DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 27. péntek
Élő cikkek

Ez volt az USA Nagydíj harmadik edzése

Most már sem beugró újoncok, sem gumiteszt nem lesz, így a csapatok teljes egészében a saját munkájukra koncentrálhatnak az időmérő előtti utolsó tréningen: kövessétek velünk!

Köszöntünk mindenkit ezen a már majdnem későinek nevezhető órán, jön rövidesen az USA Nagydíj harmadik, utolsó szabadedzése a Circuit of the Americas pályáról - tartsatok velünk!

A nap eddigi talán legfontosabb híre, hogy Jost Capito a csapatfőnökök sajtótájékoztatóján némileg a semmiből bejelentette, hogy Logan Sargeant lesz a Williams második versenyzője 2023-ban - amennyiben megszerzi az induláshoz szükséges szuperlicenszpontokat. Ez azért még egyébként nem nevezhető betonbiztosnak.

Ezen felül természetesen továbbra is főként a Red Bull költséglimit-túllépése tartja lázban a paddockot: hivatalos fejlemények nincsenek ügyben, Christian Horner azonban helyenként indulatos hangnemben védte meg a csapatot és szúrt vissza az őket csalással vádoló riválisoknak.

Na de kanyarodjunk rá arra, mi is történik/történt eddig a pályán - ahol szépszámú nézősereg gyűlt össze ma (is):

A pénteki edzések a szokásosnál is kevésbé reprezentatívak, hiszen az FP1-en öt csapat is átengedte az egyik autóját egy újoncnak (illetve a Haas Giovinazzinak), míg az FP2-t a Pirelli 2023-as abroncsainak tesztelésére áldozták. Mindenesetre jegyezzük meg, hogy mindkét edzésen egy Ferrari volt a leggyorsabb.

A Haas teljes amerikai köntösben a hazai nagydíján:

Elindult közben a 60 perces edzés, az élversenyzők közül Verstappen, Leclerc, Sainz és Perez is egyből kigurult a pályára. Remélhetőleg az említettek okán a szokásosnál aktívabb is lesz a mostani harmadik tréning.

Érkeznek is egyből az első köridők, 1:37,471-es eredménnyel Leclerc az élen, 65 századdal Verstappen előtt.

Lassan guruló Haas a célegyenesben: Mick Schumacher araszolgat lassú tempónál, egy nejlonzacskót is elkerülve. "Nem tudok visszamenni a bokszba" - jelezte rádión a német. De azért egyelőre gurulgat még.

Úgy fest, azért valahogy vissza fog érni a bokszba Schumacher, már a hátsó hosszú egyenes végén járt, még ha lassan is halad.

Közben az élen változás: előbb Perez ugrott fel az első helyre, majd Leclerc visszaelőzte, végül pedig Verstappen ragadta magához a vezetést 1:36,706-os idővel.

A Haas közben jelenti, hogy az ERS vízszivattyújával adódtak problémák, a szerelők pedig már meg is kezdték a munkát az autón.

Erősen indítják a napot az Alpine-ok, feljönnek a Red Bullok és a Ferrarik mögé. Közben Sainz már a második, ráadásul közepes keverékű abroncson ékelődött be a többi élmenő közé.

És közben jön a hír, hogy immár hivatalos: Leclerc tíz rajthelyes büntetést kap a belsőégésű motor és a turbó cseréje miatt.

Nem a második helyet éppen most visszaszerző monacói az egyetlen büntetett a hétvégén: Perez és Zhou egyaránt öt-öt hellyel sorolódik majd hátrébb motorcsere miatt.

Sőt, még ezzel sincs vége a büntetések során: Alonso is kap plusz öt rajthelyet, szintén a belsőégésű motor cseréje miatt.

Miközben mi a büntetéseket listáztuk, Ricciardo arra panaszkodott, hogy a fékpedállal adódott némi gondja. Vissza is tért a bokszba az ausztrál.

Eddig a Mercedesről nem sok szót ejtettünk, de most már muszáj lesz, Hamilton ugyanis átvette a vezetést! De csak pillanatokra, Perez egy tizeddel megelőzi őt.

Felénél jár az FP3, mutatjuk egy full sorrendet:

Ricciardo fékgondjai megoldódhattak, mert újra a pályán a mclarenes, Schumacher viszont még mindig a garázsban rostokol.

A köridők alapján többen is hosszú etapokat teljesítenek, próbálgatva a versenytempót. 

Már aki teheti: Sainzcal az imént azt közölték, hogy Leclerc-nek például problémái vannak, ezért nem is fut megtankolt köröket. De egyébként sem túl aktívak most a pilóták: a két Mercedes, Tsunoda és Albon mindössze a pályán.

Russell javít is közülük: feljön a hatodik helyre a Mercedesszel. Az első hat most fél másodpercen belül egymáshoz képest: Perez, Hamilton, Verstappen, Leclerc, Sainz, Russell a sorrend közöttük.

Hamilton lila szektorral kezdett, akár ő is javíthatott volna, de az utolsó szektorban megbicsaklott alatta a Mercedes, úgyhogy ugrott a köre.

Bottas jön fel a hetedik helyre a három élcsapat pilótái mögé. És jó hír a Haasnál: megjavították Schumacher autóját, a német a pályán, és fel is jön a 17. helyre.

Közben az Aston Martint 100 eurós bírsággal sújtották, mert Stroll átlépte a bokszutcai sebességlimitet: 80,6 km/h-val haladt a kanadai.

Az utolsó tíz percen belül vagyunk már közben, és jönnek is a végső időmérős próbálkozások: Verstappen 1:36,223-as idővel áll az élre, Leclerc egyetlen századdal mögötte.

Sainz is csatlakozik hozzájuk: lila utolsó szektorral, 48 ezredes hátránnyal a harmadik a spanyol ferraris.

És bizony nincs messze a Mercedes sem: Hamilton 178 ezredmásodperces lemaradással a negyedik helyen. Vettel pedig a hetedik helyen az Astonnal, ő most a középmezőny legjobbja. Utolsó három perc jön.

Leclerc veszi át a vezetést 1:36,145-tel, de nem sokáig marad az élen, Verstappen ugyanis válaszol 1:35.825-tel. Perez pedig átugorja Hamiltont a negyedik helyen: négy ezred közöttük. Alonso a hatodik helyen az Alpine-nal, Russellt is megelőzve.

Közben lepörgött az óra, úgyhogy ez már a végeredmény: Verstappen zárja az élen az utolsó edzést Leclerc, Sainz és Perez előtt, majd jön Hamilton, Alonso, Russell, Vettel, Stroll és a legvégén javító Gasly az első tízben.

Itt a teljes sorrend - a McLarenek jelentik a negatív meglepetést egyelőre:

Ezzel zárjuk is mostanra a közvetítésünket, de senki ne menjen még aludni, hiszen éjféltől jön majd az időmérő - tartsatok velünk akkor is!