Az a pillanat megvolt a hétvégén, amikor Sebastian Vettel lenyúlta Nico Rosberg sapkáját?
https://formula.hu/parc-ferme/11232
Valószínűleg megtetszett neki a "1st" felirat! ![]()
Oops! Wrong hat #F1 #ItalianGP #Seb5 pic.twitter.com/nKRJYsxqUZ
— Sebastian Vettel (@TR_SebVettel5) September 4, 2016
A statisztika szerelmesei mind a tíz ujjukat megnyalhatták a MotoGP Európai Nagydíja után
https://formula.hu/parc-ferme/27161
Főként Martin Reines, a MotoGP-statisztikák mindentudója gyűjtéséből válogattunk az első valenciai verseny kapcsán:
- Azt már a futamösszefoglalóban is megírtuk, hogy Joan Mir és Alex Rins révén az 1982-es Német GP óta ünnepelhetett először kettős győzelmet a Suzuki (akkor Randy Mamola nyert Virginio Ferrari előtt, sőt akkor a dobogó harmadik fokán is egy suzukis állhatott Loris Reggiani jóvoltából, de ő már egy másik csapatot képviselt), viszont ugyanez a hockenheimi verseny volt az utolsó, amelynek végén sem hondás, sem yamahás, sem ducatis versenyző nem állhatott fel a pódiumra (vasárnap Pol Espargaro lett a harmadik a KTM-mel).
- Kisebb érdekesség, de azért említést érdemel, hogy utoljára a Ducati gyári alakulatától láthattunk kettős győzelmet csapatszinten a királykategóriában, méghozzá a 2018-as Cseh Nagydíjon, ahol Andrea Dovizioso nyert Jorge Lorenzo előtt.
- Bár Mir a sikerével azt elkerülte, hogy Manuel Herreros és Emilio Alzamora után harmadikként győzelem nélkül legyen világbajnok, arra még mindig van esély, hogy a spanyol pole-pozíció híján teszi meg ezt: erre a nagyok között 1992-ben, Wayne Rainey révén volt utoljára példa.
- A Suzuki a gyártói vb-tabellán is átvette a vezetést (persze ebbe a Yamaha büntetése is belejátszik), s ha megtartják ezt a pozíciót, akkor a már említett 1982-es idény után hódíthatják el ismét a trófeát. A csapatértékelésben pedig még sosem diadalmaskodtak, bár ennek inkább ahhoz van köze, hogy azt csak a MotoGP-éra 2002-es kezdete óta osztják ki.
- Mir a szezonbeli kilencedik különböző győztes lett, amellyel a mezőny beállította a 2016-os rekordot – igaz, akkor 18 futamból állt az idény, míg most 12 verseny alatt jutottunk el idáig. A suzukis ráadásul az ötödik olyan versenyző lett 2020-ban, aki először nyert a MotoGP-ben (Fabio Quartararo, Brad Binder, Miguel Oliveira és Franco Morbidelli után), ez viszont új abszolút csúcs a GP-ben: a korábbi rekord szintén 2016-ból származik négy új győztessel.
- A Yamaha rémálomszerű valenciai hétvégéjét jól példázza, hogy legutóbb 2007-ben az ugyanitt megrendezett szezonzárón történt meg, hogy egyetlen versenyzőt sem delegáltak a top 10-be.

Így lett harmadszor is a DTM bajnoka René Rast
https://formula.hu/parc-ferme/27165
A hétvégén rendezték a hockenheimi szezonzárót a Német Túraautó-bajnokságban, amelyben végül izgalmas csatákat hozó versenyek után Rast megvédte a címét – íme, a két verseny összefoglalója:
Az idei beugrás után is a naptárban maradhat a Török Nagydíj?
https://formula.hu/parc-ferme/27164
Az előttünk álló hétvégén kilenc év után rendeznek ismét Formula-1-es futamot az Isztambul Parkban, miután a Török Nagydíj is bekerült a koronavírus-járvány miatt jelentősen átszabott versenynaptárba. A promóter Intercity vezetője, Vural Ak már korábban is elmondta azonban, hogy nemcsak egyszeri beugrásra készülnek, hanem hosszabb távú terveik is vannak, amelyeken már néhány éve dolgoznak.
És bár a kiszivárgott 2021-es naptártervezetben nem szerepelt a Török GP, Vural Ak az Anadolu Agencynek arról beszélt, hogy tárgyalnak arról, hogy jövőre is versenyt rendezzenek: „Elég rövid időn belül véglegesíteni is fogjuk. A célunk, hogy rendszeres szereplővé tegyük magunkat” – fogalmazott, hozzátéve, hogy az idei nagydíjrendezést is az tette lehetővé, hogy nem terhelik vele a török államot. A Formula.hu információi szerint egyébként már a napokban közzétehetik az előzetes 2021-es versenynaptárt.

Sajtó: Tesztversenyző sem lesz Dovizioso, teljesen kihagyhatja a 2021-es szezont
https://formula.hu/parc-ferme/27166
A Ducatitól való távozásának nyár végi bejelentése óta kérdés, mi lesz az előző három évben vb-ezüstig jutó Andrea Dovizioso sorsa. Korábban szóba hozták az Aprilia második motorjával, de az utóbbi hetekben inkább tesztversenyzői állás tűnt valószínűnek az olasz számára, méghozzá a pletykák szerint a Yamahánál, de közben a Hondával és a KTM-mel is tárgyalt hasonlóról.
A Motorsport.com és a The-Race.com viszont egyaránt úgy tudja, Dovizioso végül lemondott a tesztmotorosi lehetőségről, s helyette inkább teljesen kihagyja a 2021-es idényt, hogy aztán megpróbáljon 2022-ben visszatérni a mezőnybe. Több szerződés is lejár 2021 végén, és ez nem is csak a versenyzők, hanem a csapat-gyártó párosítások esetén is igaz, így lehet esélye erre az olasznak, aki azonban akkor már 36 éves lesz. Az említett szakportál szerint Dovizioso napokon belül bejelentheti döntését.

Szeretnél csak úgy onboard felvételt nézni arról, ahogy hegyi utakon repeszt egy formulaautó?
https://formula.hu/parc-ferme/27157
Az alábbi videó a szicíliai Monte Erice hegyen készült, ahol már az ötvenes évek óta rendeznek hegyi versenyeket:
Még egy versenyt is lemondott első F1-es tesztje miatt a Red Bull japán reménysége
https://formula.hu/parc-ferme/27159
Egyre jobb esély van rá, hogy Yuki Tsunoda legyen a hosszabbító Pierre Gasly csapattársa 2021-ben az Alpha Taurinál: néhány napja Imolában első Formula-1-es tesztjét is teljesítette a japán. A pilóta ráadásul emiatt egy versenyzési lehetőséget is elutasított: Tsunoda elárulta, hogy F2-es csapata, a Carlin felajánlotta, hogy álljon rajthoz Spában az Euroformula Open futamán, amely szériában tavaly versenyzett.
Csakhogy ezt Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója nem engedte neki: „Megkérdeztem Helmutot, de ő nemet mondott: azt mondta, semmi másra ne koncentráljak, csak az F1-re, hogy érjem el aznap a 300 kilométert” – idézi a Motorsport.com Tsunodát. Ha eddig bármi kétségünk is lett volna afelől, hogy mit terveznek az energiaitalosokkal a japánnal, akkor azok most alighanem eloszlottak…

Csigolyatörést és farcsontzúzódást szenvedett a Rali 2-ben balesetező páros
https://formula.hu/parc-ferme/27163
Vasárnap este mi is beszámoltunk néhány fotó kíséretében arról a ralibalesetről, amely után Baksai Lászlót és Erdei Zoltán további kivizsgálások céljából kórházba szállították. Előbbit csigolyatöréssel műteni is kell – a páros a Facebook-oldalukon adott hírt magukról:
Videók: Hullottak a vb-éllovasok a kisebb kategóriákban Valenciában
https://formula.hu/parc-ferme/27160
Nem csak a MotoGP futamán történtek a vb-küzdelem szempontjából komoly jelentőséggel bíró események az Európai Nagydíjon. A Moto3-ban az egyik esélyes, Celestino Vietti esett el, a balesetbe belekeveredő Alonso Lopez pedig nekiment az éllovas Albert Arenas motorjának, ami emiatt szintén megsérült. Arenas aztán később még visszajött a pályára, több kör hátrányban keveredett az élmenők közé, felelőtlen motorozásáért viszont fekete zászlóval kiintették. A spanyol így is maradt a tabella élén, de előnye 3 pontra olvadt Ai Ogura előtt, de lőtávolon belül van még Vietti (20 pontos hátrány), Tony Arbolino (23) és Jaume Masia (24) is. Íme, a valenciai verseny elején történt incidens:
Huge drama in the #Moto3 race!
— MotoGP™ (@MotoGP) November 8, 2020
Celestino Vietti and @AlonsoLopez_21 went down, while title leader @AlbertArenas75 had to pit with damage!#EuropeanGP pic.twitter.com/QsXOXMvN5J
A Moto2-ben eközben az előző három viadalt megnyerő Sam Lowes bukott, méghozzá a második helyről, miközben próbálta elkapni Marco Bezzecchit. Lowes ezzel az összetettbeli vezetést is elveszítette, hatpontos hátrányba került Enea Bastianinivel szemben, de még az olasz jövő évi GP-s csapattársa, Luca Marini is feljött 19 pontos távolságba hozzá képest. Íme, a brit favorit kicsúszása:
Disaster for @SamLowes22!
— MotoGP™ (@MotoGP) November 8, 2020
This is the moment the Brit lost his #Moto2 championship lead while running in 2nd! #EuropeanGP pic.twitter.com/rALzZzYsHc
Ha pedig mindez nem lenne elég, mutatjuk a MotoGP versenyéről Fabio Quartararo és Aleix Espargaro páros, mégis különálló esését, amelynek köszönhetően a francia yamahás szinte az összes reményét elbukta a vb-címre - ha pedig további MotoGP-tartalmakra vagy kíváncsi, csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz:
It just wasn't to be for @FabioQ20 and @AleixEspargaro today!
— MotoGP™ (@MotoGP) November 8, 2020
Tandem crashes at Turn 8 saw them finish earlier than expected#EuropeanGP pic.twitter.com/KDFhkGaj5r
Baleset történt a Rali 2-ben, kórházban a páros
https://formula.hu/parc-ferme/27162
Nem múlt el csúnya baleset nélkül a Rali 2 kategóriában a Pálháza Rali: a Baksai László, Erdei Zoltán páros ütközött neki egy fának. Információnk szerint nem súlyos az állapotuk, de további kivizsgálás céljából a megyei kórházba szállították őket. Néhány kép a szerencsétlenül járt autóról (fotók: Boros Bence):

Ismét legyártanak néhányat a BRM első versenyautójából
https://formula.hu/parc-ferme/27156
Több márka legendás gépéhez hasonlóan a British Racing Motors legelső versenyautója is az újragyártás sorsára jut: a 1,5 literes V16-os erőforrással ellátott Type 15-ből, amellyel Formula-1-es világbajnoki nagydíjon legjobb eredményként egy ötödik helyezést tudtak elérni az 1950-es évek elején, azaz a száguldó cirkusz indulásának éveiben, összesen három darabot készítenek, amelyből az egyiket a BRM egykori tulajdonosának, Sir Alfred Ovennek a fia, John kapja meg.

Forrás: Totalcar
12 éve megfogadta Hamilton rekorddöntését, most milliomos lett belőle
https://formula.hu/parc-ferme/27155
Lewis Hamilton még a Portugál Nagydíjon szerezte meg karrierje 92. futamgyőzelmét, amellyel megdöntötte Michael Schumacher vonatkozó rekordját. Az utóbbi néhány évben már látni lehetett, hogy megtörténhet a csúcsdöntés – volt azonban egy vállalkozó kedvű rajongó, aki már 12 évvel ezelőtt előre látta ezt!
A Ladbrokes ugyanis arról számolt be, hogy 2008. novemberében, vagyis amikor Hamilton első vb-címét szerezte és még csak kilenc győzelemnél járt, valaki kétszer 200 fontos téttel megtette, hogy a brit átveszi majd a vezetést Schumachertől az örökranglistán. Ezt akkor 33/1-ért adták, ami azt jelenti, hogy a rajongó most 13 600 angol fontot, vagyis nagyjából 5,4 millió forintot kaszírozott.

28 éve ezen a napon: Mansell és Senna ütközésbe torkolló adelaide-i csatája
https://formula.hu/parc-ferme/27158
1992. november 8-án futották a szezonzáró Ausztrál Nagydíjat, amely főként a két gigász, a vb-címét már futamokkal korábban bebiztosító Nigel Mansell és a háromszoros világbajnok Ayrton Senna csatájáról, majd ütközéséről maradt emlékezetes. Az alábbi videóban ezt láthatjuk (átkattintás után!) – a versenyt egyébként Gerhard Berger nyerte Michael Schumacher előtt.
Újabb statisztika elvetemülteknek: A százalékos dobogósok mozgó rangsora
https://formula.hu/parc-ferme/27154
Az alábbi infografika olyan összetett, hogy első ránézésre nehéz kiigazodni rajta. Segítünk: alapvetően a dobogós helyezések és nagydíjrajtok százalékos arányát mutatja meg (a legalább tízszeres dobogósokat tekintetbe véve). Meg van spékelve azzal, hogy a számolást az adott versenyzők második futamától kezdi (azaz Lewis Hamilton azért 100 %-ról indul, mert első két nagydíján egyaránt dobogóra állt) és a számláló egészen 325-ig tart, mert ennyi versenyt teljesített a lista legtöbb indulással rendelkező tagja, Kimi Raikkönen. Miközben pedig a nagydíjak peregnek, folyamatosan mozognak a sávok, hiszen a százalékos arány minden eltelt nagydíjjal változik. Látványosra sikeredett! (Bár azért egy hiba is becsúszott, hiszen Jim Clark neve mellett nem a német zászlónak kellene szerepelnie.)
Az infografikát a Racing Statistics készítette, akiknek egyik legutóbbi, lényegesen egyszerűbb statisztikája az F1 időmérős királyaival foglalkozott.
A két alfás a legjobb rajtolók között
https://formula.hu/parc-ferme/27145
Mondhatjuk rosszmájúan, hogy könnyű úgy pozíciókat nyerni a rajtnál, hogyha folyton az utolsó helyek egyikéről rajtol valaki, de Antonio Giovinazzi teljesítménye előtt meg kell emelnünk a kalapunkat, az olasz pilóta ugyanis 45 pozíciót javított az eddig eltelt 13 verseny első köreit követően. A második helyen Magnussen áll, a harmadikon pedig Latifi, míg a negyedik Kimi Raikkönen, aki előzéseinek közel felét nürburgringi rajtjánál mutatta be.
45 positions gained = an average of 3.5 per race! Nice work, Antonio
Közzétette: F1 – 2020. november 7., szombat
Megtalálták a vírustagadók a maszkviselés mellett kampányoló Michelisz Norbit is
https://formula.hu/parc-ferme/27152
A WTCR 2019-es bajnoka csak egészségük védelmére akarta felhívni 139 ezer követője figyelmét, mikor csatlakozott a kihíváshoz, amely a (számos helyen amúgy is kötelező) maszkviselésre buzdít mindenkit: „Viselj maszkot a másikért, a szeretteidért és önmagadért, mert ezzel csökkenthetjük együtt a fertőzésveszélyt! Örülök, hogy sokan tesznek hasonló felhívást” – írta Michelisz Norbert rajongói Facebook-oldalára.
A támogató üzenetek mellett azonban meglepetésre sok negatív hozzászólás is érkezett. „Jobb, ha a kormány mögött van.” „Te is eladtad magad?” „Nem ér semmit se a maszk!” „A maszkot hordja az, aki kitalálta!” „Rohadt nagy divat hóbortot csináltak egy vírusból” – hogy csak néhányat idézzünk a vírustagadó kommentáradatból, amely a linkelt posztban megtalálható. Hasonló kritikát kapott az M4 Sport kommentátorcsapata is, akiket Norbi hívott ki, hogy csatlakozzanak a #viseljmaszkot kampányhoz.
DTM: Pole-ban és negyedik helyen a két bajnokesélyes
https://formula.hu/parc-ferme/27153
13:30-kor rajtol a Német Túraautó-bajnokság fináléja, a szezon utolsó futama Hockenheimben. A vasárnap délelőtti 20 perces időmérő edzésen szombathoz hasonlóan René Rast megszerezte a pole-pozíciót 1:28,337-es körével, a másik bajnokesélyes, Nico Müller – aki szombati győzelmével faragott hátrányából – csak a negyedik lett.
Ez azért fájdalmas számára, mert az időmérő első három helyezettje kap pontokat (3, 2, 1 eloszlásban): a harmadik Jamie Green mindössze 2 ezredmásodperccel végzett Müller előtt, míg a második Mike Rockenfeller 18 ezreddel. A különbség így 16 pontra nőtt Rast javára az utolsó futam előtt, amelyen maximum 25 egységet lehet szerezni, azaz a németnek egy ötödik hely már biztosan elég.
A mögött levő apró különbségekhez képest óriási a négy szezon alatt harmadik bajnoki címére pályázó Rast előnye: négy tizedmásodperccel futott jobb kört Greennél, míg a második és hetedik helyezett egy tizeden belül van. Az egész szezonhoz hasonlóan tetemes az Audi fölénye: az ötödik Jonathan Aberdein a legjobb BMW-s, következő márkatársa a kilencedik Timo Glock.
A 2. időmérő eredménye:
| Versenyző | Autó | Köridő | Hátrány | |
| 1 | René Rast | Audi RS5 Turbo DTM 2020 | 1:28.337 | |
| 2 | Mike Rockenfeller | Audi RS5 Turbo DTM 2020 | 1:28.739 | 0.402 |
| 3 | Jamie Green | Audi RS5 Turbo DTM 2020 | 1:28.755 | 0.418 |
| 4 | Nico Müller | Audi RS5 Turbo DTM 2020 | 1:28.757 | 0.420 |
| 5 | Jonathan Aberdein | BMW M4 Turbo DTM 2020 | 1:28.781 | 0.444 |
| 6 | Loic Duval | Audi RS5 Turbo DTM 2020 | 1:28.815 | 0.478 |
| 7 | Ferdinand Habsburg | Audi RS5 Turbo DTM 2020 | 1:28.835 | 0.498 |
| 8 | Robin Frijns | Audi RS5 Turbo DTM 2020 | 1:28.961 | 0.624 |
| 9 | Timo Glock | BMW M4 Turbo DTM 2020 | 1:28.962 | 0.625 |
| 10 | Fabio Scherer | Audi RS5 Turbo DTM 2020 | 1:28.972 | 0.635 |
| 11 | Philipp Eng | BMW M4 Turbo DTM 2020 | 1:29.064 | 0.727 |
| 12 | Sheldon Van Der Linde | BMW M4 Turbo DTM 2020 | 1:29.084 | 0.747 |
| 13 | Robert Kubica | BMW M4 Turbo DTM 2020 | 1:29.180 | 0.843 |
| 14 | Lucas Auer | BMW M4 Turbo DTM 2020 | 1:29.350 | 1.013 |
| 15 | Harrison Newey | Audi RS5 Turbo DTM 2020 | 1:29.607 | 1.270 |
| 16 | Marco Wittmann | BMW M4 Turbo DTM 2020 | 1:29.636 | 1.299 |

Térdkalácson rúgta a ralin a részeg néző a rajta segítő mentőst
https://formula.hu/parc-ferme/27150
Előkészítő ülést tart a Kazincbarcikai Járásbíróság annak a vádlottnak az ügyében, aki 2019-ben Felsőnyárád közelében megrendezett autós rallyn az ellátását végző mentősökre támadt - tudatta a Miskolci Törvényszék. A vádirat tartalma szerint a vádlott nézőként vett részt a rendezvényen, ahol alkoholt is fogyasztott. Bement a nézők elől elzárt, szalagkorláttal elválasztott területre, ahol egy 10 méter mély szakadékba esett. A helyszínre érkező mentők megkezdték az ellátását, azonban a vádlott trágár kifejezéseket használva szidta a mentőszolgálat munkatársait. Amikor a mentése érdekében a hordágyhoz akarták szíjazni, nagy erővel térden rúgta az egyik mentőtisztet, akinek a térde zúzódott. A vádlott agresszív viselkedésének a rendőrök megérkezése vetett véget.

Zárt kapusak lesznek a bahreini versenyek, pár nézőt mégis beengednek
https://formula.hu/parc-ferme/27151
Megjött a bejelentés a bahreini szervezők részéről, amelyet sejteni lehetett: Salman bin Hamad Al Khalifa koronaherceg utasítása alapján a november 29-i Bahreini Nagydíj és a december 6-i Szahíri Nagydíj zárt kapuk mögött zajlik majd. Bahreinben eleve el sem kezdődtek a jegyeladások, így a szervezőknek mindenképpen egyszerűbb dolguk lesz, mint Törökországban, ahol le kellett állítani a százezer belépő értékesítését és vissza kell téríteni őket.
Bár jegyeket nem lehet vásárolni, kis számú néző mégis lesz a nagydíjon. Bahreinben a koronavírus elleni harcban résztvevő egészségügyi dolgozókat látnak vendégül a futamokon, akárcsak korábban Monzában. Az apró, másfélmilliós országban eddig nyolcvanezer megbetegedést regisztráltak, ami népességre vetítve világszerte az egyik legmagasabb.
Mivel az Abu Dhabi szezonzáró is nézők nélkül marad, kijelenthető, hogy a furcsa 2020-as évben 17-ből csak négy Formula-1-es nagydíjon vehettek részt a rajongók (ott is csak limitált létszámban): Mugellóban, Szocsiban, a Nürburgringen és Portugáliában.

Videó: Mindenkit bedarált a McLaren Senna a Red Bull Ringen
https://formula.hu/parc-ferme/27146
Eddig is tudtuk, hogy a 4000 cm3-es, V8-as motor hajtotta McLaren Senna egy igazi vadállat az utakon és a versenypályákon egyaránt, de most a Gercollector nevű YouTube-felhasználó be is bizonyította mindezt egy Red Bull Ringen tartott nyíltnapon. Nézzétek, milyen könnyedséggel kerüli ki a Lamborghiniket és a Porschékat a McLaren:
Ne maradj le semmiről: a vasárnapi program
https://formula.hu/parc-ferme/27147
Már fél 11-kor kezdetét veszi a száguldás a DTM-ben a bajnoki címért, a nap főfogása viszont egyértelműen a 14:00-kor rajtoló MotoGP-verseny lesz:
10:30-10:50 DTM, második időmérő
13:30-14:30 DTM, második futam
14:00-14:45 MotoGP, futam (Aréna 4)
