DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 28. szombat

Itt van a legfeleslegesebb büntetés díj egyértelmű esélyese

Marcus Ericsson a „szenvedő” alany: a svéd éppen gyorskörön volt, amikor Charles Leclerc megforgatta az utolsó kanyarból kijövet a másik Saubert, a versenyfelügyelők pedig úgy ítélték meg, hogy a pilóta nem lassított vissza eléggé, ezért öthelyes rajtbüntetést osztottak ki neki. És hogy miért felesleges a szankció? Nos, azért, mert Ericsson eleve az utolsó pozícióba kvalifikált…

ericsson-sanghaj-f1-dppi-1

Négy DRS-zónát szeretne az Ausztrál Nagydíj promótere

Már a 2022-es verseny során is négy helyen lehetett volna nyitni a DRS-t az eredeti tervek szerint, ám ezt végül elvetették a pilóták biztonsági aggályai miatt. Ennek ellenére a futam promóterének vezetője, Andrew Westacott szerint a szervezők részéről továbbra is szeretnék beépíteni a negyedik zónát, és a jövő évi hétvégét is így szeretnék lebonyolítani. „Az Albert Park pályamódosításaival négy DRS-zónát terveztünk. A Lakeside körül kellett volna lennie egy DRS-zónának, amiről Fernando Alonso tett néhány biztonsági megjegyzést a versenyigazgató felé. Optimisták vagyunk, nagyon optimisták, hogy 2023-ra visszakapjuk azt a negyediket, ami nagyszerűen növeli a versenyképességet és az előzések számát a futam során” – árulta el Westacott a Speedcafe számára adott interjúban.

A Red Bull tanácstalan volt az év elején Adrian Newey szerint

Míg a Ferrari kiválóan kezdte az idei F1-es szezont, addig a Red Bull főként a megbízhatósággal, valamint a vártnál nagyobb súllyal küzdött meg, így kissé nehézkesen indult számukra a 2022-es év. A problémákról nemrégiben a csapat tervezőzsenije beszélt az Auto Motor und Sportnak, aki elárulta, maguk sem tudták, pontosan milyen irányba induljanak el a versenygéppel kapcsolatban. „Sok minden összejött, így a súly nagyobb lett a vártnál. Azt gondoltuk, hogy közel leszünk a becsült súlyhatárhoz, de a valóságban jócskán átléptük azt. Teljesen új szabályokkal viszont csak azt teszed, amit helyesnek gondolsz. Fogalmad sincs, hogy a versenytársak merre indulnak el. Mi magunk is meglepődtünk egy kicsit, hogy a többi autó lassabb volt nálunk az egyenesekben” – mondta el Newey.

Ötös csata Ausztriában, Zhou balesete – a 2022-es F1-es szezon legjobb onboard felvételei

Top 10-es gyűjtést készített az idei legjobb fedélzeti kamerás felvételekből a Formula-1 YouTube-csatornája. Kevin Magnussen több rajtjával és a Sebastian Vettel elleni austini csatájával is bekerült a válogatásba, de szerepel benne Fernando Alonso és Lance Stroll USA Nagydíjon történt ütközése, valamint a címben említett két emlékezetes jelenet is – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-onboard-2022-video

Mi lett volna a vb-sorrend idén az F1-ben az átlaghelyezések alapján?

Érdekes rangsort osztott meg a Formula-1 Instagram-oldala, amelyen a versenyzőket az idei átlaghelyezéseik alapján állították sorba. A világbajnok Max Verstappen kereken 2,0-s átlaggal így is első helyen végzett, viszont ezen a listán Sergio Perez egyetlen százados különbséggel megelőzi Charles Leclerc-t. Carlos Sainz is mindkét Mercedes elé ugrana, megfordulna az Alpine-ok házon belüli sorrendje Fernando Alonso javára, aki pedig a legtöbbet csúszna hátra a vb-helyezéséhez képest, az Daniel Ricciardo és Kevin Magnussen, Alexander Albon viszont 19. helyett 15. lenne.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

De Vries nyomdokain? Vandoorne nem annyira hisz az újabb F1-es esélyben

Stoffel Vandoorne nyerte a Formula-E 2022-es világbajnoki címét a Mercedesszel. A belga korábban két teljes szezont futott az F1-ben is, de felmerülhet, hogy a siker után akár újra megnyílnak az ajtók előtte – ahogy csapattársa és az egy évvel korábban az elektromos világbajnokságon szintén révbe érő Nyck de Vries előtt meg is nyíltak 2023-ra. Az Aston Martin le is igazolta őt teszt- és tartalékpilótának, de Vandoorne nem annyira hisz benne, hogy versenyzési lehetőséget is kap újra a Formula-1-ben:

„Nehéz ezt megítélni. Nyilván jó szezonom volt, és hirtelen az emberek újra elkezdtek rólam beszélni” – mondta el a pilóta az FIA gáláján a Formula.hu online jelenlétében. „Megvolt a lehetőségem az F1-ben, és úgy gondolom, hogy nemcsak én, hanem rengeteg más pilóta – akár a Formula-E-ből, akár más bajnokságokból – megérdemelne egy esélyt a Formula-1-ben. De ez nem mindig rajtunk áll, hogy így mondjam. Sok múlik a csapatokon, hogy mit keresnek, mit akarnak. Szóval a magam részéről annyit tehetek, hogy továbbra is jól teljesítek a pályán, és szerintem ez a legjobb eszköz.”

Vandoorne 2023-ban az astonos feladatok mellett a DS Penske színeit fogja képviselni a Formula-E-ben, de elmondása szerint hozzászokott már, hogy egyik szimulátorból ül át a másikba, így ez nem jelent komolyabb nehézséget majd számára – sőt, úgy érzi, hogy bár régóta nem vezetett F1-es autót, néhány kör alatt abban is felvenné a ritmust.

vandoorne-fia-gala-2022

fotó: DPPI

Kiss Norbert átvette a TOP 50 Magyar Autóversenyző első helyéért járó díjat

Szombat délután Nyíregyházán közönségtalálkozó keretében rajongókkal beszélgetett Kiss Norbert, aki a minap még az FIA gáláján vett részt. A négyszeres Európa-bajnok kamionversenyző a mai eseményről sem távozott üres kézzel, hiszen átvehette a szerkesztőségünk által immár hagyományosan összeállított TOP 50 Magyar Autóversenyző lista első helyéért járó trófeát kiadónk vezetőjétől, Bethlen Tamástól.

kiss-norbert-top50-1

kiss-norbert-top50-2

A Zengő Motorsport pilótája volt a leggyorsabb idén a versenyeken a WTCR-ben

Közzétette a 2022-es szezon statisztikáit a WTCR, amelyből kiderült, hogy Rob Huff rendelkezik a legtöbb versenyen elért leggyorsabb körrel idén: a Zengő Motorsport pilótája összesen négy alkalommal futotta meg a legjobb kört a Cuprával. Ezzel a bajnok Mikel Azconát és az audis Gilles Magnust is megelőzte, akik egyaránt három leggyorsabb körrel rendelkeztek. Michelisz Norbert kettőt tudott felmutatni ebből, akárcsak Nathanael Berthon.

A futamgyőzelmi listán is feltűnt egyébként Huff és Michelisz: előbbi két, utóbbi egy versenyt nyert a Túraautó-világkupa utolsó idényében.

huff-wtcr-zengo-2022

Két versenyzőt is jobbnak láttunk idén a világbajnoknál a MotoGP-ben

A Formula Motocast idei utolsó, nagy szezonértékelő adásában szokásunkhoz híven ismét összeállítottuk az idény tíz legjobb MotoGP-versenyzőjének toplistáját. Amelyen azonban a Ducatival világbajnoki címet ünneplő Francesco Bagnaia csak a harmadik helyre szorult – hogy kik előzték meg az olaszt és miért, 37:48-tól hallgatható:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Több mint kétezer toxikus posztot tiltott le az FIA

A Formula-1 és az FIA felvették a kesztyűt az online gyalázkodás ellen – a szezon folyamán többször olvashattunk arról, hogy a sport szereplői elítélték az ilyen jellegű megnyilvánulásokat, mint azt a gyűlölethullámot, amely a Red Bull vezető stratégája, Hannah Schmitz ellen irányult. Most az FIA elnöke, Mohammed ben Sulayem árulta el, a szervezet mesterséges intelligencia szoftvert vetett be, hogy kiszűrje a gyalázkodó posztokat – rövid idő alatt 2400 hozzászólás akadt fenn a rostán.

„Gondoskodnunk kell arról, hogy a motorsport és a mobilitás mindenki számára vonzó legyen. Ennek érdekében lépéseket tettünk az online gyalázkodás ellen mesterséges intelligencia használatával, hogy megtisztítsuk közösségi médiás csatornáinkat” – idézi a Motorsportweek az FIA bolognai közgyűlésén felszólaló Ben Sulayemet.

„Mióta használni kezdtük októberben, 2400 erősen toxikus üzenetet blokkolt azonnal.” Az elnök hozzátette: „Azt akarom, hogy az FIA vezető szerepet játsszon az online gyalázkodás visszaszorításában világszerte. Ennek érdekében kutatásokat végzünk és kapcsolatot építünk az EU-val, sportszervezetekkel és közösségi médiás vállalatokkal egy csúcstalálkozó összehívása céljával.”

Rajthoz áll az egyik legpatinásabb 24 óráson Kevin és Jan Magnussen

A mostani hétvégén is együtt indul a Gulf 12 órás endurance-futamon Abu Dhabiban Kevin Magnussen és F1-et szintén megjárt édesapja, Jan – egy Ferrari 488 GT3-as volánjánál láthatjuk őket –, de ennél is nagyobb fába fogják vágni a fejszéjüket másfél hónap múlva, hiszen a páros elindul a Daytonai 24 óráson. Az IMSA január végi nyitányán az MDK Motorsports Porsche 911 GT3-asát fogja vezetni a két Magnussen, valamint a csapattulajdonos Mark Kvamme.

Jan számos sportautóversenyen indult már, de Kevin számára sem újdonság a műfaj: korábban indult apjával a Le Mans-i 24 óráson, ahova a Peugeot pilótájaként is visszatérhetett volna, ha a Haas nem igazolja le Nyikita Mazepin kirúgása után, de Daytonában is versenyzett már két korábbi alkalommal. Ezúttal viszont aktív Formula-1-es pilótaként fogja ezt megtenni, amire Fernando Alonso 2018-as szereplése óta nem volt példa (a spanyol egy évvel később meg is nyerte a legendás viadalt, ám akkor már „szabadságát” töltötte az F1-ből).

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

MDK Motorsports (@mdkmotorsports) által megosztott bejegyzés

Videó: A dupla előzés, amely díjat ért Hamiltonnak az FIA gáláján

Az FIA év végi díjátadóján immár hagyományosan kiosztják az Év akciója díjat: a rajongók a Formula-1 és szinte minden más szakág egy-egy emlékezetes jelenetére szavazhatnak az adott szezonból. Idén a legtöbb voks Lewis Hamilton silverstone-i dupla előzésére érkezett, így a hétszeres F1-es világbajnok annak ellenére is részesült díjban, hogy idén futamgyőzelem nélkül és csak a vb-tabella hatodik helyén zárt. Íme, a valóban emlékezetes kettős manőver az egymással vívó Charles Leclerc és Sergio Perez ellen:

Kiss Norbert és Hideg Ádám is jelen volt az FIA gáláján

Idén is voltak magyar résztvevői az FIA hagyományos év végi díjátadójának: a már negyedik kamionos Európa-bajnoki címét szerző Kiss Norbert, valamint a gokart-világbajnokságon az OK Junior kategóriában parádés ezüstérmet szerző Hideg Ádám egyaránt részt vett az eseményen. A két versenyző egymással is készített fotót, de Kiss Norbi és párja a kétszeres F1-es világbajnok Max Verstappen is készített közös képet a versenyző Instagram-sztorija alapján:

kiss-norbert-fia-gala-3

kiss-norbert-fia-gala-2kiss-norbert-fia-gala-1

Kiss Norbinak egyébként sűrű napjai vannak, hiszen míg péntek este még Bolognában volt jelenése, szombat délután már Nyíregyházán vesz részt egy közönségtalálkozót a Formula.hu szervezésében mint a TOP 50 Magyar Autóversenyző 2022-es első helyezettje – részletek ITT.

Kínos közjáték Horner és Ben Sulayem között: az FIA-elnök a csapatokra tolta a suzukai káoszt – videó

Több érdekes jelenet is lejátszódott az FIA díjátadó gáláján Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner és a Nemzetközi Automobil Szövetséget egy éve irányító Mohammed ben Sulayem között. Mint arról már írtunk, az esemény előtti sajtótájékoztatón is feljött viccelődve a költségsapkabotrány, amely után újra előkerült magán a díjátadón is: amikor Horner átvette a konstruktőri vb-címért járó trófeát, Ben Sulayem viccesen megjegyezte, hogy nem kell aggódniuk, nem fogják levonni a költséglimitből az értéket, amit a csapatfőnök nagylelkűnek nevezett.

Ennél is érdekesebb és kissé kínos volt az a jelenet, amely Horner köszönőbeszéde – amelyben a nemrég elhunyt Red Bull-alapító Dietrich Mateschitznek ajánlotta a 2022-es sikereiket – után történt. Az FIA elnöke ugyanis reagált Horner azon megjegyzésére, hogy a Japán Nagydíjon történt bajnoki koronázás zavaros volt amiatt, hogy sokáig nem lehetett tudni, hogyan számolják a pontokat és ezáltal megvan-e a kellő előnye Max Verstappennek.

„Azt mondtad, Japán ellentmondásos volt. Nem. Az FIA-t hibáztatták a pontok miatt, de nem az FIA hozta a szabályokat. A csapatok hozták őket, mi pedig csak alkalmaztuk” – mondta Ben Sulayem, majd ezen a ponton vágott közbe a szintén a színpadon álló F1-vezér, Stefano Domenicali: ’Oké, srácok, koncentráljatok!’. Videón a jelenet:

Pourchaire szerint az F2-es bajnoki cím sem segített volna rajta

Theo Pourchaire üstökösként robbant be az utánpótlás-kategóriák világába, az utóbbi időben azonban mintha megrekedni látszana a fejlődése. A francia pilóta 2021-ben 17 évesen tudott F2-es főfutamot nyerni Monacóban, Oscar Piastri távozását követően pedig egyértelműen őt kiáltották ki a bajnoki cím legnagyobb esélyesévé, idei szezonja azonban csalódást keltően alakult. A Sauber Akadémia üdvöskéje a második helyen végzett az egyéni tabellán, ám tetemes, 101 pontos hátrányban zárt a bajnoki címet elhódító Felipe Drugovich mögött. Mindeközben a Sauber által működtetett Alfa Romeo egy újabb évre szavazott bizalmat Guanyu Zhou-nak, így egyelőre távolinak tűnik Pourchaire számára az F1-es lehetőség, noha az USA Nagydíj pénteki szabadedzésén hivatalos versenyhétvégén is bemutatkozhatott már. A 2003-as születésű versenyző azonban továbbra sem adja fel F1-es álmát.

„Őszintén szólva, azt hiszem, akkor sem kaptam volna lehetőséget az F1-ben, ha megnyerem a bajnoki címet. Több dolog miatt is így van, de ilyen ez a sport napjainkban, én pedig elfogadom” – magyarázta a francia. „Fiatal vagyok még, és készen állok rá, hogy fejlesszem önmagam, hogy aztán 2024-ben enyém lehessen az egyik ülés. Az álmom, hogy Formula-1-es versenyző és világbajnok legyek, egyéb kategóriák egyelőre nem érdekelnek.”

Korábban beszámoltunk róla, hogy Pourchaire nem teljesít újabb szezont az F2-ben, most azonban másképp fogalmazott: „Néhány napja beszéltünk erről a Sauber Akadémiával, tehát határozottan lehetőségként kezelem, mert az F1 után az F2 a legjobb bajnokság. Egy hétvégén versenyzünk az F1-gyel és minden csapat figyel minket. Képes vagyok megnyerni a bajnokságot, de meglátjuk, mit hoz a jövő” – zárta a francia.

„Alonso vissza fog térni a Dakarra”

Az FIA évzáró gáláján hangzott el a fenti mondat Nasszer Al-Attiyah szájából. A Dakart idén már negyedszer is megnyerő versenyző beszélt arról, hogy korábban ő tanította a tereprali fortélyai, a dűnék kezelésére Fernando Alonsót, amikor a spanyol az F1-es szünete alatt megpróbálkozott a sivatagi száguldással. Al-Attiyah szerint Alonso szenzációs munkát végzett, és egyértelmű, hogy komoly tehetsége van ehhez is – ugyan nem ért el nagy eredményt, de ő tudja, hogy micsoda tapasztalatra van szükség egy ilyen versenyen, és öt-hat év is kell ahhoz, hogy valaki győzni tudjon. Végül azonban megkérdezték arról is, hogy szerinte látjuk-e még Alonsót a Dakaron...

„Erőltetem, hogy jöjjön megint! Még ma is beszélünk egymással, várjuk vissza. Szerintem jönni is fog, szereti a Dakart, biztos vagyok benne, hogy egy, esetleg két év múlva újra el fog indulni. Ez biztos”– mondta Al-Attiyah az eseményen, amelyen a Formula.hu is részt vett.

alonso-dakar-toyota

fotó: dppi

Az Andretti megtette a következő lépést az F1 felé

Továbbra sem tett le az F1-es szerepvállalásról az Andretti család, így vélhetően többek között ezért is döntöttek úgy, hogy egy új főhadiszállás megépítésére vállalkoznak. Az Andretti Global hivatalos sajtóközleményében kiemelték, hogy a floridai Fishersben épülő 53 000 négyzetméteres létesítmény az Andretti Autosport versenyprojektjeinek ad majd otthont, ezek között pedig a közeljövőben akár a Formula-1 is helyet kaphat. „Az új globális központunk tervezése izgalmas folyamat volt, ezért örülünk, hogy most megtesszük az alapkőletételt és azokat a lépéseket, melyekkel valóra válthatjuk a terveinket” – írták sajtóközleményükben.

Ez volna minden idők legrosszabb bokszkiállása?

A YouTube-on is kezd teret hódítani a maximum egyperces rövid videók hada, s az F1 sem akar lemaradni a legújabb őrületről. Még szerencse, hogy belefért ebbe az időkeretbe Esteban Tuero és a Minardi bokszkiállása az 1998-as Argentin Nagydíjról. Szerintetek ez rosszabb volt, mint Bottas monacói, a Mercedes hockenheimi, vagy épp az Ezüst Nyilak bahreini mutatványa? Esetleg a Ferrari valamelyik bénázása viszi a pálmát? A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Az F1 idén sem szűkölködött a különleges sisakfestésekben

A 2022-es idényben jó néhány egyedi dizájnt láttunk a pilótáktól, az F1 Instagram-oldalán pedig közzétettek ebből egy válogatást. A tíz fotót tartalmazó posztban ott van Lando Norris kosárlabdára emlékeztető sisakja, de Sebastian Vettel utolsó festése, vagy éppen Esteban Ocon Pókemberre utaló mintázata sem maradhatott ki a legjobbak közül.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

A Cupra beszállt a Formula-E-be

Csupán napokkal a 2022/23-as szezon hivatalos téli tesztje előtt – a valenciai körözés jövő keddtől csütörtökig tart – egy új gyártó jelentette be csatlakozását a Formula-E-hez: a Cupra a sorozatba visszatérő Abt istálló partnere lesz, melynek Gen3-as modellje a márka színeibe öltözik. Az Abt egy szezon kihagyása után indul újra a sorozatban – korábban a Cuprához hasonlóan Volkswagen Csoporthoz tartozó Audi gyári formációja volt, a 2016/17-es szezonban az egyéni, egy évvel később a csapatbajnoki címet szerezte meg.

A Cupra tovább bővíti már eddig is széles elektromos programját: a márka érdekelt az ETCR-ben, ahol Adrien Tambay és az EKS csapat révén bajnoki címet nyertek, valamint az Extreme-E-ben is, mely sorozat szezonzáróján szereztek győzelmet – utóbbi szériában ugyancsak az Abt partnereként.

Az Abt Cupra két versenyzője Robin Frijns és Nico Müller lesz a 2022/23-as szezonban, a hajtásláncot pedig a Mahindra szállítja – azaz a Cupra szerepvállalása főszponzori jellegű, egyelőre nincs szó arról, hogy saját erőforrást fejlesztenének.

Montreal jelentette a fordulópontot Mick Schumacher számára

Nem igazán érezte magát jól a Haas 2022-es autójában a fiatal német versenyző, aki nemrégiben az Auto Motor und Sportnak adott interjúban beszélt arról, hogy mikor kezdtek el jóra fordulni a dolgok a mögötte hagyott idényben. „Visszatekintve, valószínűleg rossz volt a megközelítésem. Az elején eltévedtünk az autó beállításaival, de aztán viszonylag gyorsan elkaptuk a fonalat, és meghoztuk a helyes döntéseket. Újra a nulláról kezdtük. A Kanadai Nagydíjtól kezdve olyan autóm volt, ami megfelelt nekem, és amivel folyamatosan fejlődtünk” – mondta Schumacher, aki az idény végén távozott az amerikai csapattól.