DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő

Az a pillanat megvolt a hétvégén, amikor Sebastian Vettel lenyúlta Nico Rosberg sapkáját?

Valószínűleg megtetszett neki a "1st" felirat! 

A statisztika szerelmesei mind a tíz ujjukat megnyalhatták a MotoGP Európai Nagydíja után

Főként Martin Reines, a MotoGP-statisztikák mindentudója gyűjtéséből válogattunk az első valenciai verseny kapcsán:

- Azt már a futamösszefoglalóban is megírtuk, hogy Joan Mir és Alex Rins révén az 1982-es Német GP óta ünnepelhetett először kettős győzelmet a Suzuki (akkor Randy Mamola nyert Virginio Ferrari előtt, sőt akkor a dobogó harmadik fokán is egy suzukis állhatott Loris Reggiani jóvoltából, de ő már egy másik csapatot képviselt), viszont ugyanez a hockenheimi verseny volt az utolsó, amelynek végén sem hondás, sem yamahás, sem ducatis versenyző nem állhatott fel a pódiumra (vasárnap Pol Espargaro lett a harmadik a KTM-mel).

- Kisebb érdekesség, de azért említést érdemel, hogy utoljára a Ducati gyári alakulatától láthattunk kettős győzelmet csapatszinten a királykategóriában, méghozzá a 2018-as Cseh Nagydíjon, ahol Andrea Dovizioso nyert Jorge Lorenzo előtt.

- Bár Mir a sikerével azt elkerülte, hogy Manuel Herreros és Emilio Alzamora után harmadikként győzelem nélkül legyen világbajnok, arra még mindig van esély, hogy a spanyol pole-pozíció híján teszi meg ezt: erre a nagyok között 1992-ben, Wayne Rainey révén volt utoljára példa.

- A Suzuki a gyártói vb-tabellán is átvette a vezetést (persze ebbe a Yamaha büntetése is belejátszik), s ha megtartják ezt a pozíciót, akkor a már említett 1982-es idény után hódíthatják el ismét a trófeát. A csapatértékelésben pedig még sosem diadalmaskodtak, bár ennek inkább ahhoz van köze, hogy azt csak a MotoGP-éra 2002-es kezdete óta osztják ki.

- Mir a szezonbeli kilencedik különböző győztes lett, amellyel a mezőny beállította a 2016-os rekordot – igaz, akkor 18 futamból állt az idény, míg most 12 verseny alatt jutottunk el idáig. A suzukis ráadásul az ötödik olyan versenyző lett 2020-ban, aki először nyert a MotoGP-ben (Fabio Quartararo, Brad Binder, Miguel Oliveira és Franco Morbidelli után), ez viszont új abszolút csúcs a GP-ben: a korábbi rekord szintén 2016-ból származik négy új győztessel.

- A Yamaha rémálomszerű valenciai hétvégéjét jól példázza, hogy legutóbb 2007-ben az ugyanitt megrendezett szezonzárón történt meg, hogy egyetlen versenyzőt sem delegáltak a top 10-be.

mir-rins-motogp

Így lett harmadszor is a DTM bajnoka René Rast

A hétvégén rendezték a hockenheimi szezonzárót a Német Túraautó-bajnokságban, amelyben végül izgalmas csatákat hozó versenyek után Rast megvédte a címét – íme, a két verseny összefoglalója:

Az idei beugrás után is a naptárban maradhat a Török Nagydíj?

Az előttünk álló hétvégén kilenc év után rendeznek ismét Formula-1-es futamot az Isztambul Parkban, miután a Török Nagydíj is bekerült a koronavírus-járvány miatt jelentősen átszabott versenynaptárba. A promóter Intercity vezetője, Vural Ak már korábban is elmondta azonban, hogy nemcsak egyszeri beugrásra készülnek, hanem hosszabb távú terveik is vannak, amelyeken már néhány éve dolgoznak.

És bár a kiszivárgott 2021-es naptártervezetben nem szerepelt a Török GP, Vural Ak az Anadolu Agencynek arról beszélt, hogy tárgyalnak arról, hogy jövőre is versenyt rendezzenek: „Elég rövid időn belül véglegesíteni is fogjuk. A célunk, hogy rendszeres szereplővé tegyük magunkat” – fogalmazott, hozzátéve, hogy az idei nagydíjrendezést is az tette lehetővé, hogy nem terhelik vele a török államot. A Formula.hu információi szerint egyébként már a napokban közzétehetik az előzetes 2021-es versenynaptárt.

isztambul-f1-dppi

Sajtó: Tesztversenyző sem lesz Dovizioso, teljesen kihagyhatja a 2021-es szezont

A Ducatitól való távozásának nyár végi bejelentése óta kérdés, mi lesz az előző három évben vb-ezüstig jutó Andrea Dovizioso sorsa. Korábban szóba hozták az Aprilia második motorjával, de az utóbbi hetekben inkább tesztversenyzői állás tűnt valószínűnek az olasz számára, méghozzá a pletykák szerint a Yamahánál, de közben a Hondával és a KTM-mel is tárgyalt hasonlóról.

A Motorsport.com és a The-Race.com viszont egyaránt úgy tudja, Dovizioso végül lemondott a tesztmotorosi lehetőségről, s helyette inkább teljesen kihagyja a 2021-es idényt, hogy aztán megpróbáljon 2022-ben visszatérni a mezőnybe. Több szerződés is lejár 2021 végén, és ez nem is csak a versenyzők, hanem a csapat-gyártó párosítások esetén is igaz, így lehet esélye erre az olasznak, aki azonban akkor már 36 éves lesz. Az említett szakportál szerint Dovizioso napokon belül bejelentheti döntését.

dovizioso-dppi

Szeretnél csak úgy onboard felvételt nézni arról, ahogy hegyi utakon repeszt egy formulaautó?

Az alábbi videó a szicíliai Monte Erice hegyen készült, ahol már az ötvenes évek óta rendeznek hegyi versenyeket:

Még egy versenyt is lemondott első F1-es tesztje miatt a Red Bull japán reménysége

Egyre jobb esély van rá, hogy Yuki Tsunoda legyen a hosszabbító Pierre Gasly csapattársa 2021-ben az Alpha Taurinál: néhány napja Imolában első Formula-1-es tesztjét is teljesítette a japán. A pilóta ráadásul emiatt egy versenyzési lehetőséget is elutasított: Tsunoda elárulta, hogy F2-es csapata, a Carlin felajánlotta, hogy álljon rajthoz Spában az Euroformula Open futamán, amely szériában tavaly versenyzett.

Csakhogy ezt Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója nem engedte neki: „Megkérdeztem Helmutot, de ő nemet mondott: azt mondta, semmi másra ne koncentráljak, csak az F1-re, hogy érjem el aznap a 300 kilométert” – idézi a Motorsport.com Tsunodát. Ha eddig bármi kétségünk is lett volna afelől, hogy mit terveznek az energiaitalosokkal a japánnal, akkor azok most alighanem eloszlottak…

tsunoda-alphatauri-imola

Csigolyatörést és farcsontzúzódást szenvedett a Rali 2-ben balesetező páros

Vasárnap este mi is beszámoltunk néhány fotó kíséretében arról a ralibalesetről, amely után Baksai Lászlót és Erdei Zoltán további kivizsgálások céljából kórházba szállították. Előbbit csigolyatöréssel műteni is kell – a páros a Facebook-oldalukon adott hírt magukról:

Videók: Hullottak a vb-éllovasok a kisebb kategóriákban Valenciában

Nem csak a MotoGP futamán történtek a vb-küzdelem szempontjából komoly jelentőséggel bíró események az Európai Nagydíjon. A Moto3-ban az egyik esélyes, Celestino Vietti esett el, a balesetbe belekeveredő Alonso Lopez pedig nekiment az éllovas Albert Arenas motorjának, ami emiatt szintén megsérült. Arenas aztán később még visszajött a pályára, több kör hátrányban keveredett az élmenők közé, felelőtlen motorozásáért viszont fekete zászlóval kiintették. A spanyol így is maradt a tabella élén, de előnye 3 pontra olvadt Ai Ogura előtt, de lőtávolon belül van még Vietti (20 pontos hátrány), Tony Arbolino (23) és Jaume Masia (24) is. Íme, a valenciai verseny elején történt incidens:

 

A Moto2-ben eközben az előző három viadalt megnyerő Sam Lowes bukott, méghozzá a második helyről, miközben próbálta elkapni Marco Bezzecchit. Lowes ezzel az összetettbeli vezetést is elveszítette, hatpontos hátrányba került Enea Bastianinivel szemben, de még az olasz jövő évi GP-s csapattársa, Luca Marini is feljött 19 pontos távolságba hozzá képest. Íme, a brit favorit kicsúszása:

 

Ha pedig mindez nem lenne elég, mutatjuk a MotoGP versenyéről Fabio Quartararo és Aleix Espargaro páros, mégis különálló esését, amelynek köszönhetően a francia yamahás szinte az összes reményét elbukta a vb-címre - ha pedig további MotoGP-tartalmakra vagy kíváncsi, csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz:

 

Baleset történt a Rali 2-ben, kórházban a páros

Nem múlt el csúnya baleset nélkül a Rali 2 kategóriában a Pálháza Rali: a Baksai László, Erdei Zoltán páros ütközött neki egy fának. Információnk szerint nem súlyos az állapotuk, de további kivizsgálás céljából a megyei kórházba szállították őket. Néhány kép a szerencsétlenül járt autóról (fotók: Boros Bence):

DSC03528

DSC03547

IMG_20201108_181943

Ismét legyártanak néhányat a BRM első versenyautójából

Több márka legendás gépéhez hasonlóan a British Racing Motors legelső versenyautója is az újragyártás sorsára jut: a 1,5 literes V16-os erőforrással ellátott Type 15-ből, amellyel Formula-1-es világbajnoki nagydíjon legjobb eredményként egy ötödik helyezést tudtak elérni az 1950-es évek elején, azaz a száguldó cirkusz indulásának éveiben, összesen három darabot készítenek, amelyből az egyiket a BRM egykori tulajdonosának, Sir Alfred Ovennek a fia, John kapja meg.

brm-type15

Forrás: Totalcar

12 éve megfogadta Hamilton rekorddöntését, most milliomos lett belőle

Lewis Hamilton még a Portugál Nagydíjon szerezte meg karrierje 92. futamgyőzelmét, amellyel megdöntötte Michael Schumacher vonatkozó rekordját. Az utóbbi néhány évben már látni lehetett, hogy megtörténhet a csúcsdöntés – volt azonban egy vállalkozó kedvű rajongó, aki már 12 évvel ezelőtt előre látta ezt!

A Ladbrokes ugyanis arról számolt be, hogy 2008. novemberében, vagyis amikor Hamilton első vb-címét szerezte és még csak kilenc győzelemnél járt, valaki kétszer 200 fontos téttel megtette, hogy a brit átveszi majd a vezetést Schumachertől az örökranglistán. Ezt akkor 33/1-ért adták, ami azt jelenti, hogy a rajongó most 13 600 angol fontot, vagyis nagyjából 5,4 millió forintot kaszírozott.

hamilton-portimao-dppi

28 éve ezen a napon: Mansell és Senna ütközésbe torkolló adelaide-i csatája

1992. november 8-án futották a szezonzáró Ausztrál Nagydíjat, amely főként a két gigász, a vb-címét már futamokkal korábban bebiztosító Nigel Mansell és a háromszoros világbajnok Ayrton Senna csatájáról, majd ütközéséről maradt emlékezetes. Az alábbi videóban ezt láthatjuk (átkattintás után!) – a versenyt egyébként Gerhard Berger nyerte Michael Schumacher előtt.

Újabb statisztika elvetemülteknek: A százalékos dobogósok mozgó rangsora

Az alábbi infografika olyan összetett, hogy első ránézésre nehéz kiigazodni rajta. Segítünk: alapvetően a dobogós helyezések és nagydíjrajtok százalékos arányát mutatja meg (a legalább tízszeres dobogósokat tekintetbe véve). Meg van spékelve azzal, hogy a számolást az adott versenyzők második futamától kezdi (azaz Lewis Hamilton azért 100 %-ról indul, mert első két nagydíján egyaránt dobogóra állt) és a számláló egészen 325-ig tart, mert ennyi versenyt teljesített a lista legtöbb indulással rendelkező tagja, Kimi Raikkönen. Miközben pedig a nagydíjak peregnek, folyamatosan mozognak a sávok, hiszen a százalékos arány minden eltelt nagydíjjal változik. Látványosra sikeredett! (Bár azért egy hiba is becsúszott, hiszen Jim Clark neve mellett nem a német zászlónak kellene szerepelnie.)

Az infografikát a Racing Statistics készítette, akiknek egyik legutóbbi, lényegesen egyszerűbb statisztikája az F1 időmérős királyaival foglalkozott.

A két alfás a legjobb rajtolók között

Mondhatjuk rosszmájúan, hogy könnyű úgy pozíciókat nyerni a rajtnál, hogyha folyton az utolsó helyek egyikéről rajtol valaki, de Antonio Giovinazzi teljesítménye előtt meg kell emelnünk a kalapunkat, az olasz pilóta ugyanis 45 pozíciót javított az eddig eltelt 13 verseny első köreit követően. A második helyen Magnussen áll, a harmadikon pedig Latifi, míg a negyedik Kimi Raikkönen, aki előzéseinek közel felét nürburgringi rajtjánál mutatta be.

45 positions gained = an average of 3.5 per race! Nice work, Antonio

Közzétette: F1 – 2020. november 7., szombat

 

Megtalálták a vírustagadók a maszkviselés mellett kampányoló Michelisz Norbit is

A WTCR 2019-es bajnoka csak egészségük védelmére akarta felhívni 139 ezer követője figyelmét, mikor csatlakozott a kihíváshoz, amely a (számos helyen amúgy is kötelező) maszkviselésre buzdít mindenkit: „Viselj maszkot a másikért, a szeretteidért és önmagadért, mert ezzel csökkenthetjük együtt a fertőzésveszélyt! Örülök, hogy sokan tesznek hasonló felhívást” – írta Michelisz Norbert rajongói Facebook-oldalára.

A támogató üzenetek mellett azonban meglepetésre sok negatív hozzászólás is érkezett. „Jobb, ha a kormány mögött van.” „Te is eladtad magad?” „Nem ér semmit se a maszk!” „A maszkot hordja az, aki kitalálta!” „Rohadt nagy divat hóbortot csináltak egy vírusból” – hogy csak néhányat idézzünk a vírustagadó kommentáradatból, amely a linkelt posztban megtalálható. Hasonló kritikát kapott az M4 Sport kommentátorcsapata is, akiket Norbi hívott ki, hogy csatlakozzanak a #viseljmaszkot kampányhoz.

DTM: Pole-ban és negyedik helyen a két bajnokesélyes

13:30-kor rajtol a Német Túraautó-bajnokság fináléja, a szezon utolsó futama Hockenheimben. A vasárnap délelőtti 20 perces időmérő edzésen szombathoz hasonlóan René Rast megszerezte a pole-pozíciót 1:28,337-es körével, a másik bajnokesélyes, Nico Müller – aki szombati győzelmével faragott hátrányából – csak a negyedik lett.

Ez azért fájdalmas számára, mert az időmérő első három helyezettje kap pontokat (3, 2, 1 eloszlásban): a harmadik Jamie Green mindössze 2 ezredmásodperccel végzett Müller előtt, míg a második Mike Rockenfeller 18 ezreddel. A különbség így 16 pontra nőtt Rast javára az utolsó futam előtt, amelyen maximum 25 egységet lehet szerezni, azaz a németnek egy ötödik hely már biztosan elég.

A mögött levő apró különbségekhez képest óriási a négy szezon alatt harmadik bajnoki címére pályázó Rast előnye: négy tizedmásodperccel futott jobb kört Greennél, míg a második és hetedik helyezett egy tizeden belül van. Az egész szezonhoz hasonlóan tetemes az Audi fölénye: az ötödik Jonathan Aberdein a legjobb BMW-s, következő márkatársa a kilencedik Timo Glock.

A 2. időmérő eredménye:

  Versenyző Autó Köridő Hátrány
1 René Rast Audi RS5 Turbo DTM 2020 1:28.337  
2 Mike Rockenfeller Audi RS5 Turbo DTM 2020 1:28.739 0.402
3 Jamie Green Audi RS5 Turbo DTM 2020 1:28.755 0.418
4 Nico Müller Audi RS5 Turbo DTM 2020 1:28.757 0.420
5 Jonathan Aberdein BMW M4 Turbo DTM 2020 1:28.781 0.444
6 Loic Duval Audi RS5 Turbo DTM 2020 1:28.815 0.478
7 Ferdinand Habsburg Audi RS5 Turbo DTM 2020 1:28.835 0.498
8 Robin Frijns Audi RS5 Turbo DTM 2020 1:28.961 0.624
9 Timo Glock BMW M4 Turbo DTM 2020 1:28.962 0.625
10 Fabio Scherer Audi RS5 Turbo DTM 2020 1:28.972 0.635
11 Philipp Eng BMW M4 Turbo DTM 2020 1:29.064 0.727
12 Sheldon Van Der Linde BMW M4 Turbo DTM 2020 1:29.084 0.747
13 Robert Kubica BMW M4 Turbo DTM 2020 1:29.180 0.843
14 Lucas Auer BMW M4 Turbo DTM 2020 1:29.350 1.013
15 Harrison Newey Audi RS5 Turbo DTM 2020 1:29.607 1.270
16 Marco Wittmann BMW M4 Turbo DTM 2020 1:29.636 1.299

 

Térdkalácson rúgta a ralin a részeg néző a rajta segítő mentőst

Előkészítő ülést tart a Kazincbarcikai Járásbíróság annak a vádlottnak az ügyében, aki 2019-ben Felsőnyárád közelében megrendezett autós rallyn az ellátását végző mentősökre támadt - tudatta a Miskolci Törvényszék. A vádirat tartalma szerint a vádlott nézőként vett részt a rendezvényen, ahol alkoholt is fogyasztott. Bement a nézők elől elzárt, szalagkorláttal elválasztott területre, ahol egy 10 méter mély szakadékba esett. A helyszínre érkező mentők megkezdték az ellátását, azonban a vádlott trágár kifejezéseket használva szidta a mentőszolgálat munkatársait. Amikor a mentése érdekében a hordágyhoz akarták szíjazni, nagy erővel térden rúgta az egyik mentőtisztet, akinek a térde zúzódott. A vádlott agresszív viselkedésének a rendőrök megérkezése vetett véget.

Zárt kapusak lesznek a bahreini versenyek, pár nézőt mégis beengednek

Megjött a bejelentés a bahreini szervezők részéről, amelyet sejteni lehetett: Salman bin Hamad Al Khalifa koronaherceg utasítása alapján a november 29-i Bahreini Nagydíj és a december 6-i Szahíri Nagydíj zárt kapuk mögött zajlik majd. Bahreinben eleve el sem kezdődtek a jegyeladások, így a szervezőknek mindenképpen egyszerűbb dolguk lesz, mint Törökországban, ahol le kellett állítani a százezer belépő értékesítését és vissza kell téríteni őket.

Bár jegyeket nem lehet vásárolni, kis számú néző mégis lesz a nagydíjon. Bahreinben a koronavírus elleni harcban résztvevő egészségügyi dolgozókat látnak vendégül a futamokon, akárcsak korábban Monzában. Az apró, másfélmilliós országban eddig nyolcvanezer megbetegedést regisztráltak, ami népességre vetítve világszerte az egyik legmagasabb.

Mivel az Abu Dhabi szezonzáró is nézők nélkül marad, kijelenthető, hogy a furcsa 2020-as évben 17-ből csak négy Formula-1-es nagydíjon vehettek részt a rajongók (ott is csak limitált létszámban): Mugellóban, Szocsiban, a Nürburgringen és Portugáliában.

Videó: Mindenkit bedarált a McLaren Senna a Red Bull Ringen

Eddig is tudtuk, hogy a 4000 cm3-es, V8-as motor hajtotta McLaren Senna egy igazi vadállat az utakon és a versenypályákon egyaránt, de most a Gercollector nevű YouTube-felhasználó be is bizonyította mindezt egy Red Bull Ringen tartott nyíltnapon. Nézzétek, milyen könnyedséggel kerüli ki a Lamborghiniket és a Porschékat a McLaren:

 

Ne maradj le semmiről: a vasárnapi program

Már fél 11-kor kezdetét veszi a száguldás a DTM-ben a bajnoki címért,  a nap főfogása viszont egyértelműen a 14:00-kor rajtoló MotoGP-verseny lesz:

10:30-10:50 DTM, második időmérő

13:30-14:30 DTM, második futam

14:00-14:45 MotoGP, futam (Aréna 4)