Amint arról beszámoltunk, szövetségre lép egymással a Haas és a Toyota, a japán gyártó matricái már az USA Nagydíjtól felkerülnek a Haas F1-es autóira, és több évre szóló technikai megállapodást kötöttek egymással.
Amikor a Toyota először járt az F1-ben 2002 és 2009 között, maradandó nyomott hagyott maga után, de nem olyat, amelyre büszkén emlékezhetnének a japán autógyártó óriásvállalatnál.
Nagy csinnadrattával érkeztek, józan ésszel felfoghatatlan pénzmennyiséget költöttek, de nemhogy vb-címeket, még futamot sem tudtak nyerni. A vállalat visszatéréséről szóló pletykák olyanok, mint bumeráng: időről időre felbukkannak, de – egészen mostanáig – érdemi lépés nem követte azokat. A Haas istállóval kötött szövetség teljes egészében gyári projektnek semmiképp nem tekinthető, de le kell szögezni: annál sokkal több, mint ahogyan egyes források beállítják, és tökéletes alapot jelenthet egy nagyobb szabású jövőbeli projekthez.
Miért talált egymásra a Haas és a Toyota?
Azért, mert mindkét félnek új lendületre volt szüksége. A Haas outsourcing-koncepciója – amelyet Günther Steiner álmodott meg – kezdetben működött, az utóbbi években azonban megfáradt: eleinte maguknak terveztek, a Dallara pedig gyártott, majd az utóbbi években már a Ferrarival közösen alkottak, de ez sem hozott jelentős fellendülést.
Mivel Gene Haas többször is deklarálta, hogy nem akarja eladni a csapatot, inkább sikeresebbé szeretné tenni azt, érthető, hogy Steiner év eleji menesztése után valami újat szeretett volna és távolodni akart az előző vezetéshez köthető szálaktól. Ayao Komatsu csapatfőnökkel megoldást kerestek, a Toyota pedig teljesen logikus megoldást kínált.
A hírhedt kölni motorsport-központ alkalmas egy F1-es istálló technikai hátterének biztosításához, ráadásul a Formula.hu információi szerint a japán vállalat felsővezetése díjazza ugyan a WEC, a WRC és más versenysportbeli projekteket, azonban rájöttek, hogy ezek együttvéve sem biztosítanak akkora promóciót, mint az F1. Erre még rátett egy lapáttal az is, hogy az F1-es hajtáslánc-koncepció olyan irányt vett, amely releváns a márka közúti autós fejlesztéseire is.
Nem zavarja a Toyota jelenléte a Ferrarit?
A jelek szerint nem, hiszen már javában zajlottak a Haas és a japánok közötti egyeztetések, amikor meghosszabbították a motorszállítói szerződést 2028 végéig. A lapunk által hallottak alapján azonban egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy az olaszok megfogalmaztak bizonyos aggályokat, de az akadályok részben az üzlet miatt, részben pedig tárgyalások hatására elhárultak. S
okat mond, hogy a bejelentésről szóló sajtóközleményben Ayao Komatsu csapatfőnök, valamint a Toyota Gazoo Racing elnöke, Tomoya Takahashi szokatlan módon köszönetet mondott az F1 vezérigazgatójának, Stefano Domenicalinak, valamint a Fred Vasseurnek, a Ferrari csapatfőnökének.
Lehet-e ebből teljesen gyári Toyota F1-es projekt?
Bár a narratíva a japán fél oldaláról az, hogy csupán a meglévő kapacitásokat akarják jobban kihasználni, valójában nehéz elképzelni, hogy ne lenne valamiféle terv egy jövőbeli, teljesen gyári szerepvállalásra.
Mivel az F1 hihetetlenül komplex műfaj, a múlt dicstelen árnyéka miatt a gyártótól csakis az várható el, hogy alapos és körültekintő előkészítőmunka után vágják ismét ebbe a fába a fejszéjüket, a Haas-kapcsolat pedig tökéletes lehetőséget ad erre. A közlemény ki is hangsúlyozza, hogy a japánok mérnökök, szerelők, szakemberek, pilóták felkészítésére, tapasztalatok és ismeretek szerzésére használja majd a partnerkapcsolatot, ez pedig jól jöhet a későbbiekben, ha esetleg saját csapatot indítanának.
Lehet, hogy a Haasnál a jövő gyári csapatát kezdik építeni? A jelenkori F1-ben az indulási jog mindennél drágább kincs, Gene Haas csapata pedig rendelkezik ezzel. A kölni központban és Japánban minden más adott, így – elméletileg – a jövőben akár a teljes házasság is megtörténhet. Pláne, hogy Haas lassan 72 éves lesz, és vélhetően nem akarja túl sokáig folytatni az F1-es tevékenységet.
Ha igen, mikor?
Ha tippelnünk kellene, 2029-et mondanánk. A szakmában sokaknak gyanús, hogy a Haas csak az új motorformula első három évére hosszabbított a Ferrarival, ráadásul addig még hátravan négy év, ami elméletileg elegendő lehet egy épkézláb F1-es hajtáslánc kifejlesztésére.
Bár a Toyota mostanáig nem regisztráltatta magát az FIA-nál az F1-es motorszállítók listájára, ezt később kezdeményezhetik, s bár bizonyíték nincs rá, szakmabeli források olyan mozgásokról jelentettek, amelyek akár arra is utalhatnak, hogy a japánok már dolgoznak egy motorprojekt előkészületein.
Mi lehet a jelenlegi kapcsolat közvetlen hatása?
A Toyota Gazoo Racing minden szériában sikeres, ahol szerepelnek, ami arra utal, hogy a japán vállalat motorsportért felelős szárnya kiváló hátország, amely a legmagasabb színvonalon is megállja a helyét.
Talán némi időre lesz szükség ahhoz, hogy feltérképezzék, hogyan tudják a leghatékonyabban kihasználni az együttműködésben rejlő lehetőségeket, de a Haas előtt komoly lehetőség kínálkozik arra, hogy ezáltal szintet lépjenek.