Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Alig két nappal a 2022-es évad zárófutama után tulajdonképpen máris kezdetét vette a MotoGP 2023-as idénye a tradicionális valenciai teszttel. Az átigazolók és az egyetlen újonc, a Moto2-ből világbajnokként érkező Augusto Fernandez először ismerkedhetett az új motorjával, de természetesen az összes gyártónál voltak kisebb-nagyobb fejlesztések, valamint 2023-as prototípus versenygépek, amelyeket kipróbáltak a versenyzők.
Bár a köridőknek hatványozottan nincs jelentősége a fentiek miatt, érdemes megjegyezni, hogy az első öt helyen a két VR46 Ducatit és három Apriliát láthatunk Luca Marini vezetésével. Az első ötösből mindenképp Miguel Oliveirát kell külön is kiemelni, hiszen a portugál most ült át a KTM-ről az Apriliára, amellyel ráadásul a Yamahát elhagyó szatellit istálló, az RNF Racing is most kezdett csak el barátkozni.
Oliveira ezzel messze a legjobb lett a motort váltó versenyzők közül, a többik jórészt a mezőny hátsó traktusaiban sorakoztak. Alex Marquez 15. hellyel nyitott a Gresini Ducatin, megelőzve a hivatalosan Gas Gas néven futó motorokat használó Tech3-nél szereplő Pol Espargarót, valamint a Ducatit KTM-re cserélő Jack Millert.
Akik kifejezetten haloványan kezdtek, az a mezőnyből mostanra távozott Suzukitól érkező két új hondás szerzemény, Joan Mir és Alex Rins ¬– ám a HRC számára ennél is baljóslatúbb lehet az, ahogyan Marc Marquez nyilatkozott a nap végén. A nyolcszoros világbajnok néhány újítás – például egy karbon kuplung – mellett elsősorban a 2023-as prototípussal körözött, amelyről azonban igen negatívan nyilatkozott: többet várt a fejlesztéstől, és elmondása szerint „ezzel a motorral nem tudunk harcolni a világbajnokságért, ennél többre van szükségünk”.
A mögöttünk hagyott szezon két főszereplője, Fabio Quartararo és Francesco Bagnaia közül előbbi ért el jobb köridőt, de ami ennél lényegesebb a teszten, a teljes mezőnyből a francia volt a legszorgalmasabb a maga 92 körével. Volt is mit próbálgatni persze a Yamahánál, hiszen folytatódott a munka a 2023-as prototípussal, amelytől mindenekelőtt a végsebesség javulását várják a japánok, de emellett egy új aerodinamikai csomag is feltűnt a motorjaikon kedden. Viszont Marquezhez hasonlóan Quartararo sem volt túl boldog: elmondása szerint a misanói és jerezi tesztekkel ellentétben itt nem érezte gyorsabbnak az egyenesben az M1-es motorblokkot.
A friss világbajnok Bagnaia mindeközben nem teljesített túl akciódús napot a 12. helyen, míg új gyári ducatis csapattársa, Enea Bastianini a nap egyetlen bukását produkálta. Viszont befért az első tízbe, miközben Bagnaiához hasonlóan számos újítást, többek között új oldalszó szárnyakat próbálgatott a Desmosedicin. A top 10-ben egyébként feltűnt még egy KTM is Brad Binder: a dél-afrikai egy új vázzal kísérletezett elsősorban.
A MotoGP most hosszú téli szünetre vonul, legközelebb a februári sepangi teszten láthatjuk majd újra a versenyzőket és a motorokat.
A valenciai teszt eredményei:
1. | Luca Marini | Mooney VR46 Ducati (GP22) | 1m 30.032s | 70/76 |
2. | Maverick Vinales | Aprilia Racing (RS-GP) | +0.225s | 81/89 |
3. | Marco Bezzecchi | Mooney VR46 Ducati (GP22) | +0.230s | 62/78 |
4. | Miguel Oliveira | RNF Aprilia (RS-GP) | +0.335s | 71/75 |
5. | Aleix Espargaro | Aprilia Racing (RS-GP) | +0.366s | 27/56 |
6. | Fabio Di Giannantonio | Gresini Ducati (GP22) | +0.451s | 66/68 |
7. | Brad Binder | Red Bull KTM (RC16) | +0.464s | 48/63 |
8. | Jorge Martin | Pramac Ducati (GP22) | +0.544s | 28/76 |
9. | Fabio Quartararo | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.546s | 83/92 |
10. | Enea Bastianini | Ducati Lenovo (GP22) | +0.560s | 27/54 |
11. | Johann Zarco | Pramac Ducati (GP22) | +0.594s | 9/55 |
12. | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo (GP22) | +0.623s | 58/59 |
13. | Marc Marquez | Repsol Honda (RC213V) | +0.644s | 27/50 |
14. | Franco Morbidelli | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.659s | 81/88 |
15. | Alex Marquez | Gresini Ducati (GP22) | +0.680s | 65/73 |
16. | Pol Espargaro | Tech3 GASGAS (RC16) | +0.725s | 75/86 |
17. | Jack Miller | Red Bull KTM (RC16) | +0.755s | 49/70 |
18. | Joan Mir | Repsol Honda (RC213V) | +0.882s | 60/73 |
19. | Takaaki Nakagami | LCR Honda (RC213V) | +1.049s | 47/64 |
20. | Alex Rins | LCR Honda (RC213V) | +1.196s | 85/91 |
21. | Raul Fernandez | RNF Aprilia (RS-GP) | +1.308s | 58/78 |
22. | Augusto Fernandez | Tech3 GASGAS (RC16)* | +1.698s | 79/83 |
23. | Michele Pirro | Ducati Test Rider (GP22) | +2.773s | 15/16 |