DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
Formula+

Mi az F1-es erősorrend a Szaúd-arábiai Nagydíj előtt?

A Red Bull első és a Ferrari második helye is egyértelmű, ahogy az Aston Martin ötödik és az Alpine utolsó pozíciója is. Ezt szűrhetjük le a bahreini versenyetapokból.

Elemzési szempontból rendkívül hasznos, hogy nem kellett beküldeni a biztonsági autót a Bahreini Nagydíjon – ez azt jelenti, hogy mindenféle torzítás nélkül számolhatunk a látott különbségekkel, és  bár a forgalom, vagy bizonyos esetekben a spórolás így is módosít a valóságon, de a lényeg egész jól kirajzolódik.

Az első etapokat mindenki a lágy keverékeken töltötte, majd a másodikra a kemény gumi volt a kedvezményezett, és az utolsó periódusban voltak eltérések a könnyülő autóval – sokan ott is a keményeket választották, de a Red Bullok már a lágyakat, és így tett Daniel Ricciardo is az RB-vel. Az ausztrál ennek köszönhetően le is dolgozott nyolc másodpercet csapattársával, Yuki Tsunodával szemben, úgyhogy egyértelműen gyorsabb volt ez a verzió, ha valaki életben tudta tartani ezt a keveréket.

SI202403020406_hires_jpeg_24bit_rgb_resize



A gumikopás nagyon jelentős faktor volt most is ebből a szempontból, a tavalyi évhez képest annyi változott, hogy az akkor ezzel nagyon szenvedő csapatok egészen vállalhatóra hozták a stabilitásukat a kemény keveréken – a Ferrari vagy éppen a Haas is abszolút „versenyezhetőnek” bizonyult, ami egy ilyen gumiigényes pályán mindenképpen biztató a folytatásra nézve.

A Red Bull fölénye viszont továbbra is nyomasztó. Max Verstappen 11,9 másodpercet adott a legjobb nem Red Bull-versenyzőnek, Carlos Sainznak az első etapban, amikor mindketten a lágy keveréken haladtak, majd további 10,1-et a második etapban, amikor mindketten a keményeket használták. Ez bő hat tizedmásodperces átlagos lemaradást jelent a Ferrarinak, amiből az utolsó etapban sikerült jelentősen lefaragni – ebben a periódusban már alig kapott Sainz a keményekkel, de Verstappen (már csak Ricciardo tempójából kiindulva is) egyértelműen beosztotta az autót és az abroncsokat, egyáltalán nem sietett.

Az ő beosztásával együtt a következő számok rajzolódtak ki a futam végére a versenytempót érintő átlagos lemaradásokkal kapcsolatban:

Red Bull

Ferrari +0,44 másodperc körönként

Mercedes +0,82

McLaren +0,85

Aston Martin +1,31

Stake +1,82

Haas +1,85

Visa Cash App RB +1,86

Williams +1,92

Alpine +2,26

Vagyis csak három csapat fért be egy másodpercen belülre Verstappenhez képest úgy, hogy a holland nem sietett. Igaz, tegyük hozzá, hogy Sainznak is voltak fékgondjai a Ferrarival, a Mercedesek jelentősebb időt veszítettek a  hűtési problémáik miatt, és a forgalom is lassította ezt a bolyt a McLarennel együtt.

A különbségek meglehetősen egyértelműnek tűnnek: a Red Bull szakadéknyi előnnyel első, a Ferrari szintén jelentős fölénnyel második, a Mercedes és a McLaren hasonló szintet képviselt, az Aston Martin a senki földjén ötödik, az alsóház négy szereplője egymás hegyén-hátán volt és apróságok döntöttek közöttük, az Alpine pedig megkérdőjelezhetetlenül utolsó.

Verstappen leginkább „odacsapós” köre egyébként beszédes, a 39. fordulóban 2,1 másodpercet adott Sainznak, 2,3-at Lando Norrisnak, és 2,6-ot George Russellnek – ezt azért tegyük el magunkkal a folytatásra.

Persze azt is emeljük ki, hogy ez egy futam, egy pálya, egyfajta körülmény volt, a hétvégén Dzsiddában már más lesz a feladat – a tempós kanyarokban változhatnak az erőviszonyok, ráadásul a Pirelli is eggyel lágyabb gumikeverékeket visz magával. 

A hétvégi beharangozó videónk itt megtekinthető:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: