DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 20. szerda

Őrült pillanatokat hozott a NASCAR All-Star futama

A hagyomány tovább folytatódott, így idén is megrendezték a NASCAR All-Star versenyét, mely nem számít bele a bajnokságba, a győztes viszont egymillió dollárt vihet haza. Bár ez gyakorlatilag egy gálának számít, és a lebonyolítás sem a szokásos, mégis egészen elképesztő dolgokat láthattunk Texasban, többek között egy hatalmas bukást. A vasárnapi versenyen 24-en vehettek részt, a tavalyi futamgyőztesek, és a korábbi bajnokok pedig automatikusan bekerültek, míg a többiek az Open futamokról tudtak kvalifikálni, illetőleg egy embert a közönség szavazhatott be. A főversenyt Kyle Busch várhatta az élről, ám Joe Gibbs Racing pilótája egy hatalmas balesetbe került, amikor Ross Chastain eltalálta őt. Utóbbi autója a levegőbe emelkedett, és Chase Elliottot is magával vitte, de végül mindenki sértetlenül megúszta az esetet.

A futam másik látványos incidense a későbbi győztes Ryan Blaney nevéhez köthető, akit majdnem kizártak a versenyről. Bár a leintés előtt szinte biztos volt a győzelme, a Team Penske versenyzője túl korán kezdett el ünnepelni, ezért az ablakhálót is letépte, a kockás zászló helyett pedig a sárgát lengették be Ricky Stenhouse Jr. hibája után, így az All-Star szabályai szerint még nem hirdettek végeredményt, és egy kétkörös hosszabbítás következett. Blaney végül helyére tette az elemet, majd a ráadásban is az élen maradt, és az övé lett a pénzdíj. A második helyen Denny Hamlin, míg a harmadik pozícióban Austin Cindric futott be.

 

Ryan Reynolds meghívta a moziba Ocont

A Renault Group és az Alpine hétfő reggel jelentette be, hogy befektetőként érkezik a Formula-1-es alakulathoz az Otro Capital, a RedBird Capital Partners és a Maximum Effort Investments. A befektetői csoport együttesen 200 millió eurót invesztál az F1-es istállóba, amivel 24 százalékos részesedést szereztek a csapatban és tagja Ryan Reynolds, világhírű színész is. Esteban Ocon a csütörtöki sajtónapon nyilatkozott a filmsztárról, a Formula.hu jelenlétében: "Ez fantasztikus! Szerencsésnek mondhatom magam, amiért kedden chatelhettem Ryannel, amikor is meghívott a következő Deadpool film londoni bemutatójára. Ő egy nagyon is inspiráló személy, a színész teljesítményén túl is, ráadásul mára már egy tapasztalt üzletember is" - tette hozzá Ocon, akinek azért kicsit még várnia kell a mozizásra, hiszen a Deadpool 3. csak 2024-ben kerül a vásznakra.

Helyszíni: ez történt csütörtökön az F1-es paddockban

Mészáros Sándor, a Formula.hu utazó tudósítója az F1-es Osztrák Nagydíj paddockjából jelentkezett be videó formájában, amelyben elmondta a legfontosabb tudnivalókat.

A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

f1-verstappen-hamilton-austriangp

Már megint kirabolták Norrist

Lando Norris az F1-es Osztrák Nagydíj csütörtökjén a PA hírügynökségnek megerősítette, hogy kirabolták az elmúlt hetekben, amikor Spanyolországban nyaralt – bár túl sok részletet nem árult el az incidensről: „Elmentünk vacsorázni, és ez alatt kirabolták a helyünket. Sokféle dolgot loptak el. Egyes dolgok drágák voltak, mások kevésbé. Még tart a vizsgálat, úgyhogy nem mondhatok sokat” – fogalmazott Norris. A társaságában volt állítólag többek között az influenszer Jennie Dimova is, aki egy TikTok-videóban szintén arról beszélt, hogy szinte mindenét ellopták a villájukból.

Nem ez az első alkalom, hogy meglopták a McLaren pilótáját: két éve a labdarúgó-Eb döntőjét tekintette meg a Wembley Stadionban a fiatal F1-es pilóta, akinek ott a több tízezer font értékű karóráját tulajdonították el.

f1-norris

Leclerc és a Ferrari utolsó győzelme – ez történt tavaly Spielbergben

Igazán eseménydúsan alakult a tavalyi Osztrák Nagydíj, amely egy izgalmas, ötfős csatáról, Leclerc és Verstappen csatáiról, Sainz kigyulladó Ferrarijáról és csapattársa és a teljes Scuderia máig utolsó győzelméről maradt emlékezetes. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Íme, a Ferrari új első szárnya – fotók

Mint arról mi is írtunk, a héten Fioranóban tartott filmforgatási napot a Ferrari, amelyen a jelentések szerint a fejlesztéseket is kipróbálták Carlos Sainzék: ezzel akart időt nyerni a csapat, hiszen az Osztrák Nagydíj sprintlebonyolítása miatt egyetlen szabadedzést előzi meg az időmérőt. Az újítások közé tartozott egy új első szárny is, amely fel is tűnt a spielbergi paddockban, és köszönhetően Albert Fabrega fotóinak, közelről is megcsodálhatjuk a fejlesztést.

A leglátványosabb újdonság, hogy a korábbiakkal ellentétben az új szárny lekerekített véglappal rendelkezik, de változott például az orrvég kialakítása is:

Perez rosszul lett, kihagyja a csütörtöki médianapot

Már csütörtökön indul a program az F1-es Osztrák Nagydíjon a médianappal és a sajtótájékoztatókkal, lesz azonban egy hiányzó a mezőnyből. A Red Bull ugyanis rövid közleményben arról tájékoztatott, hogy Sergio Perez rosszullét miatt kihagyja a napot: „Checo nem lesz jelen ma a pályán. Tegnap este rosszul lett, s a mai napot pihenésre fordítja, hogy a lehető legegészségesebb állapotban legyen a hétvégi versenyre” – írta a csapat.

Perez tehát egyelőre csak a csütörtöki napot hagyja ki Spielbergben, a hétvégi edzéseken, időmérőkön és futamokon való részvétele jelen állás szerint nincs veszélyben. A rosszullét pontos jellegéről nem tájékoztatott a Red Bull.

f1-perez-redbull

Nem bővítik a MotoGP-s mezőny létszámát

Azok után, hogy a Suzuki az előző idény végén váratlanul kiszállt, 24-ről 22-re csökkent a rajtrácson álló motorok száma a gyorsaságimotoros-vb királykategóriájában. Az elmúlt hetekben ugyanakkor felröppentek olyan pletykák, miszerint a KTM indítana egy harmadik csapatot is a gyári alakulat is a Gas Gas néven futó Tech3 mellett, amely akár a Husqvarna márkanevet is behozhatná a MotoGP-be – méghozzá annak érdekében, hogy így csináljanak helyet a jelenleg a Moto2-ben a vb-címért harcoló feltörekvő tehetségüknek, Pedro Acostának. A fiatal spanyol úgyis kijelentette, hogy nem akar még egy évet a középső géposztályban maradni, hanem fel akar lépni a MotoGP-be, márpedig eközben a KTM-nél Brad Bindernek, Jack Millernek és Pol Espargarónak is van szerződése 2024-re, Augusto Fernandez pedig nem fut rossz idényt újoncként a Gas Gas Tech3-nél.

A plusz csapat érkezését azonban most kizárta a Dorna sportigazgatója, Carlos Ezpeleta a Catalunya Radiónak adott interjúban: „Nincs terv arra, hogy több mint 22 motor legyen jövőre a rajtrácson. Valójában az ideális szám számunkra a 20. Amennyire tudom, abban az örömben lesz részünk, hogy Pedro a MotoGP-ben fog indulni. Ugyanakkor még bizonyos egyeztetésekre sort kell keríteni Pedro, valamint a csapata és a gyártója között” – tette hozzá az ifjabb Ezpeleta, utalva arra, hogy a KTM-nek még azért okozhat fejtörést Acosta elhelyezése a jövő évi rajtrácson.

Ugyanebben az interjúban Ezpeleta amúgy azt is megerősítette, hogy amint arról a minap már írtunk, a Dorna fontolgatja a kedvezmények rendszerének felélesztését – pontosabban annak módosítását –, hogy ezzel segítsék az ütemet vesztett Yamahát és Hondát – erről bővebben itt lehet olvasni.

motogp-start-2023

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Ausztriában Hamilton csatázhat Alonsóval a győzelemért a kétszeres világbajnok szerint

A nyolcból nyolc nagydíjat megnyerő Red Bullé mellett Max Verstappen győzelmi szériája is meggyőző, a holland már négy futam óta veretlen. A csapat hazai versenyén, az Osztrák Nagydíjon azonban több tényező is megnehezítheti, hogy a címvédő folytassa a sorozatot – ezekről beszélt Mika Hakkinen.

„Hétvégén látjuk a 2023-as szezon második sprinthétvégéjét. Ez az eső esélyével kombinálva lehetőséget biztosíthat valakinek, aki nem Max Verstappen, hogy győzzön. Ha ez így lesz, akkor, figyelembe véve, hogy a Mercedes szerint ez a verseny még Kanadánál is jobban kedvez az autójuknak, Lewis Hamilton keményen oda fog lépni, hogy legyőzze Fernando Alonsót a győzelemért. A Red Bull mind a nyolc versenyt megnyerte eddig, talán ez lesz a változás hétvégéje!” – írta az Unibet-féle rovatában az Osztrák Nagydíj egykori kétszeres győztese.

Fotó: DPPI

Videó: Ken Block 16 éves lánya egy 1400 lóerős Porschével állt rajthoz

A 16 esztendős Lia Block édesapja tiszteletére vett részt a legendás hegyi felfutáson, a Pikes Peaken: a Hoonipigazis névre keresztelt, 1400 lóerős Porschével nem mért időt futott, de felment a pálya tetejéig.

Egy-két videó az eseményről:

Ez lesz az Osztrák Nagydíj kulcsa a Ferrari szerint

Tavaly egészen jó teljesítményt nyújtott Spielbergben a Ferrari, talán az Osztrák Nagydíj volt az utolsó, amikor jobbnak bizonyult a csapat a Red Bullnál, így most is bizakodva várja a hétvégét a maranellói alakulat.

Davide Mazzoni, a belsőégésű motorok vezetője pedig kiemelte, hogy mi lesz a legfontosabb az ausztriai helyszínen.

„Egy viszonylag rövid pályán három DRS-zóna is megtalálható, van néhány kemény féktáv, de csak rövid ideig: ez egészen extrém optimalizálást igényel a motor energiamenedzselése szempontjából. Az ERS, az MGU-H, az MGU-K és a belsőégésű motor is komoly stresszhatás alatt lesz a folyamatos energiavisszanyerés és energiakibocsátás közötti átmenet miatt, de ez itt elengedhetetlen a jó köridőhöz” – mutatott rá a legfontosabb feladatra a szakember.

f1-ferrari

Bejelentés: átnevezik az AlphaTauri F1-es csapatát

Dr. Helmut Marko megerősítette azt, amiről korábban már szóltak a hírek: új névvel folytatja majd a jövőben a korábbi Scuderia Toro Rosso, a ma AlphaTauriként ismert faenzai istálló, amely továbbra is a Red Bull juniorcsapataként funkcionál majd.

„Az AlphaTaurinak 2024-től két új vezetője lesz Laurent Mekies és Peter Bayer révén. Új szponzorok is lesznek, és egyúttal új neve lesz a csapatnak. A cél világos: amennyire a szabályok megengedik, a Red Bullra kell alapozni, a 'csináld magad' konstrukció hibás elképzelés” – mondta Marko az osztrák Kleine Zeitungnak.

Az új nevet nem mondta ki konkrétan a Red Bull tanácsadója, de korábban beszélt már arról, hogy valami olyat szeretnének, amely jobban képviseli a Red Bullt a világ minden pontján, mert az AlphaTauri csak néhány országban ismert márka. Ez a név így összesen négy szezont él meg, 2020-ban keresztelték át erre a Toro Rossót, 2024-ben, tehát már jövőre pedig jöhet az új elnevezés.

f1-alphatauri

Verstappen overallját és egy teljes autóját elárverezi az AlphaTauri

Árverésre bocsátja gyűjteménye számos darabját az AlphaTauri: összesen 300 tárgyat adnak el öt lépcsőben. Az első kör most indult és július 12-ig tart, a folytatásban augusztusban, szeptemberben, novemberben és decemberben indul egy-egy aukció.

Az első kör legértékesebb tétele egy komplett Formula-1-es autó, a 2016-os Toro Rosso STR11: ezt a konkrét, négyes számú karosszériát Carlos Sainz és Danyiil Kvjat vezette a szóban forgó évben. A motor hiányzik, de egyébként mindennel fel van szerelve, a kormánymű, elektronika és felfüggesztés is működőképes. Jelenleg 450 ezer euróért szóló ajánlatot tettek rá (közel 170 millió forint), de a szakértő 500-750 ezer euró közé becsüli értékét.

Számos alkatrészt árverez el még a csapat, találunk szárnyat, motorborítást, ülést, fejtámaszt vagy kerékfelnit a gyűjtői darabok között. A másik kategóriát a tűzálló ruházat jelenti, Max Verstappen, Alex Albon, Yuki Tsunoda vagy Daniel Ricciardo overallját is áruba bocsátják – a holland 2016-os öltözetét már 7500 euróért, majdnem hárommillió forintért vinnék. A tételek többsége az elmúlt tíz évből származik, a kivételek egyike Sebastian Vettel 2008-as aláöltözete.

Az árverésből származó bevétellel az AlphaTauri a faenzai – itt található a csapat székhelye – áradások károsultjait segíti. A későbbi négy aukció nyeresége pedig a Red Bull alapítványa, a Wings for Life számára megy.

Reagált az F1-es pletykákra az IndyCar-bajnok

Mint arról mi is írtunk nemrég, felröppentek olyan értesülések, miszerint a Formula-1 irányába kacsingathat Alex Palou. A spanyol versenyző 2021-ben bajnok lett az IndyCarban, s az utóbbi futamokon nyújtott teljesítménye – az elmúlt négy versenyből hármon győzött – alapján jó esélye van idén behúznia a második címét. A Chip Ganassit erősítő, jövőre már az Arrow McLarennel szerződéssel rendelkező pilóta menedzsmentje az IndyStar szerint a Spanyol Nagydíj hétvégéjén „gyakorlatilag az összes” F1-es csapattal felvette a kapcsolatot – kérdés persze, hogy van-e olyan alakulat, amely nyitott lenne Palou alkalmazására.

Mindenesetre most magát a 26 éves pilótát is megkérdezték arról, hogy szerinte az idei produkciója növeli-e az F1-es váltás esélyeit: „Nem igazán gondolom. Hogy őszinte legyek, nem hiszem, hogy azzal, hogy több futamot nyerünk, megkapnánk ezt vagy azt az ülést az F1-ben” – idézi szavait a PlanetF1.com portál. „Nem gondolom, hogy az eredmények változtatnak a következő évünkön. Úgy vélem, már az óriási eredmény volt, amit 2021-ben elértünk, amire roppant büszke vagyok, hiszen a második évemben megszereztem az első bajnoki címemet az IndyCarban. Nem hiszem, hogy amit idén csinálunk… az nagyon más, mint amit 2021-ben. Úgyhogy igen, nem igazán változtat a dolgokon.”

Palou F1-es esélyeiről a Pitwall hétfői adásában is beszéltünk:

Tesztnek használja a spielbergi F1-es sprinthétvégét a Haas

Nemrég mi is hosszasan elemeztük, mi lehet az oka annak, hogy a Haas rendszeresen pocsékul szerepel a vasárnapi futamokon az olykor villantásokat is hozó szombati időmérők után. Legutóbb Kanadában például Nico Hülkenberg szerepelt remekül szombaton, a pontszerzésre azonban végül esélye sem volt a VF-23-as borzalmas gumikezelése miatt. Günther Steiner csapatvezető is elismerte, hogy a legfontosabb a versenytempót érinti gondjaik megoldása – ennek érdekében pedig félig be is fogják áldozni a hétvégi F1-es Osztrák Nagydíjat, ahol a sprintfutam extra lehetőséget kínál a Haasnak az ilyen irányú kísérletezésre:

„Részben kicsit tesztként is közelítjük meg ezt a hétvégét” – idézi Steinert a MotorsportWeek.com. „Rengeteg dolgot kell kipróbálnunk, hogy orvosoljuk a problémáinkat a versenytempó tekintetében, úgyhogy van néhány ötletünk. Mivel két versenyünk lesz ezen a hétvégén, duplaannyi időnk van, hogy kipróbáljunk különböző dolgokat. Természetesen mindig igyekszünk a legjobb eredményt elérni, ugyanakkor ezt most némileg kompromittálhatjuk annak érdekében, hogy megértsük, mi történik az autónkkal a futamokon.”

f1-haas-kanada

Mindhárom napra esőt jósolnak az F1-es Osztrák Nagydíjon

Az előrejelzések alapján ismét olyan hétvége várhat a Formula-1-es mezőnyre, amelyet jelentősen befolyásol a csapadék. Már a pénteki szabadedzés során is megérkezhetnek a záporok a Red Bull Ringre, a késő délutáni időmérőre pedig még nagyobb eséllyel jósolnak esőt, amely déltől egészen estig bármikor lecsaphat a spielbergi pályára. Szombaton is a várakozások szerint 20 fok alatt marad a hőmérséklet, a sprintszétlövést pedig újfent esőben rendezhetik, s bár a délután előrehaladtával a Nap is előbújhat, bőven van esély arra is, hogy magát a sprintet is vizes pályán rendezzék.

Úgy fest aztán, hogy Kanadához hasonlóan ismét a vasárnap lehet a legjobb időjárás: némileg melegebb, 23 fokos hőmérséklet várható, ugyanakkor az eső visszatérése sem kizárható, bár valószínűleg jóval kisebb mennyiségű csapadék hullhat, mint az előző két nap során – ez viszont akár a legkiszámíthatatlanabb és legvegyesebb körülményeket is eredményezheti a vasárnapi Osztrák Nagydíjra.

A hétvége teljes menetrendje itt érhető el.

f1-eso-redbull

Meggyilkolták Jimmie Johnson feleségének szüleit és unokaöccsét

Borzalmas tragédia rázta meg Jimmie Johnson családját: a hétszeres NASCAR Cup Series-bajnok feleségének, Chandrának a szüleit és mindössze 11 éves unokaöccsét gyilkolták meg. A rendőrség gyanúja szerint lövöldözés történt, az elkövető pedig Chandra anyja, Terry Janway lehetett, aki előbb a férjével és az unokájukkal, majd magával is végezhetett.

A történtek után Jimmie Johnson visszalépett a hétvégi chicagói utcai NASCAR-futamtól. A pilóta idén eddig három versenyen állt rajthoz, valamint tagja volt a Le Mans-i 24 óráson szereplő átalakított NASCAR-géppel induló egységnek is.

jimmie-johnson

„Lovaggá kellene ütniük azért, amit csináltam” – Lawrence Stroll

Az idei F1-es idény kellemes meglepetése az Aston Martin: a tavaly még hetedikként végző istálló sorra szállítja a dobogós helyezéseket Fernando Alonsóval, s a konstruktőrök között is a harmadik helyet foglalja el. A spanyol pilóta többször is kiemelte, hogy mindez nem kis részben a tulajdonos Lawrence Stroll nagyratörő víziójának köszönhető. Az idősebb Stroll által vezetett konzorcium még 2018-ban vásárolta fel a Force Indiát, megmentve ezzel a csődtől: előbb Racing Pointtá neveztek át, majd amikor az Aston Martin Lagonda tulajdonosa lett és az autógyártót is növekedő pályára állította, 2021-től az F1-es alakulat felvette a legendás brit márka nevét. A kanadai milliárdos nem is próbálta kisebbíteni az érdemeit:

„Lovaggá kellene ütniük azért, amit csináltam. Munkahelyek ezreit mentettem meg, és felépítettem egy új Formula-1-es gyárat több százmilliós befektetéssel” – utalt az eddigi invesztációira az F1i.com által idézett Stroll. „Elképesztő a befektetés. És ez komoly bizonyítéka a vállalatba vetett hitemnek. Senki nem fektet pénzt olyan üzletbe, amelynek nem bízik a jövőjében” – fogalmazott az üzletember. Amikor arról kérdezték, hogy hisz-e abban, hogy győzhet az F1-ben, nemes egyszerűséggel úgy válaszolt: „A többi bizniszem esetében nyertem.”

f1-lawrence-stroll-aston-2023

fotó: DPPI

SuperMax vs. Yukinator: gigantikus „Mega Truckokkal” csapott össze Verstappen és Tsunoda

Hazai nagydíja előtt ismét bizonyította a Red Bull, hogy világbajnoki sikerek ide vagy oda, még mindig élen járnak a komolytalan versenyek és videók terén (is) az F1-ben. Folytatva a Miamiban látott minimotorcsónakos szériát, ezúttal Max Verstappen és Yuki Tsunoda óriási „Mega Truckok” volánja mögé pattant be az Osztrák Nagydíj előtt, a Red Bull Ringtől nem messze fekvő vasbánya területén. A gépek mérete tényleg döbbenetes volt, főleg Tsunodához képest, akinél konkrétan a kerék is nagyobbnak tűnt… Ennek ellenére az AlphaTauri japánja nem vallott szégyent, sőt – mutatjuk videón az őrült összecsapást:

Bioüzemanyaggal és széllel működő erőművet visz az Osztrák Nagydíjra a zöld F1

A Formula-1 a 2022-es spielbergi versenyen becslései szerint 200 tonna szén-dioxid bocsátott ki: ezt akarja a sorozat egészen 10 tonnáig lecsökkenteni. Ehhez pedig egy saját erőművet használnak, amelyet a hétvégi Osztrák Nagydíjon próbálnak ki.

 Az utolsó kanyar belső oldalánál elhelyezett erőművet hidrokezelt növényi olaj és 600 négyzetméternyi napelemtelep működteti, és ez az erőmű látja el energiával a teljes paddockot, garázssort és bokszutcát, beleértve a tévéközvetítés vezérlőjét is. Az erőművel a csapatok saját aggregátorait váltják ki. Ausztria egyszeri próbaüzem lesz, de a jövőben bevezethetik a rendszert – tekintve, hogy a széria 2030-ig karbonsemlegességet akar elérni.

Azért eszünkbe jut, hogy csak az idei szezon versenyein láttunk már áramkimaradást (Monacóban) és problémát a biztonsági kamerákkal (a Kanadában), ezért reméljük, az új rendszer nem fog meghibásodni Ausztriában, ahol ráadásul a sprintformátum miatt már pénteken időmérőt tartanak.

Fotó: Red Bull Content Pool

Duplán ünnepli a Brit és Magyar Nagydíjakon a 800. F1-es futamát a Williams

Komoly mérföldkőhöz érkezik a Formula-1 harmadik legrégebbi istállója, a Williams, hiszen éppen nálunk, a Magyar Nagydíjon fogja teljesíteni a 800. nagydíját a száguldó cirkuszban. Ám az imolai forduló törlése nélkül ez a jubileum éppen a hazai versenyükre esett volna, a grove-i alakulat úgy döntött, duplán fogja megünnepelni a kerek számot. A csapat közleménye szerint Silverstone-ban egyedi festést kap az idei versenygép, amellyel a csapat brit gyökereinek és az alapítójának, Sir Frank Williamsnek állítanak emléket, míg a Hungaroringen egy egyedi logó kerül majd fel Alexander Albon és Logan Sargeant autójára.

Ha pedig mindez nem lenne elég, az egyik leglegendásabb F1-es Williamst is pályára viszik majd a Brit Nagydíj: Nigel Mansell vb-címet nyerő 1992-es FW14B-jének volánja mögé pattan majd be az istállónál nagyköveti szerepet betöltő Jenson Button és tesz még több bemutatókört is majd a hétvége során.

f1-williams