DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 20. szerda

Őrült pillanatokat hozott a NASCAR All-Star futama

A hagyomány tovább folytatódott, így idén is megrendezték a NASCAR All-Star versenyét, mely nem számít bele a bajnokságba, a győztes viszont egymillió dollárt vihet haza. Bár ez gyakorlatilag egy gálának számít, és a lebonyolítás sem a szokásos, mégis egészen elképesztő dolgokat láthattunk Texasban, többek között egy hatalmas bukást. A vasárnapi versenyen 24-en vehettek részt, a tavalyi futamgyőztesek, és a korábbi bajnokok pedig automatikusan bekerültek, míg a többiek az Open futamokról tudtak kvalifikálni, illetőleg egy embert a közönség szavazhatott be. A főversenyt Kyle Busch várhatta az élről, ám Joe Gibbs Racing pilótája egy hatalmas balesetbe került, amikor Ross Chastain eltalálta őt. Utóbbi autója a levegőbe emelkedett, és Chase Elliottot is magával vitte, de végül mindenki sértetlenül megúszta az esetet.

A futam másik látványos incidense a későbbi győztes Ryan Blaney nevéhez köthető, akit majdnem kizártak a versenyről. Bár a leintés előtt szinte biztos volt a győzelme, a Team Penske versenyzője túl korán kezdett el ünnepelni, ezért az ablakhálót is letépte, a kockás zászló helyett pedig a sárgát lengették be Ricky Stenhouse Jr. hibája után, így az All-Star szabályai szerint még nem hirdettek végeredményt, és egy kétkörös hosszabbítás következett. Blaney végül helyére tette az elemet, majd a ráadásban is az élen maradt, és az övé lett a pénzdíj. A második helyen Denny Hamlin, míg a harmadik pozícióban Austin Cindric futott be.

 

Egyperces néma csenddel emlékezik a spái balesetben elhunyt fiatal pilótára az F1

Mint arról mi is beszámoltunk, szombaton halálos balesetet szenvedett a Formula Regional Európa-bajnokság spái hétvégéjén Dilano van't Hoff. A tragédia a teljes autósportot, így az F1-et is megrázta, versenyzők sora fejezte ki részvétét a történtek után, egyúttal többen is felemelték a szavukat, hogy változtatásokra van szükség a belga pályán, amely néhány éven belül a második áldozatát szedte junior formulaautós kategóriában.

Az F1 a vasárnapi Osztrák Nagydíj előtt is megemlékezik a 18 évesen elhunyt hollandról: a FOM tájékoztatása szerint egyperces néma csendre kerül 14:45-kor, azaz negyed órával a felvezető kör kezdete előtt a spielbergi rajtrácson.

dilano2

Wolff szerint Verstappen direkt vett revánsot Hamiltonon az F1-es sprintszétlövésen – videó

Lewis Hamilton már az első szakaszban kiesett az F1-es Osztrák Nagydíj szombati sprintkvalifikációján, ami nagyrészt egy pályaelhagyás miatt törölt körnek és a brit szerint rossz időzítésnek volt betudható. Ugyanakkor történt egy affér Max Verstappennel is az SQ1 utolsó másodperceiben: a holland az utolsó kanyarokban érte utol a gyorskörén a felvezető körön lévő Mercedes-pilótát, így a címvédőnek el kellett vennie a gázt. A célegyenesben megelőzte Hamiltont, hogy saját bevallása szerint nekikezdjen egy újabb mért körnek, mivel a gyorsan javuló pályán nem érezte biztosnak a továbbjutását, csakhogy aztán rögtön az első kanyar után el is vette a gázt a Red Bull-os, amivel megakasztotta a hétszeres világbajnok riválist.

Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője szerint ez utóbbit direkt csinálta Verstappent, hogy az előtte történt feltartásért cserébe kibabráljon Hamiltonnal: „A hibát mi követtük el, a kommunikációs félreértés Lewis és köztünk azt eredményezte, hogy nem adtunk megfelelő információt neki arról, hogy álljon félre Max útjából, márpedig senki nem akar senki útjába kerülni, mert ha feltartás történik, megbüntetnek” – idézi Wolffot a The Race. „Úgyhogy nem ez volt a cél. Ugyanakkor ami az 1-es kanyarban történt, az egy reváns volt ezért. Csak azért, hogy biztosra menjen, hogy tönkreteszi a körét. Úgyhogy az egyik véletlen volt, a másik szándékos. De kit érdekel? Végső soron megnézzük, de változtat-e ez a versenyünkön? Mindenesetre szerintem jövő héten beszélni fognak erről a pilóták értekezletén.”

Videón is mutatjuk a Verstappen–Hamilton affért a sprintszétlövés első szakaszának végéről:

Jön az F1-es Osztrák Nagydíj, de mást is nézhetünk: íme a vasárnapi menetrend

Jön a futamok napja: már reggeltől nézhetjük az F3-at és az F2-t, de lesz Superbike, 15:00-kor kezdődik az F1-es Osztrák Nagydíj, este pedig az IndyCar és a NASCAR zárja a programot. Íme a vasárnapi menetrend:

07.02, vasárnap

8:25 Formula-3, második futam (M4 Sport)

9:55 Formula-2, második futam (M4 Sport)

11:00 WRX, előfutamok

14:00 Superbike, Super Pole futam (Aréna4)

15:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

16:00 WRX, elődöntők és döntő

17:00 Superbike, második futam (Aréna4)

19:50 IndyCar, futam (Aréna4)

23:30 NASCAR, futam (Aréna4)

f1-verstappen-redbull-austria

fotó: Szabó Attila

Hét fordulat: Óriási bukás Mid-Ohión!

A korábbi IndyCar-bajnok és Indy 500-győztes, az idei szezonban viszont meglehetősen gyengén szereplő Simon Pagenaud fékhiba következtében brutálisan nagy balesetet szenvedett az IndyCar hétvégi fordulójának edzésén. A francia versenyző szerencsére ki tudott szállni az autóból, de kivizsgálásra az orvosi központba vitték.

Megbüntették Leclerc-t, három hellyel hátrébb sorolták a rajtrácson

Charles Leclerc Oscar Piastrit tartotta fel az F1-es Osztrák Nagydíj szombati sprintkvalifikációján, a felügyelők meghallgattak minden érintettek, és végül úgy döntöttek, hogy három rajthelyes büntetést szabnak ki a Ferrari monacói pilótájára.

A meghallgatás során az derült ki, hogy a csapat nem figyelmeztette időben Leclerc-t, akinek nem volt ideje rendesen lehúzódni. A felügyelők ezt elismerték, de a szabály szerint ettől ez még feltartás, amiért kiszabták a jogos büntetést.

Leclerc így nem a hatodik, hanem a kilencedik helyről várhatja a 16:30-kor rajtoló sprintet, a vasárnapi nagydíjra nem viszont természetesen nem vonatkozik a büntetés, azt a második helyről kezdheti meg.

leclerc1_1

fotó: Szabó Attila

Kaki emoji miatt került bajba egy utánpótláscsapat

Felfüggesztett 2000 eurós pénzbírságot kapott az MP Motorsport – az F2 tavalyi bajnokcsapata, amely a Formula Regional Európa-bajnokságban is érdekelt, a sportszabályzat azon előírását sértette meg, amely az offenzív, sértő, megalázó és helytelen nyelvezetet és megnyilvánulásokat tiltja. Nem egy szokványos módon.

Miután az említett széria spái hétvégéjén a csapat versenyzője, Sami Meguetounif a Van Amersfoort pilótájával, Joshua Dufekkel ütközött, a stewardok vizsgálatot indítottak, amely során arra a konklúzióra jutottak, versenybaleset történt, egyik felet sem büntetik. Ezt a döntést közzétették a csapatokkal való kommunikációra használt WhatsApp csoportban.

Erre reagált helytelenül az MP Motorsport egyik csapattagja: egyet nem értésének jeleként előbb a jól ismert barna emojit posztolta válaszként, majd ezt visszavonta és egy bohóc ikonnal helyettesítette. Ezt is eltávolította pár perc után, de már késő volt. A stewardok a pénzbírság mellett azt is kilátásba helyezték, hogy az eset megismétlődése esetén a csapattagot eltávolítják az említett csoportból.

Fotó: DPPI

Sprintnap az F1-ben – a szombati program

Szombat

10:00 Formula-3, első futam (M4 Sport)
11:30 WRX, Super Pole és előfutamok
12:00-13:00 Formula-1, sprintkvalifikáció (sprintszétlövés) (M4 Sport)
12:10-12:25 Superbike, Super Pole (Aréna4)
13:45 Formula-2, első futam (M4 Sport)
15:00 Superbike, első futam (Aréna4)
16:30 Formula-1, sprintfutam (M4 Sport)
20:30-21:30 NASCAR, időmérő edzés
20:45-22:15 IndyCar, időmérő edzés (Aréna4)


Fotó: Szabó Attila

Videó: az izgalmas spielbergi időmérő összefoglalója

Mindössze 48 ezredmásodperc döntött Max Verstappen és Charles Leclerc között a pole-pozíció sorsáról. Az összefoglaló a képre kattintva tekinthető meg a YouTube-on.

Döntöttek a felügyelők, megtarthatja a pole-t Verstappen

Nemrég számoltunk be róla, hogy a versenyfelügyelők beidézték Max Verstappent, mert úgy látták, talán feltarthatta Kevin Magnussent a Q1-ben. Az egyes kanyar kijáratán Verstappen az ideális íven haladt, lassú tempóban, így Magnussennek félre kellett húznia az autót, hogy ne találja telibe hátulról a hollandot. A videós bizonyítékok és a két érintett meghallgatása után a felügyelők úgy döntöttek, hogy nincs szükség további intézkedésre, miután Magnussen egyébként is hibázott az egyes kanyarban, és nem is kellett hirtelen kormánymozdulattal reagálnia Verstappen autójára.


Fotó: Szabó Attila

Gyász: elhunyt Robert Fernley

Elhunyt az FIA együléses autókért felelős testületének elnöke. Robert Fernley, vagy ahogya a paddockban ismerték, Bob Fernley Stefano Domenicalitól vette át az imén említett titulust, mikor az olasz a Formula-1 vezérigazgatójává vált. Amellett, hogy számos IndyCar-csapatnál megfordult, az F1-ben is fontos szerepet játszott Fernley. Amikor Vijay Mallya felvásárolta a Spyker csapatát, nem kellett sok időnek eltelnie, hogy Bob Fernley legyen a Force India megbízott csapatfőnöke. Egészen Lawrence Stroll érkezéséig dolgozott a csapatnál Fernley, majd a McLaren Indy500-as projektjének felelőse lett. Miután 2019-ben Fernando Alonso nem tudott kvalifikálni a legendás versenyre, a felek bejelentették, hogy nem hosszabbítanak szerződést, ezután vette át Domenicalitól az együléses versenyautókért felelős bizottság irányítását. Robert Fernley 70 évet élt. Nyugodjon békében!

Veszélyben Verstappen pole-ja? Vizsgálják a hollandot

Max Verstappen szerezte meg a pole-pozíciót a rengeteg időtörléssel tarkított pénteki időmérő edzésen, azonban most izgulnia kell a harmadik világbajnoki címe felé száguldó Red Bull-osnak. A versenyfelügyelők ugyanis beidézték egy elbeszélgetésre az időmérőt követően, mivel feltarthatta Kevin Magnussent az egyes kanyarban. Azonnal beszámolunk a további fejleményekről!


Fotó: Red Bull Content Pool

Veszélyben De Vries ülése az újabb pocsék időmérő után

A héten felröppent a hír, amely szerint Daniel Ricciardo készen állhat az F1-es visszatérésére, ennek pedig legnagyobb vesztese az a Nyck de Vries lehet, aki tavalyi zseniális beugrása után idén nem igazán tudja felvenni a száguldó cirkusz ritmusát. A holland pilóta Spielbergben is utolsó lett a péntek délutáni kvalifikáción.

"Jól kezdődött az időmérő az AlphaTauri számára, de aztán a pályahatárok és az egyéb hasonló dolgok miatt egyikük sem élte túl a Q1-et, pedig ez volt a minimális elvárásom. Jobban oda kell figyelnünk arra a jövőben, hogy mit csinálunk..." - fogalmazott az ORF kamerái előtt sejtelmesen Dr. Helmut Marko. A faenzai istálló idény végén nyugdíjba vonuló főnöke sem vette éppen védelmébe De Vriest: "Ha jól teljesít, és azt látjuk, hogy sikeres közös jövő állhat előttünk, akkor nem fogunk beszélni a lecseréléséről, de ehhez természetesen fel kell mutatnia valamit."


Fotó: Red Bull Content Pool

Formula-2: Újonc-pole és eltörölt köridők tömkelege a kvalifikáción

Már a szabadedzés is eseménydúsan alakult az F2-eseknek: kétszer is piros zászlóval kellett megszakítani a körözést, először a bajnokság második helyezettje, Theo Pourchaire, majd Amaury Cordeel megforgása miatt.

Az ART jól találta el a beállításokat az időmérőre, Victor Martins rögtön az első próbálkozások után az élre állt, míg tapasztaltabb csapattársa, Theo Pourchaire a negyedik pozíciót foglalta el. Ahogy azt az F3-ban is láthattuk, a Formula-2-es mezőny is nagy hangsúlyt helyezett a tökéletes pozíció megtalálására a pályán, így itt is kialakultak kisebb „forgalmi dugók”, időnként egymás hegyén-hátán álltak az autók. Emellett folyamatosan jöttek a köridő-eltörlések pályaelhagyás miatt, így volt lehetséges az is, hogy a Virtuosi pilótája, Amaury Cordeel meglepetésre a második leggyorsabb körrel rendelkezett, őt a bajnoki éllovas, Frederik Vesti követte félidőnél.

Az utolsó percek folyamatos javulásokat hoztak mindenkitől, Martins azonban meg tudta tartani vezetését, Vesti bő egy tizeddel maradt el tőle, míg Pourchaire kikapott újonc csapattársától, a harmadik helyen zárt. Kush Maini elégedett lehet negyedik pozíciójával a Camposban, mögötte Jack Doohan egészítette ki az első ötöt. A barcelonai pole-pozíciós Oliver Bearman csupán a 19. helyre kvalifikálta a Premát, miután folyamatos pályaelhagyásai miatt a fekete-fehér zászlós figyelmeztetést is megkapta. A holnapi sprintfutam rajtelsősége Jak Crawfordot illeti meg.

Albon a Williamsnél akar maradni

Alexander Albon, akiről a minap Helmut Marko úgy nyilatkozott, hogy két ütközése Lewis Hamiltonnal (2019-ben Interlagosban és 2020-ban Spielbergben) valósággal derékba törte a karrierjét, idén több kiváló teljesítménnyel rukkolt elő, különösképp Kanadában, aminek kapcsán volt főnöke, Christian Horner úgy nyilatkozott, hogy legalább annyira figyelte az ő versenyét, mint a Red Bullokét.

A brit-thai versenyző elárulta, hogy Horner gyakran méltatja a teljesítményét: „Christian írni szokott nekem, amikor jól teljesítek. Jó dolog ilyen kapcsolatban lenni a korábbi főnököddel, de most teljesen a Williamsre koncentrálok” – mondta Albon, majd rá is erősített erre: „Számomra ez egy hosszútávú projekt, remélem, hogy sokáig itt leszek. Szeretek a csapattal dolgozni, úgy érzem, hogy fejlődünk, aminek a részese akarok lenni. Meglátjuk, hogy alakulnak a következő éve, de egyelőre elégedett vagyok azzal, ahol vagyok.”

albon-spielberg-szaboattila

Fotó: Szabó Attila

Vezetőváltás: veszélyben lehet az Audi projektje?

A Volkswagen bejelentette, hogy megválik az Audi vezérigazgatójától, Markus Duesmanntól – az 54 éves mérnök fontos szerepet játszott a négykarikások F1-es projektjének előkészítésében, éppen ezért a bejelentést követően felmerült a kérdés, hogy veszélybe sodorhatja-e a 2026-os királykategóriás csatlakozást a vezetőváltás. A Speed Week beszámolója szerint ettől annak ellenére sem kell tartani, hogy a beszállás vezéralakja távozik ezzel, hiszen az anyacég teljes támogatását élvezi a projekt.

Duesmann utóda Gernot Döllner lesz, aki doktoranduszként csatlakozott a Volkswagenhez 30 évvel ezelőtt, a Porschénál töltött be fontos szerepeket, az elmúlt években pedig a termék- és csoportstratégiáért, valamint a főtitkárságért felelt.

audi

Formula-3: Káosz és elvett Prema-pole az időmérőn

Közel egy hónapos kihagyás után tértek vissza a juniorkategóriák a pályára, a Formula-3-asok spielbergi időmérőjét a bajnoki összetettet vezető Gabriel Bortoleto várhatta a legjobb helyzetből, miután a délelőtti szabadedzésen is ő bizonyult a leggyorsabbnak a Tridentben.

Jól is kezdett a brazil, a Prema-pilóták azonban még inkább elkapták a fonalat már a kvalifikáció elején, az első gyorskörök után Dino Beganovic és Paul Aron vezették a sort. Az elmúlt versenyeken remeklő Josep María „Pepe” Martí is erős körrel kezdett, a negyedik helyen állt az első 15 perc után Gabriele Minit megelőzve. A legnagyobb kihívást a helyezkedés jelentette a mezőnynek, folyamatosan ment a csata a lehető legjobb pozíciókért a pályán, emellett a pályahatárok betartásával is meggyűlt a baja a fiataloknak.

Az utolsó gyorskörökre a Prema tovább gyorsult, Aron tovább javított idején az élen, pole-pozíciót érő körét azonban pályaelhagyás miatt törölték, így csak a negyedik lett, rajtelsőségét Grégoire Saucy örökölte meg az ART-ben. Beganovic mindössze négy ezreddel maradt el a svájcitól a második helyen, míg Bortoleto be kellett érje a harmadik pozícióval. A spanyol tini tehetség, Martí csak a 12. lett, a fordított rajtrácsos sprintfutamot azonban így az élről kezdheti, mögötte pedig Mini sorakozhat fel szombaton. 

Hamilton még mindig nem tud mindent kihozni magából

A Red Bull idén nyolc versenyen nyolc győzelemnél jár, és aligha lehet más a céljuk a csapat hazai versenyén, mint a kilencedik siker behúzása, amiben természetesen jó néhányan szeretnék megakadályozni az energiaitalosokat – köztük Lewis Hamilton, akit határozottan fellelkesült a csapat legújabb fejlesztéseitől, valamint a csapat elmúlt időben tapasztalt jó formájától.

A brit versenyző Spielbergben úgy nyilatkozott, hogy elégedett az iránnyal, amerre a Mercedes elindult a W14-essel: „Tudjátok, hogy az elmúlt bő egy évben nem éreztem jól magam az autóban, de ez a mostani lépés abba az irányba vitte a dolgokat, amit kértem. Így lassan visszaépítem az önbizalmamat, ami még mindig nem 100 százalékos, még mindig nem tudok kihozni mindent magamból, de közeledünk…”

hamilton-austria

Perez jobban van, készen áll az időmérőre

Mint arról írtunk, a Red Bull tájékoztatása szerint Sergio Perez még szerdán este rosszul lett – ennek pontos részleteit nem közölte a csapat –, s annak érdekében, hogy kipihenje magát a hétvégi Osztrák Nagydíjra, kihagyta a csütörtöki médianapot Spielbergben. Pénteken késő délelőtt aztán már arról posztolt az istálló, hogy Perez jobban van, már kint van a Red Bull Ringen és készen áll az időmérő napjára (hiszen a sprintlebonyolítás miatt már ma kvalifikációt rendeznek az F1-esek számára):

Közel két évtizedes precedens miatt büntette Norrist az FIA

Lando Norris az F1-es Kanadai Nagydíjon kapott öt másodperces büntetést „sportszerűtlen viselkedésért”: a stewardok indoklása szerint a brit jelentősen lassabban hajtott a biztonsági autós fázis alatt, hogy helyet hagyjon a csapattárs Oscar Piastri és közte annak érdekében, hogy egyszerre tudja megejteni a McLaren mindkettejük kerékcseréjét az SC-fázis során. Norris két hete Montrealban nem értette a büntetését, és ezzel még most is így van:

„Még mindig egyeztetünk az FIA-val, mert alapvetően egy új precedenst teremtettek azzal, hogy mit tehetsz és mit nem. Egyértelmű példák vannak rá, amikor mások azt csinálták, amiről azt gondolják, hogy én is csináltam, méghozzá szándékosan, mégsem kaptak büntetést. Most gyakorlatilag azt mondják, hogy végig tartsuk magunkat a deltaidőhöz, azaz arra késztetnek minket, hogy hajtsunk gyorsan a safety car mögött, aminek szerintem nincs értelme” – fogalmazott a brit Spielbergben.

A Motorsport.com úgy tudja, hogy az FIA nagyon is korábbi precedenshez nyúlt vissza Norris büntetésekor. Konkrétan a 2005-ös évadzáró Kínai Nagydíjon történt az eset, amikor Giancarlo Fisichella a bokszbejáratnál fogta vissza Kimi Raikkönent és Rubens Barrichellót, hogy az élen álló Fernando Alonsóval azonos körben ejthesse meg a maga bokszkiállását. Akkor a Renault olasz pilótáját áthajtásos büntetéssel sújtották – mindezt azok után, hogy egy belgiumi Raikkönen-féle incidenst követően Charlie Whiting akkori versenyigazgató figyelmeztette a pilótákat. Azóta egy komoly hasonló kihágás történt a 2017-es Bahreini Nagydíjon, ahol Lewis Hamilton tartotta fel hasonló módon Daniel Ricciardót, amiért Norrishoz hasonlóan öt másodperces büntetésben részesült. Norris szankcionálásával az FIA most egyértelműen jelezte: nem fogják engedni, hogy akár a bokszutcában, akár előtte a bevezető körön valaki a riválisok lassításával igyekezzen előnyre szert tenni az SC-fázis alatti kerékcseréje során. A Fisichella-féle 2005-ös esetet videón is mutatjuk:

Ma már F1-es időmérő – itt a pénteki program

Péntek

9:55-10:40 Formula-3, szabadedzés
11:05-11:50 Formula-2, szabadedzés
13:30-14:30 Formula-1, szabadedzés (M4 Sport)
15:00-15:30 Formula-3, időmérő edzés
15:55-16:25 Formula-2, időmérő edzés
17:00-18:00 Formula-1, időmérő edzés (M4 Sport)

A hétvége teljes menetrendjét itt tekinthetitek meg!