Alig másfél héttel a sepangi gyakorlást követően immár Katarban, az előszezon második kollektív tesztjének első napján bőgtek fel a MotoGP-motorok. Ahogy azt megszokhattuk, a kora délutáni órákban a nappali meleg miatt nem sokan gurultak ki a bokszból, ám ahogy közeledett az este és beköszöntöttek a szűk három hét múlva évadnyitó futamhoz hasonló villanyfényes körülmények, megélénkült a pálya.
A legjobb köridők is az utolsó másfél-két órában születtek: az élen végül Malajziához hasonlóan a regnáló világbajnok, Francesco Bagnaia végzett, aki az 1:52,040-es ideje a hivatalos pályacsúcsot is megközelítette. A gyári ducatis mögött tavalyi vb-ellenfele, a Pramacot erősítő Jorge Martin lett a második, míg a harmadik olyan motoros, aki a friss, GP24-es Desmosedicin ül, Enea Bastianini a nyolcadik időt motorozta (Franco Morbidelli ezt a tesztet is kénytelen kihagyni portimaói edzőmotoros bukása miatt, őt a Ducati-tesztmotoros Michele Pirro helyettesíti).
Az előző évi specifikációjú gépet használó Ducati-versenyzők közül a Sepangban is biztatóan teljesítő, s a sprintszimuláció során újfent megvillanó Fabio di Giannantonio volt a leggyorsabb, aki ötödik lett új csapata, a VR46 színeiben, ahol egyelőre meggyőzőbben szerepel, mint a ma is bukó és a tízből is kiszoruló Marco Bezzecchi. A Gresini párosa közül az egyszer bukó Alex Marquez a hetedik, Marc Marquez viszont csak a 16. időt érte el – ezzel a nyolcszoros világbajnok zárt leghátrébb a ducatisok közül az eredménylistán.
A bolognai márka versenyzőivel elsősorban az Apriliák tudták felvenni a versenyt, s ebben a mondatban a többes szám is lényeges, hiszen Sepangban csak Aleix Espargaro boldogult igazán a számos – főként aerodinamikai – újítással felszerelt RS-GP-vel. Most is ő volt a legjobb a noalei márka képviselői közül, sőt a kiváló harmadik helyen végzett, viszont immár Maverick Vinales ott volt az élbolyban a hatodik pozícióban.
Ez alighanem összefüggésben áll azzal, hogy mint azt a MotoGP helyszíni riporterei kiszúrták, az ő motorjának hátulján az egyfajta befújt diffúzorként működő új hátsó rész alján egy „áltető” jelent meg, amely csökkenti a diffúzor hatását ugyan, de vélhetően ettől komfortosabban érzi magát a nyeregben Vinales. Ráadásként a Trackhouse Racing 2023-as Apriliát használó motorosa, a malajziai medencesérülése után visszatérő Raul Fernandez is ígéretes időket futott hétfőn.
A KTM-ek közül egyértelműen Brad Binder diktálta ismét a tempót: a dél-afrikai a negyedik helyezést kaparintotta meg a nap végét. Gyári csapattársa, Jack Miller ugyancsak erős időt érhetett volna el, de a nap végén begyűjtött egy bukást, így végül csak 14. lett. Viszont ezzel is megelőzte a Gas Gas-színekben szereplő újoncot, Pedro Acostát – jóllehet, a mezőny szorosságát jól jelzi, hogy még ő is kilenc tizedmásodpercen belül végzett. Acosta kollégája, Augusto Fernandez újfent a sor végén, s egyszer el is esett.
Ami a két japán gyártót illeti: a Honda és a Yamaha is egy-egy versenyzőt delegált a top 10-be az LCR-es Johann Zarco, valamint a 2021-es világbajnok Fabio Quartararo révén. A többiek azonban mind a mezőny második felében foglaltak helyet: a Repsol és a Yamaha új szerzeményei, Luca Marini és Alex Rins konkrétan csak a 18-19. időket motorozták.
A kétnapos katari teszt kedden folytatódik és egyben zárul is.
A katari teszt hétfői napjának eredményei:
1. | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo (GP24) | 1m 52.040s |
2. | Jorge Martin | Pramac Ducati (GP24) | +0.220s |
3. | Aleix Espargaro | Aprilia Racing (RS-GP24) | +0.292s |
4. | Brad Binder | Red Bull KTM (RC16) | +0.296s |
5. | Fabio Di Giannantonio | VR46 Ducati (GP23) | +0.427s |
6. | Maverick Vinales | Aprilia Racing (RS-GP24) | +0.455s |
7. | Alex Marquez | Gresini Ducati (GP23) | +0.516s |
8. | Enea Bastianini | Ducati Lenovo (GP24) | +0.549s |
9. | Johann Zarco | LCR Honda (RC213V) | +0.592s |
10. | Fabio Quartararo | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.597s |
11. | Marco Bezzecchi | VR46 Ducati (GP23) | +0.759s |
12. | Raul Fernandez | Trackhouse Aprilia (RS-GP23) | +0.774s |
13. | Joan Mir | Repsol Honda (RC213V) | +0.783s |
14. | Jack Miller | Red Bull KTM (RC16) | +0.856s |
15. | Pedro Acosta | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16) | +0.898s |
16. | Marc Marquez | Gresini Ducati (GP23) | +0.919s |
17. | Takaaki Nakagami | LCR Honda (RC213V) | +1.168s |
18. | Luca Marini | Repsol Honda (RC213V) | +1.393s |
19. | Alex Rins | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.602s |
20. | Augusto Fernandez | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16) | +1.715s |
21. | Miguel Oliveira | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | +1.903s |
22. | Michele Pirro | Pramac Ducati (GP24) | +2.469s |
23. | Cal Crutchlow | Yamaha Test Rider (YZR-M1) | +2.471s |