DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Michelisz Norbi F1-es emlékei: Senna, Schumacher, Häkkinen

Legutóbbi podcastadásunk vendége a WTCR regnáló bajnoka volt, akit saját sorozata mellett a Formula-1-gyel kapcsolatos első emlékeiről is faggattuk. A vonatkozó részt (meg persze a teljes műsort) az alábbi videóban hallgathatjátok meg:

 

A Formula.hu podcastje az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

yt

buzz3

google-pc

rp 

deezer

sc

 

Tényleg besárgulhat a Ferrari a hazai nagydíjára

Már a hét eleje óta rebesgetik, hogy különleges dizájnnal készülhet Monzára a Scuderia, kedden pedig egy sárga csapatruházatot is bemutattak, amelyet a közlés szerint a szerelők is viselni fognak a Formula-1-es Olasz Nagydíjon. Úgy tűnik, hogy itt nem állnak meg az alapítása 75. évfordulóját ünneplő maranellóiak: a legfrissebb Twitter-posztjuk arra enged következtetni, hogy az autó festése is legalább részben sárgába borulhat a hétvégén. A bejegyzés szerint ma délután 15:45-kor mindenre fény derül…

A Ferrari eddig 19 győzelemnél jár Monzában

Mindössze egyetlen siker hiányzik a Ferrari csapatának a bűvös 20-as szám eléréséhez a monzai győzelmeket illetően. A legendás pályán eddig 11 pilótájuk ünnepelhetett a dobogó tetején, közülük az első Alberto Ascari, az utolsó pedig mostanáig Charles Leclerc volt. A legsikeresebb versenyzőjük ebben a tekintetben Michael Schumacher, akit 1996 és 2006 között összesen ötször intett le elsőként a kockás zászló ezen a helyszínen.

Esteban Ocon zseniális rajtot vett Zandvoortban

Bár az időmérő edzés után nem lehettek boldogok az Alpine pilótái, a vasárnapi versenyt követően már sokkal jobb kedvük lehetett. A 12. és a 13. rajthelyekről Esteban Ocon a kilencedik, míg Fernando Alonso a hatodik helyet csípte el Hollandiában, a francia pilóta pontszerzéséhez pedig egy kiváló rajt is hozzájárult, mely az alábbi videón látható. Ocon reakció ideje 0.28 másodperc volt a lámpák kialvását követően, 0-ról 200-ra pedig 5.16 másodperc alatt gyorsult fel.

Giovinazzi és Svarcman is Ferrarit tesztelt Fioranóban

A hazai nagydíj előtti kedden a Scuderia két tesztpilótája is autóba ült a csapat tesztpályáján: a tavalyi versenygépet, az SF21-et vezették, délelőtt Antonio Giovinazzi, délután Robert Svarcman volt a soros.

A Ferrari oldalára kikerült rövid hír kiemeli, a két versenyző idei szabadedzés-lehetőségeire készült Fioranóban. Giovinazzi a Haasba ül már most hétvégén, az Olasz Nagydíj első tréningjén, az USA-ban pedig szintén az amerikai csapatnál vezet. Az idén izraeli zászló alatt szereplő Svarcman pedig a Ferraritól kap két szabadedzés-lehetőséget az F1-75-ben (eleget téve a csapatokra vonatkozó újoncszabálynak), egyelőre nem ismert, mely helyszíneken.

Fotók: Ferrari

Fernando Alonso tényleg kitűnő formában van

A spanyol versenyző 41 esztendősen továbbra is nagyszerű teljesítményt nyújt az Alpine autójával, amit az alábbi statisztika is jól bizonyít. A kétszeres F1-es világbajnok a legutóbbi tíz versenyen mindannyiszor a pontszerzők között zárt, utoljára pedig az Osztrák Nagydíjon fordult elő vele, hogy kiszorult a legjobb nyolc közül.

Új grafikai elem debütált a Holland Nagydíj közvetítésében

Az elmúlt években egyre több grafikát és adatot igyekeznek beleszuszakolni a Formula-1-es közvetítésekbe: elég csak például arra gondolnunk, amikor azt számolják ki nekünk előre, hány kör múlva valószínűsíthető egy utolérés vagy azt, hogy sikeres lesz-e a bokszkiállással az elévágás. Zandvoortban aztán egy új elem is megjelent a futam során: élőben nézhettük, hogyan alakul a távolság Carlos Sainz és Lewis Hamilton között – előbb másodpercben, majd méterben. Hogy szükség van-e az ilyenekre és hordoznak-e érdemi plusz információt vagy inkább csak videojátékszerűvé teszik a versenyélményt, azt már mindenki döntse el maga, mindenesetre itt egy rövid részlet az említett újítással:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Kigyulladt a Ferrari egyik kamionja az autópályán

Úgy néz ki, Maranellót nem csupán a versenypályán sújtja a balszerencse. A csapat motorokat szállító kamionja Zandvoortból Monzába tartva kigyulladt, a hírek szerint a túlforrósodó fékek miatt. A tűz megfékezésére a tűzoltókat is riasztani kellett. A hír és a fotók az F1 Data Analysis Twitter-oldalon tűntek fel először.

A Ferrari, amely Ausztriában nyert utoljára, az azóta eltelt négy versenyen pedig csak két harmadik helyezést szerzett legjobb eredményként, abban bízik, hogy hazai pályán megszakad a rossz sorozat, és az Olasz Nagydíjon újra győznek. Ebben pályaspecifikus hátsó szárny, valamint a hétvégére szánt sárga csapatruha segíti őket.

NASCAR: Így zajlott a rájátszás első futama

Egy elképesztően fordulatos verseny végén Erik Jones nyert a Darlington Racewayen, amivel történelmi sikert ért el. A 26 éves versenyző ugyan nem jutott be a rájátszásba, ám győzelmével egy hosszú negatív szériát zárt le a Petty GMS Motorsports számára, a 43-as autó ugyanis utoljára még 2014-ben látta meg elsőként a kockás zászlót, akkor Aric Almirola révén, de nem ez volt az egyetlen különlegesség. Jones mostani győzelme napra pontosan 55 évvel azután született, amikor a csapat tulajdonosa és névadója, a legendás Richard Petty utoljára nyerni tudott ezen a helyszínen a Cup Seriesben. Íme, a futam videós összefoglalója.

Nyck de Vries ezúttal az Aston Martintól kap lehetőséget

A monzai hétvége első szabadedzésén vezetheti a csapat egyik autóját a Formula-E 2021-es világbajnoka. Nyck de Vries a pénteki gyakorlás során Sebastian Vettel autóját kapja meg, ezt pedig nemrégiben az istálló hivatalosan közleményében erősítette meg. A mostani bevetés idén már a harmadik ilyen alkalom lesz a holland versenyző számára, miután Spanyolországban a Williams, Franciaországban pedig a Mercedes versenygépét tesztelhette. „Nagyon várom már, hogy az Aston Martin F1-es autóját vezethessem, különösen egy olyan legendás pályán, mint Monza. Ez lesz a harmadik FP1-es lehetőségem ebben a szezonban, a harmadik különböző autóval. Ezek a lehetőségek fantasztikus betekintést nyújtottak abba, hogyan működnek itt a versenyautók, és a csapatok. Remélem, hogy friss szemléletet hozok az Aston Martin F1 számára, és olyan programot tudok teljesíteni, amely mindkettőnk számára előnyösnek bizonyul” – árulta el a 27 esztendős versenyző.

Női versenyzőknek rendez külön tesztet a Formula-3

Négy hölgypilóta kap lehetőséget arra, hogy szeptember közepén kipróbálja a Formula-3-as versenygépeket Magny-Cours-ban. A kiválasztottak között van az egyaránt a W Seriesben szereplő Abbi Pulling, Chloe Chambers és Tereza Babickova – előbbi idén Jamie Chadwick egyik fő üldözője, és az Alpine kötelékeibe tartozik –, valamint az arab F4-es sorozatban több futamot is nyerő Hamda Al Qubaisi. A szeptember 16-án és 17-én sorra kerülő teszten mind a négy versenyző egy-egy napot körözhet egy F3-as autóval, azaz egyszerre ketten lesznek a pályán. Az esemény célja, hogy ezzel is több lehetőséget biztosítsanak a női versenyzők számára. Ez egyébként már nem az első alkalom, tavaly is rendeztek egy hasonló tesztet: akkor Nerea Marti, Doriane Pin, Irina Szidorkova és Maya Weug ülhetett volán mögé.

f3-ladies-teszt

Sárgába öltöztek a Ferrari versenyzői

Már a minap sejtelmes fotót tett közzé a Scuderia, most pedig kiderült, miről van szó: egy speciális ruházattal készülnek a hétvégi hazai futamukra, a monzai Olasz Nagydíjra, amely a megszokott vörös helyett sárga színben pompázik. Természetesen Charles Leclerc és Carlos Sainz is magára öltötte a különleges pólót egy fotózás erejéig, amelyet elvileg Monzában a csapattagokon is láthatunk majd:

Norris szerint egyetlen egyszerű változtatással izgalmas lenne a zandvoorti pálya

Idén sem hozott túl sok előzést a Holland Nagydíj, ugyan a célegyenesben lévő DRS-zónát meghosszabbították az utolsó, döntött kanyarral, de így sem volt könnyű elmenni a másik autó mellett, csak ha egyébként is jelentős volt a tempókülönbség. Lando Norris viszont javasol még egy változtatást a jövőre nézve, amely szerinte rögtön érdemi javulást hozna ezen a téren:

„Meg kell változtatniuk az egyes kanyart, ez ennyire egyszerű. Hosszabbra kell venni a féktávot azzal, hogy szűkebbre módosítják a kanyart, ettől lenne több előzési lehetőség a megnyújtott DRS-zóna végén. Most túl rövid a féktáv és túl gyors maga a kanyar, így nehéz kifékezni valakit, könnyebb védekezni. Szerintem ha azt az egy kanyart átalakítják, már jobb lesz a helyzet” – mondta Norris.

nor_6

fotó: dppi

Galambok, a Red Bull vicce és minden más: a zandvoorti hétvége legjobb rádióüzenetei

A csapatrádiós beszélgetésekből készített válogatást az F1: ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető/meghallgatható!

maxresdefault_5

Újabb örökranglistán tört be a top 10-be Verstappen

Max Verstappen a Holland Nagydíjon aratott győzelme felé vezető úton beverekedte magát az élen töltött körök örökrangsorának első tíz helyezettje közé, amivel épp apósjelöltjét, Nelson Piquet-t szorította ki onnan. A regnáló világbajnok eddigi karrierje során 1636 kört teljesített az első helyen, ezzel a tizedik pozíciót foglalja el. A ranglistát Lewis Hamilton vezeti Michael Schumacher és Sebastian Vettel előtt, míg Verstappen legközelebb Fernando Alonsót érheti utol és előzheti meg.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Ütközött a safety car mögött, összegyűlt az eltiltáshoz szükséges büntetőpontja Roy Nissanynak

Több érdekes incidens is történt a Formula-2-es hollandiai főfutamán: az egyik Roy Nissany és David Beckmann főszereplésével zajlott, a páros ugyanis ütközött a biztonsági autó mögött haladva, utóbbi ráadásul emiatt még az előttük autózó Marino Satónak is nekiment (ez nem az újraindításnál történt baleset volt). Utólag mind Nissany, mind Beckmann tíz másodperces büntetést és két büntetőpontot kapott a történtekért: az indoklás szerint az izraeli pilóta úgy érezte, hogy a safety car beküldésének pillanatában ő volt előrébb, ezért vissza akarta venni a pozícióját, ugyanakkor ezt nem a versenyző hatásköre eldönteni.

Viszont a két büntetőpont azt is jelenti Nissany esetében, hogy 13-at gyűjtött eddig, azaz átlépte a 12-es határt: ezzel automatikusan kénytelen lesz kihagyni a soron következő monzai futamot a DAMS színeiben szereplő pilóta. Idén egyébként már ő a harmadik (!) F2-es versenyző, akinek összejön az eltiltás: Amaury Cordeel Silverstone-ban, Olli Caldwell pedig Spában nem indulhatott hasonló okokból.

nissany-f2-dppi

Új rekordot állított fel Zandvoortban a Red Bull

Az F1-es kerékcserék világrekordját 1,82 másodperces idővel a Red Bull tartja még 2019-ből, de az idei évre a 18 colos kerekekkel ezen a téren is új időszámítás kezdődött. A nagyobb abroncsokkal természetesen nem lehet ugyanolyan gyorsan dolgozni, illetve a szabályokkal is lassítják a műveletet, hogy ne legyen olyan automatikus. Ennek ellenére Zandvoortban a Red Bull 2,09 másodperc alatt cserélt kereket Sergio Pereznek: ez a szezon leggyorsabb cseréje eddig, vagyis a 18 colos időszámításban egyelőre ez az új világcsúcs. Ami pedig félelmetes, hogy a nehezítések ellenére mennyire közel kerültünk már ismét az eredeti rekordhoz...

Idén amúgy ez már a hatodik alkalom volt, amikor a Red Bullé volt az adott verseny leggyorsabb kerékcseréje: ezúttal az AlphaTaurit és az Aston Martint utasították maguk mögé. Az alábbi videóban megnézhető a Holland Nagydíj három leggyorsabb szervizelése:

 

fotó: dppi

Közleményben reagált az AlphaTauri az összeesküvés-elméletekre

A Holland Nagydíj legfurcsább jelenetsorát szolgáltatta Yuki Tsunoda, aki néhány perc leforgása alatt kétszer is megállt a pályán: előbb még újraindult, majd egy bokszlátogatás után másodszor is leparkolta az autóját. Utóbbi alkalommal már virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, amely keresztülhúzta a Mercedes számításait: az első 2022-es győzelméért hajtó alakulat az egykiállásos stratégiájával esélyesnek tűnt arra is, hogy harcoljon Max Verstappen ellen az elsőségért, de a VSC megfosztotta őket ennek lehetőségétől. Emiatt a közösségi médiában többen összeesküvést is kiáltottak, mondván, hogy a Red Bullnak kedvezve direkt állt le a pályán az AlphaTauri versenyzője.

Tsunoda és a csapat a verseny után próbálta magyarázni a történteket, most pedig a kommentekre reagálva az AlphaTauri közleményt is kiadott a konspirációban hívőknek szánt üzenettel: „Hihetetlenül lehangoló olvasni néhány hozzászólás nyelvezetét, amelyet a csapatunknak és a Red Bull vezető stratégájának, Hannah Schmitznek címeztek. Az ilyen gyűlöletteljes magatartást nem tolerálhatjuk, s a tisztességtelen módszerekkel kapcsolatos vádak elfogadhatatlanok, hamisak és teljes mértékben tiszteletlenek mind Hannah, mind a csapatunk irányába. Mindig önállóan, tisztességesen, valamint a legnagyobb tisztelettel és sportszerűséggel versenyeztünk. Yuki autóján történt egy meghibásodás, amit a csapat nem tudott azonnal beazonosítani, ez eredményezte a pályán való leállást. Bármi mást feltételezni sértő és teljességgel téves” – olvasható a csapat posztjában.

tsunoda-out-zandvoort-dppi-1

Szaúd-Arábia MotoGP-futamot rendezhet a jövőben

Hétfőn jelentette be a Dorna, hogy egyetértési megállapodást írtak a Szaúdi Motorsport Vállalattal annak kapcsán, hogy a jövőben a gyorsaságimotoros-világbajnokság ellátogathat az országba. A közlemény szerint egy külön erre a célra építendő pálya fogadhatja a MotoGP mezőnyét – azaz nem a dzsiddai F1-es pályáról van szó, amely nyilván utcai jellege miatt szóba sem jöhetne a motorosok esetén –, emellett egy utánpótlás-nevelési programot is indítanak a helyi tehetségek számára.

Arról egyelőre nincs szó, hogy pontosan mikor kerülhetne sor az első szaúdi MotoGP-futamra, csupán arról írnak, hogy ez lehet a második verseny a régióban a Katari Nagydíj mellett. Azt is kiemelik, hogy az ország az utóbbi időben egyre több technikai sportos rendezvénynek ad otthont, kezdve a már említett Formula-1-es viadaltól a Formula-E-futamon át a Dakar Raliig.

motogp-szaudi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Rosberg beszólt a Ferrarinak, Binotto válaszolt

Éles kritikát fogalmazott meg a Ferrari munkájával kapcsolatban Nico Rosberg: a 2016-os F1-es világbajnok a Sky Sports adásában mondta azt Carlos Sainz elbaltázott kerékcseréjét követően, hogy egy F2-es és egy F3-as csapat is jobban dolgozik, mint a maranellóiak, akiknél muszáj változtatásokat eszközölni. A Sky szembesítette ezzel Mattia Binottót, a csapatát mindig harciasan megvédő főnököt, aki így reagált:

„Nem fogunk embereket cserélni, ez egy egyenes válasz Rosbergnek. A stabilitás a lényeg és hogy futamról futamra javuljunk. Nagyszerű csapatunk van, nincs kétségem efelől.”

-00119019_402

fotó: dppi

Különleges színnel készül Monzára a Ferrari?

Sejtelmes képeket töltött fel a csapat a közösségi médiára – az elsötétített fotók láttán felmerül a gyanú, hogy a versenyzők overallja különleges színt kap az Olasz Nagydíjra, akár fekete is lehet. A képeken feltűnik a 75-ös logó, amely az 1947-ben alapított Ferrari cég évfordulójára utal.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés