DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd

Itt van a legfeleslegesebb büntetés díj egyértelmű esélyese

Marcus Ericsson a „szenvedő” alany: a svéd éppen gyorskörön volt, amikor Charles Leclerc megforgatta az utolsó kanyarból kijövet a másik Saubert, a versenyfelügyelők pedig úgy ítélték meg, hogy a pilóta nem lassított vissza eléggé, ezért öthelyes rajtbüntetést osztottak ki neki. És hogy miért felesleges a szankció? Nos, azért, mert Ericsson eleve az utolsó pozícióba kvalifikált…

ericsson-sanghaj-f1-dppi-1

Kiderült, hogy tudományos alapokon ki a legjóképűbb F1-es pilóta

A Gambling.com a Golden Raton Face appal karöltve próbálta megkeresni az aranymetszés segítségével, ki volt a legjóképűbb pilóta a 2022-es F1-es mezőnyben. A legrosszabb pontszámmal Sebastian Vettel végzett, aki csak 8,02-t kapott a mesterséges intelligenciától, előtte pedig a kétszeres címvédő Max Verstappen végzett.

Lewis Hamilton már egy meggyőző 8,79-es pontszámmal végzett a negyedik helyen, a dobogó alsó fokán pedig korábbi csapattársa, Valtteri Bottas zárt. A második helyet Charles Leclerc szerezte meg 9,07 ponttal, ez azonban nem volt elegendő számára a győzelemhez, ugyanis a tudományosan legjóképűbb pilóta Esteban Ocon, aki 9,35 pontot kapott az alkalmazástól.

f1-drivers

„Rettentően tiszteltük egymást” – Hamilton barátjára, Ken Blockra emlékezik

Az 55 évesen motorosszán-balesetben elhunyt Ken Blockot gyászolja az autósport világa. Számos fontos szereplő emlékezett meg az amerikai ikonról, akikhez Lewis Hamilton is csatlakozott, annak ellenére, hogy a tél folyamán csökkentette közösségi médiás jelenlétét. A brit jól ismerte a kaszkadőrlegendát, közös szponzoruk révén számos eseményen részt vettek.

„Többnyire távol vagyok a közösségi médiától, mert egészségemre és jóllétemre összpontosítok. De ma hírt kaptam egy kedves barátom elvesztéséről. Megsemmisültem, mikor Ken Block elhunytáról hallottam. Csodálatos ember volt, mindig teljes fordulatszámmal élte az életét. Emlékszem, mikor először dolgoztunk együtt, mennyire pozitív volt, a kormány mögött pedig rettentő tehetséges. Pár évvel ezelőtt csodás időt töltöttünk együtt síeléssel és snowboardozással Kanadában. Rettentően tiszteltük egymást. Őszintén hiányozni fog, gyönyörű családjára gondolok és imádkozom értük. Túl hamar ment el. Nyugodj békében, Ken” – írta Hamilton a közösségi médiában.

A két versenyző egyik emlékezetes közös produkciójára 2014-ben került sor: Barbadoson, egy bemutatón Hamilton az F1-es Mercedesszel, Ken Block ralikrosszos Fordjával körözött fej fej mellett.

Sainz is ott volt apja mellett, amikor szerelte az Audit a Dakar szakaszán - videó

Carlos Sainz az első helyen kezdte meg a Dakar mai, harmadik szakaszát, de pórul jár a szelektív közben, és szerelnie kellett az elektromos Audit. A videón jól látszik, hogy fia, a Ferrari F1-es pilótája is egészen közelről szemléli a műveletet...

A videó itt megtekinthető!

pf1_1

F1-es legenda és király: Schumachert köszönti születésnapján a Ferrari és a Mercedes

Két volt csapata, a Ferrari és a Mercedes sem feledkezett meg Michael Schumacher 54. születésnapjáról. A Scuderia, amelynek színeiben öt vb-címeit is nyert a német legenda, két posztban is köszöntette a hétszeres világbajnokot, az egyikben nemes egyszerűséggel csak egy korona ikont raktak a neve mellé, utalva arra, hogy ő a sportág királya, míg a másikban azt írják, hogy ma és minden nap vele vannak. A Mercedes, amellyel a visszatérése után versenyzett és közel sem volt olyan sikeres (egyetlen dobogót és egy elvett pole-t gyűjtött velük) F1-es legendának nevezte Schumachert:

Armageddon a Dakaron: a magyar navigátor a helyszínről jelentkezett be

Megállították az idei Dakar harmadik szakaszát a veszélyessé váló időjárási körülmények között. A magyar kamionos egység, a hétfőn 10. időt autózó Qualisport Racing navigátora, Czeglédy Péter számolt be arról, hogy milyen is a helyzet most Szaúd-Arábiában:

 

Videó: szikláról esett le, felborult, de így is folytatta a Dakart a magyar bajnok

A magyar bajnokságban rendszeresen szerepelő és azt több alkalommal (tavaly is) megnyerő cseh Miroslav Zapletal is kőkemény küzdelmet folytat az idei Dakaron: az alábbi videón éppen az látható, hogy felborítja autóját, de azzal a lendülettel folytatja is az útját...

A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

dakar-zapletal-crash

„Óriási tehetség és nagyszerű ember, aki rengeteget tett a sportunkért” – Ken Blockot gyászolja az autósport

Kedd hajnalban érkezett a tragikus hír, miszerint egy motorosszán-baleset következtében meghalt a népszerű showman-autóversenyző, Ken Block. A WRC-ben is rajthoz álló, a Hoonigan és Gymnkhana videóiról elhíresült pilóta halála után elözönlötték a részvétnyilvánító posztok a közösségi oldalakat. Az FIA elnöke, Mohammed ben Sulayem úgy fogalmazott: „Mindannyiunk számára inspirációt jelentett, és egy igazi úriember volt a sportunkban.”

 

A 2009-es F1-es világbajnok, Jenson Button is posztolt: „Sokkban vagyok Ken Block halála után. Óriási tehetség volt, aki oly sokat tett a sportunkért. Egy igazi látnok volt az egyedi stílusával és a ragályos mosolyával. A sportunk az egyik legjobbját veszítette el ma, de a legfontosabb, hogy egy nagyszerű embert.”

 

Az aktív F1-esek közül például Esteban Ocon emlékezett meg az ameriai sztárról, megköszönve a versenyzés iránti szenvedélyét:

 

A ralisztárok közül többek között az éppen a Dakaron szereplő Sebastien Loeb, valamint Oliver Solberg is megosztott egy-egy bejegyzést – előbbi legendának, utóbbi a hősének és a barátjának nevezte Blockot –, ahogy a legtöbb autó-motorsport széria hivatalos fiókja is megemlékezett az elhunyt versenyzőről.

Elesett és kórházba került a Honda motoros sztárja a Dakaron

A Dakar mai, harmadik szakaszán elesett Ricky Brabec: a Honda motoros sztárja 274 kilométer megtétele után bukott, és orvosi ellátásra szorult. A Dakar stábja ezt megtette, de mivel Brabec nyakfájdalmakra panaszkodott, kórházba szállították, ahol további kivizsgálások várnak rá. A 2020-as Dakar-győztes két szakasz után a hatodik helyen állt az összetettben, a bukás előtti ellenőrző pontnál pedig alig öt másodpercre volt a szakasz első helyétől.

dakar-brabec

fotó: dppi

Gasly: A sprintek eddig csak a bevétel miatt váltak be

Hat sprintfutamos hétvégét rendeztek már a Formula-1-ben, a szombati versenyek között voltak kevésbé eseménydúsak és egészen izgalmasak is – például az utolsó Interlagosban –, Pierre Gaslyt azonban továbbra sem győzte meg a formátum.

„Személy szerint jobban szeretem a normál formátumot a szombati időmérővel és az egyetlen, vasárnapi futammal. Ami a sprinteket illeti, értem a pozitívumot pénzügyi tekintetben a szervezők számára, de ami a látványt illeti, eddig még nem bizonyították számomra, hogy megéri egyre több futamot rendezni. Véleményem szerint a normál formátum jobb” – nyilatkozta Gasly. Az F1 vezetése nem ért vele egyet: 2023-ban már hat sprintet tartanak.

Hamilton már 99 százalékos a korábbi ellenfelek szerint

A hétszeres világbajnok 2022-es szezonját elemezte két egykori F1-es, David Coulthard és Mark Webber. A Lewis Hamiltonnal első két szezonjában (2008-ig) együtt versenyző Coulthard kiemelte, a téli szünet túl rövid volt brit honfitársa számára, aki ennélfogva még frusztrált maradt a 2021-es évadzáró miatt, ezt pedig csak tetézte a Mercedes W13 gyenge teljesítménye.

„Lewis csak szezon közben találta meg újra az energiát és a sikeréhséget” – fejtegette a Motorsport.com-nak a skót. „A visszanyert motiváció most tart 99 százaléknál ahhoz viszonyítva, amire képes.”

Ha a 2023-as szezonban az autó is versenyképes lesz, újra a százszázalékos Hamiltont látjuk – ezt már a rajtrácson 2013-ig aktív Mark Webber mondta el: „A győztes ösztön még benne van. Ha a győzelmek újra elérhetőek lesznek jövőre, akkor azt hiszem, újra a régi Lewist látjuk” – fogalmazta meg az ausztrál.

Egy százalék hiányzott Verstappen tökéletes évéhez Grosjean szerint: Brazília a kakukktojás

Max Verstappen minden idők egyik leglehengerlőbb teljesítményével védett címet 2022-ben az F1-ben: rekordot jelentő tizenöt győzelmet aratott. Gyakorlatilag hiba nélkül versenyezte végig a szezont, s amikor megbotlott – mint például Barcelonában vagy a Hungaroringen –, akkor is gyorsan korrigált és még azzal együtt is nyert. Volt azonban egy apróság, amely miatt Romain Grosjean szerint mégsem tekinti tökéletesnek a holland idényét, ez pedig az interlagosi csapaton belüli incidens, amikor a Red Bull kérése ellenére sem engedte át a hatodik helyét a vb-ezüstért harcoló csapattársának, Sergio Pereznek.

„Őszintén úgy gondolom, hogy ez az egyik legjobb szezon versenyzőtől, amit valaha láttam a Formula-1-ben” – mondta el a korábbi F1-es pilóta a Motor Sport Magazine podcastjában. „99 százalékban tökéletes volt, az az egy százalék pedig Brazíliára vonatkozik. Úgy vélem, az egy rossz döntés és rossz üzenet volt. Azt leszámítva viszont semmi rosszat nem tudunk mondani. Ott volt az időmérőkön, ott volt a futamokon. Ha pozitív spirálba kerülsz, minden sikerül és semmi sem tud megállítani. Brazíliát leszámítva nem hiszem, hogy bármit is jobban lehetett volna csinálni.”

A 2021 óta az IndyCarban vitézkedő Grosjean azt a kérdést is megkapta, hogyan győzhetik le a riválisok Verstappent az olyan domináns versenyei során, mint amit például a Magyar és Belga Nagydíjakon produkált: „Nem lehet. Ez ilyen egyszerű” – felelte Grosjean. „Azokon a versenyeken mindenki másnál erősebb. Olyankor nem nehéz ellenfélnek lenni, mert mondhatod, hogy ’oké, egy másik szinten van’. Viszont nehéz csapattársnak lenni, mert amikor ilyet látsz és te nem tudod felvenni a versenyt vele, az nagyon fáj. A többiek viszont elfogadják, hogy másik ligában játszik aznap.”

f1-verstappen-perez-brazil-2022-redbull

Fotó: Red Bull Content Pool

Wolff elmondta, miért szállt ki a vb-címei ellenére a Mercedes a Formula-E-ből

A Mercedes a 2019/2020-as szezonban csatlakozott a Formula-E mezőnyéhez, ahol egyből komoly sikereket ért el: bár az első idényében „csak” harmadik lett a csapatok között, a következő két kiírást egyaránt megnyerte – ahogy a versenyzők között is előbb Nyck de Vries, majd Stoffel Vandoorne révén. A Mercedes ennek ellenére mindössze három évad után kiszállt az elektromos formulaautós világbajnokságból, a csapatot a McLaren viszi tovább. Toto Wolff Mercedes-főnök szerint egész egyszerűen a Formula-E nézettsége nem volt annyira jó – hiába büszkélkednek a széria vezetői az évről évre történő javulással –, hogy megérte volna nekik abba invesztálni a Formula-1-es szerepvállalás mellett:

„Úgy gondolom, az F1 olyan nagyra nőtt, hogy minden más eltörpül mellette” – nyilatkozta Wolff a Swiatscigow által készített interjúban. „Nagyon boldogok és sikeresek voltunk például a DTM-ben 30 évig. De eljutottunk egy pontra, ahol ha versenyezni akartál, a gyári csapat 40-50 millió eurót igényelt, és túl keveset kaptunk a befektetésért cserébe. Ugyanez igaz a Formula-E-re, egyszerűen nem voltak elég jók a nézőszámok. Szóval ott volt a DTM, a Formula-E, miközben az F1 meg mindent megtöltött. Ezért úgy döntöttünk, koncentráljunk alaposan és minden erőforrással az F1-re ahelyett, hogy elterelné vagy megosztaná a figyelmünket valami más.”

fe-mercedes-2022

fotó: DPPI

Ifjabb Sainz akasztotta apja nyakába az érmet a Dakaron

Idősebb Carlos Sainz húzta be a 2023-as Dakar Rali első „igazi” szakaszát vasárnap, amelynek köszönhetően a spanyol az összetettet is vezeti az elektromos hajtású Audival. A nap végén fia, a Formula-1-ben a Ferrarinál versenyző ifjabb Carlos Sainz akasztotta a nyakába az érmet a ceremónia során. A fiatalabb spanyol a fotók leírása szerint először teszi tiszteletét a legendás terepraliversenyen, amelyet apja négyszer is megnyert – legutóbb 2021-ben. Jelen volt vasárnap Sainz anyja, Reyes Vazques de Castro, valamint barátnője, Isabel Hernáez is:

sainz-dakar-csalad-1

sainz-dakar-csalad-3

fotó: DPPI

A Yamaha nyitja a MotoGP-s csapatbemutatók sorát

Az F1-esnél jóval hamarabb elkezdődnek a MotoGP-ben a csapat- és motorbemutatók a 2023-as szezont megelőzően, cserébe viszont időben jóval nagyobb időközönként kapunk majd prezentációkat. A sort a MotoGP hivatalos oldalának összesítése alapján a Yamaha gyári alakulata nyitja már január 17-én, amelyet sorban három ducatis alakulat fog követni (igaz, a címvédő gyári gárda még nem kommunikálta pontosan, hogy 23-án vagy 24-én lesz az esemény). Érdekesség viszont, hogy az említetteken kívül jelen állás szerint csak a KTM gyári istállója ejti meg a maga bemutatóját a február eleji sepangi tesztet megelőzően: a Repsol Honda például később kerít sort a maga eseményére (igaz, az esetükben valószínűleg úgyis ugyanazt a festést látjuk majd, mint nagyjából az utóbbi egy évtizedben). Az Aprilia, az LCR Honda és a VR46 Ducati egyelőre nem árult el dátumot a bemutatójával kapcsolatban.

Január 17.: Monster Yamaha

Január 21.: Gresini Ducati

Január 23-24.: Ducati Lenovo Team

Január 25.: Pramac Ducati

Január 26.: KTM Factory Racing

Február 25.: Repsol Honda

Március 4.: Tech3 Gas Gas

Március 16.: RNF Aprilia

Aprilia Racing, LCR Honda, VR46 Ducati: ???

motogp-yamaha-2022-bemutato-1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Porig égett Coronelék csapattársának autója a Dakaron – videó

Látványos és szomorú véget ért a Coronel Dakar Team #247-es egységének Dakarja: az első, vasárnapi szakasz 70. kilométere környékén kigyulladt a Century CR6-os. Szerencsére Michel Kremer és Thomas de Bois időben és sértetlenül el tudta hagyni az autót, amely azonban gyakorlatilag teljesen kiégett. A WTCR-ből is ismert Tom Coronel szokás szerint videóban dokumentálta az eseményeket, így megnézhetjük a brutális tüzet is. (1:14-től)

Kremer, aki korábban Tom és Tim Coronel szervizcsapatának tagja volt, először állt rajthoz versenyzőként a Dakaron. Rutinos navigátora már 10. alkalommal indult – versenyzett motorral is a múltban –, de ez volt legrövidebb Dakarja.

Ricciardo nem bánta meg, hogy 2018 végén elhagyta a Red Bullt

Daniel Ricciardo 2014 és 2018 között versenyzett a Red Bullnál, a színeikben összesen hét nagydíjgyőzelmet aratott. Mióta eligazolt onnan, a karrierje lejtmenetbe került: a Renault-nál teljesített két szezon alatt két dobogót, a McLarennél pedig egyetlen győzelmet szerzett. Különösen a tavalyi produkciója volt lehangoló, így nem is volt maradása a wokingiaknál, sőt az F1-es rajtrácson sem. Az ausztrál így visszatér harmadik pilótaként a Red Bullhoz, ahol néhány futamon ő fogja betölteni a tartalékversenyzői szerepkört is. De vajon bánja-e, hogy 2018 végén elhagyta az energiaitalosokat, amely istálló az elmúlt idényekben is halmozta a sikereket, így valószínűleg eredményesebb lehetett volna velül?

„Én nem így tekintek erre, hiszen semmit sem lehet biztosra venni. Mondhatjuk, hogy ha ott maradtam volna az utóbbi négy évre, akkor több dobogóm lett volna? Mennyit is szereztem, hármat vagy valami olyasmi, nem? Igen, magabiztosan kijelenthetem, hogy több pódiumot gyűjtöttem volna” – fogalmazott Ricciardo a Beyond the Grid podcast adásában. „De ezt nem lehet tudni. Nyilván akkor úgy éreztem, ez a helyes lépés számomra. Úgy éreztem, változásra van szükségem. Ha maradok a Red Bullnál, megmaradt-e volna az ösztönző erő bennem? Nem lettem volna-e kevésbé boldog? Nem olyan biztos, hogy nagyszerű lett volna, ha maradok. Nem tekintek vissza és mondom, hogy ’ember, nem kellett volna távoznom’. De igen, ha őszinte vagyok, akkor kockáztattam.”

„Továbbra is hiszem, hogy a renault-s átigazolás jól sikerült, különösen a 2020-as szezon volt az egyik legjobbam az F1-ben. Rendkívül büszke voltam rá, hogy visszajuttattam a csapatot a dobogóra. De persze a mclarenes még a győzelemmel együtt is… A győzelem egy csúcspont volt, attól nem tudok eltekinteni. Továbbra is elmondhatom, hogy itt is mindent megpróbáltam, de nem úgy alakultak a dolgok. Élünk és tanulok, de nem tekintek vissza úgy, hogy megbántam bármit is. Annyit mondok, hogy ’oké, vállaltam ezt a kihívást, ami nem úgy alakult, ahogy reméltem’.”

f1-ricciardo-2018-redbull

fotó: DPPI

Már idén versenyzőt igazolna az Audi az F1-ben

Tavaly nyár végén jelentette be hivatalosan is az Audi, hogy 2026-ban motorgyártóként beszállnak a Formula-1-be, méghozzá a Sauber partnereként. A négykarikás márka komoly célokat tűzött ki maga elé, mivel már a harmadik szezonjában futamokat nyerne. Arról egyelőre azonban nem beszélnek, hogy milyen versenyző van a radarjukon ehhez: Adam Baker, az Audi sportrészlegének vezérigazgatója szerint ez még korai is lenne – viszont fejlesztőpilótát már idén szerződtetni fognak:

„Nagyon messze van még. Még a 2024-es versenyzői felállásról sem esik szó, úgyhogy nagyon nehéz megmondani, hogyan fog alakulni a pilótapiac 2026-ra. A 2023-as év harmadik negyedében behozunk egy fejlesztőpilótánk, aki különösen az erőforrás fejlesztésében fog fontos szerepet betölteni a neuburgi szimulátorban végzett munkájával” – nyilatkozta Baker a DPA-nak. Arra a kérdésre, hogy később szóba jöhet-e majd náluk egy német pilóta, így felelt: „Csábító lenne természetesen, de számunkra a versenyző teljesítménye a prioritás.”

Baker egyébként azt is elmondta, hogy már természetesen folyamatban van a motorszakemberek leigazolása is: elsősorban F1-es tapasztalattal rendelkező embereket keresnek, méghozzá a Sky Germany jelentése szerint az a cél, hogy a 2023-as esztendő végére már 300-an dolgozzanak náluk.

f1-audi-2022-spa

fotó: DPPI

Motorosok vették birtokba a sosemvolt vietnámi F1-es pályát – videó

2020-ban adott volna otthont az első Formula-1-es Vietnámi Nagydíjnak a Hanoiban felépült 5,6 kilométeres, részben utcai pálya. Csakhogy a koronavírus-járvány miatt az akkori futamot törölni kellett, majd számos más probléma – például a verseny szervezésének egyik kulcsfiguráját, Duc Chungot, a Hanoi Népbizottság vezetőjét letartóztatták – miatt végleg lekerült a napirendről az ottani viadal. A minap viszont itt került sor a Honda Vietnam ottani év végi eseményére, a Honda Thanks Dayre, amelyen rengeteg motoros vette birtokba a némileg átalakított és lerövidített nyomvonalat:

Alonso hivatalosan Aston Martin-versenyzővé vált

„Fernando Alonso vagyok” – mondja az Aston Martin oldalára feltöltött rövid videóban a kétszeres világbajnok. Bemutatkoznia felesleges, de január 1-nek jelentősége van: a spanyol, aki Abu Dhabiban már tesztelte új csapata autóját, akkor még hivatalosan az Alpine versenyzője volt. Az új év első napjától lép érvénybe új szerződése, és miután a teszten még egy fekete overallban vezetett szponzormatricák nélküli autót, most először felvehette az istálló sapkáját.

Russell Leclerc és Hamilton előtt Rosberg top 5-ös listáján

A 2016-os világbajnok sorrendbe állította a 2022-es szezon legjobb F1-eseit. Max Verstappen első helyezésén senki sem lepődik meg, a második pozícióba azonban George Russellt helyezte a német – a bajnoki ezüstérmes Charles Leclerc és a másik Mercedes, Lewis Hamilton elé. Nico Rosberg az ötödik helyre Lando Norrist sorolta, és bár ötös sorrendről beszélt, hatodikként még felvette Fernando Alonsót.

A német így indokolta Russell előkelő pozícióját: „George-nak hihetetlen szezonja volt, mindig gyorsan ment. Még akkor is, amikor Lewisnak azok a különleges napjai vannak, elég sűrűn, amelyeken érinthetetlen, George még akkor is ott volt közvetlenül mögötte. De számos alkalommal meg is előzte. Nem mondom, hogy Lewisnak nem volt jó szezonja, de ő sokkal balszerencsésebb volt, vegyes volt a szezonkezdete, a második helyre viszont George-ot teszem.”

Nico Rosberg top 5-ös listája: 1. Max Verstappen 2. George Russell 3. Charles Leclerc 4. Lewis Hamilton 5. Lando Norris 6. Fernando Alonso.