Nemrég mi is írtunk arról, hogy miért ilyen extra hatékony a Red Bull DRS-e, és miért kerül iszonyatos előnybe az RB19 az egyenesekben, de korábban, még a szezon elején fejtegettük azt FormulaPlusz rovatunkban, hogy a speciális futómű az igazi titok. Ennek működése tartja úgy egyensúlyban az autót, hogy mindig optimális a tapadás, nem billeg az autó sem féktávon, sem kigyorsításon, sem irányváltásoknál, és emiatt tudják rendkívül közel tenni az autó alját az aszfalthoz anélkül, hogy az leérne, vagy delfinezést idézne elő.
A rivális F1-es istállók is ezt emelték ki:
„Sok szó esik a DRS-ről, de az adatokat kiemelezve nem biztos, hogy az a titok: szerintem alapvetően is gyorsak az egyenesekben. Nem ez az, amire igazán figyelünk, és amit részletesen próbálunk megérteni” – idézi a Motorsport Mark Harman, az Alpine technikai igazgatójának szavait.
„Impresszív, hogy milyen módon képesek használni az autójukat. Vannak ötleteink, mi is efelé próbálunk mozogni” – mondta Harman a Red Bull extrém stabilitásáról, és futóműkialakításáról.
Juan Molina, a Haas aerodinamikai vezetője már egyenesen a betiltott aktív felfüggesztést említette meg: szerinte nagyjából úgy viselkedik a Red Bull autója, mint egy ilyen technika, mindig az optimális tapadást és kezelhetőséget biztosítja.
„Ha az aktív felfüggesztésre gondolunk... és nem mondom, hogy bárki is ilyet használ, de ha arra gondolunk, akkor azzal megnyerhette valaki a bajnokságot, mert képes volt speciális módon használni és fejleszteni az autóját. Ha valaki megérti, hogy hol kell használni az autót és képes is elérni azt a szintet, akkor megjön a teljesítményt” – mondta, utalva elsősorban a hasmagasságra, ami a szívóhatással működő autók kulcsfontosságú faktora.
„Valószínűleg minden csapat ebbe az irányba megy el, hogy hogyan lehet a lehető legalacsonyabbra helyezni az autót, megszabadulni a pattogástól, és tökéleteseni a nagy tempóról alacsony tempóra váltó teljesítményt, ami nyilván fontos a pilóta számára.”
A Mercedes is ebben hisz
A futómű fontosságát hangsúlyota Toto Wolff is: a Mercedesnél is elsősorban ebben látják a probléma forrását, B autó ide, látványos oldaldoboz oda, ez lesz a legfőbb módosítás a W14-esen.
„A csodákban nem hiszek, de a stabilitás és a pilóták által elvárt precizitás együtt jár. Úgy hisszük, hogy az első futómű újratervezésével orvosolhatjuk a problémát, és ez jobban meglátszódhat a köridőn, mint amit az új aerodinamikai csomag hozhat. Egyszerűen azzal, hogy vezethetőbb és gyorsabb lesz vele az autó” – magyarázta Wolff.
A DRS csak egy dolog
„Ha megnézzük a Red Bullt, ők egész pontosan tudják minden esetben, hogy hol, milyen módon, milyen magasságon akarják használni az autójukat, és ez kulcsfontosságú ebben a szabályrendszerben, főleg annak fejlődésével. Az autó magassága nagyon erős összefüggésben az aerodinamikai csomaggal, annak működésével, a karosszéria elemei a padlólemezzel és a hátsó szárnnyal is nagyon szorosan együtt dolgozik. Persze nem egyszerű a szélcsatornában kitalált dolgokat a pályára vinni és ott megfelelően beállítani a teljes autót, hogy mindene együtt működjön jól. Ha könnyű lenne, mindenki ott tartana, ahol a Red Bull” – tette hozzá a korábban említett Molina.