Az alábbiakban minden versenyhétvégéről kiemeltük a lényeget, az esetleges fordulópontokat, amelyek akkoriban még nem is feltétlenül tűntek annyira fontosnak, mint amilyen fontosak végül lettek.
Bahreini Nagydíj: A szezonnyitón hivatalossá válik az, amit a teszt alapján gondolhattunk: a Red Bull még nagyobb fölénnyel jár a mezőny előtt, mint 2022 végén, az Aston Martin pedig a semmiből hirtelen a Mercedes és a Ferrari szintjén van. Fernando Alonso oda is ér a dobogóra, amellyel lázba hozza az F1-rajongókat: vajon újra győzelemre esélyes autót kapott a kétszeres világbajnok? A Ferrari megbízhatósága és versenytempója viszont azonnal elszomorítja Maranello híveit: Charles Leclerc kiesik…
Szaúd-arábiai Nagydíj: Sergio Perez jelzi, hogy tényleg komolyan gondolja azt a vb-címet és harcolni fog Max Verstappen ellen ebben a szezonban. A címvédő technikai hibáját kihasználva pole-pozíciót szerez, majd meg is nyeri a versenyt csapattársa előtt – a Red Bull fölénye megint elképesztő, a sportág szerelmesei már most csak abban tudnak bízni, hogy talán legalább Perez csatára készteti Verstappent. A harc mindenesetre elindul: a leggyorsabb körért járó bónuszponton kis híján összevesznek a felek…
Ausztrál Nagydíj: „Becsekkol” a bajnokságba a Mercedes is, amely először állhat dobogón 2023-ban Lewis Hamilton révén, miután a pénteken és szombaton is hibázó Perez csak a negyedik helyre jön be a Red Bull-lal. A csapat és a mexikói között folytatódik a dzsiddai „egyet nem értés”, most éppen abban, hogy ki miatt is történtek azok a hibák, miközben Verstappen újabb egyértelmű győzelemmel növeli az előnyét a káosszal záruló futamon. Leclerc megint kiesik, ezúttal már a rajt után egy koccanás miatt.
Azerbajdzsáni Nagydíj: 2023-ban utoljára tűnik úgy, hogy harc lehet a vb-címért: Perez a legjobb hétvégéjét teljesíti, és a sprintet, valamint a nagydíjat is megnyeri – kell hozzá némi szerencse, de ezúttal tempóból is felveszi a kesztyűt Verstappen ellen, úgyhogy folytatódik is a nyilatkozatháború a csapat körül. A holland frusztrációját a Russell-lel történt ütközés utáni viselkedése is jelzi, amikor „f*szfejnek” hívja a mercedesest. Leclerc két pole-t és két dobogót szerez, Alonso először marad le utóbbiról.
Miami Nagydíj: Verstappen visszavág és elindítja innentől tíz futamon keresztül tartó elképesztő sikerszériáját: az időmérőn ugyan pórul jár Leclerc hibájával és a piros zászlóval, de a kilencedik helyről rajtolva is simán nyer, gyakorlatilag körbeautózza a versenyen szinte megszégyenülő Perezt, ezzel ismét magához ragadja a kezdeményezést és az irányítást. Alonso közben egy papíron az Astonnak nem fekvő pályán is dobogóra áll, így a silverstone-iak simán tartják a konstruktőri második helyüket.
Monacói Nagydíj: Nem tud élni a kínálkozó lehetőséggel Alonso és az Aston: a spanyolnak az esős futamon esélye nyílik megtörni a Red Bull veretlenségét, de a csapat rossz döntést hoz, a plusz egy bokszkiállás pedig nem fér bele – igaz, így is rendkívül eredményes hétvégét zár Alonso a második hellyel és az első soros rajttal. Verstappen megint nyer, Perez már a Q1-ben hibázik és idei első nullás hétvégéjével már jelentős hátrányba kerül, Ocon pedig bravúrdobogót hoz az eddigi legjobbját nyújtó Alpine-nak.
Spanyol Nagydíj: Monacóban az átalakított Mercedes, itt pedig az átalakított Ferrari is megérkezik, mindkét csapat újragondolt autóval támad egy klasszikus pályán, ahol jól mérhető a teljesítmény. A Mercedes jobban mutat, és kettős dobogót jegyez Hamilton–Russell sorrendben, ezzel idei legjobb hétvégéjét teljesíti az új csomaggal, a Ferrari viszont így sem működik. Természetesen Verstappen nyer, Perez betlizik, az Aston pedig idén először tűnik versenyképtelennek, több mint egy percet kapnak a futamon.
Kanadai Nagydíj: A szezon során először érezhetjük azt, hogy sokszereplős küzdelmet látunk az élmezőnyben: az Aston, a Mercedes és a Ferrari közel azonos tempót mutat a hétvégén, és a Red Bull sincs messze, Verstappen tíz másodperc alatti előnnyel nyer. Alonso visszateszi a megint javuló Astont a dobogóra, Perez csak hatodik, és lassan lemondhat minden reményéről, míg Albon egy bámulatos hetedik hellyel szerez pontokat a Williamsnek. Azt várhatjuk, hogy hasonlóan sokszínű folytatást látunk majd…
Osztrák Nagydíj: Először beszélhetünk pozitívumként a McLarenről 2023-ban: Lando Norris megkapja a teljesen átalakított, vadonatúj autót, amivel negyedik helyet szerez az időmérőn, a sprinten és végül a nagydíjon is – a wokingiak is bejelentkeznek az Aston, a Mercedes és a Ferrari csatájába. Előbbi egyébként itt kezd el érezhetően lemaradni, míg a Ferrarinak Baku után újra jó hétvégéje van: Leclerc az első sorból rajtol és másodikként ér célba, a sprinten pedig Sainz ér oda a dobogóra.
Brit Nagydíj: Utolsó F1-es versenyét teljesíti Nyck de Vries: a futam után megköszöni neki az eddigieket a Red Bull, és beülteti a helyére a visszatérő Daniel Ricciardót – a holland pont nélkül, egy 17. hellyel búcsúzik. Verstappen megint nyer, viszont itt már a McLaren a második erő, Norris mellett Oscar Piastri is megvillan, a sprinten dupla dobogót szereznek, a nagydíjon pedig csak Hamilton szorítja le onnan az ausztrált. Közben a Pirelli beveti az új gumikat, a pletykák szerint ez visszaveti az Astont.
Magyar Nagydíj: Idei egyetlen pole-ját szerzi nagyjából a semmiből Lewis Hamilton, de a futamon nincs válasza sem Verstappenre, sem a McLarenekre, akik ezúttal is a Red Bull mögötti legjobb autó szerepét veszik fel. A Red Bull fölénye egészen döbbenetes a versenytempó terén, az elvesztett pole ellenére talán minden korábbinál nagyobb Verstappen előnye, és Perez is dobogós a kilencedik helyről rajtolva. Ricciardo egy 13. hellyel debütál, a nagy sztori pedig az, hogy Norris összetöri Verstappen Herendijét.
Belga Nagydíj: Verstappen egy rajtbüntetés ellenére is 22 másodperccel nyeri a futamot Perez előtt, a mezőnyt állva hagyó Red Bull két autója között is értelmezhetetlenül nagy a különbség – Leclerc pole-ból rajtol és dobogóra áll, Piastri pedig az esős sprinten tud egy második helyet szerezni. Az Aston közben teljesen eltűnik, a tempó terén júliusban az ötödik helyre süllyednek vissza Alonsóék, a McLaren például a hónap során közel 50 pontot hoz rajtuk. Sűrű hetek után végre jön a nyári szünet!
Holland Nagydíj: Verstappent itt sem lehet megállítani, beállítja Vettel sorozatban kilenc győzelemből álló rekordját, Perez pedig a nyári pihenő alatt sem tudja összeszedni magát: a legrosszabbkor hibázik egymás után kettőt, a biztos második helyből csak negyedik lesz, és megint lemarad a dobogóról. A júliusban eltűnő Astonnal Alonso parádés autózást bemutatva hoz egy második helyet, a bravúrdobogót pedig Gasly szerzi meg – miközben Ricciardo a kezét töri, így debütál az F1-ben Liam Lawson.
Olasz Nagydíj: Monzában feltámad a Ferrari, Carlos Sainz megszerzi a pole-t, majd a futamon is szenzációsan teljesít, és végül hajmeresztő csatát vív a dobogóért Leclerc-rel – végül megőrzi a harmadik helyét és felállhat a pódiumra. A domináló Red Bull sima kettős győzelmet arat, Verstappen új rekordot állít fel a zsinórban tizedik sikerével, az Aston reménytelen, és a Mercedes sincs sehol – de a show itt a Ferrariról szól, miközben a McLaren kicsit beragad a pihenő után.
Szingapúri Nagydíj: A szezon egyetlen hétvégéje, amikor nem jön ki a lépés a Red Bullnak: az FIA szabályváltoztatása után nem találják a beállításokat Verstappenék, akik így csak a középmezőnyben autóznak végig. A megnyíló lehetőségre Sainz csap le, aki megszerzi a pole-t és elképesztő taktikát bemutatva „bevontatja” maga mögött másodiknak Norrist, így kivédekezve a Mercedesek támadásait – Russell az utolsó körben hibázik, Hamilton a dobogón. Lawson kilencedik, így megszerzi első F1-es pontjait.
Japán Nagydíj: Minden visszatér a megszokott kerékvágásba, a Red Bull ellenfél nélkül újra az élen, a McLaren pedig pár futam kihagyás után ismét második erő, amit egy kettős dobogóval nyomatékosít a csapat. Perez botrányosan gyengén teljesít és saját magát üti ki a futamból, a Mercedesek egymásnak feszülnek a pályán, Leclerc pedig egy-két gyengébb hétvége után visszavág Sainznak, és ezúttal ő a jobb ferraris csapaton belül. A Red Bull Verstappen sikerével bebiztosítja a konstruktőri címvédést.
Katari Nagydíj: A suzukai remeklés után most is kiemelkedő teljesítményt nyújt a McLaren, Piastri pedig ezt kihasználva meg is szerzi F1-es pályafutása első sikerét azzal, hogy megnyeri a szombati sprintfutamot – amin harmadszor is világbajnokká koronázzák Verstappent. A nagydíjat már a holland nyeri Piastri és Norris előtt, a McLaren két dupla dobogóval ráesik az Aston Martinra a tabellán: Alonso sorozatban negyedszer is esélytelen bármire, már elvesztette a Hamiltonnal szembeni csatát az egyéni dobogóért.
USA Nagydíj: Többszereplős csatát látunk az élmezőnyben a Red Bull, a Mercedes, a McLaren és esetenként a Ferrari révén, Leclerc pole-t szerez, a sprinten pedig dobogóra áll Verstappen és Hamilton mögött, bár a nagydíjon már kijönnek az SF–23 gondjai. Verstappen végül mindkét futamot behúzza, Hamilton mindkétszer második, de őt és Leclerc-t vasárnap kizárják, ezzel a brit elveszíti az esélyét az egyéni második helyre – Norris második helyet szerez a McLarennek, Sainz ismét dobogón, Alonso nullázik.
Mexikóvárosi Nagydíj: Perez saját közönsége előtt égeti meg magát és nullázik, Verstappen gond nélkül nyer Hamilton és az ismét stabilan teljesítő két Ferrari előtt, míg a McLaren az elrontott időmérő után próbál pontokat menteni – Norris parádés tempót mutatva ötödik lesz a mezőny végéről. Az Aston közben egyetlen pontot sem szerez, így a McLaren meglép, miközben az előző hétvégén még csak „tapogatózva” visszatérő Ricciardo domborít: negyedik rajthely és hetedik helyért járó pontmennyiség az AlphaTaurival.
Sao Pauló-i Nagydíj: Itt már egyértelmű, hogy a fejlesztést régen elengedő Red Bullra „rágyorsítottak” a többiek, és Monza óta folyamatosan záródik az olló – ezúttal a McLaren egy körön és versenytempóban is nagyon közel van Verstappenhez. Norris végül egy sprintpole-t és két második helyet hoz össze a két futamon, megkergeti a bajnokot, a Mercedes az idei legrosszabb hétvégéjét teljesíti, az Aston viszont a semmiből feltámad: Alonso dobogót szerez, de Stroll-lal együtt a második sort is behúzzák az időmérőn. az időmérőn még Verstappen levesébe is, miközben Sainz hatodik helyével együtt a Ferrari felzárkózik a Mercedesre és megteremti az esélyét arra, hogy a szezonzárón kiharcolja a második helyet. A nyár óta második erőnek számító McLaren betlizik a hűvös körülmények között, így teljes mértékben még az Astonnal vívott meccs sem lefutott.
Abu Dhabi Nagydíj: Verstappen jól összegzi az évet: sima pole és sima győzelem, Miamival kezdődően 18-ból 17 futamot nyer meg és rengeteg rekordot átad a múltnak. Perez Monza óta egyetlenegyszer áll dobogóra a Red Bull-lal, itt is lemarad róla egy saját hibával begyűjtött büntetés miatt, Leclerc az újabb második helyével megelőzi Sainzot, Russell (mindössze) idei második dobogója pedig bebiztosítja a Mercedes konstruktőri ezüstérmét. Alonso az Aston elfáradása ellenére megszerzi az év végi negyedik pozíciót.
A cikk eredetileg az Autósport és Formula Magazin decemberi számában jelent meg: hasonló anyagokért vásároljátok meg újságunkat, vagy fizessetek elő a 2024-es lapszámainkra a Formula Webshopban!