DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Formula+

Elemzés: az F1-es erősorrend a Kanadai Nagydíj előtt

Mennyit javult a Mercedes, romlott-e az Aston, hol tart a Ferrari? Ez olvasható ki az adatokból a Spanyol és a Kanadai Nagydíjak között.

Monacóban és Barcelonában jó pár csapat jelentkezett komolyabb fejlesztési csomagokkal, így érdemes egy pillantást vetni a köridőkre, és az abból felvázolható erősorrendre a spanyolországi hétvége és a Miami Nagydíj összehasonlításával. Azért is érdemes megnézni ezt a két hétvégét, mert egyiket sem befolyásolta az időjárás, nem voltak extrém körülmények, és a futam is nyugodtan zajlott.

Az nem kérdés, hogy a Red Bull továbbra is messze a mezőny előtt halad: a listavezető istálló is fejlesztette az autót, de mégis a hozzájuk viszonyított különbséget kell vizsgálnunk, ha az erősorrendet szeretnénk meghatározni. Max Verstappen olyan domináns teljesítményt nyújtott Barcelonában, hogy csak az a kérdés, hogy a Red Bull előnye nagy, vagy egyenesen óriási.

A valós különbségeket érdemes a versenytempóban keresni, egyrészt mert az számít (Bakuban is láthattuk ugye...), másrészt pedig mert ott nagyobb a szórás, mint az egykörös tempó tekintetében. Az Auto Motor und Sport adatgyűjtése.

f1-redbull-verstappen



 

A Mercedes a második, a Ferrari és az Aston rontott

Miamihoz képest látható, érezhető a javulás a Mercedesen, és ha a Barcelonában látottakat köridőre szeretnénk átváltani, akkor azt látjuk, hogy a korábbi közel hat tizedmásodperces átlagos lemaradást nagyjából három és fél tizedmásodpercre sikerült leszorítaniuk a csillagosoknak. Ezzel ők ugrották előre a legnagyobbat az élmezőnyben, bár tegyük hozzá, hogy amikor Verstappen igazán sietett, akkor ennél nagyobb volt az előnye, de ez igaz volt Miamira is. Az átalakított W14-es valóban hozott előrelépést, a harmadik-negyedik helyről sikerült egyértelmű másodikká válni.

Nem úgy a riválisok: az átalakított Ferrari semmilyen eredményt nem hozott, gyakorlatilag sem előre, sem hátra nem mozdult el vele az istálló, és ennél is nagyobb baj, hogy a viselkedése, a természete is pontosan ugyanolyan maradt, hiába működik gyökeresen máshogy. Az oldaldobozok átrajzolása és a motorborítás megváltoztása mellett a padlólemez és a diffúzor módosítása is egy irányba tereli a levegőt, a hátsó kerekek felé és a diffúzort szeretné működésbe hozni, míg eddig a bean wing, vagyis a hátsó övszárny felé irányították inkább a légáramlatokat.

Hiába azonban a nagyobb változtatás, és a máshonnan nyert leszorítóerő, a versenytempó nem javult: sőt, a Mercedeshez hasonló hat tized körüli lemaradás hét tizedre nőtt Spanyolországban a Red Bullhoz képest.

Ennél is többet bukott az Aston: a silverstone-i csapat nem hozott igazán komoly fejlesztéseket (kisebbeket azért igen, nagyobbat majd Kanadára), ez pedig meg is látszott, a Red Bullhoz képest négy és fél tized volt csak a lemaradás Miamiban, ez azonban Barcelonában megduplázódott, és kilenc tized körül, vagy inkább afelett mozgott. Ez a lemaradás már jelentős, és főleg a javuló Mercedeshez képest látott körönként hattizedes hátrány az, ami ösztökélő erővel hathat Fernando Alonsóéknál.

f1-astonmartin

Az Aston Martin rengeteget bukott a korábbiakhoz képest


 

Az Alpine a középmezőny élén

A három üldöző csapat mögött nem változott a helyzet: az Alpine ugyanúgy nagyjából körönként egy másodperces lemaradással követi a Red Bullt az erősorrend ötödik helyén. Az enstone-iak is folyamatosan fejlesztenek, ami arra ugyan nem elég, hogy csökkentsék a hátrányukat a topistállókhoz képest, de arra igen, hogy szinten maradjanak, és ha nyílik alkalom, akkor arra lecsaphassanak, mint például Monacóban.

Szépet ugrott előre az Alfa Romeo, amely Miamiban még az alsóház alsó felébe tartozott, Barcelonában viszont végig biztató volt a tempó, és végül szorosan az Alpine mögött tudott zárni a csapat bő egy másodperc lemaradással a Red Bullhoz képest, ezzel Spanyolország után a hatodik helyre tehetjük a svájci csapatot az erősorrendben.

Javult még a B autóval előrukkoló AlphaTauri, amely nagyjából az Alfa Romeo szintjét hozta, és jelentősen előrelépett a McLaren, amely azonban ennek ellenére is alsóházi: Miamiban még tökutolsó volt, így bár nagyjából három tizedet közelített átlagosan a Red Bullhoz, de így is maradt 1,2 másodperc a körönkénti hátrány.

A sor végén a Haas és a Williams áll: Günther Steinerék autói egy körön remekelnek, és az ötödik-hatodik helyre jók, a versenytempó viszont a gumikezelés és a forgalomérzékenység miatt tragikus, maximum a Williamset sikerül megelőzni. A grove-iak a Haashoz hasonlóan szintén nagyjából három tizedet rontottak a Red Bullhoz képest Miami óta, ami azért beszédes, mert éppen ez a két csapat nem hozott komoly fejlesztést az utóbbi két futamra, míg mindenki más igen, ez pedig meg is látszik az eredményeiken.

f1-haas

A Haas a futamokon rossz irányba halad


 

Ez a pillanatnyi állapot

Fontos hangsúlyozni, ezek az adatok Miamit hasonlítják össze Barcelonával, és a barcelonai versenytempó alapján rajzolhatunk egy virtuális erősorrendet az ott látott különbségeket nézve. Más körülmények között, más jellegű pályán, új fejlesztésekkel ezek rögtön módosulhatnak is, a mozgásokat, a tendenciákat mindenesetre követhetjük a fentiekkel.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: