DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 24. csütörtök

Elektromos SUV-t vásárolt Hamilton

A Mercedes közösségi médiás posztja szerint Lewis Hamilton Ausztráliában első köreit tette meg az új Mercedes-Benz EQC volánja mögött. „Meggyőzte őt? Máris rendelt egyet…” – árulta el a poszt, hogy a versenyző bejelentkezett egy példányért az elektromos típusból.

Megvan, mikorra vizsgálja ki a szezonzárón történteket az FIA

A 2021-es szezon utolsó versenyén, az Abu Dhabi Nagydíjon történtek jókora port kavartak. A Mercedes a megkérdőjelezhető bajnokavatás után óvást nyújtott be, majd annak elutasítását követően fellebbezési szándékát is jelezte, noha abból végül nem lett semmi (állítólag Michael Masiért cserébe, bár ezt az információt az Ezüst Nyilak tagadták). Az FIA biztosította az F1 világát arról, alaposan kivizsgálja, mi vezetett a hajrában tapasztalt fejetlenséghez, miközben Lewis Hamilton feltehetően erre várva hallgatásba burkolózott.

A Sky Sports értesülései alapján az egy hónapja zajló történetnek még mindig nincs vége, ám most már legalább látni a fényt az alagút végén. Értesüléseik szerint ugyanis a szövetség február 3-ra ígéri a vizsgálat lezárását, melyet a Motorsport Világtanács gyűlése után közölhetnek is.

Három hét múlva tehát talán már többet fogunk tudni Lewis Hamilton és Michael Masi jövőjéről is.

Meglepetésre készül az F1-be (?) és Le Mans-ba érkező Audi

Már az ősz folyamán is előkerültek azzal kapcsolatos információk, hogy az Audi a következő motorszabályokkal együtt megérkezik az F1-be, de az utóbbi hetekben egyre erősebbek ezek a hangok, egyes értesülések szerint már el is dőlt az ügy, csak a hivatalos bejelentés késik. Az Audi igazgatótanácsának tagja, Oliver Hoffmann nem árult el részleteket a német Sport1-nek adott interjújában, de annyit igen: nagyon élvezik a Dakart az elektromos autójukkal, megerősítette, hogy 2023-tól ott lesznek Le Mans-ban a Hypercar kategóriában és utalt arra, hogy több fronton is szeretnének belefolyni a motorsportba.

"Meglepetést akarunk okozni a motorsport-projektünkkel" - mondta Hoffmann, aki természetesen nem is tagadta (a megerősítés elmaradása mellett), hogy beszállnak a száguldó cirkuszba.

audi

fotó: dppi

Mick Schumacher a hivatalos tesztig nem próbálhatja ki az új Haast

Továbbra sincs kirobbanó anyagi helyzetben a Haas F1-es csapata, ettől Mick Schumacher legutóbbi nyilatkozata tanúskodik. A sereghajtó német fiatalja ugyanis arról beszélt az Auto Motor und Sportnak, hogy egyelőre nem vezethette a 2022-re teljesen megújuló autót. Mint mondta, a csapatnak egyelőre nincs meg a szimulátora, bár ennek a következő szezonra változnia kell - hozzátette, hogy minden bizonnyal csak majd "élesben", a barcelonai teszten próbálhatja ki először a technikát.

00121047_036

fotó: dppi

Fontos mérföldkőhöz ért új F1-es autójával az AlphaTauri

A faenzai istálló a közösségi oldalán jelentette be, hogy átment az FIA töréstesztjén a 2022-es F1-es autó - ezzel ők a másodikak, akik ezt közlik, elsőként a Haas számolt be hasonlóról még decemberben.

 

A Hyundai különleges játékkal hangol a WRC-szezon rajtjára, versenyzői reakcióidőit méri - videó

A nagy csatából végül az észt tandem, Ott Tanak és Martin Jarveoja jött ki győztesen.

 

Videó: Teszten dobta szakadékba az M-Sport vadonatúj autóját Craig Breen - másfél héttel a szezonnyitó előtt

A jövő héten megrendezésre kerülő Monte-Carlo Rali előzzi utolsó teszteket teljesítik a csapatot, az M-Sport friss igazolása, Craig Breen pedig a lehető legrosszabbul zárta a maga napját: egy apró hiba után a szakadékba esett a csapat vadonatúj Rally1-es autójával. A most debütáló hibrid technikák esetében különösen fájó, hogy ennyire kevéssel a futamot megelőzően sikerült egy ekkorát esni - szerencsére senki sem sérült meg, de az autó nincs túl jó állapotban.

Így igyekezett lenyűgözni főnökét Grosjean az első napján

Romain Grosjean útja a kis híján végzetes, 2020-as Formula-1-es balesete után a tengerentúlra vezetett, ahol az IndyCarban az idei szezonban nem másnál kapott helyet, mint Michael Andrettinél. Ennek örömére a francia egy cigánykerékkel üdvözölte főnökét, amikor első munkanapján felkereste őt az irodájában.

Rutinos pilótákkal debütál a Prema a WEC-ben

A főként a Formula-2-ből és Formula-3-ból ismert csapat, a Prema tavaly jelentette be, hogy csatlakozik a hosszútávú versenyek mezőnyéhez. Most pedig azt is közölték, kikkel állnak rajthoz a szériában. Három versenyzőjük közül kettőnek már igen nagy tapasztalata van a WEC-ben, Robert Kubica és Louis Deletraz a 2021-es Európa-szériát meg is nyerték, a svájci pedig úgy fogalmazott, még mindig van befejezetlen ügyük Le Mans-ban. Társuk az újonc Lorenzo Colombo lesz, akit tavaly az F3-ban figyelhettünk.

Esportból a valóságba: F2-es versenyző lett a szimulátorosból

Cem Bolukbasi neve ismerősen csenghet azoknak, akik figyelemmel követték-követik a Formula-1 hivatalos Esports bajnokságát. A török versenyző három éven át volt tagja a virtuális mezőnynek, 2019 után azonban a valós versenyautókra kezdett koncentrálni, és többek között a GT4 European Seriesben és az ELMS-ben szerepelt. Kitartása meghozta gyümölcsét, 2022-re ugyanis bekerült az F1 előszobájába: a Formula-2-es Charouz Racing System szerződtette őt. Ezzel ő az első szimulátorversenyző, akinek sikerült a nevelőszériába kerülnie.

Mi történik a Mercedesnél egy F1-es futam alatt?

A Mercedes a Katari Nagydíjig repít vissza és egy négyperces videóval vezet végig minket azon, hogy mi is történt ott az úgynevezett "Race Support Roomban", vagyis hogy verseny közben hogyan dolgozik ott a szakembergárda.

Kiknek jár le idén a szerződése?

Ugyan a szezonkezdetre még kicsit várnunk kell, 2022 már most számos kérdést vet fel. Érkeznek az új autók és az új szabályok, az erőviszonyokra pedig mindenki kíváncsi: lesz-e vajon olyan évünk, mint 2021? Biztosra vehetjük azonban, hogy nem csak az újdonság varázsa áll majd a középpontban. Tekintve, hogy a mezőny felének biztos csak a helye már a jövő évre is, mozgolódást várhatunk a pilótapiacon is.

Persze a Formula-1 gondosan védett világában semmit nem lehet biztosra venni, ám jelen állás szerint tíz pilóta szerződése jár le 2022 végén. Sem a Williams, sem az AlphaTauri párosa nem érezheti magát teljes biztonságban, de rajtuk kívül Mick Schumacher is csak egy éves hosszabbítást kapott. Hasonlóképp az idei egyetlen újonc, Guanyu Zhou is hivatalosan egy szezonra érkezett első körben. 2021 meglepetésembere, Carlos Sainz is csupán ezen év végéig kötelezte el magát a Ferrari pilótájaként (bár neki a ráadás már most érik), és a Red Bulltól Sergio Perez is egy extra évet kapott egyelőre. Nagy kérdés még, hogy mi lesz a nagyöregekkel, Sebastian Vettellel és Fernando Alonsóval; a német már tavaly is fontolgatta a visszavonulást, és a széthulló Aston Martin ismét kérdésessé teheti a jövőjét, Alonso viszont a jelek szerint a visszatérése után is harap még, mint ifjúkorában.

A harmadik rutinos róka, Lewis Hamilton folytatása azonban már most, élő szerződése ellenére kérdésessé vált, és ha idénre végül marad is, 2023-as szereplésére a történtek fényében már aligha lehetne fogadni.

2022-ben is összeáll a Montoya-McLaren páros az Indy 500-on

Bő négy hónap van még az autóversenyzés egyik klasszikus versenyéig, de már körvonalazódik a mezőny. Kedden újabb résztvevő neve vált biztossá, ráadásul a viadal történetében nem is akárkié: a kétszeres Indy 500-győztes Juan Pablo Montoya idén is visszatér a megmérettetésre. A döntést az a McLaren, pontosabban annak IndyCar-csapata, az Arrow McLaren SP jelentette be, akik a tavalyi együttműködés után, Pato O’Ward és Felix Rosenqvist mellett harmadik pilótájukként indítják őt. Az ex-F1-es 2021-ben a kilencedik helyen ért célba, idén azonban úgy véli, reális esélyük lehet a győzelemre.

Nem lesz Ferrari-akadémista az F2-ben idén

A legendás Formula-1-es istálló már 2009 vége óta működteti pilótanevelő programját, 2022-ben így a tizenharmadik szezonjukat kezdik a különböző szériákban. Az idény előtt helyzetjelentést adtak a maranellói központból, kik és hol képviselik majd őket. A programnak idén összesen kilenc pilóta tagja, hét fiatalember – Mick Schumacher, Robert Svarcman, Arthur Leclerc, Dino Beganovic, James Wharton, Oliver Bearman és Rafael Camara –, és két hölgyversenyző, Maya Weug és Laura Camps Torras.

Feltűnhet, hogy nincs a listán két olyan név, akit tavaly még ott láthattunk. Az egyik a 2021-es szezont a Formula-2-ben töltő Marcus Armstrong, aki szakított az akadémiával, és egyelőre azt sem tudni, a karrierjét hol folytatja. A másik a már tavaly is az Alfa Romeo kispadján ülő Callum Ilott, akinek most egy év szünet következik az akadémista karrierjében, miután teljes állású versenyzőként az IndyCarba került.

A jelentés alapján az olaszok idén három kategóriában képviseltetik magukat, ebbe azonban nem tartozik majd bele az F1 közvetlen előszobája. Svarcman F2-es távozásával (a fiatal orosz F1-es tesztpilótai feladataira szeretne koncentrálni) és Armstrong elengedésével ugyanis ezúttal a Formula-2-ben nem lesz Ferrari-támogatott pilóta, ami a kategória 2017-es indulása óta nem fordult elő. A feljebb lépésre a legesélyesebb az ifjabbik Leclerc lehetett volna, ám a mai bejelentés alapján őt még egy évre az F3-ban tartják.

A nevelőszériákban tesztelik majd a környezetbarát üzemanyagot

2026-tól újabb lépcsőfok következik majd a száguldó cirkusz életében, ekkorra tervezik ugyanis az új motorformula debütálását, mellyel egy környezetbarátabb korszak kezdődik majd a Formula-1-ben. Az újfajta hibrid erőforrásokat – hiszen azok lesznek továbbra is, a királykategória nem áll át kizárólag az elektromos meghajtásra – egy fenntarthatóbb üzemanyag hajtja majd, amelyet élesben mégsem az F1-ben vetnek be először.

A sportág technikai igazgatója, Pat Symonds elárulta, a terveik szerint a juniorszériák kapnak először a környezetbarát üzemanyagból, és csak ezután fogják a Formula-1-ben is alkalmazni. Erre pedig ésszerű a magyarázat. „Mielőtt a Formula-1-ben bevezetjük, a Formula-2-ben és a Formula-3-ban fogjuk bevetni a fenntartható üzemanyagot. Ennek oka, hogy ezek a szériák egyetlen motort és ezáltal egyfajta üzemanyagot is használnak. A Formula-1-ben azonban számos cég érdekelt, többfajta motor van, és muszáj mindennek tökéletesnek lennie. Nem fejleszthetünk olyan üzemanyagot, ami valakit előnybe hoz a többiekkel szemben” – mondta a szakember, aki nem aggódik amiatt, hogy az F1 még így az új üzemanyag révén sem lesz elég fenntartható és veszélybe kerül majd a jövője.

Verstappen tényleg komolyan veszi a virtuális versenyzést

A Formula-1 legújabb világbajnokáról már régóta köztudott, hogy elég sűrűn szimulátorozik, időnként pedig versenyeken is rajthoz áll. Ez így lesz a hamarosan megrendezésre kerülő virtuális Le Mans-i 24 óráson is, melynek hétvégéjén Max Verstappen is részt vesz a Team Redline színeiben. A holland pilóta ugyanazt csapatot erősíti, akárcsak tavaly, akkor végül a 25. helyen zártak.

Az eseményt 2020-ban rendezték meg először az eredeti 24 órás helyén, melyet a koronavírus miatt ősszel bonyolítottak le a szokásos nyári időpont helyett, idén azonban külön helyet kapott. A versenyre január 15 és 16 között kerül sor.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

24 Heures du Mans (@24heuresdumans) által megosztott bejegyzés

Kerékcsereverseny a Dakar-menőknél: Két perc alatt végeznek

A Dakar Ralin annyira mindennapos, hogy egy defektes kereket le kell cserélni, hogy a versenyzők és navigátorok villámgyors munkát végeznek. A Red Bull 1,82 másodperces F1-es rekordja azért nincs veszélyben, de tekintve a körülményeket bravúros az alábbi videón látható teljesítmény.

A hétfői speciálon az összetett első két helyén álló Nasser Al-Attiyah és Sebastien Loeb is bajba került. Miután észlelték a defektet, rögtön kipattantak és hozták a pótkereket. Al-Attiyah és Matthieu Baumel a Toyota bal elsőjét cserélték le, 1 perc 17 másodperc múlva pedig hajtottak is tovább. Loeb és Fabien Lurquin kicsit tovább ügyködtek, 1 perc 54 másodperc alatt végeztek a jobb hátsóval, de azt hisszük, így sem tudnánk utánuk csinálni.

Visszatér a DTM-be a háromszoros bajnok

Kétségbevonhatatlanul nagyot nő a Német Túraautó-bajnokság nívója 2022-ben, hiszen a rajtrácson lesz René Rast, az ember, aki a sorozatban töltött négy szezonjából háromszor is megszerezte a bajnoki címet (2017, 2019, 2020). A német versenyző a 2021-es évet a Formula-E-ben töltötte, ahol egy dobogós hellyel 13. lett az összetettben. Az Audi sorozatból való kiszállása miatt visszatér a DTM-be az Abt csapattal, amelyet a Formula-E-ben is erősített: mérnök- és szerelőgárdája szinte változatlan marad. Rast emellett az Audi 2023-as LMDh-projektjében is fejlesztőszerepet vállal.

Rast csapattársa Kelvin van der Linde lesz, aki a csapattal a bajnokságban végül harmadik helyen végzett, miután a norisringi szezonzáró botrányait generálta. A párosnak van közös múltja: 2014-ben párban szerezték meg a német GT Master bajnoki címét. Az Abt 2021-ben három Audit indított, Van der Linde, Mike Rockenfeller és Sophia Flörsch számára. Várhatóan idén is lesz harmadik autó, de Flörsch biztosan nem marad az alakulatnál.

Nem kapnak karanténhelyet a külföldi pilóták, húsz év után először marad el az Új-zélandi Nagydíj

Az új-zélandi autósport legfontosabb versenye az Új-zélandi Nagydíj, amelyet 1951-ben tartottak meg először, azóta pedig néhány év kihagyással 66-szor futottak. A versenyen – a Toyota Racing Series sorozathoz hasonlóan, amelynek naptárába beleszámít – a helyi tehetségek mellett számos nemzetközi tehetség is rajthoz áll téli felkészülésként: többek között Lance Stroll és Lando Norris is a nagydíj korábbi nyertesei között szerepel.

2002 óta minden évben megtartották a versenyt: a 2020-as kiadás még a világjárvány kitörése előtt zajlott le, 2021-ben pedig kizárólag új-zélandi versenyzők szerepeltek a mezőnyben. A 2022-es, február 13-ra, Hampton Downsba kitűzött kiadást azonban a szervezők kénytelenek lefújni, miután nyolc külföldi versenyző nem tudott karanténhelyet szerezni magának – írja a Motorsport.com.

Új-Zélandon továbbra is szigorú utazási korlátozások vannak érvényben. Az ország határai az omikron variáns terjedése miatt továbbra is zárva vannak, minden beutazó köteles 14 napos karantént letölteni, amelyre kizárólag a kormányzat által kijelölt szállodai helyeken van lehetőség. 1250 szállodai szobára 16 000 fő pályázik, jelenleg már csak áprilisi helyek lefoglalására van lehetőség. Ennek fényében érthető, miért nem tud a nyolc külföldi versenyző beutazni a kitűzött időpontban: a szervezők pedig nélkülük nem akarják megtartani az Új-zélandi Nagydíjat. Egyúttal a Toyota Racing Series is elmarad 2022-ben, amelynek ez lett volna egyetlen futama.

Új formáció nyitja a csapatbemutatók sorát a MotoGP-ben

Már csak alig három hét választ el minket, hogy Sepangban felbőgjenek a MotoGP-motorok az első téli teszten, ám előtte még több csapat is megejti a hivatalos bemutatóját. Eddig két alakulat jelentette be a saját eseményük időpontját: a sort a Gresini Racing nyitja január 15-én, szombaton, ami rögtön egy érdekes prezentáció lehet, hiszen hosszú évek után Apriliáról Ducatira vált az Enea Bastianinivel és Fabio di Giannantonióval felálló gárda (a képen a novemberi jerezi teszten használt festés). Rajtuk kívül a Petronas SRT utódcsapata, az RNF Racing Yamaha árulta még el, hogy január 24-én rántják le a leplet Andrea Dovizioso és Darryn Binder motorjáról, amely szintén az eddigitől eltérő dizájnt kaphat.

FRISSÍTÉS: A poszt írása óta a MotoGP.com további három csapatbemutatójának időpontjáról számolt be: január 31-én láthatjuk először a Pramac Racing motorjait, míg február 4-én, a sepangi tesztet megelőzően debütál a Monster Yamaha és a Suzuki.

Említést érdemel még, hogy a Gresini-bemutató előtt egy nappal, most pénteken a Honda is tart egy eseményt, amelyen a 2022-es autó-motorsportos projektjeiket fogják bemutatni, köztük természetesen a MotoGP-set is, ám Pol Espargaróval, Alex Marquezzel és Takaaki Nakagamival ellentétben Marc Marquez nem vesz részt rajta, mivel a közlemény szerint továbbra is a rehabilitációra koncentrál majd. Egyelőre nem tudni, pontosan milyen állapotban van a nyolcszoros világbajnok szeme: karácsony előtt javulásról tájékoztatott a csapat, de kérdéses, hogy a spanyol ott lesz-e a sepangi teszten. A Repsol Honda „rendes” csapatbemutatójának időpontja sem ismert még.

gresini-ducati

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Amiben Verstappen lemosta a mezőnyt: így alakult az élen töltött körök száma 2021-ben

A Racing Statistics YouTube-csatorna újabb videós infografikával jelentkezett, amelyben ezúttal azt nézhetjük végig versenyről versenyre, hogy ki hány kört töltött az élen a tavalyi Formula-1-es szezonban. A világbajnok holland fölénye egészen döbbenetes: