DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

Megtalálták a vírustagadók a maszkviselés mellett kampányoló Michelisz Norbit is

A WTCR 2019-es bajnoka csak egészségük védelmére akarta felhívni 139 ezer követője figyelmét, mikor csatlakozott a kihíváshoz, amely a (számos helyen amúgy is kötelező) maszkviselésre buzdít mindenkit: „Viselj maszkot a másikért, a szeretteidért és önmagadért, mert ezzel csökkenthetjük együtt a fertőzésveszélyt! Örülök, hogy sokan tesznek hasonló felhívást” – írta Michelisz Norbert rajongói Facebook-oldalára.

A támogató üzenetek mellett azonban meglepetésre sok negatív hozzászólás is érkezett. „Jobb, ha a kormány mögött van.” „Te is eladtad magad?” „Nem ér semmit se a maszk!” „A maszkot hordja az, aki kitalálta!” „Rohadt nagy divat hóbortot csináltak egy vírusból” – hogy csak néhányat idézzünk a vírustagadó kommentáradatból, amely a linkelt posztban megtalálható. Hasonló kritikát kapott az M4 Sport kommentátorcsapata is, akiket Norbi hívott ki, hogy csatlakozzanak a #viseljmaszkot kampányhoz.

Formula-E: Evans nyerte a törölt köridők időmérőjét

A Formula-E hyderabadi versenyhétvégéjének időmérőjén rögtön a csoportkörben elvérzett mindkét világbajnoki esélyes: az autóját az első szabadedzésen csúnyán összetörő bajnoki éllovas Pascal Wehrlein, valamint üldözője, Jake Dennis is csoportja hatodik helyén végzett, így egymás mögül indulhatnak majd a futamon az ötödik-hatodik sorból. Az A csoportból Jake Hughes ment volna tovább első helyen a McLarennel, viszont két leggyorsabb köridejét törölték, hiszen nem töltötte le a minimum 100 másodpercet a boxban. A továbbjutók így Mitch Evans, Sacha Fenestraz, Sebastien Buemi és idén először Maximilian Günther voltak. A B csoportban René Rast McLarenje ment tovább elsőként, mögötte Jean-Eric Vergne, Sam Bird és Edoardo Mortara következett. 

A negyeddöntőkben Buemi és Evans simán múlták felül ellenfeleiket, Vergne pedig Bird pályaelhagyás miatt törölt idejének köszönhetően jutott a következő körbe. A franciának aztán az elődöntőben sem kellett megerőltetnie magát, hiszen a negyeddöntőben mind Rast, mind ellenfele, Mortara elhagyta a pályát, így a páros mindkét tagjának idejét törölték, most először nem volt továbbjutója egy negyeddöntős párharcnak. A döntőben végül Evans és az elődöntőjét bizarr módon egyedül is lefutó Vergne küzdöttek meg a pole-pozícióért, az új-zélandi pedig nagyon szoros csatában, két századdal utasította maga mögé a franciát, megszerezve ezzel a pole-pozíciót és az elsőségért járó három pontot. 

Az eltörölt köridők miatt felforgatott rajtrács első öt helyéről végül Evans, Vergne, Buemi, Fenestraz és Günther indulhat. A futam magyar idő szerint fél 11 után nem sokkal kezdődik.   

Így mutatna egy sisakon a BAR-Honda ikonikus festése

Fantáziadús fotókkal tele vannak a közösségi oldalak, az Instagramon pedig egyre több olyan kép lát napvilágot, amelyeken legendás F1-es dizájnok kerülnek fel a sisakokra. Ebből itt egy tökéletes példa ezúttal a JamieG18 néven alkotó tervezőtől, a British American Racing egykori emlékezetes festését gondolta újra, amit a csapat a 2000-es években alkalmazott.

Ha további ehhez hasonló tartalomakra vagytok kíváncsiak, akkor érdemes csatlakozni a Formula Retro nevű csoportunkhoz.  

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

JamieG18 Designs (@jamieg18.designs) által megosztott bejegyzés

Titokban a Red Bull is munkához látott Silverstone-ban

A kevés tesztlehetőség miatt felértékelődnek a szokásos filmforgatási napokon megtartott bejáratások. Pénteken az Alfa Romeo volt az első, amely pályára hajtott idei autójával, most pedig az is kiderült, hogy velük egyszerre Silverstone-ban az energiaitalosok is kihasználták a rendelkezésre álló lehetőséget. Erről a csapat csak egy sejtelmes videót töltött fel, ám a RacingNews365 információi szerint az RB19-est Max Verstappen és Sergio Perez is vezethette a Brit Nagydíjnak otthont adó helyszínen, ahol a Pirelli demóabroncsaival köröztek.

Hamilton már fiatalon is erősebbnek érezte magát a riválisainál

A hétszeres világbajnok az idei esztendőben már a 17. F1-es szezonját kezdheti meg, de ennek ellenére ugyanolyan éhes a sikerre, mint kezdeti időkben. Erről a legutóbbi Instagramra feltöltött posztjában vallott, ahol két fotó társaságában írta le, miként jutott hozzá első gokartjához. „Emlékszem, milyen izgatott voltam, amikor megláttam az első gokartomat becsomagolva a nappaliban. Előbb láttam meg, mint kellett volna, és meglepődöttnek kellett lennem, amikor a szüleim behívtak, hogy kinyissam. Még úgy is bementem, hogy hátat fordítottam neki, és úgy tettem, mintha ott sem lenne” – kezdte visszaemlékezését Hamilton.

„Már az első pillanattól kezdve, amikor vezethettem, eggyé váltam vele. Tudtam, hogy erre vagyok hivatott. Tudtam, hogy erős vagyok. Erősebb és éhesebb a többieknél. Ez az éhség az első naptól kezdve ott volt, és még ma is itt van. Ez akkor is így volt, most pedig sokkal éhesebb vagyok” – zárta bejegyzését a brit pilóta.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

Csúnyán összetörte a Porschét Wehrlein, kórházi kivizsgálásra vitték a Formula-E éllovasát

A 2022/23-as szezon eddig három fordulóján egy második és két első helyet elérő Pascal Wehrlein a Formula-E-ben debütáló új pályára, az indiai Hyderabadba azzal az ambícióval érkezett, hogy háromra növelje zsinórban szerzett győzelmei számát, de ez a törekvése most érvágást szenvedett. A pénteki első szabadedzés már első perceiben az ex-F1-es német összetörte autóját a 18-as kanyarban, a Porsche megforgás után, féloldalasan csapódott a betonfalba, Wehrlein első rádióüzenete arról szólt, hogy a gázpedál ragadt be.

A Porsche elővigyázatosságból, a baleset okát nem ismerve a garázsba hívta másik három autóját, beleértve a partnercsapat Andretti versenygépeit – az így hiányos létszámmal zajló szabadedzésen Sebastien Buemi volt a leggyorsabb. A Porsche szerint Wehrlein nem sérült meg, csak zúzódásokat szenvedett, de kivizsgálásra kórházba szállították.

A csapat beszámolója szerint az adatok alapján kivizsgálja, milyen technikai meghibásodás történt, egyúttal megjavítja Wehrlein autóját a folytatásra – a németek szerencséje, hogy az érdemi események szombaton zajlanak, a második szabadedzésre is már csak holnap kerül sor.

Gyermekek oktatása és segítség a katasztrófa sújtotta térségeknek: összefogott az F1 és az UNICEF

Együttműködést kötött egymással a következő három évre a Formula-1 és az UNICEF – jelentette be a sportág pénteken. A megállapodás értelmében az F1 elsősorban abban fog segíteni az ENSZ Gyermekalapjának, hogy a hátrányos helyzetük térségekben segítse a nehéz sorsú gyermekek digitális oktatását. Az UNICEF ezen programja jelenleg 26 országban fut, de a tervek szerint az F1 segítségével további 19 országra terjeszthetik ki, köztük Brazíliára és Mexikóra. Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója is azt hangsúlyozta a közleményben, hogy a partnerség révén a sportág igyekszik nemzetközi platformként segíteni a digitális oktatás terén tapasztalható különbségek eltüntetésében.

A másik fő területe az együttműködésnek a katasztrófa- és vészhelyzetekre adott reakcióban való segítségnyújtás, így például a néhány nappal ezelőtti, több tízezer életét követelő török–szír földrengéshez hasonló esetekben adományoz az F1 az UNICEF alapítványába.

f1-unicef

Videó: először mozgásban egy idei F1-es autó!

Az Alfa Romeo volt az első, aki megmutatta idei F1-es autóját (és nemcsak a festését), most pedig meg is mozgatta a C43-ast. Az első méterek videón:

 

Három év után újra lesz női versenyző az F3-ban

Sophia Flörsch ismét tagja lesz a Formula-3-as mezőnynek: a 2020-ban már egy szezont ott teljesítő pilóta a PHM Racing by Charouz színeiben fog szerepelni (a Charouznál versenyzett tavaly Tóth László is). Ezzel épp Flörsch legutóbbi részvétele óta, azaz három év után lesz ismét hölgyversenyző az F1 második előszobájának számító szériában. A 22 éves német nevét elsősorban a néhány évvel ezelőtti horrorisztikus makaói balesetéről ismerhetik az autósportrajongók, az F3-ban eltöltött idénye után pedig megfordult Le Mans-ban és az Endurance-világbajnokságon, valamint a DTM-ben is. 

„Mindig az hajtott, hogy a legjobbakkal versenyezzek. Az volt a célom, hogy egy ponton visszatérjek a formulaautózáshoz, és hálás vagyok ezért a lehetőségért az egész csapatnak. Tudom, hogy ez kihívásokkal is jár. Nem volt egyetlen tesztnapunk sem, rövid idő alatt döntöttünk. De semmi sincs előre megírva az autósportban. Egyértelműen megpróbálom maximálisan kiélvezni ezt az évadot!” – írta a bejelentés után Flörsch a közösségi oldalán.

f3-sophia-florsch

 

Sainz megúszta műtét nélkül

Kétszer is bukott a januári Dakaron az idősebb Carlos Sainz, s a másodikat követően emlékezetes módon visszafordította a vele épp a kórházba tartó mentőhelikoptert, mert megtudta, hogy még van esély az autó megjavítására. Mint később kiderült, az a kórházba szállítás nagyon is indokolt volt, hiszen két csigolyája is eltörött az incidensben, azóta pedig keveset hallottunk a ralisport élő legendája felől. Sainz most a közösségi médiában közölte, hogy egy speciális kezelésnek köszönhetően sokat javult az állapota, és bár egyelőre szóba sem jöhet a visszatérés, nem kell megműteni a sérült szupersztárt.

dakar-sainz-crash

A McLaren és a Honda felvette a kapcsolatot egymással

Kapcsolatba lépett egymással a McLaren és a Honda azt illetően, hogy 2026-tól ismét a japán gyártó erőforrásai kerüljenek a wokingiak autójába – számolt be róla a TheRace, s ez a Formula.hu saját forrásai alapján is valószínűsíthető. 

Az 1980-as és '90-es években sikert sikerre halmozó páros legutóbbi együttműködése csúfos kudarcba fulladt, de azóta mindkét alakulatnál komoly változások történtek, így voltaképpen tiszta lappal kezdhetnének. A Hondának a Red Bull Fordra váltásának következtében egyelőre nincs partnere a 2026-tól kezdődő új korszakra, míg a McLaren még nem döntött arról, kivel szeretné ezt az érát megkezdeni – a korábbi puhatolózások, például az Audival, mindenesetre nem hoztak eredményt.

A Honda helyzetéről egyébként a Formula Podcast legutóbbi adásában is szót ejtettünk 07:10-től:

 

alonso-2017-mclaren

Negyedik F1-es futam az USA-ban? Hornernek ötlete is lenne a helyszínre!

Hatalmas népszerűségnövekedésen megy keresztül az utóbbi időben a Formula-1, s ez különösen látványos az Egyesült Államokban – nem kis részben köszönhető mindez a Netflix Drive to Survive című dokumentumfilm-sorozatának. Az érdeklődés növekedése miatt idén már három futamot rendeznek az USA-ban – Austin és Miami mellé érkezik novemberben Las Vegas –, de elképzelhető, hogy ez még nem a felső határ az amerikai nagydíjak számát illetően. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke például el tud képzelni akár egy negyediket is, sőt meg is nevezte a múlt heti bemutatójuknak otthont adó New Yorkot mint potenciális helyszínjelöltet:

„Lenyűgöző lenne” – fogalmazott az újabb amerikai verseny lehetősége kapcsán Horner a Daily Mailnek. „Rendkívül izgalmas, ha nagy amerikai városokban versenyezhetünk. Egy verseny például itt a Nagy Almában micsoda látványosság lenne! Soha nem mondhatjuk, hogy soha. Vannak más észak-amerikai futamaink is, például Montrealban, szóval miért? Nagyszerű, hogy ekkora az érdeklődés a Formula-1 iránt az Egyesült Államokban. Szerencsések vagyunk, hogy kiváló pályákon versenyezhetünk, legyen szó akár Miami utcáiról vagy Austinról, Vegas pedig szintén őrületes esemény lesz idén.”

f1-horner-redbull-bemutato-2023

Indiába látogat a Formula-E – itt a hétvégi program

A harmadik állomásához érkezik a napokban a Formula-E 2023-as szezonja: a mezőny egy új helyszínen, az indiai Haidarábádban csap össze. Az esemény különlegességét az adja, hogy a 2013-as F1-es Indiai Nagydíj óta, azaz tíz éve nem rendeztek rangos nemzetközi autó-motorversenyt az ázsiai országban (idén aztán ősszel a MotoGP is ellátogat az egykori Formula-1-es pályára). Magyar idő szerint a program is tartalmaz furcsaságot, hiszen a helyi időzóna okán itthon nem egészkor, hanem félkor – egész pontosan szombat délelőtt fél 11-kor – rajtol a Formula-E futama.

Alább mutatjuk a teljes időtervet, de azt is meg kell jegyezni, hogy a Formula-E mellett lesz másik világbajnoki verseny is a hétvégén, hiszen már zajlik a WRC egyetlen havas fordulója, a Svéd Rali, amely csütörtöktől péntekig tart. Ha pedig ez nem lenne elég, péntektől vasárnapig a MotoGP-sek Sepangban teljesítik idei első kollektív tesztjüket.

Péntek (február 10.)  
11:55-12:45 1. szabadedzés  
     
Szombat (február 11.)  
03:35-04:25 2. szabadedzés  
06:10-07:25 Időmérő  
10:30 Futam (tv: Eurosport 2, élő)

fe-2023-autok

Hamarosan bejelentést tehet az F1 iránt érdeklődő ázsiai csapat

Már évek óta hallani híreket arról, hogy beszállna a Formula-1-be a Panthera Team Asia, amelynek csapatfőnöke és társalapítója, Benjamin Durand néhány hete, miután Mohammed ben Sulayem FIA-elnök Twitter-posztban jelezte, hogy az FIA-s csapatával megvizsgálják egy szándéknyilatkozati eljárás elindításának lehetőségét, úgy fogalmazott, hogy továbbra is ez a céljuk. Azóta a Nemzetközi Automobil Szövetség hivatalosan is elindította a jelentkezési folyamatot, amely során április végéig várják az érdeklődők pályázatát, amelyeknek komoly feltételrendszernek kell megfelelniük.

Bár egyelőre hivatalos formában nem történt bejelentés a Panthera szándékaival kapcsolatban, Durand a PlanetF1.com szaklapnak megerősítette: „dolgoznak” a szándéknyilatkozati pályázatukon, és „hamarosan további híreket várhatunk” tőlük. Nem a Panthera amúgy az egyetlen érdeklődő: az Andretti Cadillackel összekapcsolt projektje hetek óta ismert, de keringenek pletykák egy hongkongi milliárdos, valamint több Formula-2-es alakulat érdeklődéséről is.

f1-panthera-team-asia-logo

Már hónap végén visszatérhet durva kéztörése után a Formula-E-be Robin Frijns

A holland pilóta csuklóját és több csontját is eltörte az elektromos széria mexikóvárosi szezonnyitóját, és olyan pesszimista jóslatot is hallani lehetett, hogy a szezon többségét ki kell hagynia. Ehhez képest jó hírek érkeztek az Abt háza tájáról: a hétvégi indiai fordulón még a helyettes Kelvin van der Linde vezet a holland helyén, de jövő héten Frijns visszatér a szimulátorba. A február 25-i dél-afrikai versenyre mindketten úgy készülnek, hogy vezethetnek – írja a The Race.

Videó: Melleivel terelte el a ralis figyelmét egy nő

Egy rosztovi ralin történt az alábbi videón látható eset, melyen Viktor Oszmanov bevallotta, hogy azért tévesztett irányt, mert egy, a melleit mutagató hölgy néző elterelte a figyelmét. A győzelmi esélyei ezzel el is szálltak Oszmanovnak, aki sok időt veszített az incidens miatt, így csak a harmadik helyen zárt.

Rendhagyó lesz a McLaren neve: 24-et ugranak a számozásban

A McLaren eddig a következetes csapatok közé tartozott F1-es modelljei számozásában: az 1981-es MP4/1-től a 2016-os MP4/31-ig egy szám sem maradt ki, miután pedig Zak Brown került a csapat élére, a betűkombináció változott, de a számozás folytatódott: a 2017-es autót MCL32-nek hívták, 2022-ben pedig az MCL36 szerepelt. (Két anomáliát találunk: a 2003-ra szánt MP4/18 sosem versenyzett, a 2021-es autót pedig MCL35M-nek nevezték, mivel az év sajátos szabályai miatt a karosszéria maradt, de a csapat motorszállítót váltott.)

Ehhez a lineáris tradícióhoz képest a McLaren bejelentése alapján a 2023-as modell neve MCL60 lesz. A röpke 24 szám átugrásának oka, hogy Wokingban a csapat alapításának 60. évfordulója előtt tisztelegnek – Bruce McLaren 1963-ban indította el saját csapatát. Az MCL60 bemutatójára jövő hétfőn, február 13-án kerül sor.

 

A következetlen számozás nagymestere a Ferrari, amely csapat szintén szereti évfordulók apropóján elkeresztelni autóit: így lett a 2022-es gép F1-75 (az első Ferrari versenygép évfordulója okán), a 2020-as SF1000 (a Scuderia ezredik nagydíja miatt) és az egy évvel azelőtti SF90 (az istálló megalapítása kapcsán). A 2023-as autót SF-23-nak nevezték el, a 2021-es SF21 alapján: nem mi írtuk el, a biztonság kedvéért egy plusz kötőjelet beiktattak Maranellóban.

A Renault korábbi névadó szponzorával erősít a McLaren

Új, mindazonáltal már ismert logót fedezhetünk fel a McLaren hamarosan debütáló 2023-as versenygépén, a wokingiak ugyanis a DP World személyében új logisztikai partnert jelentettek be hivatalos weboldalukon.

„Nagy izgalommal köszöntjük a DP Worldöt a McLaren-családban. A logisztika hatalmas kihívást jelent egy olyan globális sportágban, mint a Formula-1, a DP World intelligens megoldásai pedig segíteni fognak ellátási láncunk hatékonyságának növelésében, így járulva hozzá a pályán és azon kívül mutatott teljesítményünkhöz. Büszkén működünk együtt egy olyan márkával, amely hozzánk hasonló értékekkel bír a fenntarthatóság terén, beleértve a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó törekvéseket is. Már várjuk, hogy a DP Worlddel karöltve versenyezhessünk 2023-ban” – reagált a csapat hivatalos közleményében Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója.

A rajongók számára ismerősen csenghet a dubaji vállalat neve, 2020-ban ugyanis az akkor még Renault-színekben versenyző istálló névadó szponzoraként volt jelen a királykategóriában. A McLaren 2023-as négykerekűjéről február 13-án hull le a lepel.

Ilyen se volt még! Bárki megveheti a kedden bemutatott Alfa Romeót

Egy újdonsággal már mindenképp szolgált az Alfa Romeo idénre, hiszen az F1 történetében még sosem fordult elő, hogy egy frissen bemutatott versenygépet azonnal a piacra dobjanak. A licit szerda délután 82 ezer fontnál, azaz mintegy 36 millió forintnál jár – ha valakit érdekel, ide kattintva lehet megtekinteni a még szűk két héten át tartó árverést.

alfa-c43

„Masi nem a Netflix érdekeit nézte Abu Dhabiban!”

A Drive to Survive producere nemrég a Guardiannek adott egy interjút új sorozata, a tenisz világával foglalkozó Break Point kapcsán, melyben természetesen a Netflix F1-es szériájára is kitért – többek között arra a felvetésre, miszerint a nagy vihart kavaró 2021-es szezonzáró azért is alakult így, mert show-t kellet produkálni a tévétársaságok számára. Lando Norris például annak idején így nyilatkozott arról, hogy Michael Masi csak néhány lekörözöttet engedett el az újraindítást megelőzően: „Egyértelműen az volt a cél, hogy harc legyen a végén. Naná, hogy a tévé miatt.”

James Gay-Rees viszont egyáltalán nem ért egyet ezzel a feltételezéssel: „Szerintem egyszerűen hatalmas nyomás alatt volt, és kissé rosszul kezelte a helyzetet. Nem hiszem, hogy az járt volna a fejében, hogy vajon mit akarhat most a Netflix?” – idézi a többek között a Senna című dokumentumfilmet is jegyző producer.

abu-dhabi-2021-red-bull

A Ford régi partnere nem akar visszatérni

Az F1-es visszatérését a múlt héten bejelentő Ford hosszú évtizedeken át a Cosworth partnereként volt jelen az F1-ben, sőt a páros erőforrásai a mai napig a sportág négy legsikeresebbje közé tartoznak. A Ford 2004-es kiszállása után a Cosworth még egy szűk évtizeden át az F1-ben maradt, utoljára 2013-ban a Marussia autóit hajtották motorjaik, de a hibridérában már nem vállaltak szerepet. Az egykori partner visszatérése kapcsán megkérdezték a cég vezérigazgatóját, hogy ők nem vágynak-e vissza a királykategóriába, amire a következő választ adta:

„Nincs a fókuszban a visszatérés” – felelte Hal Reisinger az Autosportnak. „Ha jól akarod csinálni, ahhoz minden erőforrásodat rá kell szánnod erre, abban pedig nem hiszek, hogy valamit anélkül csináljunk, hogy a végeredmény kifogástalan legyen. Egy Formula–1-es csapat megfelelő kiszolgálásához ki kellene bővítenünk a céget egy új részleggel, ami üzleti szempontból nem túl kecsegtető lehetőség.”

marussia-2012

Két-két Marussia és HRT a 2012-es Bahreini Nagydíjon – mindkét autót Cosworth-motorok hajtották