Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!
Ahogy közeledik a 2020-as évad vége a MotoGP-ben, úgy marad egyre kevesebb kérdőjel a jövő évi felállást illetően. Hivatalosan már csak négy ülés kiadó a rajtrácson, de ezek közül Takaaki Nakagami maradása az LCR Hondánál vélhetően csak formalitás, főleg a japán idei stabil teljesítményét látva, amellyel némileg meglepő módon dobogós helyezés nélkül is ötödik helyen áll a vb-tabellán. Az Apriliánál Andrea Iannone doppingügyének csütörtöki végső tárgyalásának eredményétől (az olasz fellebbezett a kétéves felfüggesztés ellen, de a WADA is, csak ők épp négy évig tolnák ki a büntetést) függ, hogy van-e szabad motor Aleix Espargaro mellett: ha marad az olasz eltiltása, akkor Andrea Dovizioso és Cal Crutchlow lehet a két fő esélyes – igaz, előbbi kapcsán már tesztversenyzői állás lehetősége is szóba került más gyártók színeiben.
A legnagyobb bizonytalanság azonban a hivatalosan már Esponsorama néven futó Avintia Racingnél van. Amit biztosan lehet tudni, hogy Enea Bastianini aláírt a Ducatival, s mivel a gyári csapatnál és a Pramacnál már nincs hely, értelemszerűen az Avintiánál versenyezne 2021-ben. Emellett Tito Rabatnak is érvényes szerződése van a következő szezonra, az ő helyzete azonban ennek ellenére igencsak ingatagnak tűnik. Mindenekelőtt azért, mert továbbra is folyamatosan fel-felüti a fejét, hogy az Esponsorama kiszáll a királykategóriából: hivatalosan nekik is 2021 végéig érvényes a kontraktusuk a Dornával (ahogy minden más csapatnak is), de a hírek szerint a koronavírus-járvány különösen érzékenyen érintette őket anyagilag – még úgy is, hogy idén Johann Zarcón keresztül nagyobb támogatást kaptak a Ducatitól, szatellit státuszba előlépve, amelynek eredménye lett többek között a francia motoros brnói pole-ja és dobogója.
Mindenesetre Ruben Xaus sportigazgató a hétvégi Francia Nagydíjon ismét olajat öntött a tűzre a nyilatkozatával, mely szerint valóban eladó lehet a helyük a MotoGP rajtrácsán: „Amikor két éve megérkeztem a csapathoz, hogy segítsem Raul Romerót, sok dolgot láttam, ami nem tetszett. Azóta több dolgon is változtattunk és megerősítettük a csapatot, de továbbra sincs túl nagy költségvetésünk. Szóval itt az ideje hátralépni és átadni másnak a kulcsot” – idézi Xaus szavait a SpeedWeek.com szakoldal.
A legfőbb esélyes az Avintia helyének átvételére egyértelműen Valentino Rossi csapata, a Sky Racing VR46, de rajtuk kívül felmerült már a Moto3-ban több világbajnoki címmel rendelkező Leopard Racing érkezése is. Utóbbi gárda viszont egyértelműen a 2022-es csatlakozást fontolgatja, míg a VR46 kapcsán folyamatosan felröppen a pletyka, miszerint már jövőre érkeznének, méghozzá Rossi féltestvérével, a Moto2-es világbajnoki összetettet pillanatnyilag vezető Luca Marinivel együtt. Rossi ugyanakkor Le Mans-ban sokadjára is határozottan cáfolta, hogy a csapata jövőre bemutatkozik a legnagyobbak között: „Ez nem igaz. Jövőre nem lesz csapata a VR46-nak a MotoGP-ben, ez biztos. Fogunk róla beszélni a jövőben, de csak 2022-t illetően” – jelentette ki a 41 éves versenyző.
Rossi és Pablo Nieto csapatvezető is kiemelte: pillanatnyilag az elsődleges céljuk az, hogy Marininek ülést szerezzenek 2021-re a MotoGP-ben, ezt pedig értelemszerűen az Avintiánál tudnák megtenni. Nieto megerősítette, hogy zajlanak az egyeztetések a csapattal és a Ducatival is, és rövidesen nyélbe is üthetik a megállapodást, akár már az Aragóniai Nagydíj előtt. Adódik a kérdés, hogy mi lesz így Rabattal, de a híresztelések szerint őt egy Superbike-világbajnoki üléssel kárpótolnák, viszont a spanyol tőkeerős hátterének kiesését is valahogy pótolnia kellene az Avintia Racingnek. Kérdés, hogy a Ducatinak megéri-e úgy befektetni Marinibe is – miközben a gyári csapathoz előléptetett Francesco Bagnaia és a Pramacnál majd bemutatkozó Jorge Martin, valamint a már említett Bastianini révén amúgy is tele vannak fiatal tehetségekkel –, hogy egy év után alighanem kénytelenek lennének át-, vagyis inkább visszaadni őt a minden bizonnyal érkező VR46-nak (de hibrid megoldás lehet az is, hogy hivatalosan már a VR46 színeiben indul 2021-ben az Avintia második motorja).
Elméleti szinten persze lehetséges lenne, hogy Rossi gárdája is Ducatikkal folytassa, erre azonban igen kicsi az esély. Noha korábban pletykálták, hogy ők lehetnének a Suzuki régóta várt és tervezett szatellit csapata, de a Rossi és a VR46, valamint a Yamaha közötti szoros kapocs miatt nehéz elképzelni, hogy ne a hangvillások partnerei legyenek majd (így viszont a Petronas SRT kerülhet át a „kékekhez” 2022-től). A kilencszeres világbajnok maga is elismerte, hogy már egyeztettek erről a Yamahával, előbb azonban még alaposan át kell gondolniuk, hogy valóban jönni akarnak-e 2022-ben, hiszen nyilvánvalóan jóval több erőforrást igényel egy MotoGP-s alakulat. Ez egyébként azzal is járhat, hogy a Moto3-ból kiszáll a VR46 – erre amúgy már jövőre is lehet esély, ha Marini tényleg felmegy a legnagyobbak közé, a helyét pedig az idén a Moto3-ban két futamot is nyerő Celestino Vietti veszi át a Moto2-ben (a csapattárs Andrea Migno már biztosan átigazol a Snipershez).
A szálakat nehéz kibogozni, mindenesetre bízhatunk benne, hogy a következő napokban-hetekben okosabbak leszünk majd – de az biztosnak látszik, hogy 2022-re bőven lehet átalakulás a mezőny összetételét illetően. Addig is mutatjuk, hogyan áll jelenleg a jövő évi rajtrács (normál betűvel a már bejelentett, dőlttel a valószínűsített versenyzőket jelöltük):
Repsol Honda: Marc Marquez, Pol Espargaro
Ducati Corse: Jack Miller, Francesco Bagnaia
Monster Yamaha: Maverick Vinales, Fabio Quartararo
Petronas Yamaha: Franco Morbidelli, Valentino Rossi
Suzuki Ecstar: Alex Rins, Joan Mir
Pramac Ducati: Johann Zarco, Jorge Martin
LCR Honda: Alex Marquez, Takaaki Nakagami
Red Bull KTM: Brad Binder, Miguel Oliveira
Aprilia Gresini: Aleix Espargaro, Cal Crutchlow/Andrea Dovizioso/Andrea Iannone (?)
Tech3 KTM: Danilo Petrucci, Iker Lecuona
Esponsorama Ducati: Enea Bastianini, Tito Rabat/Luca Marini