DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 21. hétfő

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

Lefotóztuk: Leclerc Monacóban ferrarizgat

Aki egy átlag csütörtöki napon Monacóban jár, azzal akár az is megtörténhet, hogy belefut Charles Leclerc-be. Ez történt a Formula.hu állandó informátorával, Balázzsal is, akinek sikerült kiszúrnia a Ferrari vb-apiránsát. A monacói pilóta előhúzta kedvenc fenevadját, egy Ferrari 488 Pista Spydert, amivel krúzolni vitte barátnőjét, Charlotte-ot. A vörösök menője két forduló után csapattársát 12 ponttal megelőzve áll a bajnoki pontvadászat élén.

Leclerc01

Leclerc02

Ezüst, kék, sárga, rózsaszín: a Mercedes DTM-festései

A Német Túraautó-bajnokság létszáma jelentősen, 19-ről 29 főre ugrik 2022-ben, a legnépesebb különítmény azonban idén is a Mercedesé lesz, amely a tavalyi hét helyett nyolc AMG GT3 Evót állít csatasorba. Ezek fényezését egyszerre, csütörtökön mutatta be a gyártó, az első hivatalos teszt, a jövő hétfőtől csütörtökig tartó hockenheimi gyakorlás előtt.

 

A Winward csapat háromról két autóra bővül, a HRT-től átigazoló címvédő, Maximilian Götz (1), Lucas Auer (22) és az újonc David Schumacher (27) alkotják. A Haupt Racing Team Luca Stolz (4) és Arjun Maini (36) új párosával áll fel, a GruppeM szintén bővül, egy helyett két autót állít csatasorba a DTM-visszatérő Maro Engel (88) és az elsőéves Mikael Grenier (99) számára, míg a Mücke Motorsport újra egy autót indít, továbbra is Maximilian Buhk (18) számára. Maini tavalyi csapata, a GetSpeed nem lesz a mezőnyben.

A DTM-ben megszokottak szerint az azonos színek nem feltétlenül tükröznek megegyező csapatot, a két rózsaszín autót Götz és Engel vezeti, akik más istállókat képviselnek. A feltűnő sárga versenygép Stolzé lesz, az ezüst-szürke autókat Buhk és Grenier vezeti, míg a kék szín Auer, Maini és Schumacher autóján dominál.

Hét gyártó vág bele a Formula-E Gen3-as korszakába

Az FIA és a Formula-E közzétette azon gyártók sorát, amelyek jelen lesznek az elektromos formulaautós világbajnokság első Gen3-as idényében, azaz a 2023-as szezonban. A listán hét márka szerepel, név szerint a DS, a Jaguar, a Mahindra, a Maserati, a Nissan, a NIO333 és a Porsche. Ez némileg visszalépés a korábbi csúcshoz képest, hiszen 2018-ban összesen 11 gyártó volt jelen, ám azóta a BMW és az Audi is kiszállt, s ugyanezt fogja tenni a jelenlegi évad után a Mercedes is. A Penske, amely a Dragon partnere, a jövőben ügyfélcsapatként folytatja, a pontos terveiket később jelentik be.

A harmadik generációs Formula-E-autót egyébként április 28-án leplezik majd le Monacóban, néhány nappal a helyi világbajnoki futamot megelőzően.

fe-2022-dppi

Egyedi reklámok lesznek a melbourne-i célegyenesben

Elég régen, 2019-ben tartottak utoljára Ausztrál Nagydíjat az Albert Parkban, miután 2020-ban gyakorlatilag az utolsó pillanatokban mondták le a versenyt a koronavírus miatt, tavaly pedig szintén emiatt nem látogatott el a mezőny Melbourne városába. Jövőhéten viszont visszatérnek a dolgok a normális kerékvágásba, amire a helyszínen már mindenki nagyon készül. Ennek egyik jele, hogy a hazai hős Daniel Ricciardo neve az F1 egyik kiemelt szponzora, a Heineken hirdetésében is megjelenik. Erről az elismert fotós, Kym Illman posztolt egy képet, aki külön kiemelte, hogy az alább látható reklám nem elírás, tényleg Ricciardo nevével játszottak el egy picit, amiből így a holland vállalat alkoholmentes termékére utaló 0.0 is kijött.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Kym Illman F1 (@kymillman) által megosztott bejegyzés

„Epikus, őrületes!” – egy „kicsit” izgalomba jöttek a pilóták a Las Vegas-i futam hírére

Magyar idő szerint csütörtök hajnalban jelentették be, hogy a híreszteléseknek megfelelően 2023-tól kezdve Las Vegas-i Nagydíjat is rendeznek a Formula-1-ben: a mezőny a kaszinóváros legendás utcáin fog száguldani, ráadásul szombat éjszaka. A pilótákkal a hírt a kamerák előtt közölték – és mivel Sebastian Vettel is szerepel a válogatásban, ennek még a szezonrajt előtt kellett megtörténnie –, a versenyzők pedig egytől egyig hüledeztek és izgalomba jöttek a Las Vegas-i futamtól.

Többen is utaltak rá, hogy a csapattagokkal együtt alighanem be fognak majd térni néhány kaszinóba a nagydíjhétvége során: Lewis Hamilton jelezte is, hogy nem lesz könnyű a pályán zajló eseményekre koncentrálniuk, Max Verstappen pedig a partikra utalva azt kérte, hogy mindenképp legyen kihagyás az azt megelőző és azt követő viadalok között, hogy kipihenhessék a fáradalmakat.

Egytől tízig: Így pontoztuk a pilóták dzsiddai produkcióját

Ahogy mindig, a Szaúdi Nagydíjat követően is 1 és 10 közötti skálán értékeltük a mezőny tagjainak teljesítményét, mely skálán az 5,5 az átlag, az 1 a minősíthetetlen produkció, míg 10-est csak a tökéletes (vagy ahhoz rendkívüli közeli) teljesítmény érdemel ki. 01:10:30-tól meghallgathatod, milyen pontokat osztottunk a dzsiddai hétvégére!

 

 

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

MiniDrivers: Udvariassági verseny Szaúd-Arábiában

Charles Leclerc és Max Verstappen Dzsiddában is megvívtak a győzelemért, ezúttal pedig a  világbajnoki címvédő kerekedett felül. Így látta a MiniDrivers a Szaúd-arábiai Nagydíjat.

Rosbergék hómobil-túrára mentek

Nico Rosberg és édesapja, Keke Rosberg egy hómobil-túrára indultak a minap a Finnország északi részén lévő Lappföldön, mely közben megcsodálhatták az északi fényt, egy igluban vacsorázhattak és még raliztak is egyet a jégen, ahol Keke le is nyomta fiát. "Az ódivatú apám pedig nem vállalja az arcát a közösségi médiában" - tette hozzá a 2016-os világbajnok, aki féltve őrzi két kislánya arcát is a nagyvilág elől, bár az öreg Keke erre aligha van rászorulva...

 

 

Balesetek, házon belüli és győzelemért zajló csaták a legjobb szaúdi onboard felvételek között

Megérkezett a Formula-1 szokásos gyűjtése a legutóbbi futam, jelen esetben a Szaúd-arábiai Nagydíj legjobb belső kamerás felvételeiről – a válogatásvideó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

onboard-dzsidda-video

A Magnussen jelentette nyomás miatt balesetezett Schumacher?

Mick Schumacher produkálta a szaúdi F1-es nagydíjhétvége legnagyobb balesetét: a német pilóta a Q2-ben csapódott a falnak, de szerencsére sértetlenül megúszta az incidenst. Egyes szakértők úgy vélik, az autótörés annak a jele volt, hogy a Haas versenyzője érzi magán a nyomást amiatt, hogy Nyikita Mazepin helyett immár egy sokkal rutinosabb kollégája van Kevin Magnussen személyében, aki ráadásul eddig erősebb produkciót is tett le az asztalra – közéjük tartozik az ex-F1-es Christian Danner is, aki a német Sport 1 adásában beszélt erről:

„Sokkoló pillanat volt. Ez az új csapattárs által rá helyezett nyomás eredménye. Sokkal magasabban van a léc. A nagyszerű, hogy elfogadja a kihívást” – fogalmazott Danner. Hasonló álláspontot képviselt a műsorban mellette ülő korábbi csapatvezető, a Jordannél és a Hispaniánál is megforduló Colin Kolles: „Nagyon keményen kell dolgoznia, hogy elérje Kevin Magnussen szintjét. Tesztelés nélkül jött vissza egy év kihagyás után, és rögtön jobb volt nála. És Magnussen sem lesz rosszabb, csak jobb.”

schumacher-crash-dzsidda-dppi-3

Szivárogtat az F1, Las Vegasban is lesz nagydíj!

Mint arról már korábban beszámoltunk, az austini és az idén debütáló miami versenyek mellett egy harmadik USA-beli helyszínre is szívesen elvinné a száguldó cirkuszt a Liberty Media, ez pedig össze is fog jönni! Ugyanis szerdán délután egy sejtelmes videót tett fel az F1 a közösségi felületeire, melyeken a fények villódzása közben kivehető a Las Vegas felirat, így már csak a hivatalos bejelentésre kell várnunk, aminek hajnalban jöhet el az ideje.

 

Ilyen volt a helyszínen átélni a dzsiddai merényletet

A 100. F1-es hétvégéjét teljesítő Mészáros Sándor kollégánk számára nem csupán pozitív okokból maradt emlékezetes a jubileum, hiszen a Szaúdi Nagydíj első napján testközelből élte át a dzsiddai olajfinomító elleni támadást. Hogy milyen volt a hangulat a sajtóközpontban és a paddockban, meghallgathatjátok a Formula Podcast legújabb adásában 01:58-tól.

 

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Elkészült a MotoGP által használt sikán a spielbergi második egyenesben

Amióta a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2016-ban visszatért a Red Bull Ringre, a pálya többször is a kritikák kereszttüzébe került a biztonsági aggályok kapcsán. Mindenekelőtt a 3-as kanyar és az ahhoz vezető egyenes miatt panaszkodtak a motorosok, különösen a 2020-as rémisztő baleset után, amikor az összeütköző Johann Zarco és Franco Morbidelli versenygépei csak centiméterekkel kerülték el az éppen kanyarodó Maverick Vinalest és Valentino Rossit.

Annak érdekében, hogy csökkentsék a tempót a szóban forgó szakaszon, egy sikánt építettek a 2-es kanyarnak nevezett törésbe, amelyet a Formula-1-esek és az egyéb autós szériák nem fognak használni, csak kifejezetten a motorosok. A munkálatok most befejeződtek, a pálya pedig megosztott néhány fotót az átalakított szakaszról:

spielberg-sikan-1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

spielberg-sikan-2

Miamiban olyan szerepet kapnak a csapatfőnökök, mint még soha

A Formula-1-es versenyhétvégék szerves része a versenyzői parádé, mikor a pilótákat egy nyitott kamionon körbeviszik a pályán, a lelátók előtt. Az első Miami Nagydíj szervezői gondoltak egyet, és csapatfőnöki parádét is tartanak – amire még sosem volt példa a Formula-1-ben. Minden kétséget kizárólag a csapavezetőknek főszerepet adó Drive to Survive amerikai népszerűségéből jött az ötlet, hogy Toto Wolff, Christian Horner, na és persze Günther Steiner is integessen egy sort a nézőknek.

A május 8-i, vasárnapi program alapján helyi idő szerint 13:30-kor kezdődik a versenyzők, 13:35-kor a csapatfőnökök parádéja. 14:00-kor indul a műsor a rajtrácson, 15:14-kor csendül fel a nemzeti himnusz, 15:30-kor pedig (az időpont ugyancsak rendhagyó) elindul a futam.

Szokásos helyettese ugrik be Marquez helyére Termasban

A Repsol Honda kedden jelentette be, hogy Marc Marquez az indonéziai bukása következtében kiújult kettős látása miatt nem tud rajthoz állni a hétvégi Argentin Nagydíjon. Most az is kiderült, hogy nem marad egyedül a szezon harmadik futamán Pol Espargaro, a csapat ugyanis Stefan Bradlt, a HRC tesztmotorosát ülteti fel a nyolcszoros világbajnok versenygépére Termas de Rio Hondóban. Bradl számára nem lesz ismeretlen a szerep: az elmúlt két idényben rengetegszer helyettesítette a többször is megsérülő és emiatt távolmaradó Marquezt.

Arról egyelőre nincs hír, hogy a spanyol a jövő vasárnapi Amerikai GP-t is kénytelen lesz-e kihagyni: az idő rövidsége miatt ez valószínűsíthető, de bizakodásra ad okot, hogy az orvosai már tegnap is fejlődésről számoltak be a látását illetően.

bradl-honda-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A Hungaroringen mutatta meg idei autóját a WTCR bajnokcsapata

A szezon harmadik, június 11-12-i állomásának helyet adó magyar versenypályán tesztel a Cyan Racing. A csapat a bokszutcában készült képekkel leplezte le a Lynk & Co idei fényezését, amely apró részletekben, például az autó hosszában a tetőn és motorháztetőn végigfutó sávokban (öt sáv a csapat öt bajnoki címét, a sárga szín pedig a svéd gyökereket szimbolizálja) tér el a korábbi verziótól. A teszten a csapat mind az öt versenyzője jelen van: az idén már 1-es rajtszámot használó Yann Ehrlacher, Yvan Muller, Thed Björk, Santiago Urrutia, valamint a kínai gyártóhoz csatlakozó Ma Qing Hua.

Ehrlacher egy rövid videós bejelentkezésben elmondta, a hungaroringi teszten a beállítás utolsó részleteit próbálják helyére rakni, hogy optimális tempóval és teljesítménnyel vághassanak neki az új szezonnak. Várja az első versenyt, amely hazai hétvégéje lesz Pauban.

 

Mégsem azt mondta Steiner, és csak ölelgette volna a paddockot?

„Tavaly két pontért az egész paddockot megd*gtam volna” – hozta le a komplett F1-es sajtó Günther Steiner szavait arról, mekkorát fordult a világ egy év alatt, amikor is 2022-ben egy kilencedik helyezés már csalódásnak számít a csapatnál. Ha valaki a csapatfőnökök közül, az olasz nem kerüli a trágárságot, de ez a kijelentés még tőle is erősnek tűnt – utólag kiderült, állítólag nem is ezt mondta.

A WTF1.com „oknyomozó” cikke előkereste az eredeti hanganyagot, állítva, Steiner igazából azt mondta: „Tavaly két pont miatt az egész paddockot megöleltem volna.” A csapatfőnök akcentusa miatt az angol „would have f**ed” és „would have hugged” kifejezés cseng össze. Az eredeti interjú folytatásában is megmagyarázzak a riporterek, Steiner valójában ölelkezésről beszélt. Mindenki meghallgathatja (0:14-től) és eldöntheti, mit hall ki a Haas-főnök szavaiból…

A McLaren tényleg piszkosul gyors volt a bokszban

Ugyan az idei szezon abszolút nem úgy alakul a wokingiak számára, ahogyan azt szerették volna, a bokszban egyelőre verhetetlennek tűnnek. Bahreinben és Szaúd-Arábiában is övék volt a leggyorsabb kiállás, utóbbi helyszínen ráadásul az erre vonatkozó lista első két helyét is elfoglalták. A csapat most egy videón mutatta meg a rajongóknak, hogyan is nyerték meg ezt a külön versenyt.  

Edzőtermet avatott Christian Horner

Különleges feladatot kapott nemrégiben a Red Bull csapatfőnöke. Christian Horner ugyanis abban a megtiszteltetésben részesült, hogy a csapat legújabb edzőtermét nyithatta meg. Az energiaitalosok az alábbi gondolatokat fűzték az erről szóló fotókhoz: „Most már nincs mentség a lábnap kihagyására. Christian hivatalosan is megnyitja a vadonatúj edzőtermünket a Technológiai Campuson."

Indianapolisban debütáltak először az IndyCar új motorjai

Még februárban jelentette be a népszerű amerikai széria, hogy egy évvel elhalasztja az új generációs erőforrásai bevezetését, így 2024-ben debütálhatnak a hibridek. Az IndyCar a szállítmányozási lánc problémáival okolta akkor a halasztást, ám ettől még amennyire lehet, halad a munka a háttérben. Ennek megfelelően a mai napon Indianapolisban tesztelték először a motorokat, igaz még a hibrid komponensek nélkül.  A Hondának Scott Dixon dolgozott, míg a Chevrolet révén Josef Newgarden tette meg a szükséges köröket a legendás pályán. A zárt, hétfői teszten bevetetett 2.4 literes ikerturbós V6 motorokkal való első tapasztalatokról a Honda Performance Development elnöke és műszaki igazgatója, David Salters árult el néhány dolgot a Motorsport számára.

„Sok lépés van hátra a teljes, hibrid erőforrás 2024-es debütálásáig, mivel a 2,4 literes motor egy teljesen új konstrukció, amit a HPD nagyszerű emberei fejlesztenek ki és gyártanak le. Még nagyon-nagyon hosszú a listánk, mielőtt az erőforrást élesben tesztelhetjük, de ez mindenképpen mérföldkő a Honda és a HPD valamennyi munkatársa számára” – mondta Salters a saját programjukra utalva.