DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök
Élő cikkek

Így zajlott az F1-es Belga Nagydíj sprintje

Néhány órával a szétlövés után jön a sprint, méghozzá először Spa-Francorchamps-ban: kövessétek velünk a szombati fő eseményt!

Köszöntünk ismét mindenkit, 20 perc múlva, 17 óra 5 perckor következik a Belga GP sprintje - tartsatok velünk!

Hogy miért csak 17 óra 5 perckor, miért nem az eredetileg kiírt 16:30-kor? Mivel a sprintszétlövés csúszott az eső miatt 35 percet, s a szabályok előírják, hogy el kell telnie négy és fél órának a két esemény kezdete között.

Azt akartuk írni, hogy a jelek szerint végre lesz egy teljesen száraz szakasza a hétvégének - de másfél perccel ezelőtt elkezdtek ismét kinyílni az esőernyők a spái lelátókon... A kameraképek alapján egy-két cseppről van szó egyelőre.

Az élről egyébként természetesen Max Verstappen várhatja majd a startot, de ezúttal csak minimális volt az előnye: Oscar Piastri 11, Carlos Sainz 25 ezreddel maradt el tőle. Itt találjátok a teljes rajtrácsot.

Ha már kiszámíthatatlan körülmények, egy érdekesség még a kora délutáni sprintidőmérőről: annak ellenére, hogy az SQ1-ben és részben még az SQ2-ben is vizes volt a pálya, az FIA nem nyilvánította hivatalosan vizesnek az edzésszakaszt, ezért láthattuk azt, hogy Stroll a második etap végén nem a lágy, hanem a közepes keverékű slicket rakta fel. A szabály ugyanis száraz pályán előírja az említett két etapban a közepes abroncs használatát - leszámítva, ha az FIA vizesnek nyilvánítja a pályát. Furcsa, hogy néhány hete Spielbergben ez gyakorlatilag száraz aszfalt mellett is megtörtént, most Spában nem sokkal az eső vége után nem...

A legfrissebb előrejelzések szerint egyébként éppen a rajt perceiben fog rákezdeni az eső egy jó negyed órára... Az FIA kiírása szerint 100 százalék az esély az esőre a sprinten.

Hmm, úgy látszik, sietős volt az esőnek, ugyanis már most rákezdett Spában! Na lesz-e halasztás vagy kapkodás a rajtrácson a kerékcserékkel?

Ennyire szakad most:

Az előbbi nyert: csúszik a rajt! Ezen a hétvégén már harmadszor.

Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor képei alapján is már szakad Spában. A csúszás oka egyébként nem is csak/feltétlenül az eső mértéke, hanem az, hogy kereket kell cserélni a rajtrácson.

Na jó, de, konkrétan most már ömlik az eső, fel is húzták a csapatok a kis sátraikat a célegyenesben. Viszont jó hír: elvileg 17:12-kor indul a felvezetőkör.

Hamilton a rádión: "Mindig ez van ezzel az idióta szünettel. Normál időben kellett volna kezdenünk..."

Hát, igen: oké, hogy szabály a 4,5 órás távolság, de...

Közben a feliratról már eltűnt az a 17:12-es kezdés - eléggé optimistának is tűnt...

Most amúgy tisztulni látszik az ég, de a csapatok szerint pár perc múlva jön az utánpótlás. Jaj.

A sátrak!

Most megint egyértelműen szakad. Reméljük, mindenki készült hideg élelemmel...

Az FIA hozzánk eljuttatott rövid kommünikéje szerint 17:20-ig számítanak heves esőre. Utána igyekeznek a lehető legtöbb állóvíztől megtisztítani a pályát a start előtt, aminek az idejéről a lehető leghamarabb kommunikálnak majd szintén.

Leclerc-rel is hasonlót közölnek: pár perc múlva eláll az eső, és utána egy óráig nem is tér vissza. Helyenként amúgy megint mintha kezdene sütni a Nap...

Konkrétan perpill egyszerre szakad az eső és süt a Nap - és ott a szivárvány!

Nem akarjuk elkiabálni, de mintha most a napsütés győzne Spában! Megy is a kapkodás, szerelik fel a full esős gumikat az autóra.

És akkor itt az információ: 17:35-kor indul a felvezető kör. Az még 13 perc, annyi idő alatt bőven száradni fog a pálya.

Egyelőre full esős gumikat raktak fel az autóra, de még tíz perc az indulásig, a két időmérő tapasztalatai alapján nem fogadnánk az intermediate gumik ellen (már ha persze nem lesz mégis újabb eső...).

Fontos információk: biztonsági autó mögött indul a felvezető kör és kötelező lesz használni a full esős gumikat. Na akkor láthatunk-e majd rohanást a "rendes" rajtnál az interekért a bokszba?...

Hihetetlen az időjárás arrafelé, tényleg...

Öt perc a felvezető kör indulásáig. Folyamatosan süti a Nap a pályát, ebből alighanem gyors interre váltás lesz majd.

Mindjárt indulnak, gyorsan a rajtsorrend: Verstappen, Piastri, Sainz, Leclerc, Norris, Gasly, Hamilton, Perez, Ocon, Russell, Ricciardo, Albon, Sargeant, Stroll, Alonso, Tsunoda, Bottas, Magnussen, Zhou, Hülkenberg.

Sainznak már szóltak is a rádión: óvatosnak kell lenniük majd a bokszutcában, mert mindenki ki fog állni.

És akkor elindultak az autók a biztonsági autó mögött, összesen 35+30 perces csúszással! Még elég sok a felvert víz az első szektorban.

A Kemmel-egyenesben brutális a felvert vízpermet mennyisége. Nem véletlen mondják a versenyzők egy jó ideje már, hogy ez most jelenleg a legnagyobb probléma az F1-ben: a látási viszonyok.

Egy kört még biztosan marad a safety car. Néhány helyen amúgy kevesebb a víz, de egyes szakaszokon nagyon sokat húznak fel maguk után az autók, ez most a gond.

Russell jelenti, hogy ez már intermediate gumikra alkalmas pálya. De nem is ez a kérdés perpillanat, hanem a látási viszonyok.

Verstappennel azt közli a mérnöke, hogy négy kört fognak menni a biztonsági autó mögött, majd gördülőrajttal fognak elindulni. A világbajnok szerint ez okos döntés. Ebből a négy körből most telt el kettő.

Most tartunk a harmadik körben az SC mögött, már most sokat javult a helyzet a Kemmel-egyenesben. Az nem is kérdés, hogy amint kijön a biztonsági autó, mindenki egyből átmeneti abroncsokra fog váltani - nagy roham lesz a bokszutcában.

Megkezdik a negyedik kört is a biztonsági autó mögött. Ha igaz, amit GP mondott Verstapennek, ennek a végén jön a gördülőrajt.

12 körös lesz a tényleges táv így majd, ezt közölték az FIA időmérő rendszerén.

De máris változás: még plusz egy kör a safety car mögött, hogy jobban tisztítsák az állóvíztől és így a permettől a pályát - közölte az FIA.

El is kezdték az ötödik kört a biztonsági autó mögött, így már csak 11 kör lesz a tényleges sprinttáv. És akkor végre a kiírás: a kör végén bejön az SC, gördülőrajt!

Na akkor jön a tényleges rajt! Vajon hányan állnak ki egyből a bokszba intermediate-ekért?

Mindenkinél készülnek erre a bokszba. Már Verstappen diktálja a tempót az utolsó szektorban.

És akkor zöld! Verstappen a pályán maradt, Piastri és Sainz viszont a bokszban, meg még nagyon sokan!

Verstappen, Leclerc, Norris, Ocon, Russell, Sargeant, Alonso, Tsunoda, Magnussen, Zhou maradt a pályán - azaz minden csapatból az egyik pilóta a pályán maradt, a másik kiment a bokszba. Piastri áll a legjobban az interen lévők közül.

Az első kör végén aztán már jön Verstappen is - de Piastriék máris gyorsabbak a szektoridők alapján.

És Piastri veszi át a vezetést! Verstappen a második, Gasly a harmadik, Perez, Hamilton, Sainz a további sorrend - az járt jól, aki egyből jött!

Most már amúgy értelemszerűen mindenki intermediate gumikon.

Leclerc-nél amúgy volt egy veszélyesnek tűnő kiengedés is, de hát óriási volt a tumultus mindkét körben a bokszban. Gasly amúgy a legnagyobb nyertese a kavarodásnak, harmadik az Alpine-nal.

Piastrira megérkezett az élen Verstappen, hat-nyolc tized a távolság. Gasly, Perez és Hamilton is teljesen együtt a 3-4-5. helyeken.

Alonso a sóderágyban, és a falat is megkoccolhatta a születésnapos! Biztonsági autó!

Alonso az egyik Haast üldözte, egyszerűen elment az autó hátulja gázadáskor a kanyarban.

A kör végén jön ki a biztonsági autó. Az ötödik körben járunk, tehát lesz még hat.

Piastri indítja újra a mezőnyt pillanatokon belül, folytatódhat a verseny!

Piastrinak esélye sem volt, Verstappen már a Kemmel-egyenesben könnyedén elhúzott mellette a Red Bull-lal. Gasly megtartotta a harmadik helyét Perez és Hamilton előtt.

Sargeant közben kap egy öt másodperces büntetést, mert túl gyorsan hajtott a bokszutcában.

Perezt támadta kőkeményen Hamilton, de a mexikói védekezett, kétszer is összeértek! Aztán az első kanyarban már simán elment a Mercedes, és már Sainz is elment Perez mellett, akinek sérülhetett is az autója.

Már Leclerc is megelőzte Perezt, már csak a hetedik a mexikói.

És Perez ki is csúszott a sóderágyba, majdnem teljesen a mezőny végére csúszott a Red Bull-lal, elképesztő. De látszik, hogy sérült az oldaldoboz is.

A visszajátszások alapján Hamilton már bent volt Perez mellett, amikor összeértek. Miközben Hamilton az élőképen már Gaslyt támadja a harmadik helyért.

Verstappen közben az élen már közel négy másodperccel vezet Piastri előtt, akinek szintén kényelmes az előnye a Gasly-Hamilton páros előtt. Perezt pedig közben kihívják a bokszba, semmi értelme a 17. helyen tovább szenvedni.

Három kör még hátra, Verstappen, Piastri, Gasly, Hamilton, Sainz, Leclerc, Norris és Ricciardo a pontszerzők között jelenleg, mögöttük Russell és Ocon csatázik nagyot.

Perezt be is tolták a garázsba.

És Hamiltont büntetik: öt másodpercet kap a Perez-ütközésért!

Russell megelőzi Ricciardót, oda a pontja az ausztrálnak. Bár amúgy nincs messze az öt másodperces határtól Hamiltonhoz képest...

Megkezdődött az utolsó kör, Verstappen fórja már hat másodperc fölött. Piasti simán második, Gaslyt sem tudja támadni Hamilton.

Verstappen a végén sem hibázott: behúzza a belgiumi sprintet a regnáló világbajnok! Piastri a második - először zár top 3-ban egy futam jellegű eseményt -, Gasly pedig a harmadik. Hamilton büntetése után Sainz a negyedik, Leclerc az ötödik, Norris is befért még a hétszeres világbajnok honfitárs mögé, Russell az utolsó pontszerző.

Piastrinál és Gaslynál is nagy az öröm a "dobogós" helyezés után.

Mutatjuk a sprint teljes végeredményét:

Ezzel itt meg is köszönjük a figyelmet, de jövünk rövidesen a legfontosabb nyilatkozatokkal - holnap 15 órától pedig magával az F1-es Belga Nagydíjjal, tartsatok akkor és addig is a Formulával!