Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. november 18. hétfő
Élő cikkek

Ez történt az USA Nagydíj pénteki szabadedzésein

Szokatlan hidegben készülődött az F1 mezőnye az austini hétvégére, ahol viszont már túl voltak a 2021-es szabályok megismerésén. Jöhetett a hétvége érdemi, pályán zajló része a szabadedzésekkel.

Hamarosan kezdődik az első szabadedzés Austinban, cidrizős, szinte télies, de legalább szép időben.

15 perccel a kezdés előtt így nézett ki az időjárás.

 

A Racing Pointnál még a bojtos téli sapkák is előkerültek. Az F1 Twittere szerint ennyire azért nincs hideg.

 

Jó fél perce szabad a pálya, aki akar, jöhet. Néhányan például a téli tesztekről ismerős szenzorráccsal teszik ezt.

Mindkét Mercedes gyakorlatilag az első adandó alkalommal kijött a pályára, szokatlan látványt nyújtva.

Bottas autóján előre, Hamiltonén hátulra került fel a szenzorrács.

Bottas 1:39.846-tal az élen, Hamilton egyelőre sokkal lassabb. Övék az első két mért kör.

Kevin Magnussen alig néhány századdal van elmaradva a magából szintén nyilván nem 100 százalékot kiadó Bottastól. A dán ideje 1:39.925.

Magnussen azóta 1:38.850-nel vezet is, Verstappen mögötte néhány századra.

Az egyetlen úgynevezett kivülálló a mezőnyben ezúttal is Nicholas Latifi, aki George Russell Williamsét vezeti.

Az első negyed órában a Haas diktál, Grosjean és Magnussen az első két helyen. Grosjean ideje 1:37.356.

Valtteri Bottas autóján a szenzorrács mellett egy teljesen fekete gumit is megfigyelhetünk, ez a Pirelli 2020-ra szánt keveréke.

Albon 1:35.743-mal elöl, Verstappen és Kvjat 1:36-tal mögötte.

A két Red Bull továbbra is elöl, Kvjat is tisztességes előnyben a köridőket tekintve Vettelhez képest. Még mindig az orosz az utolsó 1:36-os idővel, Vettel még nem tudott ilyen kört produkálni.

Mindhárom szektor a Red Bullé, 2-1 leosztásban Albon javára.

 

Több pályaelhagyás is előfordult az elmúlt néhány percben, emiatt például Verstappentől is vettek már el kört. Lando Norrisnak pedig feljött a felvédője, hasonlóan Hamilton azerbajdzsáni esetéhez még tavalyról.

Nagyon erős a Racing Point kezdése, Stroll a második (1:35.747), Perez az ötödik (1:36.199).

Nagyon szoros az eleje, Sebastian Vettel 1:35.734-gyel vezet, de a harmadik is csak 11 ezredre volt tőle.

Verstappen közben hirtelen összekalapált magának a néhány ezredes különbségekkel szemben magának majdnem 2 tizedes előnyt, ideje 1:35.546.

Nicholas Latifinek úgy kellett be, illetve visszahoznia Williamsét a bokszba, hogy nem tudott hármas fokozatba váltani.

 

Charles Leclerc-nek egy motorhiba miatt nincs még ideje az FP1 feléhez közeledve, Nicholas Latifi szintén kényszerűségből a bokszban van, de neki legalább van mért köre.

Négyen, Albon, Verstappen, Vettel és Stroll állnak 1:35-ös idővel, Albon .282-vel az élen az edzés felénél.

1978 világbajnoka, a legendás Mario Andretti a McLarennél vendégeskedik.

 

Vettel hirtelen adott mindenkinek egy másodpercet, a német ideje az első helyen 1:34.226.

Az egyetlen érdemi vezetői hiba eddig Carlos Sainzé, aki az ötös-hatos kanyart nem tudta abszolválni.

 

Még mindig csak 11 fok van, a pálya is csak 18 fokos.

Charles Leclerc 1:35.380-nal rögtön harmadik.

Így nézett ki az állás féltávnál:

 

A gyors körökkel ezekben a percekben nem igazán foglalkozik senki, a sárga szektorokból ítélve fókusz a versenytempón van.

Egyik Mercedes-versenyző sincs a top 10-ben, Bottas csak 12., Hamilton 14. Kettejük között a különbség nagyságrendileg fél másodperc.

Szép sorminta az élen, Ferrari-Red Bull-Ferrari-Red Bull az első négy helyen. A sorrend Vettel, Albon, Leclerc, Verstappen. Lance Stroll ötödik helye egészen kiváló.

Max Verstappennek az utolsó bő 20 percre még gyors köröket is terveztek, a holland vezet is 1:34.057-tel. Leclerc egy pályaelhagyással futott egy második időt, valószínűleg elveszik tőle ezt a kört.

Így, hogy Leclerc-től elvették a legutóbbi gyors körét, továbbra is csak Verstappen és Vettel rendelkeznek 1:34-es körökkel.

Albon a harmadik 1:34-es körrel rendelkező versenyző, időrendben és sorrendben is. 1:34.316 a thai köre.

Verstappen Vettelhez képest 169 ezreddel vezet, Albon lemaradása két tized felett.

Hárman, Verstappen, Vettel és Albon továbbra is kiemelkednek a mezőnyből, mögöttük jelenleg Gasly és Ricciardo teszi teljessé a top 5-öt. Leclerc csak hatodik, a két Mercedes csak a 14. és a 16. helyen.

Mindkét Haas a top 10-ben, illetve ott van mindkét Toro Rosso és Ricciardo a Renault-val és Stroll a Racing Pointtal.

Öt perc sincs már az edzésből.

Az utolsó percek már leginkább csak a próbarajtokról szólnak.

Hamilton jöhetett volna fel negyediknek, de 1:35.002-es idejénél ő is elhagyta a pályát, így az ő körét is elvették.

Verstappen nyerte Vettel és Albon előtt az első szabadedzést, Gasly a negyedik helyen tetemes lemaradásban, Ricciardo pedig az ötödiken már egy másodpercen kívül. Hamilton végül bejött a top 10-be, Bottas viszont csak 17.

Pár perc, és helyi idő szerint 13:00-kor, nálunk 21-kor kezdetét veszi az USA Nagydíj második szabadedzése.

Ismerős arc tért vissza a Mercedes-garázsba: Peter Bonnington, aki egyészségügyi okból maradt távol Mexikótól, a tervezettnél egy versennyel korábban munkába állt.

Az első két versenyző a pályán Kubica és Albon. A lengyel Williamsén 2020-ra tesztelt abroncsok láthatók.

A fejlesztési gumik jól felismerhetők fekete színükről: a csapatok opcionálisan használhatják őket.

Az első 10 percben záporoztak a köridők, 1:34,742-vel Leclerc az élen Bottas előtt. Albon, Grosjean, Raikkönen, Kvjat és Norris a további sorrend.

Piros zászló! Grosjean törte össze a Haast, első szárnya és felfüggesztése is sérült.

„Én rendben vagyok, de az autó nincsen” – mondta a balesetet követően Grosjean. Ahogy látható, nem túloz. Az 5-6-os kanyarkombinációban veszítette el, és beleforgott a falba.

Alig hét perc alatt eltávolították a Haas roncsát, folytatódik a szabadedzés. Grosjean első útja kötelezően a pályakórházba vezetett.

1:35.0-s körrel Verstappen is feliratkozott a második helyre. Vettel csak nyolcadik keményen, Hamiltontól még várunk egy érdemi gyorskört.

Leclerc tovább javította a legjobb délutáni köridőt 1:34,434-re közepesen. Hamilton a harmadik helyen áll.

Rövid időre felvillant a sárga zászlójelzés, Giovinazzi nézett körbe a fehér vonalon kívül a 6-os kanyarban.

Így áll az edzés 30 perc elteltével – lágy keveréket még senki sem tett fel:

Féltávhoz közeledve jönnek az első lágy abroncsos körök. Magnussen a nyolcadik helyre jött fel, de az igazán érdekes Bottas és Vettel lesz, akik felvezető körön járnak.

A körét előbb befejező Bottas 1:34,077-et teljesített a lágyon, de a célvonalhoz pár másodperccel később érő Vettel nála is gyorsabb volt, 1:33,890 az új legjobb idő.

A csapattársak, Leclerc és Hamilton is teljesítették első kvalifikációs szimulációs körüket. 1:33,232-vel a brit az első, a monacói három tizeddel mögötte a második. Az imént még vezető Vettel lemaradása közel hét tizedmásodperc.

A két Mercedes és két Ferrari mögött Pierre Gasly áll az ötödik helyen, 1,3 másodperccel lemaradva, de jócskán a középmezőny többi tagja előtt. Verstappen és Albon lágy gumis idejére azonban még várunk.

Albon rövid időre felugrott az ötödik helyre, aztán visszacsúszott a 11.-re az eredményjelzőn: a pálya kiszélesítése miatt elvették körét. Verstappen viszont a harmadik helyre lépett fel, Vettel elé.

A thaiföldi következő körét már megtarthatta, a hatodik helyre lépett fel, 1,2 másodpercre Hamiltontól és 0,9-re csapattársától.

Kvalifikációra készülő, lágy abroncson teljesített gyorskörét mindenki kipipálta, 60 perc elteltével ez a sorrend alakult ki. Az utolsó félóra általában eseménytelen köridők szempontjából, így jó eséllyel ez lesz a végeredmény:

A pilóták már hosszabb etapokon dolgoznak: Hamilton lágy abroncson 1:39,4-et teljesített, ami hat másodperccel lassabb legjobbjánál.

A legtöbb kört Russell és Kvjat teljesítette, akik 26-nál és 25-nél járnak. Grosjean mellett mindössze 4 kör szerepel, mivel a tréning elején összetörte a Haast.

Vettelnek egy, Hamiltonnak két körét is elvették a pályahatár átlépése miatt. Ez a hiba az időmérőn sokba kerül majd.

Vettel elvesztette az autó hátulját az utolsó szektorban, és megforgott. A falakat távolról elkerülte, és – menetiránnyal szemben – visszasodródott a pályára, így gond nélkül folytathatta a körözést.

Véget ért a második szabadedzés, amelyet Austin specialistája, Lewis Hamilton zárt az első helyen Leclerc és Verstappen előtt. Az FP2 eredménye:

Az utolsó pillanatokban majdnem történt egy baleset, Stroll és Sainz kerültek veszélyes közelségbe egymáshoz képest az egyik derékszögű kanyarban.

Mai élő közvetítésünk búcsúzik az olvasóktól, de következő órákban jelentkezni fogunk a pénteki nap híreivel!

Olvastad már?