Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Péntek délelőtt végre eljött a várva várt pillanat: a Portugál Nagydíj első edzésével kezdetét vette a MotoGP 2023-as szezonja. Az időjárás azonban nem volt kegyes a versenyzőkhöz Portimaóban, az első percekben ugyanis finoman szemerkélt az eső – igaz, a többség így is a slick abroncsokon gurult pályára, aminek Franco Morbidelli egy eséssel itta meg a levét.
A háromnegyed órás tréning végére aztán már a Nap is kisütött, a legjobb köridőt pedig Alex Marquez motorozta a Gresini Ducatival, megelőzve a tesztidőszakban szenvedő Repsol Hondán meglepően jól kezdő Joan Mirt, valamint a VR46 duóját, Luca Marinit és Marco Bezzecchit. A tavalyi fő két vb-aspiráns, Fabio Quartararo és Francesco Bagnaia a nyolcadik és kilencedik, míg Marc Marquez a tizedik helyen kezdte meg az idényt.
A délutáni második edzés zaklatottan indult: előbb Pol Espargaro, majd Mir bukott, 13 perc elteltével pedig a piros zászlók is előkerültek, ugyanis a bokszutcában és a versenyirányirányításnál tapasztalt áramkimaradás miatt félbe kellett szakítani a gyakorlást. Ekkor amúgy Maverick Vinales vezette a listát (miután Quartararo idejét elvették), összesítésben pedig a harmadik helyre volt jó az apriliás ideje.
Félórás várakozás után folytatódhatott a körözés, de már az utolsó harmadhoz közelítettünk, amikor előbb Marc Marquez, majd Jorge Martin vette át a vezetést – utóbbi ráadásul Bagnaia 2021-es körrekordját is megdöntötte menet közben. De ha már Bagnaia: ő pedig egy Marquez-szerű mentést produkált az utolsó kanyarból kijövet.
Negyed órával a vége előtt többen is buktak gyors egymás utánban: Raul Fernandez, Miguel Oliveira és Pol Espargaro egyaránt elesett – utóbbit ráadásul a pálya szélén kellett ápolniuk az orvosoknak, miután a jelentések szerint a 10-es kanyarban a motorjával egymás után csúsztak neki a falnak. Szerencsére néhány perc után érkezett a hír, hogy Espargaro eszméleténél van, később pedig a pályakórházba szállították, az edzést viszont így is újfent megszakították piros zászlóval. A versenyirányítás később azt adta hírül, hogy a Gas Gas versenyzője hát- és mellkasi sérüléseket szenvedett, és további vizsgálatok céljából kórházba szállították.
Bő húsz perc után indult ismét újra az edzés, ekkor már Aleix Espargaro rendelkezett a legjobb idővel. A tűzijáték persze csak ekkor indult: előbb Martin vette vissza a vezetést, majd Bagnaia tört az élre – hogy aztán másodpercekkel később vélhetően műszaki hiba miatt álljon félre. Ezzel pedig nem volt vége: Maverick Vinales előzte meg előbb a címvédőt az Apriliával, az igazán nagy döbbenetet azonban Jack Miller okozta a KTM-mel, aki még a spanyolnál is gyorsabbnak bizonyult.
Végül az ausztrál 1:37,709-es, értelemszerűen új körrekordot jelentő idővel be is húzta az első helyet a KTM-mel. Vinales lett a második, majd jött a Ducati-armada Bagnaia vezetésével: a top 10-be a bolognai márka versenyzőin kívül csak Quartararo (a hatodik helyen) és Aleix Espargaro (a kilencediken) fért még be – és az idei új lebonyolítás értelmében el is dőlt, hogy az említettek, valamint Luca Marini, Martin, Johann Zarco, Marco Bezzecchi és Enea Bastianini kvalifikálta magát a Q2-be. Kiszorult onnan viszont a délelőtti legjobb Alex Marquez, valamint a visszacsúszó Repsol Hondák is, akik közül Marc Marquez egy bukással zárta a napot.
Szombat délelőtt egy tét nélküli szabadedzéssel, majd a kétrészes időmérővel folytatódik a Portugál GP programja, délután pedig következik a MotoGP történetének első sprintversenye.
FRISSÍTÉS: Az edzés után nem sokkal Dr. Angel Charte, a MotoGP orvosa részletesen beszélt Espargaro sérüléseiről és állapotáról, ide kattintva olvasható a nyilatkozata.
A pénteki edzések összesített eredményei (a top 10 bejutott a Q2-be):
1. | Jack Miller | KTM Factory | 1'37.709 | |
2. | Maverick Vińales | Aprilia Racing | 1'37.746 | 0.037 |
3. | Francesco Bagnaia | Ducati Team | 1'37.856 | 0.147 |
4. | Luca Marini | VR46 Ducati | 1'37.899 | 0.190 |
5. | Jorge Martín | Pramac Ducati | 1'37.991 | 0.282 |
6. | Fabio Quartararo | Monster Yamaha | 1'38.015 | 0.306 |
7. | Johann Zarco | Pramac Ducati | 1'38.112 | 0.403 |
8. | Marco Bezzecchi | VR46 Ducati | 1'38.158 | 0.449 |
9. | Aleix Espargaró | Aprilia Racing | 1'38.253 | 0.544 |
10. | Enea Bastianini | Ducati Team | 1'38.256 | 0.547 |
11. | Álex Márquez | Gresini Ducati | 1'38.385 | 0.676 |
12. | Joan Mir | Repsol Honda | 1'38.394 | 0.685 |
13. | Alex Rins | LCR Honda | 1'38.416 | 0.707 |
14. | Marc Márquez | Repsol Honda | 1'38.419 | 0.710 |
15. | Takaaki Nakagami | LCR Honda | 1'38.827 | 1.118 |
16. | Augusto Fernández | GASGAS Tech3 | 1'38.882 | 1.173 |
17. | Raúl Fernández | RNF Aprilia | 1'38.904 | 1.195 |
18. | Brad Binder | KTM Factory | 1'38.910 | 1.201 |
19. | Miguel Oliveira | RNF Aprilia | 1'38.958 | 1.249 |
20. | Franco Morbidelli | Monster Yamaha | 1'38.978 | 1.269 |
21. | Fabio Di Giannantonio | Gresini Ducati | 1'39.421 | 1.712 |
22. | Pol Espargaró | GASGAS Tech3 | 1'40.130 | 2.421 |