DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Formula+

Technika: Kiderült a Red Bull padlólemezének titka?

Egy lényeges ponton különbözik a világbajnok F1-es autó padlólemeze a Mercedes és a Ferrari megoldásától: ez lehet az RB19 igazi titka?

A RacingNews365.com technikai elemzője, Paolo Filisetti mutatott rá egy érdekességre az F1-es topcsapatok padlólemezeivel kapcsolatban. 

Mint ismert, a Monacói Nagydíjon a Red Bull, a Mercedes és a Ferrari alá is beleshetettek az érdeklődők, amikor kiemelték őket a pályáról a korláton túlra, Filisetti pedig egy jelentős különbséget vélt felfedezni a Red Bull és a riválisok padlólemezei között: márpedig az autó ezen része messze a legfontosabb a szívóhatás szerint megépített technikák esetén.

Innen érkezik a leszorítóerő közel nyolcvan százaléka, ez határozza meg az autó alapvető viselkedését és teljesítményét, minden más, messziről is jól látható alkatrészt már csak a padlólemez működéséhez igazítanak hozzá, hiába beszél a nagyértelmű például az oldaldobozokról.

A legfontosabb különbség az, hogy a Red Bull padlólemezein a Venturi-csatornáknál láthatóak bizonyos megszakítások, amelyek azt a célt szolgálják, hogy a levegő azokon a pontokon jelentős nyomást generáljon. Az RB19-nél legalább két ilyen megszakító pont látható, de ezek nem a leszorítóerőt növelik, hanem az extra nyomás generálásával csökkentik a légáramlat sebességét, és ez az a működés, ami deaktiválja a delfinezés jelenségét.

f1-redbull-monaco



A meghatározott, megtervezett pontokon beépített megszakítások miatt így ugyan direktben csökken a generálható leszorítóerő, de összességében mégis sokat nyer vele a csapat: ugyanis emiatt közelebb tehetik az autót az aszfalthoz, csökkenthetik a hasmagasságot, és akkor sem fog pattogni, delfinezni az úton az RB19.

Ez az a megoldás, ami sem a Ferrarinál, sem a Mercedesnél nem látható, még a W14-es átalakított, megújult verziójában sem. Továbbra is a Red Bull padlólemeze a legrészletesebb, az energiaitalosok irányítják legpontosabban a levegőt különböző szélesítésekkel, mélyítésekkel, de már az új Mercedes-padlólemez is elég részletes, csak éppen az említett megszakítások, pattogásgátló megoldások nem láthatók.

DPPI_00123012_1297_resize

A Mercedes és a Ferrari is viszonylag egyenesen, akadálytalanul vezeti a levegőt, a padlólemez alapvető koncepciója, működése megegyezik, nincsenek hirtelen mélyítések, a padlólemezek szélső részei is nagyon hasonlóak, hasonlóan dolgoznak. Vannak eltérések, jól látható különbségek is, de az elgondolás alapja hasonló, míg a Red Bull teljesen máshogy közelítette meg az autója legfontosabb pontját.

Összegezve: a világbajnok istálló a pattogás kivédésével, a bizonyos pontokon generált nagyobb nyomásnak és lelassuló légáramlatoknak köszönhetően alacsonyabbra helyezheti az autóját, ezzel tudja összhangba hozni a csoda-DRS-ét és ez az egyik legfontosabb eleme a jó gumikezelésének is.

f1-redbull-monaco

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: