Steward
Gobodics Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. május 6. csütörtök
Motor

Mir kiakadt Marquezre, Rossi aggódik

Bagnaia szerint nem jó a sárga zászlós szabály, Vinales nem érti, miért törölték a köreit, Marquez pedig szenvedésre számít a 25 körös visszatérő futamán – szombati értékelések Portimaóból.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Mozgalmas időmérő edzést teljesített a Portugál Nagydíjon a MotoGP mezőnye: bár úgy tűnt, a pole-pozíciót Francesco Bagnaia szerzi meg egy hatalmas körrekorddal, az idejét elvették, ugyanis Miguel Oliveira bukása miatt sárga zászlóztak a pálya egy pontján, ez pedig a köridők automatikus törlésével jár. Az első pozíciót így Fabio Quartararo örökölte meg: „Nem teljesen ugyanolyan az íze ennek a pole-pozíciónak, mint a többinek, de a legfontosabb cél az volt, hogy az első sorból induljunk, és ez sikerült is. A legbiztatóbb jel a délelőtti használt gumis tempónk volt, de a délutáni szabadedzésen is remek tempót mutattunk a használt abroncsokon” – fogalmazott a Yamaha franciája a Crash.net hasábjain, aki egyébként valóban az egyik legerősebb formát mutatta a hosszabb etapokon.

szombat-portimao-1-quartararo-yamaha



Na de mit szólt maga Bagnaia ahhoz, hogy a pole helyett a 11. rajthely lett az övé? A ducatis olasz szerint nem lehetett látni a sárga zászlókat – bár azt ő is elismeri, hogy a szabály az szabály: „Ez egy bal kanyar a lejtő után. A zászlót jobb oldalon lengették, én pedig már a bal kanyarra koncentráltam, arra készültem. Lehetetlenség volt látni. A mögöttem érkező Marini is megerősítette ezt, ő sem látta. A tv-felvételeken is látszik, hogy Oliveira már nem volt a bukótérben, szóval nem volt veszélyes a helyzet. Ha láttam volna, futhattam volna még egy kört. Talán nem ismétlem meg ezt a köridőt, hiszen már kifacsartam belőle, ami benne volt, de talán a második rajtsor összejött volna. De hát ez a szabály, el kell fogadnunk.”

A SpeedWeek.com által idézett Bagnaia szerint nem jó, hogy a kvalifikáción is automatikusan törlik a köridőket, ha valaki sárga zászlós részen halad át: „Ha mindenki száz százalékon megy, akkor előfordulnak bukások, egy 15 perces edzésen pedig gyakorlatilag négy jó köröd lehet. Ha ebből az egyiket törlik, nehéz helyzetbe kerülsz. Másképp kellene ezt csinálni az időmérőkön” – vélekedett, azt ugyanakkor hozzátette, hogy az ezen a hétvégén debütáló LED-fénypanelek jól működnek – feltéve, ha azok jó pozícióba vannak helyezve.

szombat-portimao-2-bagnaia

Bagnaiához hasonlóan pórul járt Maverick Vinales is, akinek gyakorlatilag az összes körét törölték a portimaói Q2-ben. A spanyolnak ugyanakkor más volt a helyzet, ő ugyanis a pálya határainak kiszélesítése miatt bukta az eredményeit. Az idei évben nyomásérzékelő szenzorokat helyeztek el a rázókövek mellé, amelyek automatikusan jelzik, ha valaki szélesen fordult egy adott kanyarban, a tv-felvételek tanúsága és Vinales szerint is erősen kétséges, hogy a leggyorsabb körén, amellyel igencsak előkelő rajthelyet szerzett volna a csapattársához, Quartararóhoz hasonlóan igencsak erős versenytempót is produkáló yamahás, valóban elhagyta volna a pályát:

„Először azt hittem, a sárga zászlók miatt volt, de amikor visszaértem a bokszba, akkor mondták, hogy hozzáértem a zöld részhez, mire mondtam, hogy ’az képtelenség, nem értem hozzá’. Tudom, mikor megyek rá a zöld részre, és mikor nem” – fogalmazott Vinales a Motorsport.com kérdésére. „De hát ez a szabály, az enyém meg csak egy vélemény, nem tudunk mit tenni ezzel. Nem értem, mert a gumi nagy része a pályán belül volt, és nem is ért hozzá a zöld részhez. Képtelenség ezt megérteni, de ez a szabály, nincs mit tenni. Az első helyen álltam, így viszont csak 12. vagyok. Évek óta ismerjük már a stewardokat, ez van. A vasárnapra kell koncentrálnunk, keményen dolgozunk a Yamahával, mert nekik is az a véleményük, hogy nem világos, hol értem hozzá a zöld részhez. Ha egyértelmű lenne, akkor ez van, de nem egyértelmű. Talán hátrébb rakhatnának öt hellyel, nem pedig törölnék a körömet. De hát ez van, nem tudunk mit tenni.”

szombat-portimao-3-marquez

Az időmérő és az egész portugál hétvége egyik főszereplője természetesen Marc Marquez, aki csaknem kilenc hónapos kihagyás után tért vissza a MotoGP mezőnyébe. És egyelőre nem is szerepel rosszul, hiszen a hatodik pozícióba kvalifikálta magát. A nyolcszoros világbajnok elmondta: a hétvégét az őt helyettesítő Stefan Bradl alapbeállításaival kezdték, de az FP4-en már elkezdték az ő ízléséhez igazítani a Hondát. „Nincs szó semmi extrémről vagy olyanról, amit a többiek ne használnának, de már elkezdtük hozzáigazítani a stílusomhoz a motort, és már a negyedik edzésen is nagy volt az előrelépés abban, ahogyan éreztem magam a motoron. Aztán az időmérőn is gyors tudtam lenni.”

Marquez ugyanakkor jelezte, hogy a futamon így is szenvedésre számít: „Ami kérdőjeles, az a verseny, hiszen a 25 kör hosszú: mondanám, hogy élvezni fogom, de nem fogom. Küszködni fogok, de ez van, már ide érkezve is tudtuk, hogy nagyjából közepes a helyzet a karomat illetően. Az izom hiányáról van szó, az edzőteremben nem tudok ilyan súlyokkal dolgozni” – mondta el a nyolcszoros világbajnok, aki rámutatott: egy MotoGP-motor teljesen más terhelést jelent, és ennek az ő szempontjából főleg a jobb kanyarokban van jelentősége, ahol a saját bevallása szerint sem tökéletes még a motoron elfoglalt pozíciója.

szombat-portimao-4-mir-marquez-repsol

Viszont még csak egy kétharmad versenyhétvége ment le Marquez visszatérése óta, de máris vitatott helyzetbe került. Történt ugyanis, hogy az időmérő első szakaszában Joan Mir mögött haladva futotta meg a legjobb körét, amellyel első helyen jutott tovább a Q2-be. A két spanyol mindkét próbálkozás során egyszerre hajtott pályára, s a suzukisnak nemigen tetszett, hogy Marquez ott legyeskedett körülötte:

„Tudjuk, hogy Marc szereti ezt csinálni, ma engem választott ki, máskor másokat szokott, szereti játszani ezt a játékot az időmérőn. Én a magam útját jártam, egyáltalán nem idegesített, így is százszázalékos erőbedobással teljesítettem a körömet. De játszotta a játékait: bevágott, mögém jött, zavart az első gyorskörömben, mert lassan kezdett, így buktam a körömet, ő meg beállt mögém, és kihasználta ezt. Ez a Moto3-ban büntetést érdemel, talán a Moto2-ben is, de itt még nem” – utalt arra Mir, hogy a legkisebbeknél rendre egész halomnyi büntetést osztanak ki azoknak, akik a gyorskörük előtt lassan kóricálnak a pályán, hogy bevárjanak valakit, akinek beállhatnak a szélárnyékéba. A regnáló világbajnok persze hozzátette, hogy konkrétan Marquezt nem büntetné, de szerinte a jelenséggel kezdeni kellene valamit a MotoGP-ben is: „Nem hiszem, hogy büntetni kellene, de ez a viselkedés a MotoGP-ben is veszélyes, nemcsak a Moto3-ban. Végső soron sokkal lassabban megy, megzavar a gyorskörömben, és ez veszélyes, szerintem szankcionálni kellene. Nem szeretnék sokat gondolkodni ezen, mert végső soron megfutottam a körömet.”

szombat-portimao-5-rossi

Ami egyébként az esélyeket illeti: a már említett erős tempójú Yamahák mellett említést érdemelnek a Suzukik is, viszont elsősorban nem Mir, hanem Alex Rins, aki a második rajthelyről vághat neki a vasárnap délután magyar idő szerint 14 órakor startoló viadalnak, de persze a Ducatikat sem szabad leírni, akik közül a vb-éllovas Johann Zarco az első sorból startolhat a Pramac Racinggel. Aki viszont Portimaóban (is) szenved, az Valentino Rossi, hiszen mindössze a 17. lett a Petronas Yamahával. A 42 éves olasz nem is tagadja, hogy bajban van: „Igen, Vinales és Quartararo erősebb és gyorsabb nálam a gyári csapatban. Szóval igen, aggódom, mert arra számítottam és azt próbáltam elérni, hogy versenyképesebb legyek. Az egyetlen, amit tehetünk, hogy tovább dolgozunk, és igyekszünk lépésről lépésre fejlődni. Nem lesz könnyű ennyire hátulról indulni, és a tempóm sem a legjobb. De a bemelegítő edzésen még megpróbálhatunk valamit.”

A mezőny amúgy biztosan nem lesz teljes a futamon, hiszen Jorge Martin hatalmasat esett a szombat délelőtti harmadik szabadedzésen, amely során eltörte egy ujját és a bokáját, így műtétre szorul. Ennek kapcsán több élversenyző, többek között Quartararo is jelezte, hogy szerinte nem szerencsés, ha az edzés megszakítása közben a balesetek ismétléseit vagy esetleg a földön fekvő motorosokat mutatják: egyfelől nekik sem jó ezt látni, hiszen utána újra ki kell hajtaniuk még a pályára, másfelől az érintett versenyző családjának különösen rossz lehet ilyen felvételeket nézni folyamatosan, amíg nem tudják biztosan, hogy rendben van-e a balesetező motoros. Martin tehát nem lesz ott a rajtrácson, de kérdéses még Takaaki Nakagami indulása is, aki pénteken bukott, s aki a fájdalmai miatt az időmérőt kihagyta, vasárnap azonban még megpróbálkozhat a versenyzéssel.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?