A két pénteki szabadedzés alapján felrajzolhatunk egy képet arról, hogy hogyan is állnak egymáshoz képest a csapatok Mexikóban, de fontos sietve hozzátenni, hogy ezek még csak az első próbálkozások adatai – minden csapat módosít a beállításokon szombatra és vasárnapra, elindul valamilyen irányba, főleg a Mercedesnél készülnek erre, de a Ferrari, sőt még a Red Bull is dolgozni fog bizonyos gyengébbnek ítélt szegmenseken.
A pénteki eredmények alapján viszont azt mondhatjuk, hogy a Red Bullnak ezúttal mérhető előnye van egy körön, hiába beszélt arról Max Verstappen és Sergio Perez, hogy az időmérő nagyon szoros lehet.
Az adatok szerint egy körön nagyjából két tizeddel gyorsabb az RB19 bárkinél, mögötte pedig szoros a helyzet, nagyjából egy tizeden belül van a Mercedes, a McLaren és a Ferrari is – ami azt vetíti előre, hogy közülük az végezhet majd előrébb, aki nagyon eltalálja az utolsó, legfontosabb kört, illetve akinél a legtöbbet sikerül előrelépni a kvalifikációig. Említsük meg, hogy Lando Norris miniszektorokból összerakott legjobb köre csak századokkal maradt volna el Verstappenétől, ami azt sugallja, hogy a McLaren most is közel lehet az első helyhez.
A középmezőnyben érdekes módon szinte egált hozott egy körön az Alpine és az AlphaTauri a szektoridők alapján, de az Alfa Romeo is jól kezdett, alig egy tizedmásodperc a lemaradása az Alpine-hoz képest.
Az alsóházba az FP1 második helye ellenére egyelőre a Williams, az újabb hatalmas csalódásra „készülő” Aston Martin, valamint a mezőny leglassabbnak tűnő autója, a Haas tartozik – utóbbinál nagyon nem jöttek be az austini fejlesztések, mert most már egy körön is lelassultak, de közben a versenytempójuk sem javult fel.
Érdekesség viszont, hogy annyira szoros a helyzet, hogy ebből a kvalifikáción tényleg bármi lehet, ha valaki talál két tizedet a legfontosabb pillanatban, az sok helyet érhet, hiszen még az utolsó helyre rangsorolt Haas szimulált lemaradása is csak 0,85 másodperc a Red Bullhoz képest.
A versenytempó a lényeg
Az időmérő nagyon fontos lesz a pályapozíció és a stratégia szempontjából, de a lényeg mindig a versenytempó és a gumikezelés, ami nem lesz könnyű feladat egy ilyen csúszós, kis leszorítóerővel bíró pályán – könnyen kophatnak majd az abroncsok, ami sok mindent befolyásolhat.
Ezért a fent említett beállításváltoztatások könnyen ebbe az irányba mehetnek el, áldozva akár az időmérős teljesítmény oltárán – mindenesetre nézzük, hogy hogyan áll a helyzet a hosszabb etapok terén a második edzés után.
Az élmezőny itt is hasonlóan fest: nagyjából két tizedmásodperces előnyben van a Red Bull körönként, ha az átlagokat (két autó, stb.) nézzük, de a várakozások szerint egyébként ez az etapok hosszabbodásával tovább nőhet, mivel az RB19 továbbra is meglehetősen barátságos a gumikkal.
A Mercedes, a McLaren és a Ferrari itt is nagyjából egy tizeden belül helyezkednek el egymáshoz képest, ha ez nem változik jelentősen, akkor közöttük tényleg döntő lehet az időmérő és a pályapozíció – a panaszkodás ellenére egyébként érdekes módon a Mercedes tűnt a leggyorsabbnak az említett három csapat közül a miniszektorok és az átlagok alapján.
A középmezőny lemaradása itt már nagyobb, és az adatok alapján az Alpine hátrébb csúszik az Alfa Romeo mögé, Valtteri Bottasék megtankolva is jó tempót autóztak – az Alpine, a Williams és az AlphaTauri szinte megegyező körökre volt képes pénteken, egy-másfél tizeddel az Alfa mögött, meglátjuk, hogy melyikük tud többet találni a beállítások változtatásával. Albon a kemény gumikon is remek tempót diktált, a Williams átlagát Sargeant húzza le, Albon önerőből akár a pontszerzésért is harcolhat, ha mindent jól összeraknak a csapattal.
Borzasztó volt az Aston Martin és a Haas hosszú etapja, a zöldek közel egy másodpercet kaptak a Red Bulltól és konkrétan a kilencedik helyre volt elég a versenytempó, míg a Haas már bőven egy másodperc feletti hátránnyal „tökutolsóként” zárt – nagy kérdés, hogy Nico Hülkenbergék tudnak-e még találni valamit vasárnapig.
Ricciardo, Ferrari, Mercedes, Norris
Egy-két dolgot emeljünk még ki, árnyalva a fent említett képet: először is Lando Norris ideális elképzelt köre (a leggyorsabb miniszektorokat tekintve) szinte megegyezett Verstappen körével, rendkívül közel lehetett volna időmérős szimulációban, ha összerakja a számára tökéletes egy kört. És tegyük hozzá, hogy Norris új gumikon jobb versenytempót ment a második edzésen, mint Verstappen (sőt, övé volt a leggyorsabb körátlag a versenyszimulációk terén), de a holland abroncsaiban volt már pár kör addigra, ezzel együtt a McLaren nincs messze az energiaitalos társulattól.
A Mercedes versenytempója átlagolva a második erő, de ha csak Hamilton hosszú etapját nézzük, akkor konkrétan ő is Verstappen körül járt – de ez kis minta, és nem is egy időben futották ezeket a köreiket. Összességében azért a pénteki eredménytáblázatoknál egyértelműen előrébb tart a Mercedes, és ha sikerül még javulniuk a beállításokkal, akkor igenis ők lehetnek a második erő, hiába panaszkodott Hamilton és Russell is.
Ugyanezt el kell mondanunk Daniel Ricciardóról is, mint Norrisról: az ausztrál az ideális, miniszektorokból összerakott körét tekintve a harmadik leggyorsabb volt az egész mezőnyben, és a hosszú etapja is felettébb biztatóra sikerült, a kemény gumikon átlagosan csak másfél tizedmásodperccel maradt el például Perez etapjától.
Végezetül pedig egy gondolat még a Ferrariról is: az egyenesekben továbbra is rendkívül gyorsak, ez az előzéseknél sokat segíthet majd vasárnap, a tempós és közepes kanyarokban is jól kapaszkodik az SF-23, a lassú kanyarokban viszont annyira nincs tapadás, hogy ott hatalmas a lemaradás – ami a gumikezelésben is visszaüthet majd.
Összegzés: szóval akkor mi is az erősorrend?
Egy körön, és versenytempóban is némi Red Bull-előnyt mutatnak az adatok, de a McLaren és a Mercedes nagyon közel kerülhet, ha sikerül a beállításokkal kihozni a maximumot az autóból szombaton és vasárnap. A Ferrari egy körön nem ment rosszat, ha a tabellára pillantunk, de ha az átlagolt köridőre, a hosszú etapokra, és a miniszektorokra nézünk, akkor jelenleg reálisan nézve a negyedik erő lehet.
Érdekesség továbbá, hogy Perez a kemény gumikon jobb hosszú etapot ment, mint Verstappen a közepeseken, ez adhat némi támpontot majd a versennyel kapcsolatban.