DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
Hírösszefoglaló

Le Mans, Rossi, Ferrari, Binotto: a pénteki nap hírei egy helyen

Küszöbön az idei Le Mans-i 24 órás, nem másol a Ferrari, Binotto szerint bohóc az Audi: ezek voltak a nap legfontosabb hírei, eseményei.

Nem tárgyal motorokról a Red Bull-lal a McLaren: bár voltak pletykák, Andrea Stella csapatfőnök határozottan cáfolta, hogy jelenleg egyeztetések zajlanának – a Mercedesszel vannak előrehaladott állapotban a wokingiak. Stella nyilatkozata itt olvasható!

Nem a Red Bull másolták le, hanem a meglevő alap korlátait szem előtt tartva dolgozták ki saját verziójukat – mondja a Ferrari új megoldásairól Jock Clear, a csapat vezető versenymérnöke. „Mind tanulunk másoktól, és tanulunk a saját tapasztalatainkból is. Nem másolunk le senkit, hanem megvizsgáljuk őket, aztán a saját szélcsatornánkban kiderítjük, működik-e. Most azért tűnt fel az autón, mert működik. Lényegében a tudományt követjük” – határolódott el a The Race-nek nyilatkozó Clear a másolás kifejezéstől.

f1-ferrari



A Mercedes fejlesztése bevált Barcelonában, de a csapatnál úgy számolnak, hogy Kanadában ismét jobban szenvedhetnek majd, mint Spanyolországban. „A tény az, hogy a fejlesztési csomag remekül működik az olyan helyszíneken, mint Barcelona, ahol sok nagy tempójú teljesítményre van szükség. Jobbak voltunk a gyors és az első tengelyt jobban megterhelő pályákon. Viszont ahova jövő héten megyünk, azaz Montreal, az teljesen más pálya. Több a lassú kanyar, elég sok padlógázas egyenes szakasszal, így ott nagyobb kihívásra számítunk. Nem gondoljuk, hogy a Red Bull sarkában fogunk toporogni. Tisztában vagyunk vele, hogy Kanada valószínűleg nagyobb kihívást fog jelenteni, mint a barcelonai vasárnapunk” – magyarázta Andrew Shovlin, a Mercedes vezető pályamérnöke. 

A Kanadai Nagydíj előtt a barcelonai adatok alapján készült értékelés az F1-es mezőny jelenlegi erősorrendjéről: ez a cikk Formula Plusz rovatunkban olvasható!

Az F1-ről készítenek sorozatot a Vasember írói és a Rogue One sztárja: a Deadline című hollywoodi lap közölte elsőként a hírt, miszerint One címmel drámasorozat készül a Formula–1-ről – ez lesz az első fikciós sorozat, melyet a királykategória hivatalosan a „nevére vesz”. Egyelőre csak a főszereplő, Felicity Jones személye ismert: A mindenség elméletében Stephen Hawking feleségét, Jane-t, a Zsivány Egyesben pedig Jyn Ersót játszó brit színésznő producerként is részt vesz majd a sorozat előkészületeiben, mely egy fiktív, családi tulajdonban lévő F1-es csapat felemelkedését mutatja be.

A BusinesF1 a 2023 júniusi számában közölt egy saját értesülést: információi szerint az Audi megkereste Mattia Binottót, aki elutasította a német gyártót, méghozzá azért, mert nem látja túl komolynak a projektet. A lap információi szerint a Ferrari korábbi csapatfőnökét nem győzték meg a látottak, sőt állítólag saját belső körében úgy jellemezte a csapatot, hogy ott "bohócok" dolgoznak.

Carlos Sainznak eddig sem élete legkönnyebb éve volt a 2023-as, s most egy újabb nehézséggel kell szembenéznie – ezúttal magánéleti fronton. Először a Spanyol Nagydíj hétvégéjén merült fel a gyanú, hogy a 2016 óta Isabel Hernaez spanyol újságíróval és influenszerrel párkapcsolatban élő Ferrari-pilóta egyedülálló lett, Hernaez pedig azóta a Hola című spanyol bulvárlapnak megerősítette, hogy külön utakon folytatják.

f1-ferrari-sainz

Kategóriagyőzelmet szerzett Valentino Rossi a Le Mans-i betétversenyen. A Doktor a Le Mans Cupban indult egy BMW-vel, és az időmérőn a testvérautó mögött a második helyre kvalifikált, majd a csütörtöki első futamon is ebben a pozícióban haladt az egység – egy incidens elkerülése miatt veszített pozíciókat visszahozva –, amikor a csapattárs Jerome Policand megpörgött. A pénteki második versenyen aztán még inkább kijött a lépés a #46-os autónak: Rossi a táv második felében a GT3-as kategória leggyorsabb köreit szórva óriási csatát vívott a második helyért a #86-os Porsche ellen, amelyet sikerült is lenyomnia – majd mivel az élen álló #51-es egységet megbüntették, Rossiék megnyerték a kategóriát.

Árverésre bocsátották Charles Leclerc Monacói Nagydíjon használt versenyruházatának több elemét, így a cipőjét, a kesztyűjét és a sisakját. Az aukción befolyt pénzt az Emilia-Romagna régiót sújtó és az imolai Formula-1-es nagydíj törléséhez is vezető áradások károsultjainak szánják. A legnagyobb összeget a speciális festést kapó bukósisakért fizették ki: konkrétan 306 ezer euróról van szó, amivel a valaha volt legdrágábban elkelt versenyzői sisakká vált. A korábbi csúcsot Ayrton Senna egyik 1990-es bukója jelentette, amelyet 1990-ben árvereztek el. Leclerc versenyoverallja 61 200 euróért, a kesztyűi 42 ezer, a cipői pedig 20 400 euróért keltek el.

Bagnaia kezdett az élen, sehol a Yamahák: három fő vb-aspiráns és Alex Rins zárt az első négy helyen az Olasz GP pénteki edzésein. Marquez bukással együtt is Q2-es, Quartararo csak a 15. helyen - ez történt ma a MotoGP-ben.

Pénteken, a Le Mans-i 24 órás szünnapján rántotta le a leplet LMDh-versenygépéről az Alpine, amellyel 2024-ben rajthoz áll az Endurance-világbajnokság futamain, így a legendás egynapos viadalon is. Az A424 Beta névre hallgató autó alapját a következő generációs Oreca LMP2-es alváz adja, s egy 3,4 literes V6-os turbó hajtja majd.

Nem örül az utolsó pillanatos BoP- és szabálymódosításnak a WEC eddigi futamait uraló, Le Mans-ban viszont a pole-ról lemaradó Toyota csapatigazgatója. „Nem beszélhetek magáról a súlyról, de arról igen, hogy a játék kellős közepén változtattak a folyamatokon és a rendszeren. Az a véleményünk, hogy nem kellett volna ezt tenniük. Vagy ha ezt kellett tenniük, nem úgy, ahogy tették” – mondta Rob Leupen.

Ami pedig a szombaton rajtoló Le Mans-t illeti: ebben a cikkben összeszedtük a teljes mezőnyt és a fontos tudnivalókat. 62 autó, 186 versenyző, 13 Le Mans-győztes, 18 egykori F1-es pilóta, NASCAR- és IndyCar-bajnokok, rendkívül komoly névsor a rajtrácson, az előrejelzések szerint pedig nem kizárt, hogy az eső is beleszól majd az egynapos küzdelembe.

Végezetül pedig egy ezzel kapcsolatos szolgálati közlemény: a 100. születésnapját ünneplő versenyről idén is élő szöveges közvetítést olvashattok a Formula.hu-n. A délután négy órai rajt előtt induló, s egészen a díjátadóig tartó folyamatos kommentárban mindent megtalálsz, ami a legendás egynaposon történik: események, videók, nyilatkozatok, információk – keresd szombaton 15:45-kor a főoldalunkon a közvetítést!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: