DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 27. péntek

Itt van a legfeleslegesebb büntetés díj egyértelmű esélyese

Marcus Ericsson a „szenvedő” alany: a svéd éppen gyorskörön volt, amikor Charles Leclerc megforgatta az utolsó kanyarból kijövet a másik Saubert, a versenyfelügyelők pedig úgy ítélték meg, hogy a pilóta nem lassított vissza eléggé, ezért öthelyes rajtbüntetést osztottak ki neki. És hogy miért felesleges a szankció? Nos, azért, mert Ericsson eleve az utolsó pozícióba kvalifikált…

ericsson-sanghaj-f1-dppi-1

Átvette szerkesztőségünk díját az év legjobb magyar raliversenyzője

Átvette az idei TOP50 magyar autóversenyző szavazásunk második helyéért és a közönségszavazáson aratott győzelméért járó díjat Csomós Miklós. A sárospataki ralis nyújtotta 2022-ben a legjobb teljesítményt a magyar raliversenyzők közül. Az Európa-bajnokságon újoncként, jelentős hendikeppel (régebbi autóval, rossz rajtpozícióból) indulva is letette a névjegyét, több szakaszt is nyert, nemegyszer Európa legjobbjai között autózott, erre pedig a nemzetközi pilóták és a Skoda mérnökei is felkapták a fejüket. Zárásként két magyar bajnoki futamon is megszorongatta az exvilágbajnok Mads Ostberget, mindkétszer ő volt a leggyorsabb hazai versenyző.

A toplistánkon (amely az Autósport évkönyv 2022-ben található) legjobb ralisként záró Mixinek gratulálunk és sok sikert kívánunk neki 2023-ra!

csomósmixi-rali-top50

csomósmixi-rali-top50-2

 

Közel 1 millió euróba kerül Max Verstappen szuperlicensze 2023-ra

Mivel 2022-ben rekordokat döntött a világbajnok Max Verstappen, így ennek 2023-ban meg kell fizetnie az árát, méghozzá szó szerint: mivel egy alapdíj mellett a megszerzett pontok alapján számítják a következő évre érvényes szuperlicensz árát, így ebben is rekordot dönt a holland. A 10.400 eurós alapdíj mellé a RacingNews365 értesülései szerint pontonként 2.100 eurót kell fizetnie minden versenyzőnek, és mivel Verstappen 454 pontot gyűjtött idén, így elég borsos árért indulhat el jövőre is: ez lesz mindenidők legdrágább szuperlicensze.

Ha pedig hozzáadjuk, hogy az euró mai átlagos árfolyamon 410 forintba került, láthatjuk, hogy ennek a sportnak még ez a része sem olcsó...

1. Max Verstappen € 963,800
2. Charles Leclerc € 657,200
3. Sergio Perez € 650,900
4. George Russell € 587,900
5. Carlos Sainz € 527,000
6. Lewis Hamilton € 514,400
7. Lando Norris € 266,600
8. Esteban Ocon € 203,600
9. Fernando Alonso € 180,500
10. Valtteri Bottas € 113,300
11. Kevin Magnussen € 62,900
12. Pierre Gasly € 58,700
13. Lance Stroll € 48,200
14. Yuki Tsunoda € 35,600
15. Guanyu Zhou € 23,000
16. Alexander Albon € 18,800
17. Nyck De Vries € 14,600
18. Nico Hulkenberg € 10,400
19. Oscar Piastri € 10,400
20. Logan Sargeant € 10,400

f1-verstappen-redbull-piquet

fotó: dppi

Videó: Daniel Ricciardo összes F1-es győzelme

Az F1 YouTube-csatornáján egy videóba gyűjtötték össze Daniel Ricciardo mind a nyolc Formula-1-es sikerét, kezdve a 2014-es Kanadai Nagydíjjal, egészen a 2021-es monzai versenyig. A képre kattintva megnézhetitek Ricciardo össze győzelmét!

Kik a legrégebb óta szolgáló csapatfőnökök?

Mattia Binotto lemondásával kezdődött a csapatfőnökök távozási hulláma a 2022-es szezont követően, majd két esztendőt követően lemondott a csapatfőnöki és vezérigazgatói posztról Jost Capito is a Williamsnél. A keddi nap folyamán bejelentették Frederic Vasseur távozását is az Alfa Romeo istállójától, aki öt és fél éven át dolgozott a Sauber kötelékében, ahogyan azt is, hogy Andreas Seidl majdnem négy év után búcsút int a McLarennek. Ezen keringő fényében meglepő, hogy egyes csapatfőnökök milyen hosszú ideje szolgálnak egyes istállóknál, na de ki a csúcstartó ebben a tekintetben?

 Christian Horner  17 év  Red Bull
 Franz Tost  16 év  AlphaTauri
 Toto Wolff  9 év  Mercedes
 Günther Steiner  6 év  Haas

2024-től Katarba megy a WEC

Az FIA jelentette be, hogy a 2024-es szezontól kezdődően a katari Losailba is ellátgat majd a Hosszútávú Világbajnokság mezőnye. Az F1 után a WEC-cel is több évre szóló kontraktust kötöttek a közel-keletiek, hiszen 2024-től kezdve hat éven át, tehát 2029-ig biztosan rendeznek versenyt a MotoGP-nek és a Formula-1-nek is otthont adó pályán. A verseny a Nemzetközi Automobil Szövetség tájékoztatása alapján hatórás lesz.

Tartalékosnak is rutinos versenyzőt igazolt a DS Penske

Azt már korábban bejelentették, hogy erős felállással kezdi meg a Formula-E új szezonját a DS Penske istállója, miután a kétszeres bajnok Jean-Eric Vergne, valamint a címvédő Stoffel Vandoorne is nekik fog versenyezni. Most arról is bejelentést tettek, hogy a tartalékpilóta szerepkörét sem akárki, hanem Oliver Turvey töltheti be. A 35 esztendős brit amellett, hogy a McLaren F1-es csapatánál is dolgozott, összesen hét szezont húzott le az elektromos szériában, 2023-ra viszont nem maradt hely számára a rajtrácson. „Oliver nemcsak hihetetlen referenciákat hoz a csapathoz, hanem éles versenyzői intellektust is. Minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, amit kerestünk ezzel a szereppel kapcsolatban. Tapasztalt, és az elmúlt szezonok során bizonyította versenyzői képességeit. Alig várjuk, hogy együtt dolgozhassunk vele a kilencedik szezonban, vagy azon túl is” – árulta el a csapatfőnök, Jay Penske.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

DS PENSKE FORMULA E TEAM (@ds_penske_fe) által megosztott bejegyzés

2004 óta még mindig ugyanaz a cég szponzorálja az F1-es Bahreini Nagydíjat

Hivatalosan is bejelentették, hogy folytatódik a bahreini futam szervezőinek, valamint a Gulf Air vállalatának együttműködése. A légitársaság a legelső 2004-ben rendezett esemény óta minden egyes futamnak névadó támogatója volt, ez pedig a jövőben sem fog megváltozni. A cég közleményében nem részletezték, hogy pontosan mennyi időre szól a megállapodás, mindössze ennek tényét rögzítették. A 2023-as szezont a Bahreini Nagydíj nyitja majd március 3-5 között. 

Januárban bejelentést tehet Nyikita Mazepin

Miután a Haas csapatánál elveszítette ülését, a fiatal orosz versenyző eltávolodott az autóversenyektől, időnként azonban így is hallat magáról. November elején kiderült, hogy DJ-nek állt, valamint egy rendezvényszervező vállalkozást alapított, az Abu Dhabi Nagydíj után pedig az F1-ből távozó pilótáknak üzent. Ezúttal a Speedweek hírei szerint orosz Championat nevű platformnak nyilatkozva árulta el, hogy a háttérben már komolyan dolgozik a visszatérésen. „Azt tervezem, hogy Oroszországon kívüli versenyeken térek vissza. Remélem, januárban többet tudok majd erről mondani” – mondta szűkszavúan Mazepin, aki ugyanebben az interjúban bevallotta, elsősorban Mick Schumachert akarta legyőzni idén. „Az utolsó spanyolországi tesztnapomon gyorsabb voltam, mint Mick Schumacher. Már akkor is volt egy tervem, hogy a szezon során előtte végzek, de azt már nem tudjuk meg, sikerült volna-e” – tette hozzá.

Vasseur és a Ferrari már hónapok óta megállapodhattak egymással

Egyre többen veszik biztosra, hogy az 2022-es év végén távozó Mattia Binotto helyét Frederic Vasseur veheti majd át Maranellóban. Az Alfa Romeo csapatfőnökét már régóta hírbe hozták a Ferrari F1-es csapatával, a pletykák pedig csak felerősödtek, amikor megerősítették, hogy Binotto elhagyja az alakulatot. A minap épp Peter Sauber mondta el véleményét a helyzetről, olasz sajtóértesülések pedig szinte biztosra veszik, hogy a felek valójában már a nyár végén előszerződést írtak alá. A Formu1a.uno úgy tudja, már a Magyar Nagydíj környékén elkezdtek tárgyalni egymással, ám állítólag a Ferrari elnöke, John Elkann nem volt biztos a döntést illetően, mivel egy ismertebb nevet részesített előnyben, de végül a portál beszámolója szerint végül még így is Vasseur lehet a befutó.

Russell: Nehéz volt megemészteni Alex és Lando sikereit 2019-ben

George Russell nemrég egy interjú során vallotta be, hogy frusztráló volt számára látni pályatársai, Alex Albon és Lando Norris F1-es sikereit, miközben ő a mezőny végén körözött a gyengécske Williamsszel. „Meglehetősen különös első évem volt az F1-ben, hiszen a Williams képében egy olyan istállóhoz érkeztem, amely a csőd szélén táncolt. Mi minden hétvégén a túlélésért és a 800 alkalmazottunk munkahelyéért versenyeztünk, nem pedig azért, hogy eredményeket érjünk el” – mondta a brit a High Performance Podcast adásában.

„Ausztráliában, az első versenyre érkezve tudatosult bennem, hogy egy álmomat már sikerült megvalósítanom, ám a pályára hajtva azzal szembesültem, hogy négy másodperccel vagyunk lemaradva a többiektől, miközben az autó darabjaira hullik és két-három alkalommal köröznek le minket. Ekkor azt gondolod magadban: „Tényleg ez az álmom?” Mindazonáltal azt hiszem, mindig is racionálisan álltam a dolgokhoz. Eközben azonban nehéz volt látni Alexet, amint dobogókat ért el, vagy épp Landót, ahogy folyamatosan szerezte a pontokat, hiszen akkor érkeztünk meg az F2-ből, ahol legyőztem őket” – magyarázta a Mercedes versenyzője.

A jó barátságot ápoló trió a 2018-as F2-es bajnokságban végzett az első három helyen Russell–Norris–Albon sorrendben, hogy aztán egy évvel később – az F2 történetében példátlan módon – mindhárman a királykategóriába lépjenek.

Tömött terem, évkönyvbemutató és pusmorgáspápa-póló a Formula Podcast közönségtalálkozón

Sokáig kellett várni rá, de végre sor került a 2020-ban útjának indult Formula Podcast első közönségtalálkozójára – melyet egybekötöttünk a kiadó két évkönyve, a Száguldás és cirkusz 2022, valamint Autósport évkönyv 2022 bemutatójával. A podcast körülbelül nyolcvan lelkes hallgatója jött el a budapesti Expo Congress Hotelba, hogy találkozzon a műsor három készítőjével, Bethlen Tamással, Gellérfi Gergővel és Mészáros Sándorral, valamint a podcastben időről időre feltűnő vendégekkel, Jánvári Zsolttal, Móni Istvánnal és Hetyey Júliával. A legfanatikusabb hallgatók még egy nem mindennapi ajándékkal is készültek…

Mészáros Sándor kollégánk szavaival: „Adrienn és Balázs kedves hungaroringi kezdeményezése, a „pusmorgáspápa” trikó a kollégák által szervezett meglepetéssel szintet lépett. Hallgatóink eljöttek az ország minden részéről, több mint 4 órán át beszélgettünk és a csodás hangulat hatására bejelentettük: 2023-ban turnéra indulunk és mi is elmegyünk majd mindenfelé, hogy beszélgessünk az F1-ről és az autósportról! Köszönjük #bestfollowers, hogy mindig velünk vagytok!”

További részleteket, élménybeszámolókat és képeket a Formula Podcast csoportban találtok, amelyet korántsem csak ezért, hanem a legaktuálisabb F1-es pusmorgásokért is érdemes követni, ha még nem tettétek.

Egy dologban az összes F1-es csapatot megelőzte a Haas a 2023-as szezonnal kapcsolatban

Örömhírt közölt a Haas F1-es istállója: a 2023-ra tervezett karosszéria és orrkúp átment az FIA töréstesztjén. Ezzel az autó ezen része homológgá vált, és a Haas lett az első csapat a mezőnyben, amely megkapta a zöld jelzést a szövetségtől.

 

Így változott versenyről versenyre a McLaren kiemelt szponzora

A Formula-1-es szponzorokkal foglalkozó Decalspotters mutatott rá egy ínyencségre azok számára, akit érdekel a sportág ezen oldala: a McLaren MCL36 egyik legjelentősebb reklámfelületén – az oldaldobozokon és első szárnyon – nagydíjról nagydíjra változott a szponzor. Elsősorban a csapat főpartnere, a BAT két márkáját reklámozták, amely országokban azonban ezek a termékek nem elérhetők, vagy a BAT partnereinek matricái kerültek fel, vagy független támogatók, amelyek egy-egy versenyre szóló szerződést kötöttek. A Magyar Nagydíjon például az Autogrill – ami azért furcsa, mivel az autópályák melletti éttermekből álló hálózat Magyarországon nem érdekelt.

Forrás: Decalspotters / Twitter

Másodszor is bajnok lett Brazíliában Barrichello

Az egykori F1-es versenyző Rubens Barrichello csak a tabella harmadik helyezettjeként érkezett a Stock Car Brazil szezonzáró hétvégéjére, Sao Paulóba, ahol két versenyt tartottak. A szerencse azonban a 11-szeres nagydíjgyőztesnek kedvezett a második felvonásban: az első körben két ellenfele, Gabriel Casagrande és Daniel Serra ütközött, az incidensben utóbbi kiesett, előbbit pedig vétkesként kizárták. Így sérült autója ellenére Barrichello – aki három versenyt nyert a szezon során – 11. pozícióval is bajnok lett, 50 évesen másodszor nyerte meg a brazil szériát, 2014-es sikerét ismételte meg.

A széria nívóját jelzi a résztvevők névsora: egykori brazil F1-esként szerepelt és futamot nyert 2022-ben Ricardo Zonta és Nelson Piquet Jr. is, ott volt – kirívó sikerek nélkül – Felipe Massa, vendégszereplőként pedig rajthoz állt Timo Glock, Pietro Fittipaldi vagy épp Felipe Drugovich is.

Jelentős módosításokat hajtanak végre Silverstone-ban

Módosításokat eszközölnek a Brit Nagydíj helyszínén. A szervezők a Wellington egyenesben lévő szurkolói zónát 15 méterrel közelebb viszik a pályához, hogy a nézők még jobb élményben részesülhessenek. Természetesen továbbra is szem előtt tartják a biztonságot, ezt pedig a svájci Geobrugg által kifejlesztett egyedülálló törmelékvédő kerítések által teszik lehetővé. „Ez egy FIA és FIM által is homologizált rendszer. A Formula-1 biztonsági szempontjai és az egyenesben elérhető tempó miatt ideje volt a Geobrugg rendszerét választanunk. Biztosak akartunk lenni abban, hogy a lehető legjobb élményt adjuk a rajongóknak” – idézte a pályaigazgató Lee Howkins.szavait a Pitpass.

Magnussen a hetedik helyen ért be a Gulf 12 óráson

A hétvégén a Gulf 12 órásendurance-futamon állt rajthoz édesapja, Jan Magnussen és Mark Kvamme oldalán a Haas F1-es pilótája egy Ferrari 488 GT3-as volánjánál, szereplésük pedig egészen sikeresnek mondható, hiszen a 15. helyről indulva végül a hetedikként intették le őket Abu Dhabiban. A mostani verseny egyfajta felkészülésnek is tekinthető, hiszen a páros a Daytonai 24 óráson is elindul majd. A 12 órás futamon Antonio Fuoco, James Calado és Alessandro Pier Guidi hármasa ünnepelhetett a végén.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Jan Magnussen (@janmagnussen23) által megosztott bejegyzés

Peter Sauber nem lepődne meg Vasseur távozásán

A svájci Blick számára mondta el véleményét a volt csapata körüli pletykákról Peter Sauber. A jelenleg Alfa Romeo néven futó istálló alapítója szerint egyértelmű, hogy a Ferrari hívására nem szabad nemet mondani, amennyiben Frederic Vasseur tényleg ajánlatot kapott a maranellóiaktól. „Ha kap egy ajánlatot a Ferraritól, akkor csak mennie kell. Persze bárki, aki ismeri a Ferrari történetét, az tudja, hogy csapatfőnökök élete általában rövid náluk. Ez alól egyetlen kivétel volt, Jean Todt ugyanis több mint 12 évig állt ott az élen!” – mondta el a 79 éves üzletember.

Nyck de Vries későn érő típus a Williams csapatfőnöke szerint

Jövőre már az AlphaTauri pilótájaként versenyezhet az F1-ben a holland pilóta, aki idén teljesíthette első futamát, amikor Alexander Albon helyetteseként kapott lehetőséget a Williamsnél Monzában. Az istálló csapatfőnöke, Jost Capito szerint tisztában voltak De Vries képességeivel, és bár szerencsére is szüksége volt, megdolgozott ezért. „Nyck igazi későn érő típus, szinte mindig idősebb volt a versenytársainál, akikkel egy szinten volt. A szerencse főként azok mellé szegődik, akik keményen hajtottak érte. Ez is egy jó példa volt erre, hiszen évek óta sokat dolgozott ezért, mindig feljebb lépett és nem adta fel az álmát, hogy F1-es pilóta legyen” – idézte Capito szavait a RacingNews365.

Ezúttal Milton Keynes városában parádézott a Red Bull

Az energiaitalosok éves szinten jó néhány látványos eseményt tartanak a rajongók számára, most azonban egy számukra is nagyon különleges helyen ünnepelték meg a világbajnoki címeket. Az istálló főhadiszállása ugyanis Milton Keynes városában található, így stílusosan itt buliztak egy nagyot az MK Homerun keretein belül, ahol Max Verstappen és Sergio Perez a 2011-es RB7-es modellel autóztak a beszámolók szerint 30 000 ember előtt. Nagyon büszke pillanat, hogy egy ilyen hihetetlen szezon után a versenyzői és a konstruktőri trófeát is hazahozhatjuk a városunkba. Mi mással is ünnepelhetnénk jobban ezeket az eredményeket, mint azzal a várossal, amely a kezdetektől fogva az otthonunk. Szeretnénk köszönetet mondani Milton Keynes tanácsának, a hatóságoknak mindazért, amit a mai nap szervezéséért tettek, de a legfontosabb, hogy köszönetet mondjunk a szurkolóknak” – idézte Christian Horner szavait a Racefans.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

Négy DRS-zónát szeretne az Ausztrál Nagydíj promótere

Már a 2022-es verseny során is négy helyen lehetett volna nyitni a DRS-t az eredeti tervek szerint, ám ezt végül elvetették a pilóták biztonsági aggályai miatt. Ennek ellenére a futam promóterének vezetője, Andrew Westacott szerint a szervezők részéről továbbra is szeretnék beépíteni a negyedik zónát, és a jövő évi hétvégét is így szeretnék lebonyolítani. „Az Albert Park pályamódosításaival négy DRS-zónát terveztünk. A Lakeside körül kellett volna lennie egy DRS-zónának, amiről Fernando Alonso tett néhány biztonsági megjegyzést a versenyigazgató felé. Optimisták vagyunk, nagyon optimisták, hogy 2023-ra visszakapjuk azt a negyediket, ami nagyszerűen növeli a versenyképességet és az előzések számát a futam során” – árulta el Westacott a Speedcafe számára adott interjúban.