DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Horner: A dolgozóink gyerekeit bántják, mert csalással vádolnak minket

Csalódott és felbőszült a McLaren-vezér Zak Brown levele miatt a Red Bull F1-es csapatfőnöke, aki továbbra is állítja: az ő értelmezésük szerint nem lépték túl a költséglimitet, és semmi előnyük nem származott.

Amióta az FIA múlt héten nyilvánosságra hozta, hogy a Red Bull „kis mértékben” – ami legfeljebb ötszázaléknyit jelent – átlépte 2021-ben a költséglimitet, ez jelenti a legforróbb beszédtémát a Formula-1-es paddockban. Az USA Nagydíj hétvégéjéről érkező friss fejlemények szerint az energiaitalosok egyeztetésben vannak a Nemzetközi Automobil Szövetséggel arról, hogy aláírják-e a szabályszegést elismerő megállapodást, amely egyébként a csapat számára is enyhébb büntetéseket jelentene. Az Auto Motor und Sport és a The Race információi szerint az FIA „ajánlata” a pénzbírság és a szélcsatornás fejlesztésekre fordítható idő csökkentése, de a Red Bull egyelőre még nem fogadta el a megállapodást.

Természetesen a szombati csapatfőnöki sajtótájékoztatón sem kerülhette ki az ezzel kapcsolatos kérdéseket Christian Horner, aki így nyilatkozott a Formula.hu jelenlétében a fejleményekről: „Jelenleg is folyamatban van egy procedúra az FIA-val. Reméljük, hogy sikerül lezárni ezt a kérdést, és akkor mindent kiteríthetünk az asztalra. Nyíltan beszélhetünk a költségplafonról, és arról, hogy miért érezzük úgy, hogy a költségeink teljes mértékbenösszhangban voltak a szabályokkal. Ők is szorgalmasan próbálják végezni a munkájukat. Remélhetőleg a közeljövőben lesz megoldás.”

horner-pressconf-redbull-austin-1



„Ez egy új folyamat. Ne feledjék, hogy ezeket a szabályokat 170 millió dolláros szinten vezették be, amelyet a világjárvány alatt 30 millió dollárral csökkentettek” – mutatott rá Horner. „Ezek bonyolult szabályozások. A 2021-es év volt az első olyan bonyolult pénzügyi szabályozás, amely különböző értelmezésekkel rendelkezik. Remélem, hogy ezt a közeljövőben le tudjuk zárni. 2021-ben benyújtottunk egy időközi beadványt. Nem kaptunk visszajelzést, hogy bármi olyat tettünk volna, ami szabálytalan lenne. A márciusi beadványt szeptemberig nem kaptuk vissza. Ez hosszú idő.”

Horner az esetleges büntetésekről szóló értesülésekre nem kívánt reagálni: „Ezt nem árulhatom el, bizalmas. Amint lezárul a folyamat, teljes átláthatóság lesz, és el fogom mondani a teljes álláspontunkat a beadványunkról” – fogalmazott a csapatfőnök, aki azt viszont kijelentette, hogy teljesítmény terén semmit sem profitáltak a túlköltekezésből (amely állítólag részben többek között a dolgozók étkeztetéséből és a táppénzek elszámolásából adódik): „Egyáltalán nem. Ami releváns, az mind a költséglimiten belül van – innen is jön a mi értelmezésünk. Záró előnyünk származott működési szempontból. A beadványunk a költségplafon alatt volt. Abszolút úgy érezzük, nem volt előnyünk ebből se 2021-ben, se 2022-ben, se 2023-ban, 2024-ben vagy akár 2026-ban, ez teljességgel kitaláció.”

A sajtótájékoztató bizonyos részei igencsak felfokozott hangulatban teltek. Horner például kijelentette, hogy „néhány százezer dolláros” kihágás miatt követelnek a riválisok összefogva drákói büntetést az istálló számára, s már három hete vádaskodásoknak vannak kitéve. „Ennek véget kell érnie” – jelentette ki határozottan a bikák csapatvezetője. Aki mellett ott ült a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown is, aki néhány napja nyílt levélben fordult az FIA-hoz a költségplafonügy kapcsán, s amelyben csalóknak nevezte a szabályszegőket. Horner erre szintén indulatosan reagált:

horner-pressconf-redbull-austin-2

„Zak levelében, amelyről nem kaptunk másolatot, rettenetesen csalódáskeltő volt olvasni, hogy egy riválisunk csalással vádol minket. Sokkoló, hogy csalással vádolnak. Sokkoló, hogy egy versenytárs a tények vagy a részletek ismerete nélkül ilyen vádaskodásba kezdhet. ’Próbára tettek’ minket a nyilvános vádaskodások miatt Szingapúr óta. Csalásról szónokoltak, hogy óriási előnyünk származott ebből. A sajtóban megjelent számok mérföldekre vannak a valóságtól.”

„Komoly károkat okoz ez a márkának, a partnereinknek, a versenyzőinknek, a munkaerőnknek. Egy olyan korszakban, amikor kulcskérdés a mentális egészség, komoly problémákat látunk a munkaerőnknél, látjuk, ahogy a nálunk dolgozók gyerekeit bántalmazzák a játszótéren. Ez nincs rendben. Mindez egy másik csapat fiktív vádaskodásai miatt. Nem tehetsz ilyen állításokat a tények vagy bizonyítékok nélkül. Úgyhogy mélységesen fel vagyunk háborodva egyes riválisaink viselkedésén” – nyilatkozta Horner.

Brown minderre reagálva megjegyezte: az ő levele nem konkrétan a Red Bull szabályszegéséről szólt, csupán feltételes módban írt arról, hogy ha valamely alakulat átlépte a költséglimitet, az előnyhöz jutott, s ez sem különbözik egy technikai szabálytalanságtól. „Nem említettem egyetlen csapatot sem, ez csak egy általános reagálás volt” – mondta.

Azt egyelőre nem tudni, mennyi ideig húzódhatnak még el az egyeztetések a Red Bull és az FIA között, és mikor születhet döntés az esetleges szankcióról: ha belemegy a vétség elismerésébe az istálló, akkor alighanem hamarabb lezárulhat az ügy. Horner elmondta: reméli, hogy már ezen a hétvégén dűlőre juthatnak, de ha nem, s a Költséglimit Ítélő Panel elé kerül az ügy, később pedig akár a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság elé is, ami újabb hat-kilenc hónapig is eltarthat, a csapatvezető azonban hangsúlyozta, hogy ez nem áll szándékukban, úgyhogy bízik benne, hogy a közeljövőben pont kerülhet az ügy végére.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: