Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
1997 után rendeznek ismét Indonéz Nagydíjat a gyorsaságimotoros-világbajnokságon: a MotoGP és a másik két kategória mezőnye a Lombok szigetén felhúzott Mandalika International Street Circuiten méri össze erejét a hétvégén. A legnagyobb géposztály versenyzői egy hónapja egy háromnapos teszt keretében már elkezdték az ismerkedést a helyszínnel – amely a Moto3-asok és a Moto2-esek számára viszont teljesen ismeretlen lesz –, ám sok szempontból nem volt benne köszönet, ugyanis több probléma is felmerült a pályával: nem elég, hogy rendkívül poros volt a felülete, a versenygépek egyes részeken kavicsokat is felkaptak az aszfaltból.
A versenyzők panaszai hatására a mandalikai pálya több szakaszát is újraaszfaltozták – de nem ez lesz az egyetlen kihívást jelentő ismeretlen tényező a hétvégén. A Michelin ugyanis a teszt tapasztalatai után úgy döntött, hogy bár a keverékek ugyanazok maradnak, mint amelyekkel egy hónapja dolgoztak a csapatok, viszont másfajta szerkezetű abroncsokat bocsát az istállók rendelkezésére – a Motorsport.com beszámolója szerint a hátsó karkasza olyan specifikációjú lesz, amelyet legutóbb 2018-ban használtak egyes futamokon –, hogy a gumik jobban ellenálljanak a hőségnek. Merthogy elképesztően meleg is van Indonéziában, mindezek együtt pedig komoly kihívások elé állítják a mezőnyt.
„Ez a verseny sok szempontból őrültnek ígérkezik, de ez mindenkire igaz és mindenkinek ugyanazzal kell megbirkóznia” – nyilatkozta csütörtökön a mezőny legrutinosabb tagja, Andrea Dovizioso, akit a Motorsport.com idéz. „Ez egy új pálya, a hőmérsékletet el sem tudjuk képzelni. Ma például képtelenség motorozni, túl nagy a forróság, még nagyobb, mint Malajziában szokott lenni. A tapadás is változni fog a kör során, és attól is függ, mennyire lesz tiszta az aszfalt: megfelelő gépekkel azzá tudják tenni, hiszen például Katarban is az volt a hétvége során, pedig nem is teszteltünk ezúttal ott előtte. Emellett a gumi szerkezete is változik… sok dolog fog mindenkit érinteni.”
Egyetértett az RNF Yamaha motorosával az Apriliát erősítő Aleix Espargaro is, aki szerint a versenyzőknek, de különösen a motoroknak lesz megterhelő a döbbenetes meleg: „Sosem éreztem ilyen hőséget, mint ma, őrületes. 65 fokos volt az aszfalt, még sosem láttam ilyet. Szóval ez nagyon megterhelő lesz a motoroknak, de az összes felszerelésnek és maguknak a versenyzőknek is. Igazából a versenyzők miatt nem aggódom, mert tudunk többet edzeni. Meglátjuk, ez elég lesz-e vagy sem, de a versenygépeknek trükkös lehet a dolog. A határon leszünk ezzel, 45 fok fölött már veszélyes a motorokra, de a versenyzőkre nézve is. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a levegő hőmérséklete mellé jön még az, hogy a motorok is forrók, bőrruhában vagyunk – ez így együtt nem túl kellemes.”
A 2020-as világbajnok, Joan Mir szerint is nehéz hétvége már a MotoGP-sekre, a suzukis viszont alig várja a kihívást: „Extrém hőség van, és sok szempontból komplikált lesz a helyzet. Egyfelől ott vannak a gumik, senki sem tudja, hogyan fognak reagálni. Másrészt a pálya egyik szakaszát újraaszfaltozták. És akkor még ott van a hőség – szóval igen, túl kell élnünk ezt a nagydíjat. Rá kell jönnünk, hogyan legyünk versenyképesek és gyorsak anélkül, hogy elfogyasztanánk a gumit. Kemény lesz, de tetszik a kihívás.”
Az extrém körülmények azt is eredményezhetik, hogy ismét a feje tetejére áll a Katarban eleve rengeteg meglepetést hozó erősorrend. Többen arra számítanak, hogy a Ducati gyári alakulata visszavághat a szezonnyitós csalódás után. Az egyik negatív meglepetés a bolognaiakkal kapcsolatban a gyenge rajtjuk volt, hiszen a riválisok által már betiltani szándékozott magasságállító eszköz fejlesztése terén ők állnak a legjobban, a Pramac Racing színeiben szintén full 2022-es verziójú motoron ülő Johann Zarco ugyanakkor úgy érzi, egy lépést hátrafelé tettek meg az eszköz kiegyensúlyozott működése terén: a francia szerint roppant gyorsan tudnak elrugaszkodni a startoknál, de ez csak „tízből kétszer” történik meg. A két hete szintén leszereplő yamahás címvédő, Fabio Quartararo viszont arról beszélt, hogy bár egy-két apróbb újítás érkezhet az M1-eséhez, a motor ugyanaz lesz, amit az első hétvégén is láthattunk.
Akik viszont mindenképp bizakodva várhatják az Indonéz GP-t, azok a hondások, hiszen a februári teszten Pol Espargaro volt itt a leggyorsabb, Katarban pedig dobogót is szerzett a spanyol a radikálisan átalakított RC213V-vel. Csapattársa, Marc Marquez is az esélyesek közé sorolta őt, amikor a mandalikai kilátásokat taglalta: „Pol volt a leggyorsabb a teszten, így ő lesz a hétvége egyik embere, ahogy Enea [Bastianini], Fabio [Quartararo] is az lesz, és miért ne lehetne Binder is köztük? Sok új arc van, akik mind gyorsak” – fogalmazott a nyolcszoros világbajnok a Crash.net hasábjain. A Marquez által említett Bastianini egyébként úgy nyilatkozott a csütörtöki sajtótájékoztatón, hogy a katari futamgyőzelme után szeretne a végső céljáért, a MotoGP-s vb-címért is harcba szállni – mivel a Gresini Ducatinál korábbi specifikációjú Desmosedicin ül, különösen az évad első szakaszában lehet esélye további erős eredményekre.