Itt van a legfeleslegesebb büntetés díj egyértelmű esélyese
https://formula.hu/parc-ferme/18181
Marcus Ericsson a „szenvedő” alany: a svéd éppen gyorskörön volt, amikor Charles Leclerc megforgatta az utolsó kanyarból kijövet a másik Saubert, a versenyfelügyelők pedig úgy ítélték meg, hogy a pilóta nem lassított vissza eléggé, ezért öthelyes rajtbüntetést osztottak ki neki. És hogy miért felesleges a szankció? Nos, azért, mert Ericsson eleve az utolsó pozícióba kvalifikált…
Alonso hivatalosan Aston Martin-versenyzővé vált
https://formula.hu/parc-ferme/34450
„Fernando Alonso vagyok” – mondja az Aston Martin oldalára feltöltött rövid videóban a kétszeres világbajnok. Bemutatkoznia felesleges, de január 1-nek jelentősége van: a spanyol, aki Abu Dhabiban már tesztelte új csapata autóját, akkor még hivatalosan az Alpine versenyzője volt. Az új év első napjától lép érvénybe új szerződése, és miután a teszten még egy fekete overallban vezetett szponzormatricák nélküli autót, most először felvehette az istálló sapkáját.
Welcome, @alo_oficial.
— Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) January 1, 2023
2023 starts here. pic.twitter.com/1ajM3tGE5J
Russell Leclerc és Hamilton előtt Rosberg top 5-ös listáján
https://formula.hu/parc-ferme/34449
A 2016-os világbajnok sorrendbe állította a 2022-es szezon legjobb F1-eseit. Max Verstappen első helyezésén senki sem lepődik meg, a második pozícióba azonban George Russellt helyezte a német – a bajnoki ezüstérmes Charles Leclerc és a másik Mercedes, Lewis Hamilton elé. Nico Rosberg az ötödik helyre Lando Norrist sorolta, és bár ötös sorrendről beszélt, hatodikként még felvette Fernando Alonsót.
A német így indokolta Russell előkelő pozícióját: „George-nak hihetetlen szezonja volt, mindig gyorsan ment. Még akkor is, amikor Lewisnak azok a különleges napjai vannak, elég sűrűn, amelyeken érinthetetlen, George még akkor is ott volt közvetlenül mögötte. De számos alkalommal meg is előzte. Nem mondom, hogy Lewisnak nem volt jó szezonja, de ő sokkal balszerencsésebb volt, vegyes volt a szezonkezdete, a második helyre viszont George-ot teszem.”
Nico Rosberg top 5-ös listája: 1. Max Verstappen 2. George Russell 3. Charles Leclerc 4. Lewis Hamilton 5. Lando Norris 6. Fernando Alonso.
Dakar: Az egyik Toyota már az első napon nagyot borult
https://formula.hu/parc-ferme/34448
Szerencsétlenül indult a Dakar Erik van Loon számára, aki Toyota Hilux T1+ versenygépét már a prológon felborította. Bár az esésük elég látványos lett, a páros épségben megúszta a balesetet és az autójuknak sem esett komolyabb baja, így tehát folytatni tudják a küzdelmeket. „Ez volt az első vezetői hibám két év alatt. Igazán szomorú, hogy ezt pont az elején követtük el, ahol minden másodperc számít. Várhatóan holnap a legjobb versenyzők mögött indulhatunk, szóval ebből a szempontból nem túl rossz a helyzet. Remélhetőleg ez az egyetlen hibám ezen a versenyen és jobbra fordulnak majd a dolgok” – írta weboldalán a holland pilóta.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Heikki Kovalainen bevallotta, hogy Hamiltonnak szurkol
https://formula.hu/parc-ferme/34447
A Viaplay F1 Talks című műsorában beszélgettek az egykori Formula-1-es pilótával, aki kettő szezonon át Lewis Hamilton csapattársa lehetett a McLaren alakulatánál. A finn versenyző úgy véli, jövőre is Max Verstappen lesz a világbajnok, de őszintén elárulta, hogy ő inkább a Mercedes brit versenyzőjének drukkol. „Hamilton rajongója vagyok, mert voltam a csapattársa. Láttam, hogyan teljesít és az adatokat is, szóval tisztában vagyok azzal, mi kell ahhoz, hogy valaki ilyen szintre jusson. Azért mondom Maxot, mert a csapata és ő maga is olyan formában van, hogy jelenleg nem látok mást, aki felülmúlhatná őket” – mondta el Kovalainen.
WEC: Megtalálta partnerét a legendás olasz márka
https://formula.hu/parc-ferme/34446
Még októberben derült ki, hogy már jövőre rajthoz állna az Isotta Fraschinia WEC mezőnyében. A márkát eredetileg 1900-ban alapították az első éveikben pedig már a versenypályán is feltűntek, ám történetük nem nyúlt túl hosszúra, nemrégiben azonban újjáélesztették. A tulajdonosok rögtön nagy tervekkel álltak elő, hiszen 2023-ban a Le Mans-i 24 óráson is elindulhatnak, amihez a brit Vector Sport csapatával léptek partnerségre, mely eddig egy szezont teljesített az LMP2-es kategóriában. Az autójukat a GT-versenyautók készítésére szakosodott Michelotto, továbbá a Williams Advanced Engineering és a HWA segítségével fejlesztik, a leendő versenygépről pedig már elérhetővé tettek néhány fotót.
Charles Leclerc az idei F1-es szezonban is előrukkolt pár különleges sisakfestéssel
https://formula.hu/parc-ferme/34445
A maga módján mindenki igyekszik lezárni és összegezni a mögöttünk hagyott évet, így ez a Ferrarinál sincs másképpen. A maranellói gárda nemrégiben egy egészen különleges posztot tett közzé, melyben összegyűjtötték a monacói pilóta idén bemutatott egyedi dizájnjait. Charles Leclerc a megszokott festését hazai versenyén, továbbá a Francia, az Olasz, a Szingapúri, az USA, a Sao-Pauló-i, valamint az Abu Dhabi Nagydíjon is lecserélte valami másra.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Joey Logano keretbe foglalta a NASCAR Cup Series idei szezonját
https://formula.hu/parc-ferme/34444
Az év utolsó napja alkalmából néha érdemes visszatekinteni arra, mi történt az esztendő során. A Team Penske pilótájának például egészen különlegesen alakult a 2022-es év, amit egy győzelemmel nyitott, majd szintén egy győzelemmel zárta azt. A NASCAR királykategóriájában a Clash nevű futam ugyan nem számít bele a bajnokság küzdelmeibe, viszont az egyik leghagyományosabb előszezoni versenyként tartják számon, az idei kiírást pedig Joey Logano nyerte, aki novemberben a szezonzárón is elsőként látta meg a kockás zászlót, ezzel megszerezve karrierje második bajnoki címét.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Sam Bird szerint a Formula-E jelenleg a világ legkeményebb bajnoksága
https://formula.hu/parc-ferme/34443
A 2022-es év végén megtartott tesztekkel és az autóbemutatókkal egy új korszak vette kezdetét az elektromos szériában, hiszen bemutatkoztak a Gen3-as autók, melyekről a Jaguar pilótája, Sam Bird úgy gondolja, sokkal trükkösebbek lesznek az előző generációnál, a bajnokságot pedig a világ legjobbjának tartja. „Szerintem ez valószínűleg a világ legversenyképesebb és legkeményebb bajnoksága. Bár újak az autók, továbbra is az marad, mert még mindig ugyanolyan szoros, mint volt. Jósolni még túl nehéz a következő szezonra, mert rengeteg olyan csapat és versenyző van, akiket potenciális győztesként fel lehetne sorolni. Nem hiszem, hogy bárkit ki lehetne hagyni” – idézte őt a Motorsport. A bajnokság nyitányára már nem kell sokat várni, a 2022/2023-as szezon első versenyét január 14-én rendezik Mexikóvárosban.
Lauda mondása foglalja össze a Mercedes szezonját
https://formula.hu/parc-ferme/34442
A csapat 2019-ben elhunyt elnökétől idézett a technikai igazgató Mike Elliott, mikor összegezte az istálló 2022-es szezonját:
„Azt hiszem, Niki szokta mondani: többet tanulsz a kudarcokból, mint a sikerekből. Azt hiszem, ez egy óriási tanulóév volt számunkra” – idézi a Racer Elliottot, aki az év nagy pillanataként a Sao Pauló-i futamgyőzelmet emelte ki: „Igazán érdekes volt számomra látni a reakciót Brazília után. Óriási volt, szinte olyan érzés, mintha a világbajnokságot nyertük volna meg, nem egyetlen futamot!”
Steiner: Nem játszom meg magam, azért kedvelnek
https://formula.hu/parc-ferme/34441
Ha volt olyan szereplője a Netflix által készített F1-es dokumentumfilm-sorozatnak, a Drive to Survive-nak, aki a műsornak köszönheti a népszerűségét, az egyértelműen a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner, aki szókimondó stílusával hamar közönségkedvenccé vált. Amikor az így szerzett hírnévről kérdezték, így fogalmazott: „A munkámat végeztem, az embereknek pedig tetszik, amit csinálok. A Liberty Media és a Netflix a legjobbat hozták ki ebből, és hirtelen sok ember megismert! De nem terveztem ezt el évekkel előtte, hogy mit kellene csinálnom. Csak megtörtént, és olykor teher is. Mindenki téged néz és rengeteg ember ismer” – nyilatkozta a Mirrornak Steiner, hozzátéve, hogy persze az F1 szempontjából feltétlenül előnyös a Netflix műsora.
Arra a kérdésre, hogy mit kedvelhetnek benne a rajongók annyira, így válaszolt a Haas-főnök: „Szerintem azért, mert nem változtam meg: azt filmezték, ahogy a munkámat végzem, nem színészkedtem vagy játszottam meg semmit. És pontosan ezért is nem nézem a show-t, mert nem akarok megváltozni. Nem hiszem, hogy elégedett lennék azzal, ahogy magamat látom vagy ahogy viselkedtem, ezért a legjobb, ha meg sem nézem, és ugyanaz az ember maradok és ugyanazt a munkát végzem. Ha ez az embereknek tetszik, akkor rendben van, de ha nem, nekem az is jó. Szerintem azért tetszik az embereknek, mert őszinte, nincs megjátszás. Nincs is személyes közösségi oldalam – hála az égnek, az eléggé káros lenne!”
fotó: DPPI
Győzelem Monzában, mókázások Tsunodával – érzelmes videóval búcsúzik Gaslytól az AlphaTauri
https://formula.hu/parc-ferme/34440
Közel öt szezont töltött az előbb Toro Rosso, majd AlphaTauri névre hallgató istállónál a jövőre már az Alpine-t erősítő Pierre Gasly, akitől egy hangulatos-érzelmes videóban köszön el csapata: ebben felidézik az együtt töltő évek legszebb pillanatait, beleértve a francia első dobogóját és eddigi egyetlen futamgyőzelmét, valamint a Yuki Tsunodával alkotott párosuk legviccesebb momentumait.
Amikor Pelé lekésett az F1-es győztes leintéséről – videó
https://formula.hu/parc-ferme/34439
A csütörtök este hosszan tartó betegség után elhunyt Pelét, minden idők egyik legnagyobb futballistáját gyászolja a (sport)világ, így az F1 is: többek között Lewis Hamilton is posztolt a brazil legendáról. Pelé többször is feltűnt a Formula-1-es hétvégéken: 2006-ban például díjat adott át az akkor első visszavonulására készülő Michael Schumachernek Interlagosban (lásd a lenti képen). A legemlékezetesebb produkciót azonban alighanem a 2002-es Brazil Nagydíjon nyújtotta Pelé, amikor neki kellett volna leintenie kockás zászlóval a futamot, csakhogy lemaradt a győztes Schumacherről, ahogy a második helyezett Ralfról is, csak a harmadikként befutó David Coulthardra ért oda – mindez videón IDE vagy a fotóra kattintva:
Így búcsúzott el Pelétől Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/34438
Instagram-sztoriban búcsúzott a csütörtök este elhunyt háromszoros világbajnok labdarúgótól, Pelétől Lewis Hamilton. A brit F1-es pilóta azt írta, hogy „Ma elveszítettünk egy legendát. Köszönjük, hogy megosztottad velünk a tehetségedet, a zsenialitásodat és a szeretetedet. Pelé öröksége mindig inspirálni fog minket.“ Több képet kis kitett a poszthoz, az egyiken például egy neki dedikált Pelé-mez látható, amire saját bevallása szerint örökké vigyázni fog.
Hülkenberget nem érdekli az FIA politikai szabálya
https://formula.hu/parc-ferme/34437
A Nemzetközi Sportkódex nemrég megjelent frissített változatában bukkant fel az új szabály, mely szerint az FIA mostantól engedélyhez köti az F1-es és egyéb szériák versenyzői és csapatai számára a politikai állásfoglalásokat. Nem teljes tilalomról van szó, hanem „csak” arról, hogy előzetesen a Nemzetközi Automobil Szövetségnek is rá kell bólintania az adott akcióra. Ezzel többen egyet is értenek (Zak Brown McLaren-vezér is kifejtette erről a véleményét), Nico Hülkenberget viszont különösebben nem izgatja:
„Ez egy nagyon nehéz téma. Sportolók vagyunk, azért megyünk el egy országba, egy régióba, hogy tegyük a dolgunkat, és a szenvedélyünknek hódoljunk. Én sosem használtam ezt fel politikai üzenetek közlésére. Szerintem ez személyes dolog, mindenki másképp látja, de engem ez nem nagyon fog befolyásolni. Másokat jobban” – mondta az F1-be visszatérő német az RTL-nek.
fotó: dppi
Megúszta a 24 éves börtönbüntetést a motoros világbajnok
https://formula.hu/parc-ferme/34436
Adócsalás miatt került nagy bajba Sito Pons: a 250 köbcentis kategória korábbi kétszeres motoros világbajnokát súlyos (hat rendbeli) adócsalással vádolták meg. Emiatt a spanyol államügyész 24 évnyi börtönt és emellett több mint 12 millió eurós bírság kifizettetését kérte Pons ellen. A vád szerint az exmotoros 2010 és 2014 között nem fizetett adót Spanyolországban.
A spanyol Marca viszont most arról számolt be, hogy Pons megúszta a börtönt: a barcelonai legfelsőbb bíróság megállapította, hogy 2010 és 2012 között Monacóban, 2013-ban és 2014-ben pedig az Egyesült Királyságban kellett adóznia, mivel csapatfőnöki teendői miatt évi 200 napnál is többet töltött külföldön.
„A rajongók csak szégyenkezhetnek”, hova jutott az F1 Németországban
https://formula.hu/parc-ferme/34435
Két évtizeden át Németország a legfőbb nagyhatalom volt a királykategóriában egyéni világbajnokokkal, a Mercedes sikereivel és két hazai nagydíjjal. Néhány év alatt mélyrepülés történt – erre mutatott rá Norbert Haug, a csillagos márka egykori F1-es főnöke:
„Tragédia, ami Németországban a Formula-1-ből lett. A motorsportrajongók csak szégyenkezhetnek miatta” – mondta Haug az RND-nek. „1994 és 2016 között a német világbajnokok futószalagon jöttek, Michael Schumacher hétszer, Sebastian Vettel zsinórban négyszer, végül utoljára Nico Rosberg. A Mercedes motorpartnerként négy egyéni vb-címet nyert, majd saját csapattal zsinórban nyolcat konstruktőrként. A német versenyen 100 ezer látogató volt, az RTL-en 12 millióan nézték. Még 2010-ben is hét német volt az F1-ben.”
Ehhez képest a közvetítést most hárommillióan nézik, a versenyzők és hazai futamok eltűntek: „Ma Nico Hülkenberg másodrangú csapatnál van, Mick Schumacher csak tartalékos, Német Nagydíj pedig régóta nincsen” – szemléltette a tragikus képet Haug.
„Verstappen mészárolt idén” – az ex-F1-es egy előzést külön kiemelt
https://formula.hu/parc-ferme/34434
„Ebben az évben Verstappen és a Red Bull felsőbbrendűek voltak” – kezdte a Gazzetta dello Sportnak a 2022-es szezont értékelő René Arnoux. A hétszeres nagydíjgyőztes így fogalmazott: „Számos alkalommal, például Zandvoortban, mindenkit lemészárolt a futamon. A szememben Charles Leclerc közel van hozzá, de még mindig Verstappennél a plusz.”
A 80-as években Renault-nál és Ferrarinál szereplő francia a Japán Nagydíj rajtjánál történt előzést külön kiemelte: „Amit ott csinált, tökélyre vitt külső íves előzés volt az esőben. Amikor azt kérik tőle, később tud fékezni, mint bárki más.”
A csapattárs földbe döngölése kapcsán hozzátette: „Perez Monacóban és Szingapúrban, a lassabb pályákon nyert. De amikor azt mondják, hogy nem volt ugyanolyan autója, mint Maxnak, akkor butaságokat állítanak” – tette hozzá Arnoux.
Fotó: Red Bull Content Pool
„Ne tegyük politikai sporttá az F1-et!” – a McLaren-vezér támogatja az FIA-t
https://formula.hu/parc-ferme/34433
A Nemzetközi Sportkódex nemrég megjelent frissített változatában bukkant fel az új szabály, mely szerint az FIA mostantól engedélyhez köti az F1-es és egyéb szériák versenyzői és csapatai számára a politikai állásfoglalásokat. A lépés nagy visszhangot váltott ki, de fontos hangsúlyozni, hogy nem teljes tilalomról van szó, hanem „csak” arról, hogy előzetesen a Nemzetközi Automobil Szövetségnek is rá kell bólintania az adott akcióra. A McLaren elnök-vezérigazgatója, Zak Brown szerint pedig ez így rendben is van:
„Összességében egy olyan sport akarunk lenni, ami jót tesz” – nyilatkozta az ESPN-nek. „Csak meg kell találnunk az egyensúlyt, hogy ne legyen minden verseny rajtja egy új politikai program valakinek. Nem gondolom, hogy ez egészséges, elterelheti a figyelmet arról, amiért az emberek bekapcsolódtak, nevezetesen arról, hogy megnézzék a nagydíjat. Örülök, hogy nyitva az ajtó a pilóták és a csapatok előtt, hogy beszéljenek az FIA-val, ha van egy téma, amit meg akarnak vitatni. Nem arról van szó, hogy tilos bármit csinálni, csak az engedélyük nélkül az. Mindenki szabadon felszólalhat. Időnként valóban kezdtek elszabadulni a dolgok a rengeteg üzenettel… eltereli-e ez a fókuszt a sportról?”
Brown arra is rámutatott, hogy a pilóták a nagydíjhétvégéken kívül továbbra is amellett foglalnak állást, ami mellett akarnak. Hozzátette, hogy rengeteg sportba begyűrűzött már ez a jelenség, az F1-nek azonban ki kellene maradnia ebből: „A politika a természeténél fogva trükkös. Átkoznak, ha csinálod, átkoznak, ha nem bizonyos témákban. Szerintem ezt próbáljuk elkerülni: ne tegyük a Formula-1-et egy politikai sporttá. Csak versenyezzünk, és tiszteljük azt, ahol versenyzünk.”
Kinevetik a Ferrarit, Hamilton elterül – az F1-es „lihegő” legjobb jelenetei
https://formula.hu/parc-ferme/34432
A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos korlátozások feloldása után visszatért a Formula-1-be a futamok utáni „lihegő” szoba, ahol a dobogósok pihenhették ki a verseny fáradalmait és beszélhették meg a legfontosabb momentumokat, amelyeket rendre ismételtek is egy tv-n. Az F1 YouTube-csatornája az itt látott legjobb jelenetekből készített egy 2022-es válogatást, benne azzal, ahogy a Magyar Nagydíj után még Lewis Hamiltonék is nevetnek a Ferrari kemény gumis stratégiáján, valamint többek között Max Verstappen suzukai bajnokavatása körüli bizonytalansággal – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:
Alonso elmondta, akar-e F1-es csapatfőnök lenni
https://formula.hu/parc-ferme/34431
Noha már 41 éves, Fernando Alonso egyelőre nem szándékozik visszavonulni: néhány hónapja kötött többéves szerződést az Aston Martinnal. Ám bármennyire is versenyképes és gyors még mindig a spanyol, előbb-utóbb számára is eljön a távozás ideje, a kétszeres F1-es világbajnok viszont már korábban jelezte, hogy ekkor sem fordítana hátat teljesen a versenyzésnek és a sportnak. Egy dolgot azonban nem tart valószínűnek: hogy F1-es csapatfőnök váljon belőle.
„Nem akarok egyetlen ajtót sem becsukni most magam előtt, de pillanatnyilag nincs előkelő helyen a kívánságlistámon” – nyilatkozta Alonso az Auto Motor und Sportnak az erre vonatkozó kérdésre. „A mi munkánk rengeteg utazást is jelent, amit elfogadunk, mert imádjuk ezt a munkát és meg is tudjuk csinálni. Ha azért kellene utazgatnom, mert olyasmit csinálok, amiben nem vagyok annyira jó, hamar lemerülne a belső akkumulátorom.”
Ha a csapatvezetés felé nem is kacsingat, a fiatal pilóták menedzselésében már érdekelt Alonso az A14 Managament révén, amelyhez nemrég a Formula-E-ben szereplő Maximilian Günther is csatlakozott.