddai futam után a Motorsport.com hasábjain.

Ami kevésbé jó hír az Alpine számára, hogy ellenben a megbízhatóságuk nem az igazi (de bevallottan nem is erre fókuszáltak), amit éppen Alonso szaúdi kiesése mutat jól, s emiatt a spanyol is tisztában van vele, hogy figyelniük kell arra, hogy elegendő motor álljon rendelkezésükre a szezon teljesítéséhez.

alonso-dzsidda-dppi-2

Idegeskedés, értetlenkedés és öröm – így szólt a rádió Dzsiddában

A Szaúd-arábiai Nagydíj után is elkészült az F1 szokásos csapatrádiós válogatása, benne többek között a kétszer is autót törő Nicholas Latifivel, a pole elbukása után szitkozódó Charles Leclerc-rel, a bokszkiállásról lecsúszó és a tizedik hely pontértéke után érdeklődő Lewis Hamiltonnal – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

radio-dzsidda-video-1

Újabb Schumacher-rekordot döntött meg Hamilton

180. Formula-1-es nagydíját teljesítette Dzsiddában Lewis Hamilton a Mercedes csapatának színeiben, ezzel pedig immár ő az, aki a legtöbb futamon állt rajthoz egy istálló pilótájaként. A korábbi csúcsot Michael Schumacher tartotta, aki 179 F1-es versenyen indult a Ferrarival. A vonatkozó ranglistán – amelynek élmezőnyét az F1 lapozható Instagram-posztjában láthatjuk – Kimi Raikkönen a harmadik, aki két részletben összesen 151 nagydíjat húzott le a Scuderiánál.

A Szaúd-arábiai Nagydíjjal kapcsolatos további statisztikai érdekességeket ebben a posztban találhattok.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Akár egymillió dollárra is rúghat a Haas anyagi kára Schumacher balesete után

Óriási ütközést szenvedett el Mick Schumacher a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíj időmérő edzésén, amely után természetesen az volt a legfontosabb, hogy a német sértetlenül megúszta a 33 G-s becsapódást. Ugyanakkor az sem mellékes, hogy mi sérült az autóján – minderről Günther Steiner beszélt a Formula.hu jelenlétében: „Maga az alváz nem úgy tűnik, mintha eltört volna. Az oldalsó ütköző szerkezet igen, de ki lehet cserélni. Persze alaposan át kell vizsgálnunk az alvázat, de nem tűnik annyira vészesnek. A Ferrari azt mondta, hogy a motor is jónak tűnik, ahogy az akkumulátor is. Minden más viszont rommá tört.”

De vajon mindez mennyibe fog kerülni a Haasnak? „Úgy gondolom, elég magasak lesznek a költségek, mert az összes felfüggesztésnek annyi, leszámítva a bal elsőt. Az autó többi része mintha porrá zúzódott volna. Nem tudom még az anyagiakat, de ezeknél az autóknál ha a teljes karosszériának és a hűtőcsatornáknak annyi… fél és egymillió dollár között van, azt mondanám” – fogalmazott a csapatfőnök, aki hozzátette: noha a költséglimithez az istállók hozzáírhatnak némi balesetből származó kárköltségek, de ez a keret nem túl nagy, így Steiner értelemszerűen elkerülné a további eseteket.

schumacher-crash-dppi-dzsidda

Ezért kapott dupla büntetést Guanyu Zhou

Épp csak lemaradt az újabb pontszerzésről a Szaúd-arábiai Nagydíjon Guanyu Zhou, amihez két büntetés is hozzájárult. Először azért kapott öt másodperces időbüntetést, mert a verseny elején az Alexander Albon elleni előzés után lement a pályáról. Ezt a bokszkiállása során töltötte le a kínai újonc – csakhogy nem megfelelően, amiért később pedig egy áthajtásos büntetést is kiszabtak rá. Történt ugyanis, hogy amikor az Alfa Romeo pilótája beállt a bokszba, akkor ugyan a szabályoknak megfelelően öt másodpercig még nem dolgoztak az autóján és a kerékcserén a szerelők, az emelő ember viszont megemelte az autóját. Márpedig ahogy az a felügyelők indoklásából is kiderül, az is illegális „hozzáérésnek” minősül.

Xevi Pujolar, az Alfa vezető pályamérnöke a RaceFans.net szaklapnak elmondta: mindez egy kommunikációs hibának volt köszönhető, az emelő ember ugyanis nem tudott róla, hogy Zhounak előbb le kell töltenie egy időbüntetést. A kavarodást az okozta, hogy a biztonsági autós fázis alatt egyszerre állt ki a bokszba Valtteri Bottas és Zhou, s az emelő nem tudta, hogy a második autóhoz öt másodpercig nem szabad hozzányúlni a szankció miatt.

zhou-boksz-alfa-dzsidda-1

Ezzel a körrel gyűjtötte be ismét a bónuszpontot Leclerc

Bár a győzelmet ezúttal elorozta előle Max Verstappen, a leggyorsabb körért járó extra pont Dzsiddában is Charles Leclerc-é lett – méghozzá ezzel a körrel, amelyet a sisakkamerájából követhetünk végig:

Verstappen utolérte Raikkönent – a Szaúd-arábiai Nagydíj statisztikái

Akárcsak az időmérő, úgy a futam után is készült egy statisztikai válogatás a Formula Podcast oszlopos tagja, Gellérfi Gergő tollából – ebből szemezgettünk az alábbiakban, a teljes gyűjtés a műsor Facebook-csoportjában olvasható:

- Max Verstappen karrierje 21. győzelmével beérte Kimi Raikkönent az örökranglista 15. helyén. A következő sikerrel Damon Hillt érheti majd utol. Verstappen egyébként mindössze három évvel idősebb, mint Raikkönen volt az F1-es debütálásakor, s héttel fiatalabb, mint Hill volt az ő (meglehetősen kései) bemutatkozásakor.

- Verstappen zsinórban hetedik szezonjában aratott futamgyőzelmet, mindössze a 9. versenyző az F1 történetében, aki ilyen hőstettel büszkélkedhet. A rekorder Schumacher és Hamilton 15-tel, majd következik Prost (10), Senna (9), Piquet (8), valamint Moss, Clark, Coulthard és immár Verstappen (7).

- A Red Bull 76. győzelmével vészesen közelíti a csapatok ranglistájának 5. helyén található Lotust (81), s a 7. csapat lettek, akik zsinórban hét szezonon át aratnak legalább egy győzelmet. Egyébként, ha 2015 nem múlt volna el futamsiker nélkül számukra, akkor 14 szezonos lenne ez a sorozat, ami az örökranglista 2. helyére lenne jó…

- Nem véletlenül kérdezte meg Hamilton (persze valószínűleg legalábbis félig viccesen), hogy a 10. helyért jár a pont, hiszen karrierje során mindössze harmadszor fut be ebben a pozícióban. A büntetésekkel tarkított 2008-as Francia Nagydíjon nem is járt még pont ezért a helyezésért, de a második ilyen alkalom is közel 10 éve volt, amikor a 2012-es Koreai Nagydíjon egy sérült autót mentett a célba.

- A brit két futam után mindössze 16 ponttal áll a tabellán egy 3. és egy 10. hellyel. Ez karrierje második legrosszabb szezonkezdése a 2009-es után, amikor egy kizárást és egy hetedik helyet tudott felmutatni az első két versenyen.

verstappen-dobogo-dzsidda-dppi

Magnussen nyakát tényleg ápolni kellett szombaton

„Kemény, ha egy évig hiányzol a Formula-1-ből és megérkezel egy ilyen pályára. Nagyszerű pálya, nem ellene beszélek, csak egyszerűen nem voltam rá felkészülve” – mondta a Formula.hu újságírójának jelenlétében a kvalifikáció után Kevin Magnussen, akit nagyon megviselt a dzsiddai aszfaltcsík. A dán pilóta egy esztendőnyi kihagyás után tért vissza a mezőnybe idén, fizikálisan pedig még lesz hová fejlődnie, amit a csapat által megosztott képek is alátámasztanak. A 29 éves pilóta szombaton arról számolt be, hogy pokolian fájt a nyaka az erőhatások miatt, ám fájdalmak ide vagy oda, ismét a maximumot hozta ki a hétvégéjéből és a szezonnyitó után újra pontokat tudott szerezni.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Haas F1 Team (@haasf1team) által megosztott bejegyzés

Hamilton nem volt tisztában a pontrendszerrel

Érdekes beszélgetés zajlott le Lewis Hamilton és versenymérnöke, Peter Bonnington között a Szaúd-Arábiai Nagydíj leintése után. A hétszeres világbajnoknak nagyon küzdelmes hétvégéje volt, miután szombaton a Q1-ből sem tudott továbbmenni, vasárnap pedig a javuló tempó ellenére csak a 10. lett egy késői kiállásnak köszönhetően. A mérnöke a futam végén közölte vele az eredményt, de a brit versenyző egy érdekes kérdést tett fel.

„Oké Lewis, ez egy 10.hely, sajnálom” – mondta Bonnington. „Jár ezért a helyért egyálalán pont?” – kérdezett vissza Hamilton.

Így ünnepelt a Red Bull Dzsiddában

Érzelmes pillanatokat éltek át az energiaitalos csapat tagjai a Szaúd-Arábiai Nagydíj után, hiszen a múltkori dráma után, ezúttal mindkét pilótájuk célbaért, Max Verstappen pedig hatalmas csatában győzött Charles Leclerc ellen. Az istálló közösségi oldalaira most egy összefoglalót is feltöltöttek az ünneplésről.

 

Korábbi csapattársa lepte meg David Coulthardot

Vasárnap ünnepelte 51. születésnapját a skótok korábbi klasszisa, aki jelenleg televíziós szakértőként dolgozik, a Szaúd-Arábiai Nagydíj után pedig ő készíthette el a futamot követő interjúkat a dobogós versenyzőkkel. Az egykori F1-es pilótát a finnek kétszeres világbajnoka, Mika Hakkinen lepte meg egy szelet tortával, akivel annak idején csapattársak voltak a McLarennél.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

David Coulthard (@davidcoulthardf1) által megosztott bejegyzés

A bokszban továbbra is verhetetlen a McLaren

Nehéz szezonja van eddig a McLaren csapatának, mely igazából csak szenvedett az első két hétvégén. A szezonnyitóhoz képest ugyan jobban alakultak a dolgok, hiszen itt már sikerült pontokat szerezniük Lando Norris hetedik helye révén, de messze elmaradnak a tavalyi teljesítményüktől. Egyvalamiben viszont sikerült fejlődniük, a bokszkiállások tempóját tekintve ugyanis verhetetlenek voltak Szaúd-Arábiában. A DHL Fastest Pit Stop Award a leggyorsabb munkáért ját, a wokingiak pedig kivételesen jók eddig ebben az értékelésben, miután legutóbb Daniel Ricciardónak 2.41, míg csapattársának 2.51 másodperc alatt cserélték le a kerekeit a futam során, amivel a lista élére kerültek. Ezt a versenyt egyébként Bahreinben is megnyerték, akkor az ausztrál szerelői 2.31 másodperc alatt végeztek.

 

Dinnyedobással ért véget a NASCAR-futam Austinban

Továbbra is gőzerővel halad a NASCAR királykategóriájának számító Cup Series alapszakasza, a mezőny pedig az elmúlt hétvégén Austinba, a COTA versenypályára látogatott el. A futamon rengeteg sárgazászlós szakaszt volt, végül a hosszabbításban dőlt el a győzelem sorsa, egy egészen parádés befutóval. Az utolsó körökben hárman is esélyesek voltak a futamgyőzelemre, AJ Allmendinger, Alex Bowman és Ross Chastain küzdöttek egymással, akik többször is összeértek, ennek pedig az lett a vége, hogy Allmendinger a kavicságyban kötött ki, Chastain pedig megnyerte a futamot.

A Trackhouse Racing pilótája ezzel saját maga és csapata első győzelmét szerezte a sorozatban, valamint automatikusan a rájátszásba is kvalifikálta magát, de nem csak ezért volt nagy pillanat a sikerük. Chastin egy dinnyetermesztő családból származik, így ennek okán többször is előfordult a kisebb szériákban, hogy a győzelme esetén földhöz vágott egy dinnyét. A 29 esztendős pilóta, aki a „dinnyés ember” becenévre hallgat, természetesen nem hagyhatta ki az ominózus pillanatot a leintés utáni ünneplés során.

A NASCAR egyébként kivételes izgalmakat produkál idén, mivel hat versenyen, eddig hat különböző győztest avattak, közülük pedig hárman is ebben a szezonban szerezték meg pályafutásuk első sikerét a Cup Seriesben.

 

 

 

Íme a szikrázó szaúdi futam legjobb pillanatai

Komolyabb incidensek nélküli, de a végsőkig izgalmas versenyt hozott a Szaúd-arábiai Nagydíj. Volt itt minden: Ferrari-Red Bull 2.0, Alpine házicsata és biztonsági autó is. A képre kattintva újraélhetitek a legjobb pillanatokat.

Megúszta a büntetést Sainz és Perez is, Albon nem

Újfent volt dolga a felügyelőknek a verseny után, a hajrában kialakult sárga zászlós szituációban ugyanis a felvételek szerint több pilóta sem lassított eléggé. Elsőként természetesen a zászlózást igénylő baleset főkolomposát, Alex Albont vették elő, aki Lance Stroll-lal akadt össze a 47. körben; a thai pilóta jutalma három rajthelyes büntetés lett a soron következő Ausztrál Nagydíjra, két büntetőpont társaságában. „A 23-as számú autó késői fékezéssel próbálta megelőzni a 18-as számút. Az előzés közben elfékezte magát és összeütközött vele. Úgy véljük egészben vagy javarészt a 23-as számú autó tehető felelősé az ütközésért” – hangzott a versenybíróság döntése.

A leintés után többek között a dobogós Carlos Sainz, Sergio Perez és Kevin Magnussen is aggódhatott a helyezéséért, végül azonban úgy találták, hogy mindhárman megfelelő mértékben lassítottak a sárga zászlók idején.

Mindössze 18 bokszkiállás volt Szaúd-Arábiában

A megszokotthoz képest egészen kevés kerékcsere volt az 50 körös Szaúd-arábiai Nagydíjon, olvasható le a Pirelli infografikájáról. A döntő taktika az egy kiállás volt, mindössze Bottas cserélt kétszer (másodjára röviddel kiesése előtt), ráadásul a verseny eleve két autó mínuszban indult Schumacher és Tsunoda kihullásával – így jöhetett össze a mindössze 18 bokszkiállás. Kizárólag a közepes és kemény keverék kapott szerepet, lágyat senki nem használt Dzsiddában.

F2: Brazil rajt-cél győzelem, újabb bokszutcai dráma

A kaotikus szombati sprinthez képest nyugodt mederben telt a Formula-2 dzsiddai főversenye, nagyobb baleset és biztonsági autós fázis nélkül, de ez nem jelenti azt, hogy ne lett volna eseménydús. Nagy csaták és előzések mellett ismét történt egy bokszutcai dráma: a bajnokságot vezető éllovas, a szombaton győztes Liam Lawson, aki eddig mindhárom futamon dobogóra állt és harmadik helyen haladt, kerékcseréje után a garázssor végén félrehúzódott, miután a Carlin rosszul rögzítette az egyik abroncsot. A bahreini főfutamgyőztes, Theo Pourchaire szintén kiesett, a korábbiakhoz hűen befejezve katasztrofális, a szabadedzésen balesettel kezdődő és nulla ponttal végződő hétvégéjét.

A 27 körös futam győzelmét az első két rajtkockából induló Felipe Drugovich és Richard Verschoor uralta. A holland tartotta a lépést ellenfelével, de végül a brazil nyert: az MP Motorsport pilótája 2020 óta első győzelmével a pontverseny vezetését is átvette. A duón kívül a 14. rajthelyről hatalmasat zárkózó Jehan Daruvala állt még dobogóra, Jake Hughes és Marcus Armstrong ért be az első ötben. A szombaton drámai és vitás módon győzelmet bukó F3-as bajnok, Dennis Hauger a közepes abroncson indulva sokáig vezetett, végül közvetlenül Armstrong mögött hatodik helyen futott be és megszerezte első pontjait a szériában.

Fotó: DPPI