Verstappen nagyon erős kört futottm utolhára. Utoljára, hiszen kötelezően jönnie kell a 17. köre végén.
De még utóiratként hozzátesszük, hogy Perez újabb büntetése miatt Zhou a 9., a mexikói csak 10. helyezett. Legalábbis jelen pillanatban.
Ezzel köszönöm meg a figyelmet az élő közvetítés végén, de maradjatok velünk, mert a következő órákban számos érdekességet hozunk még nektek!
Meghoztuk a végeredményt:
Russell végül megőrizte a negyedik helyet, majd érkezett Leclerc, Alonso, Ocon, Bottas, míg a büntetések után ebben a pillanatban úgy néz ki, hogy Perez kettő, Zhou pedig egy pontot szerez. Aztán majd meglátjuk.
Természetesen Piastri lett a nap versenyzője is.
Piastri az első "főfutamos" dobogójára rátesz egy másodikat, karrierje legjobbját éri el! Norris sorozatban harmadszor dobogós.
MAX VERSTAPPEN NYERTE A KATARI NAGYDÍJAT PIASTRI ÉS NORRIS ELŐTT!
Mi pedig egy utolsó kört kapunk, Verstappené a leggyorsabb kör, Norris szakadatlanul üldözi Piastrit. De egyre kevesbb az esélye megelőzni őt.
Russell kap utolsó figyelmeztetést!
Russell nagyon lassú, vagy a lágy gumi nincs jó állapotban, vagy ő. Közben Gasly előzte Perezt, de újabb négykerekes elhagyást követett el...
Csak le kellett írni, Stroll egy újabb ötöst kapo. Miközben Zhou a 12. helyen lágy gumikon száguld, neki leeshetnek pontok.
A pontzóna vége most Bottas, Stroll, Perez – de majd a pályahatárok eldöntik, ki hány pontot kap.
Gasly szabálytalanul előzte Strollt, és mire szóltak neki, hogy engedje vissza a kanadait, megjött Perez, aki köszönte a lehetőséget, és megelőzte az Alpine-t.
Piastri azonos tempót megy, mint Verstappen. Történhet-e valami őrületes fordulat?
Norrisnak pedig annyira nem kellett aggódnia Russell miatt. 17 másodperc honfitársa hátránya, és nem is tűnik úgy, mintha különösebben jól lenne... Egészen pontosan a lágyakon is lassabb.
Piastri előtt csak 4 másodperc Verstappen előnye. Így sem tűnik úgy, hogy veszélyben lenne a győzelme.
Verstappennek már nincs. Lassú csere volt, belefért.
Zhou még mindig a hatodik helyen, de neki és Verstappennek még van egy cseréje...
Russell megkapta az utolsó szettet. Lágyat!
Russell próbálja menet közben hűteni magát. Elképesztő viszonyok vannak itt, nem csak Sargeant viselte nehezen a viszonyokat...
Közben láthattuk Sargeantot kiszállni az autóból. Nagyon nem nézett ki jól.
Norris próbálkozik: miközben dobálja a leggyorsabb köröket, felhívja a figyelmet arra, hogy Russell veszélyes lehet rájuk a végén...
Albon is kap egy ötöst.
Hoppá, Norrisnak megüzenik, hogy tartsa a pozíciót. Nem örül neki.
Gasly kap egy újabb ötöst, lassan kijátssza magát a pontszerzők közül. Vagy talán már meg is tette.
Újabb megalázó pillanat: Verstappen lekörözi Sergio Perezt – igaz, egyel kevesbb kiállással.
Itt látszik a Red Bull precizitása: Perez 7,8 és 7,9 alatt tudta le a két büntetésées cseréjét, Gasly eközben kerek 9-ig állt.
Norris jön az utolsó cserére. Ez is tükörsima, ezúttal 2,1 másodperc, és közelebb is került Piastrihoz!
Stroll és Gasly kapnak egy-egy ötöst. Ebből még sok lehet most a verseny végéig...
Piastri is két másodperc, szenzáció! Elképesztően gyorsan dolgoznak a McLarennél ma (is).
Piastrit hívják a bokszba, miközben Norris már 2,6-ra megközelítette őt. De most frissebb, ellenben keményebb gumin valamennyit visszahozhat az ausztrál.
És közben emeljük ki: a tévéközvetítés alapján Lando Norris kerékcseréjével megdőlt a rekord! 1,8 másodpercet írtak ki.
Sargeantot kellett nyugtatnia a mérnökének, szerencsére visszatért a bokszba az amerikai, de nagyon nehezen sikerült visszatalálnia oda...
Sargeant rosszul van, nem tudja folytatni a versenyt.
És ez azt is jelenti, hogy aki innentől kiáll, az már csere nélkül teljesítheti a futamot.
A különutasok menetrend szerint megjöttek az utolsó cserére a 39. kör végén.
Keserű üzenet érkezett Pereznek a versenymérnökétől: az újabb öt másodperc tönkreteszi a versenyüket...
Húha, Perez újabb büntetést fog kapni a pályahatárok miatt.
Ocon megelőzte Strollt, és egyébként most tiszta a sorrend egy kiállással a vége előtt: Verstappen, Piastri, Norris, Russell, Leclerc, Alonso, Bottas, Ocon, Stroll, Gasly. Perez a 11. helyen, Albon sokat veszített, jelenleg kívül van a pontzónán.
Piastri 5,7 másodpercre most Verstappentől.
A forró ülés után egy újabb szokatlan eset: Sargeant rosszul érzi magát.
A stewardok egyeőre csak feljegyezték Alonso esetét.
Verstappen a 34. körben másodszor is a bokszban.
Nagyot hibázott a spanyol, de szerencséjére elért a menekülőútig a sóderen keresztül, és vissza tudott térni a pályára. Tegyük hozzá, eléggé veszélyesnek tűnt, ahogy visszavágott Leclerc elé.
Visszatér, de Russell és Leclerc is megelőzi őt!
Alonso a pálya szélén!!!
Perez összesen 7,8 másodpercet töltött álló helyzetben, ez nagyon precíz volt. Csak nehogy túl precíz legyen, láttunk már ilyet is idén...
Jön is be Perez másodjára, akárcsak Albon. A mexikói letöltötte az öt másodperces penzumot.
Hú, Leclerc nagyon megszenvedett Stroll megelőzésével, ezzel a kanadai az alternatív taktikán is kiesik az első tízből – persze Perez és Albon cseréje után (átmenetileg?) visszatérhet oda.
Hamilton már a paddockban nyilatkozott időközben: a brit vállalta a felelősséget a verseny eleji balesetért.
Na most megvan, miközben Russell még Verstappennél is gyorsabb, pedig idősebbek az abroncsai. A csapat szerint a negyedik helyre is odaérhet, ha megpróbálja betartani a pálya határait...
Piastri közben Albonnal vív, a thai versenyző még nem volt kint másodszor, viszont jól tartja magát az ausztrál előtt.
Norris a 27. kör végén új közepeseket kapott, ezzel elmehet a 45. körig. Viszont sikerült Alonso elé keverednie, igaz, a spanyol keményet tett fel, amit Piastrinak és Norrisnak az utolsó kiállásnál kell megtennie.
Öt másodperc Pereznek. Lesz még ilyen ma.
Pereznek megvan az ötödik, ebből büntetés lesz...
Alonso panaszkodik, hogy égeti az ülés a tomporát. Arra kérte a csapatot, vízzel vagy valahogy hűtsék le.
De többen cserélnek: Leclerc és Ocon is jön. A McLaren 2,1 másodperc alatt megoldotta, ez jó csere volt! Sőt, nagyon jó.
Ha minden igaz, Sargeant és Albon közé fog visszajönni a 10. helyre.
Piastrinek a 25. kör végén, azaz ennek a körnek a végén jönnie kell a bokszba.
És megvan a harmadik is Sergio Perez személyében, miközben Norris dobálja a leggyorsabb köröket!
Albon is utolsó figyelmeztetést kap a pályahatárok miatt. Jönni fognak hamarosan az 5 másodpercek...
Russell nagyon szép előzéssel megfogja Gaslyt. Erős a Mercedes tempója, nagyon bánhatják azt a balesetet...
Eltűntek a képből Bottasék, a sorrend most Verstappen, Piastri, Alonso, Norris, Leclerc, Ocon, Gasly, Russell, Perez, Tsunoda. Mindannyiuknak két kötelező kiállása van még.
Norris Strollt is megfogta, így már az ötödik, és mindjárt a negyedik lesz, hiszen a különutasok, így Bottas is ennek a körnek a végén fognak bokszolni.
Bottas, Stroll, Magnussen és Lawson voltak azok, akik az elején cseréltek, ha tartani akarják a 3+18+18+18-as taktikát, a következő kör végén kell jönniük. Illetve akkor muszáj is lesz nekik.
Közben rögzítsük, hogy Verstappen nyolc másodperccel vezet Piastri előtt, Bottas pedig tiszta körülmények között dobogós egyelőre. De valószínűleg nem sokáig. Norris közben Alonsót előzte, folytatja a harcot a dobogóért.
Igen.
Strollt megkérik, hogy azonnal engedje el Alonsót. Nézzük, megteszi-e azonnal.
Alexander Albon vezeti a Katari Nagydíjat! De csak egyetlen körig, hiszen neki is jönnie kell, és valószínűleg be sem kerül a hivatalos statisztikába, hiszen egyszer sem fogja elsőként átszelni a célvonalat.
Jön Verstappen a 17. kör végén, és ha Albon nem jön be, akkor vezetni fogja a nagydíjat.
Piastri megfogja Strollt, Bottas lesz a következő célpont.
Ami nagyon érdekes, hogy a 3. körben cserélő Bottas és Stroll jelenleg úgy állnak az 5-6. helyen, hogy ha standard 18-as etapokat mennek, akkor ugyanúgy két cseréjük van hátra, mint másoknak.
Russell második cseréje a 14. kör végén, Piastri pedig nagy nehezen lenyomta az előtte haladókat. Sokat veszített az ausztrál. Russell a 15. helyre jött vissza, de még vannak előtte olyanok, akik tartoznak kerékcserével.
A pályán a holland mögött Russell és Albon, Hülkenberg pedig visszaesett az utolsó helyre a büntetése letöltését követően.
Lawson máris fekete-fehér zászlót kap a pályahatárok tiszteletben nem tartása miatt. Norris pedig a 13. kör végén bokszol. Az élmezőnyből már csak Verstappen nem járt kint.
Piastri és Leclerc a 12. kör végén cseréltek. Ezt most sokkal alaposabban számon kell tartanunk, mint máskor. Piastri kerékcseréje lassú volt, így Magnussen és Lawson mögé került, míg Alonsónak a pályán kellett visszavennie Leclerc-től a helyet.
Alonso és Gasly jön a 11. kör végén a bokszba.
Az persze sejthető volt, hogy nem 18+18+18+3 metódussal fogják megoldani a futamot a versenyzők, de a 9-10. kör így is kissé korainak tűnik.
Az első hét helyen nem történt változás a rajtbaleset óta. De most történik, ugyanis Ocon is érkezik a bokszba.
Verstappen elkezdte leszakítani Piastrit, miközben Tsunoda áll ki kerékcserére. Nem ment sokat a közepesen, mindössze 9 kört.
A visszajátszásokból kiderült, hogy Hülkenberg beállt Sainz helyére a rajtnál... Kapitális hiba a némettől.
Russell megelőzte Zhout, ezzel a 12. helyre jött fel, most a két Williams van előtte. Neki még három kiállása van, az utolsó négy helyezett csinálhatja meg kettővel.
Alonso hibázott, így leszakadt Piastriról, de pozíciót nem veszített.
Óh, Hülkenberg... 10 másodpercre büntetik a németet a rajtpozíciója miatt!
Piastri pedig valamelyest visszajött Verstappenre és leszakította Alonsót.
Csatáznak a középmezőnyben, Hülkenberg Tsunodát, Russell Perezt fogta meg.
Vizsgálatok sora: Hülkenberget a rajtpozíciója miatt, Hamiltont és Russellt a verseny után az ütközés miatt vizsgálják – valamint Hamiltont azért is elővehetik, mert engedély nélkül átment a pályán. Mármint gyalog.
Verstappen jól indítja el, Piastrinak még nem megy ez a műfaj...
A kör végén jön be a safety car a bokszba.
Kerékcserére jönnek néhányan a harmadik kör végén. Ami azt jelenti, hogy ők innentől háromszor 18 körrel, két további cserével meg tudják oldani a versenyt.
A sorrend jelenleg Verstappen, Piastri, Alonso, Leclerc, Ocon, Norris, Gasly, Tsunoda, Bottas, Hülkenberg – a német mögött a két Williams.
A visszajátszásból nem csak az derült ki, hogy Russell teljesen tehetetlen volt, hanem az is, hogy Verstappen is áldozatul eshetett volna az ütközésnek. "Természetesen" mindketten a másikat hibáztatják.
Russell a bokszban, kereket cserélnek, visszaengedik a pályára.
Jön a safety car, Hamilton kikászálódik az autójából.
Hamilton kiesett, Russell autója megsérült, Piastri már a második helyen, Alonso a harmadik.
ÖSSZEÜTKÖZÖTT A KÉT MERCEDES!
Elrajtolt a futam!
De most már figyeljük a rajtot, pillanatokon belül indul a verseny.
Azt se feledjük el, hogy Ausztriához hasonlóan a négykerekes pályaelhagyások is fontos szerepet játszhatnak a versenyen – ahogy azt már a sprinten is láthattuk tegnap.
Közben már zajlik a felvezető kör, a feszültség tetőfokán. Az év egyik legizgalmasabb versenye állhat előttünk.
Ugyanez grafikus formában.
Hamilton, Bottas, Lawson és Magnussen lágyakon indul, Perez a bokszból a keményeken, a maradék 14 versenyző közepeseken kezdi meg a versenyt.
Sainz helye üresen maradt a rajtrácson, a szabályok értelmében nem töltötték fel a helyét.
Öt perc múlva kezdődik a felvezető kör.
A levegő hőmérséklete e pillanatban 32 fok, a pályáé 37, a páratartalom 74 százalék, az esőre pedig annyi esély van, mint Sainz mai futamgyőzelmére.
Perez kapcsán egyébként korábban az is felmerült, hogy Logan Sargeant suzukai esetéhez hasonlóan egy második büntetést is begyűjt a bokszutcai rajt mellé, de a Red Bullnak ezt sikerült kimagyaráznia a stewardoknál.
Sergio Perez a bokszból fog indulni, mivel a tegnapi balesetét követően komoly átalakításokat kellett végezni az autóján.
Fontos információ az is, hogy csak 19 versenyző kezdi meg a versenyt, Carlos Sainz autóján ugyanis az üzemanyagrendszer olyan szintű meghibásodását észlelték, amit nem lehetett kijavítani a rajt előtt.
Itt látható, hogy az egyes versenyzők rendelkezésére álló szetteken hány kört lehet megtenni:
Az már most biztos, hogy rendkívüli futamunk lesz, hiszen a gumikkal kapcsolatos biztonsági aggályok következtében 18 körben maximalizálták egy új szetten teljesíthető etap hosszát, azaz teljes versenytáv esetén legalább háromszor kell kiállni a bokszba. Ennek hátteréről itt, a részletekről pedig itt lehet olvasgatni a rajtig.
Nagy szeretettel köszöntjük kedves olvasóinkat a Katari Nagydíj élő szöveges közvetítésében!