Az idei Formula–2-es szezon negyedik, bakui hétvégéjén maximálisan megszerezhető 39 pontból 38-at tett zsebre a Ferrari akadémistája, a brit Oliver Bearman, aki ezzel a széria történetének egyik legdominánsabb teljesítményét nyújtotta. Az újonc versenyző, aki csak májusban töltötte be 18. életévét, a legígéretesebb ifjú tehetségek egyikeként érkezett meg az F2-be, de a szezon eleje nem volt zökkenőmentes: több hibát is elkövetett, s hat versenyen mindössze két pontszerzést tudott felmutatni.
Bakuban viszont az első pillanattól kezdve látszott, hogy a fiatal brit elkapta a fonalat: a szabadedzést az élen zárta, megszerezte a pole-t, majd a fordított rajtrácsos sprintversenyt a 9. helyről kezdve a hajrában előzte meg csapattársát, a jóval rutinosabb Frederik Vestit – az élen haladók hibáit a két Prema tökéletesen használta ki. A vasárnap ehhez képest sétagalopp volt: bár egy rövid időre elveszítette a vezetést a szintén a legnagyobb fiatal tehetségek közt számon tartott Theo Pourchaire-rel szemben, a verseny nagy részében őt üldöző franciát folyamatosan előzési távolságon kívül tudta tartani.
Bearman ráadásul szombaton még a leggyorsabb kört is megszerezte, vasárnap viszont Isack Hadjarhoz került a bónuszpont – így aztán nem lett tökéletes a hétvége, persze ezért aligha bánkódott nagyon a Ferrari juniorja. Mióta a jelenlegi, kétfutamos lebonyolítást alkalmazzák a Formula–2-ben és elődjében, a GP2-ben, csak egyetlen versenyző tudott szó szerint mindent vinni: Nelsinho Piquet a 2006-os hungaroringi fordulóban, aki ezzel élesztette fel bajnoki reményeit a Lewis Hamiltonnal folytatott, végül sikertelen küzdelemben.
Hogy Bearman a bajnoki harc szereplője lehet-e idén, az még a jövő zenéje, mindenesetre ezzel a produkcióval a szezon harmadánál a negyedik helyre ugrott fel az összetettben az előzetesen talán két fő bajnokesélyesnek számító Pourchaire és Vesti, valamint a Red Bull-támogatott Ayumu Iwasa mögé. Persze erről még nagyon korai beszélni, de ha sikerülne a csúcsra érnie idén, azzal a „másodosztály” történetének legfiatalabb bajnoka lenne, az viszont jó kérdés, hogy ebben az esetben hogyan folytatódhatna karrierje, hiszen a szabályok értelmében a bajnok nem maradhat az F2-ben, így Bearman, a menedzsmentje és a Ferrari komoly döntéshelyzet elé kerülne.
Bár teljesen nem zárható ki annak lehetősége sem, hogy egy ilyen gyors és sikeres juniorkarrier után a maranellóiak úgy döntenének, hogy megpróbálják 18 esztendősen a királykategóriába vinni – amire partnerükkel, a két idősebb pilótát alkalmazó Haasszal lehetőség is adódhat –, de nem egy intő jelet láttunk arra az elmúlt időben, hogy a túl korai előrelépés akár végzetes hatással is lehet a királykategóriás karrierre. Pozitív példa is van persze, elég csak Max Verstappent említeni, és van a Ferrarinál is: Charles Leclerc éppúgy négy formulaautós szezon után debütálhatott az F1-ben, mint amennyinél most Bearman jár, igaz jó másfél évvel idősebben, mint az ifjú brit lesz 2024 tavaszán.
Ha Bearman eredménylistája nem is olyan elképesztő egyelőre, mint például az említett Leclerc-é volt az alsóbb kategóriás formulaautós időszakában, rendszerint nála idősebb pilótákkal szemben állta meg a helyét. Alig múlt tizenöt, amikor bemutatkozott a Formula–4-ben, győzelmeket és dobogókat szerzett, majd 2021-ben első versenyzőként tudta megcsinálni az olasz–német duplát: mind a két országos F4-es sorozatot megnyerte, összesen 39 futamon 17 győzelmet és 26 dobogót szerezve a rendkívül sűrű mezőnyben.
Emellett már 2021-ben, néhány héttel 16. születésnapja után bemutatkozott az F3-as színtéren is a brit nemzeti sorozatban, 2022 elején pedig az ázsiai Formula Regional-szériába ugrott be, ahol nem ért el különösebben szép eredményeket, de a cél nem is ez volt, hanem a felkészülés az újabb nagy kihívásra, az FIA F3-as sorozatára. Ez viszont tökéletesen sikerült, hiszen első versenyét rögtön a második helyen zárta – még mindig csak 16 évesen! Ezt követően viszont kicsit döcögősen folytatódott az év, de a negyedik fordulótól belelendült, és Silverstone-tól kezdve egy kivétellel az összes főversenyt a dobogón zárta, az utolsó futamig versenyben volt a bajnoki címért, s végül mindössze hét ponttal maradt el az első és kettővel a második helytől – egy olyan bajnokságban, ahol egy hétvégén 39 egység szerezhető.
Ferrari-akadémistaként eddig négy versenyző jutott el az F1-be Sergio Perez, Jules Bianchi, Charles Leclerc és Mick Schumacher személyében, valamint nyugodtan idesorolhatjuk azt a Felipe Massát is, akinek felnevelése a mintát szolgáltatta az akadémia létrehozásához. A jelenlegi tagok közül nem lehet kérdéses, hogy Bearman a legesélyesebb arra, hogy a felsoroltak nyomdokaiba lépjen, amit egy jól sikerült F2-es szezonnal meg is alapozhat.
A jövő F1-esei: 10 ígéretes fiatal
A Formula Podcast ezen a héten foglalkozott azokkal a fiatal versenyzőkkel, akiknek meglehet az esélye arra, hogy a következő 1–2 évben bekerüljenek a királykategória mezőnyébe. A toplistán természetesen meglehetősen magasra került Oliver Bearman, de a Ferrari növendékén kívül a Red Bull, a Mercedes, az Alpine, a Sauber és a Williams fiatal tehetségei is szóba kerültek.