Így zajlott az F1-es Katari Nagydíj
Nagy szeretettel köszöntjük kedves olvasóinkat a Katari Nagydíj élő szöveges közvetítésében!
Az már most biztos, hogy rendkívüli futamunk lesz, hiszen a gumikkal kapcsolatos biztonsági aggályok következtében 18 körben maximalizálták egy új szetten teljesíthető etap hosszát, azaz teljes versenytáv esetén legalább háromszor kell kiállni a bokszba. Ennek hátteréről itt, a részletekről pedig itt lehet olvasgatni a rajtig.
Itt látható, hogy az egyes versenyzők rendelkezésére álló szetteken hány kört lehet megtenni:
Fontos információ az is, hogy csak 19 versenyző kezdi meg a versenyt, Carlos Sainz autóján ugyanis az üzemanyagrendszer olyan szintű meghibásodását észlelték, amit nem lehetett kijavítani a rajt előtt.
Sergio Perez a bokszból fog indulni, mivel a tegnapi balesetét követően komoly átalakításokat kellett végezni az autóján.
Perez kapcsán egyébként korábban az is felmerült, hogy Logan Sargeant suzukai esetéhez hasonlóan egy második büntetést is begyűjt a bokszutcai rajt mellé, de a Red Bullnak ezt sikerült kimagyaráznia a stewardoknál.
A levegő hőmérséklete e pillanatban 32 fok, a pályáé 37, a páratartalom 74 százalék, az esőre pedig annyi esély van, mint Sainz mai futamgyőzelmére.
Öt perc múlva kezdődik a felvezető kör.
Sainz helye üresen maradt a rajtrácson, a szabályok értelmében nem töltötték fel a helyét.
Hamilton, Bottas, Lawson és Magnussen lágyakon indul, Perez a bokszból a keményeken, a maradék 14 versenyző közepeseken kezdi meg a versenyt.
Ugyanez grafikus formában.
Közben már zajlik a felvezető kör, a feszültség tetőfokán. Az év egyik legizgalmasabb versenye állhat előttünk.
Azt se feledjük el, hogy Ausztriához hasonlóan a négykerekes pályaelhagyások is fontos szerepet játszhatnak a versenyen – ahogy azt már a sprinten is láthattuk tegnap.
De most már figyeljük a rajtot, pillanatokon belül indul a verseny.
Elrajtolt a futam!
ÖSSZEÜTKÖZÖTT A KÉT MERCEDES!
Hamilton kiesett, Russell autója megsérült, Piastri már a második helyen, Alonso a harmadik.
Jön a safety car, Hamilton kikászálódik az autójából.
Russell a bokszban, kereket cserélnek, visszaengedik a pályára.
A visszajátszásból nem csak az derült ki, hogy Russell teljesen tehetetlen volt, hanem az is, hogy Verstappen is áldozatul eshetett volna az ütközésnek. "Természetesen" mindketten a másikat hibáztatják.
A sorrend jelenleg Verstappen, Piastri, Alonso, Leclerc, Ocon, Norris, Gasly, Tsunoda, Bottas, Hülkenberg – a német mögött a két Williams.
Kerékcserére jönnek néhányan a harmadik kör végén. Ami azt jelenti, hogy ők innentől háromszor 18 körrel, két további cserével meg tudják oldani a versenyt.
A kör végén jön be a safety car a bokszba.
Verstappen jól indítja el, Piastrinak még nem megy ez a műfaj...
Vizsgálatok sora: Hülkenberget a rajtpozíciója miatt, Hamiltont és Russellt a verseny után az ütközés miatt vizsgálják – valamint Hamiltont azért is elővehetik, mert engedély nélkül átment a pályán. Mármint gyalog.
Csatáznak a középmezőnyben, Hülkenberg Tsunodát, Russell Perezt fogta meg.
Piastri pedig valamelyest visszajött Verstappenre és leszakította Alonsót.
Óh, Hülkenberg... 10 másodpercre büntetik a németet a rajtpozíciója miatt!
Alonso hibázott, így leszakadt Piastriról, de pozíciót nem veszített.
Russell megelőzte Zhout, ezzel a 12. helyre jött fel, most a két Williams van előtte. Neki még három kiállása van, az utolsó négy helyezett csinálhatja meg kettővel.
A visszajátszásokból kiderült, hogy Hülkenberg beállt Sainz helyére a rajtnál... Kapitális hiba a némettől.
Verstappen elkezdte leszakítani Piastrit, miközben Tsunoda áll ki kerékcserére. Nem ment sokat a közepesen, mindössze 9 kört.
Az első hét helyen nem történt változás a rajtbaleset óta. De most történik, ugyanis Ocon is érkezik a bokszba.
Az persze sejthető volt, hogy nem 18+18+18+3 metódussal fogják megoldani a futamot a versenyzők, de a 9-10. kör így is kissé korainak tűnik.
Alonso és Gasly jön a 11. kör végén a bokszba.
Piastri és Leclerc a 12. kör végén cseréltek. Ezt most sokkal alaposabban számon kell tartanunk, mint máskor. Piastri kerékcseréje lassú volt, így Magnussen és Lawson mögé került, míg Alonsónak a pályán kellett visszavennie Leclerc-től a helyet.
Lawson máris fekete-fehér zászlót kap a pályahatárok tiszteletben nem tartása miatt. Norris pedig a 13. kör végén bokszol. Az élmezőnyből már csak Verstappen nem járt kint.
A pályán a holland mögött Russell és Albon, Hülkenberg pedig visszaesett az utolsó helyre a büntetése letöltését követően.
Russell második cseréje a 14. kör végén, Piastri pedig nagy nehezen lenyomta az előtte haladókat. Sokat veszített az ausztrál. Russell a 15. helyre jött vissza, de még vannak előtte olyanok, akik tartoznak kerékcserével.
Ami nagyon érdekes, hogy a 3. körben cserélő Bottas és Stroll jelenleg úgy állnak az 5-6. helyen, hogy ha standard 18-as etapokat mennek, akkor ugyanúgy két cseréjük van hátra, mint másoknak.
Verstappen nagyon erős kört futottm utolhára. Utoljára, hiszen kötelezően jönnie kell a 17. köre végén.
Piastri megfogja Strollt, Bottas lesz a következő célpont.
Jön Verstappen a 17. kör végén, és ha Albon nem jön be, akkor vezetni fogja a nagydíjat.
Alexander Albon vezeti a Katari Nagydíjat! De csak egyetlen körig, hiszen neki is jönnie kell, és valószínűleg be sem kerül a hivatalos statisztikába, hiszen egyszer sem fogja elsőként átszelni a célvonalat.
Strollt megkérik, hogy azonnal engedje el Alonsót. Nézzük, megteszi-e azonnal.
Igen.
Közben rögzítsük, hogy Verstappen nyolc másodperccel vezet Piastri előtt, Bottas pedig tiszta körülmények között dobogós egyelőre. De valószínűleg nem sokáig. Norris közben Alonsót előzte, folytatja a harcot a dobogóért.
Bottas, Stroll, Magnussen és Lawson voltak azok, akik az elején cseréltek, ha tartani akarják a 3+18+18+18-as taktikát, a következő kör végén kell jönniük. Illetve akkor muszáj is lesz nekik.
Norris Strollt is megfogta, így már az ötödik, és mindjárt a negyedik lesz, hiszen a különutasok, így Bottas is ennek a körnek a végén fognak bokszolni.
Eltűntek a képből Bottasék, a sorrend most Verstappen, Piastri, Alonso, Norris, Leclerc, Ocon, Gasly, Russell, Perez, Tsunoda. Mindannyiuknak két kötelező kiállása van még.
Russell nagyon szép előzéssel megfogja Gaslyt. Erős a Mercedes tempója, nagyon bánhatják azt a balesetet...
Albon is utolsó figyelmeztetést kap a pályahatárok miatt. Jönni fognak hamarosan az 5 másodpercek...
És megvan a harmadik is Sergio Perez személyében, miközben Norris dobálja a leggyorsabb köröket!
Piastrinek a 25. kör végén, azaz ennek a körnek a végén jönnie kell a bokszba.
Ha minden igaz, Sargeant és Albon közé fog visszajönni a 10. helyre.
De többen cserélnek: Leclerc és Ocon is jön. A McLaren 2,1 másodperc alatt megoldotta, ez jó csere volt! Sőt, nagyon jó.
Alonso panaszkodik, hogy égeti az ülés a tomporát. Arra kérte a csapatot, vízzel vagy valahogy hűtsék le.
Pereznek megvan az ötödik, ebből büntetés lesz...
Öt másodperc Pereznek. Lesz még ilyen ma.
Norris a 27. kör végén új közepeseket kapott, ezzel elmehet a 45. körig. Viszont sikerült Alonso elé keverednie, igaz, a spanyol keményet tett fel, amit Piastrinak és Norrisnak az utolsó kiállásnál kell megtennie.
Piastri közben Albonnal vív, a thai versenyző még nem volt kint másodszor, viszont jól tartja magát az ausztrál előtt.
Na most megvan, miközben Russell még Verstappennél is gyorsabb, pedig idősebbek az abroncsai. A csapat szerint a negyedik helyre is odaérhet, ha megpróbálja betartani a pálya határait...
Hamilton már a paddockban nyilatkozott időközben: a brit vállalta a felelősséget a verseny eleji balesetért.
Hú, Leclerc nagyon megszenvedett Stroll megelőzésével, ezzel a kanadai az alternatív taktikán is kiesik az első tízből – persze Perez és Albon cseréje után (átmenetileg?) visszatérhet oda.
Jön is be Perez másodjára, akárcsak Albon. A mexikói letöltötte az öt másodperces penzumot.
Perez összesen 7,8 másodpercet töltött álló helyzetben, ez nagyon precíz volt. Csak nehogy túl precíz legyen, láttunk már ilyet is idén...
Alonso a pálya szélén!!!
Visszatér, de Russell és Leclerc is megelőzi őt!
Nagyot hibázott a spanyol, de szerencséjére elért a menekülőútig a sóderen keresztül, és vissza tudott térni a pályára. Tegyük hozzá, eléggé veszélyesnek tűnt, ahogy visszavágott Leclerc elé.
Verstappen a 34. körben másodszor is a bokszban.
A stewardok egyeőre csak feljegyezték Alonso esetét.
A forró ülés után egy újabb szokatlan eset: Sargeant rosszul érzi magát.
Piastri 5,7 másodpercre most Verstappentől.
Ocon megelőzte Strollt, és egyébként most tiszta a sorrend egy kiállással a vége előtt: Verstappen, Piastri, Norris, Russell, Leclerc, Alonso, Bottas, Ocon, Stroll, Gasly. Perez a 11. helyen, Albon sokat veszített, jelenleg kívül van a pontzónán.
Húha, Perez újabb büntetést fog kapni a pályahatárok miatt.
Keserű üzenet érkezett Pereznek a versenymérnökétől: az újabb öt másodperc tönkreteszi a versenyüket...
A különutasok menetrend szerint megjöttek az utolsó cserére a 39. kör végén.
És ez azt is jelenti, hogy aki innentől kiáll, az már csere nélkül teljesítheti a futamot.
Sargeant rosszul van, nem tudja folytatni a versenyt.
Sargeantot kellett nyugtatnia a mérnökének, szerencsére visszatért a bokszba az amerikai, de nagyon nehezen sikerült visszatalálnia oda...
És közben emeljük ki: a tévéközvetítés alapján Lando Norris kerékcseréjével megdőlt a rekord! 1,8 másodpercet írtak ki.
Piastrit hívják a bokszba, miközben Norris már 2,6-ra megközelítette őt. De most frissebb, ellenben keményebb gumin valamennyit visszahozhat az ausztrál.
Piastri is két másodperc, szenzáció! Elképesztően gyorsan dolgoznak a McLarennél ma (is).
Stroll és Gasly kapnak egy-egy ötöst. Ebből még sok lehet most a verseny végéig...
Norris jön az utolsó cserére. Ez is tükörsima, ezúttal 2,1 másodperc, és közelebb is került Piastrihoz!
Itt látszik a Red Bull precizitása: Perez 7,8 és 7,9 alatt tudta le a két büntetésées cseréjét, Gasly eközben kerek 9-ig állt.
Újabb megalázó pillanat: Verstappen lekörözi Sergio Perezt – igaz, egyel kevesbb kiállással.
Gasly kap egy újabb ötöst, lassan kijátssza magát a pontszerzők közül. Vagy talán már meg is tette.
Hoppá, Norrisnak megüzenik, hogy tartsa a pozíciót. Nem örül neki.
Albon is kap egy ötöst.
Norris próbálkozik: miközben dobálja a leggyorsabb köröket, felhívja a figyelmet arra, hogy Russell veszélyes lehet rájuk a végén...
Közben láthattuk Sargeantot kiszállni az autóból. Nagyon nem nézett ki jól.
Russell próbálja menet közben hűteni magát. Elképesztő viszonyok vannak itt, nem csak Sargeant viselte nehezen a viszonyokat...
Russell megkapta az utolsó szettet. Lágyat!
Zhou még mindig a hatodik helyen, de neki és Verstappennek még van egy cseréje...
Verstappennek már nincs. Lassú csere volt, belefért.
Piastri előtt csak 4 másodperc Verstappen előnye. Így sem tűnik úgy, hogy veszélyben lenne a győzelme.
Norrisnak pedig annyira nem kellett aggódnia Russell miatt. 17 másodperc honfitársa hátránya, és nem is tűnik úgy, mintha különösebben jól lenne... Egészen pontosan a lágyakon is lassabb.
Piastri azonos tempót megy, mint Verstappen. Történhet-e valami őrületes fordulat?
Gasly szabálytalanul előzte Strollt, és mire szóltak neki, hogy engedje vissza a kanadait, megjött Perez, aki köszönte a lehetőséget, és megelőzte az Alpine-t.
A pontzóna vége most Bottas, Stroll, Perez – de majd a pályahatárok eldöntik, ki hány pontot kap.
Csak le kellett írni, Stroll egy újabb ötöst kapo. Miközben Zhou a 12. helyen lágy gumikon száguld, neki leeshetnek pontok.
Russell nagyon lassú, vagy a lágy gumi nincs jó állapotban, vagy ő. Közben Gasly előzte Perezt, de újabb négykerekes elhagyást követett el...
Russell kap utolsó figyelmeztetést!
Mi pedig egy utolsó kört kapunk, Verstappené a leggyorsabb kör, Norris szakadatlanul üldözi Piastrit. De egyre kevesbb az esélye megelőzni őt.
MAX VERSTAPPEN NYERTE A KATARI NAGYDÍJAT PIASTRI ÉS NORRIS ELŐTT!
Piastri az első "főfutamos" dobogójára rátesz egy másodikat, karrierje legjobbját éri el! Norris sorozatban harmadszor dobogós.
Természetesen Piastri lett a nap versenyzője is.
Russell végül megőrizte a negyedik helyet, majd érkezett Leclerc, Alonso, Ocon, Bottas, míg a büntetések után ebben a pillanatban úgy néz ki, hogy Perez kettő, Zhou pedig egy pontot szerez. Aztán majd meglátjuk.
Meghoztuk a végeredményt:
Ezzel köszönöm meg a figyelmet az élő közvetítés végén, de maradjatok velünk, mert a következő órákban számos érdekességet hozunk még nektek!
De még utóiratként hozzátesszük, hogy Perez újabb büntetése miatt Zhou a 9., a mexikói csak 10. helyezett. Legalábbis jelen pillanatban.