Már rendelhető szerkesztőségünk újdonsága, a 2022-es lapozható MotoGP-s falinaptár, benne látványos fotókkal és a jövő évi futamok időpontjaival! Ha pedig nem szeretnél semmiről lemaradni, ami MotoGP, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Alig ért véget a 2021-es szezon, a MotoGP-csapatok máris munkába álltak, hiszen csütörtökön és pénteken rendezik a jerezi kollektív tesztet számukra. Az első nap során Takaaki Nakagami volt a leggyorsabb az LCR Honda színeiben, ami bizakodással töltheti el az elmúlt két idény során jórészt inkább csak küszködő márkát. A HCR volt az egyetlen gyártó, amely teljesen új versenygéppel rukkolt ki az andalúz pályán: a többieknél csak egy-két – de azért lényeges – módosítás volt a 2021-es motorhoz képest, az RC213V esetén azonban új a motorblokk, a váz, az aero-elemek és a légbeömlő is. A Honda számára jó hír volt, hogy vissza tudott ülni a motorra a Valenciai Nagydíjon nagyot eső Pol Espargaro is (Marc Marquez a kettős látása miatt ezt a tesztet is kihagyta).
Nakagami mögött három ducatis sorakozott a teszteken persze kevésbé lényeges köridőtáblázaton Johann Zarco, Enea Bastianini és Francesco Bagnaia révén. Főleg Bastianini érdemel említést, hiszen neki köszönhetően erősen kezdett a Gresini Ducati formáció, ráadásul a szezon utolsó harmadában parádézó olasz a GP2021-es Desmosedicit is kipróbálhatta. A gyári duó eközben új motorblokkot próbálgatott a vörösöknél, ahogy a Pramac párosa, Zarco és Jorge Martin is, de láthattunk új légbeömlőt, aerót és egy hosszabb új kipufogót. A bolognai márka képviseletében debütált két újonc is: Fabio di Giannantonio a Gresininél, Marco Bezzecchi a VR46-nál húzza a gázt – amely csapat motorjának oldalán a sokáig pletykált Aramco helyett a Bardahl tűnt fel szponzorként.
A köridők tekintetében az Aprilia volt a harmadik legjobb márka csütörtökön, hiszen Maverick Vinales lett az ötödik. A noaleiek immár teljesen önálló gyári istállóként szerepelnek a mezőnyben, de így is élvezhetik a kedvezmények (pl. több felhasználható blokk) előnyeit. Náluk elsősorban a beállítások finomhangolásán volt a hangsúly, Aleix Espargaro révén viszont ők feleltek a nyolcórás körözés egyetlen piros zászlós megszakításáért is. Vinales mögött Alex Rins jött a Suzukival, ahol a legfőbb előrelépést a motorosok szerint a lóerők és a végsebesség tekintetében kellene tenni, s az első visszajelzések szerint fejlődtek is ezen a téren, ami biztató lehet a némileg csalódáskeltő 2021-es évadot követően.
A Yamahánál viszont pont ez a tényező hiányzik: a kilencedik időt motorozó világbajnok, Fabio Quartararo nem is volt elégedett, mivel elmondása szerint a YZR-M1-ese gyakorlatilag megegyezik azzal a motorral, amelyet még néhány hónapja használt a misanói teszten. Márkán belül egyébként nem is ő volt a leggyorsabb, hanem Franco Morbidelli, míg a Petronas SRT-ből átalakuló WithU RNF Racingnél Andrea Dovizioso végre felülhetett a 2021-es technikára (a versenyeken Morbidelli korábbi verziójú motorjával ment). Az olasz új kollégája, a Moto3-ból érkező Darryn Binder eközben elsősorban a királykategóriába való beleszokásra koncentrált.
A hatodik márkánál, a KTM-nél ketten is voltak, akiknek ugyanez volt a fő feladatuk az első jerezi tesztnapon, hiszen a Tech3-nél debütált a Moto2-es világbajnok Remy Gardner, valamint fő kihívója, Raul Fernandez. Vele kapcsolatban zárójeles megjegyzés, hogy a Motorsport.com spanyol kiadásának nyilatkozva utalásokat tett arra, hogy a csapattól nem igazán kapott meg minden támogatást az idei vb-hadjárata során Gardnerrel szemben a középső kategóriában, így a tempóját tekintve magát érzi „morális bajnoknak”. Mindenesetre az öt 2022-es debütáns közül éppen Fernandez volt csütörtökön a leggyorsabb. Ami pedig az osztrákok gyári istállóját illeti, Brad Binder és Miguel Oliveira esetén a misanói teszten látott aerocsomag további próbálgatásán volt az egyik fő hangsúly.
A mezőny pénteken is pályára gurul Jerezben, aztán hivatalosan is téli szünetre vonul mindenki, hogy legközelebb csak január legvégén gyűljenek össze a tervek szerint a következő, sepangi kollektív gyakorláson.
A jerezi teszt első napjának eredményei:
1. | NAKAGAMI, Takaaki | LCR Honda | 1:37.313 | 51 / 68 | ||
2. | ZARCO, Johann | Pramac Ducati | 1:37.356 | 0.043 | 0.043 | 78 / 78 |
3. | BASTIANINI, Enea | Gresini Ducati | 1:37.402 | 0.089 | 0.046 | 38 / 51 |
4. | BAGNAIA, Francesco | Ducati Team | 1:37.415 | 0.102 | 0.013 | 47 / 68 |
5. | VIÑALES, Maverick | Aprilia Racing | 1:37.674 | 0.361 | 0.259 | 56 / 72 |
6. | RINS, Alex | Team Suzuki | 1:37.810 | 0.497 | 0.136 | 28 / 76 |
7. | MORBIDELLI, Franco | Monster Yamaha | 1:37.884 | 0.571 | 0.074 | 46 / 56 |
8. | MILLER, Jack | Ducati Team | 1:38.002 | 0.689 | 0.118 | 53 / 61 |
9. | QUARTARARO, Fabio | Monster Yamaha | 1:38.020 | 0.707 | 0.018 | 34 / 73 |
10. | BINDER, Brad | KTM Factory Racing | 1:38.086 | 0.773 | 0.066 | 54 / 56 |
11. | MARINI, Luca | VR46 Ducati | 1:38.149 | 0.836 | 0.063 | 50 / 58 |
12. | MARTIN, Jorge | Pramac Ducati | 1:38.152 | 0.839 | 0.003 | 52 / 61 |
13. | ESPARGARO, Pol | Repsol Honda | 1:38.165 | 0.852 | 0.013 | 19 / 45 |
14. | MIR, Joan | Team Suzuki | 1:38.194 | 0.881 | 0.029 | 59 / 71 |
15. | ESPARGARO, Aleix | Aprilia Racing | 1:38.207 | 0.894 | 0.013 | 18 / 45 |
16. | MARQUEZ, Alex | LCR Honda | 1:38.288 | 0.975 | 0.081 | 74 / 75 |
17. | OLIVEIRA, Miguel | KTM Factory Racing | 1:38.312 | 0.999 | 0.024 | 61 / 74 |
18. | DOVIZIOSO, Andrea | RNF Racing Yamaha | 1:38.598 | 1.285 | 0.286 | 40 / 53 |
19. | FERNANDEZ, Raul | Tech3 KTM | 1:39.083 | 1.770 | 0.485 | 56 / 57 |
20. | KALLIO, Mika | KTM Test Team | 1:39.276 | 1.963 | 0.193 | 6 / 79 |
21. | GUINTOLI, Sylvain | Suzuki Test Team | 1:39.496 | 2.183 | 0.220 | 20 / 49 |
22. | DI GIANNANTONIO, Fabio | Gresini Ducati | 1:39.628 | 2.315 | 0.132 | 48 / 48 |
23. | SAVADORI, Lorenzo | Aprilia Test Team | 1:39.727 | 2.414 | 0.099 | 25 / 34 |
24. | GARDNER, Remy | Tech3 KTM | 1:40.170 | 2.857 | 0.443 | 34 / 52 |
25. | BEZZECCHI, Marco | VR46 Ducati | 1:40.732 | 3.419 | 0.562 | 52 / 53 |
26. | TSUDA, Takuya | Suzuki Test Team | 1:40.936 | 3.623 | 0.204 | 22 / 28 |
27. | BINDER, Darryn | RNF Racing Yamaha | 1:41.749 | 4.436 | 0.813 | 35 / 49 |