DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 1. péntek
17:03

Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor képei alapján is már szakad Spában. A csúszás oka egyébként nem is csak/feltétlenül az eső mértéke, hanem az, hogy kereket kell cserélni a rajtrácson.

Ezzel itt meg is köszönjük a figyelmet, de jövünk rövidesen a legfontosabb nyilatkozatokkal - holnap 15 órától pedig magával az F1-es Belga Nagydíjjal, tartsatok akkor és addig is a Formulával!

Mutatjuk a sprint teljes végeredményét:

Piastrinál és Gaslynál is nagy az öröm a "dobogós" helyezés után.

Verstappen a végén sem hibázott: behúzza a belgiumi sprintet a regnáló világbajnok! Piastri a második - először zár top 3-ban egy futam jellegű eseményt -, Gasly pedig a harmadik. Hamilton büntetése után Sainz a negyedik, Leclerc az ötödik, Norris is befért még a hétszeres világbajnok honfitárs mögé, Russell az utolsó pontszerző.

Megkezdődött az utolsó kör, Verstappen fórja már hat másodperc fölött. Piasti simán második, Gaslyt sem tudja támadni Hamilton.

Russell megelőzi Ricciardót, oda a pontja az ausztrálnak. Bár amúgy nincs messze az öt másodperces határtól Hamiltonhoz képest...

És Hamiltont büntetik: öt másodpercet kap a Perez-ütközésért!

Perezt be is tolták a garázsba.

Három kör még hátra, Verstappen, Piastri, Gasly, Hamilton, Sainz, Leclerc, Norris és Ricciardo a pontszerzők között jelenleg, mögöttük Russell és Ocon csatázik nagyot.

Verstappen közben az élen már közel négy másodperccel vezet Piastri előtt, akinek szintén kényelmes az előnye a Gasly-Hamilton páros előtt. Perezt pedig közben kihívják a bokszba, semmi értelme a 17. helyen tovább szenvedni.

A visszajátszások alapján Hamilton már bent volt Perez mellett, amikor összeértek. Miközben Hamilton az élőképen már Gaslyt támadja a harmadik helyért.

És Perez ki is csúszott a sóderágyba, majdnem teljesen a mezőny végére csúszott a Red Bull-lal, elképesztő. De látszik, hogy sérült az oldaldoboz is.

Már Leclerc is megelőzte Perezt, már csak a hetedik a mexikói.

Perezt támadta kőkeményen Hamilton, de a mexikói védekezett, kétszer is összeértek! Aztán az első kanyarban már simán elment a Mercedes, és már Sainz is elment Perez mellett, akinek sérülhetett is az autója.

Sargeant közben kap egy öt másodperces büntetést, mert túl gyorsan hajtott a bokszutcában.

Piastrinak esélye sem volt, Verstappen már a Kemmel-egyenesben könnyedén elhúzott mellette a Red Bull-lal. Gasly megtartotta a harmadik helyét Perez és Hamilton előtt.

Piastri indítja újra a mezőnyt pillanatokon belül, folytatódhat a verseny!

A kör végén jön ki a biztonsági autó. Az ötödik körben járunk, tehát lesz még hat.

Alonso az egyik Haast üldözte, egyszerűen elment az autó hátulja gázadáskor a kanyarban.

Alonso a sóderágyban, és a falat is megkoccolhatta a születésnapos! Biztonsági autó!

Piastrira megérkezett az élen Verstappen, hat-nyolc tized a távolság. Gasly, Perez és Hamilton is teljesen együtt a 3-4-5. helyeken.

Leclerc-nél amúgy volt egy veszélyesnek tűnő kiengedés is, de hát óriási volt a tumultus mindkét körben a bokszban. Gasly amúgy a legnagyobb nyertese a kavarodásnak, harmadik az Alpine-nal.

Most már amúgy értelemszerűen mindenki intermediate gumikon.

És Piastri veszi át a vezetést! Verstappen a második, Gasly a harmadik, Perez, Hamilton, Sainz a további sorrend - az járt jól, aki egyből jött!

Az első kör végén aztán már jön Verstappen is - de Piastriék máris gyorsabbak a szektoridők alapján.

Verstappen, Leclerc, Norris, Ocon, Russell, Sargeant, Alonso, Tsunoda, Magnussen, Zhou maradt a pályán - azaz minden csapatból az egyik pilóta a pályán maradt, a másik kiment a bokszba. Piastri áll a legjobban az interen lévők közül.

És akkor zöld! Verstappen a pályán maradt, Piastri és Sainz viszont a bokszban, meg még nagyon sokan!

Mindenkinél készülnek erre a bokszba. Már Verstappen diktálja a tempót az utolsó szektorban.

Na akkor jön a tényleges rajt! Vajon hányan állnak ki egyből a bokszba intermediate-ekért?

El is kezdték az ötödik kört a biztonsági autó mögött, így már csak 11 kör lesz a tényleges sprinttáv. És akkor végre a kiírás: a kör végén bejön az SC, gördülőrajt!

De máris változás: még plusz egy kör a safety car mögött, hogy jobban tisztítsák az állóvíztől és így a permettől a pályát - közölte az FIA.

12 körös lesz a tényleges táv így majd, ezt közölték az FIA időmérő rendszerén.

Megkezdik a negyedik kört is a biztonsági autó mögött. Ha igaz, amit GP mondott Verstapennek, ennek a végén jön a gördülőrajt.

Most tartunk a harmadik körben az SC mögött, már most sokat javult a helyzet a Kemmel-egyenesben. Az nem is kérdés, hogy amint kijön a biztonsági autó, mindenki egyből átmeneti abroncsokra fog váltani - nagy roham lesz a bokszutcában.

Verstappennel azt közli a mérnöke, hogy négy kört fognak menni a biztonsági autó mögött, majd gördülőrajttal fognak elindulni. A világbajnok szerint ez okos döntés. Ebből a négy körből most telt el kettő.

Russell jelenti, hogy ez már intermediate gumikra alkalmas pálya. De nem is ez a kérdés perpillanat, hanem a látási viszonyok.

Egy kört még biztosan marad a safety car. Néhány helyen amúgy kevesebb a víz, de egyes szakaszokon nagyon sokat húznak fel maguk után az autók, ez most a gond.

A Kemmel-egyenesben brutális a felvert vízpermet mennyisége. Nem véletlen mondják a versenyzők egy jó ideje már, hogy ez most jelenleg a legnagyobb probléma az F1-ben: a látási viszonyok.

És akkor elindultak az autók a biztonsági autó mögött, összesen 35+30 perces csúszással! Még elég sok a felvert víz az első szektorban.

Sainznak már szóltak is a rádión: óvatosnak kell lenniük majd a bokszutcában, mert mindenki ki fog állni.

Mindjárt indulnak, gyorsan a rajtsorrend: Verstappen, Piastri, Sainz, Leclerc, Norris, Gasly, Hamilton, Perez, Ocon, Russell, Ricciardo, Albon, Sargeant, Stroll, Alonso, Tsunoda, Bottas, Magnussen, Zhou, Hülkenberg.

Öt perc a felvezető kör indulásáig. Folyamatosan süti a Nap a pályát, ebből alighanem gyors interre váltás lesz majd.

Hihetetlen az időjárás arrafelé, tényleg...

Fontos információk: biztonsági autó mögött indul a felvezető kör és kötelező lesz használni a full esős gumikat. Na akkor láthatunk-e majd rohanást a "rendes" rajtnál az interekért a bokszba?...

Egyelőre full esős gumikat raktak fel az autóra, de még tíz perc az indulásig, a két időmérő tapasztalatai alapján nem fogadnánk az intermediate gumik ellen (már ha persze nem lesz mégis újabb eső...).

És akkor itt az információ: 17:35-kor indul a felvezető kör. Az még 13 perc, annyi idő alatt bőven száradni fog a pálya.

Nem akarjuk elkiabálni, de mintha most a napsütés győzne Spában! Megy is a kapkodás, szerelik fel a full esős gumikat az autóra.

Konkrétan perpill egyszerre szakad az eső és süt a Nap - és ott a szivárvány!

Leclerc-rel is hasonlót közölnek: pár perc múlva eláll az eső, és utána egy óráig nem is tér vissza. Helyenként amúgy megint mintha kezdene sütni a Nap...

Az FIA hozzánk eljuttatott rövid kommünikéje szerint 17:20-ig számítanak heves esőre. Utána igyekeznek a lehető legtöbb állóvíztől megtisztítani a pályát a start előtt, aminek az idejéről a lehető leghamarabb kommunikálnak majd szintén.

Most megint egyértelműen szakad. Reméljük, mindenki készült hideg élelemmel...

A sátrak!

Most amúgy tisztulni látszik az ég, de a csapatok szerint pár perc múlva jön az utánpótlás. Jaj.

Közben a feliratról már eltűnt az a 17:12-es kezdés - eléggé optimistának is tűnt...

Hamilton a rádión: "Mindig ez van ezzel az idióta szünettel. Normál időben kellett volna kezdenünk..."

Hát, igen: oké, hogy szabály a 4,5 órás távolság, de...

Na jó, de, konkrétan most már ömlik az eső, fel is húzták a csapatok a kis sátraikat a célegyenesben. Viszont jó hír: elvileg 17:12-kor indul a felvezetőkör.

Az előbbi nyert: csúszik a rajt! Ezen a hétvégén már harmadszor.

Ennyire szakad most:

Hmm, úgy látszik, sietős volt az esőnek, ugyanis már most rákezdett Spában! Na lesz-e halasztás vagy kapkodás a rajtrácson a kerékcserékkel?

A legfrissebb előrejelzések szerint egyébként éppen a rajt perceiben fog rákezdeni az eső egy jó negyed órára... Az FIA kiírása szerint 100 százalék az esély az esőre a sprinten.

Ha már kiszámíthatatlan körülmények, egy érdekesség még a kora délutáni sprintidőmérőről: annak ellenére, hogy az SQ1-ben és részben még az SQ2-ben is vizes volt a pálya, az FIA nem nyilvánította hivatalosan vizesnek az edzésszakaszt, ezért láthattuk azt, hogy Stroll a második etap végén nem a lágy, hanem a közepes keverékű slicket rakta fel. A szabály ugyanis száraz pályán előírja az említett két etapban a közepes abroncs használatát - leszámítva, ha az FIA vizesnek nyilvánítja a pályát. Furcsa, hogy néhány hete Spielbergben ez gyakorlatilag száraz aszfalt mellett is megtörtént, most Spában nem sokkal az eső vége után nem...

Az élről egyébként természetesen Max Verstappen várhatja majd a startot, de ezúttal csak minimális volt az előnye: Oscar Piastri 11, Carlos Sainz 25 ezreddel maradt el tőle. Itt találjátok a teljes rajtrácsot.

Azt akartuk írni, hogy a jelek szerint végre lesz egy teljesen száraz szakasza a hétvégének - de másfél perccel ezelőtt elkezdtek ismét kinyílni az esőernyők a spái lelátókon... A kameraképek alapján egy-két cseppről van szó egyelőre.

Hogy miért csak 17 óra 5 perckor, miért nem az eredetileg kiírt 16:30-kor? Mivel a sprintszétlövés csúszott az eső miatt 35 percet, s a szabályok előírják, hogy el kell telnie négy és fél órának a két esemény kezdete között.

Köszöntünk ismét mindenkit, 20 perc múlva, 17 óra 5 perckor következik a Belga GP sprintje - tartsatok velünk!