Portimaóban már a második futamot rendezték a WEC idei szezonjában, és ezt követően érdemes áttekinteni, hogy hogyan is áll az erősorrend, mit érdemes tudni a hypercarok csatájáról. A legendás Le Mans-i 24 órás megmérettetés előtt lesz még egy főpróba Spában, ami a világbajnokság szempontjából nyilván nagyon fontos, de a legtöbb csapatnál azért a jó Le Mans-i szereplés lenne az elsődleges cél.
A Toyota még más kategória
Az biztos, hogy a Toyota kényelmes előnnyel vezet. Portimaóban összességében a futam végére kevesebb lett a győztes #8-as egység előnye, mint az első hétvégén Sebringben, de ha a nyers tempót nézzük a lényegi szakaszokban, akkor talán még nagyobb volt a japánok fórja.
Egyrészt mivel a portugál pályán nehezebb volt az előzés, így jobban rágyúrtak az időmérőre, ahol másfél másodpercet adtak a második Ferrarinak, másrészt a versenyen is gyorsabbak voltak: Sebringen egy ötvenkörös átlagtempót vizsgálva nagyjából három tizedmásodperc volt a Toyota előnye a Ferrari és öt a Cadillac előtt, Portimaóban ez négy és hat tizedre nőtt, és a növekedés főleg úgy észlelhető, hogy ez egy rövidebb kör volt az amerikaihoz képest.
A Toyota persze most szeretné fenntartani az izgalmakat, és ahogy Sebring, úgy Portimao után is azt kommunikálta, hogy a harc valójában szorosabb, mint ahogy látszik, de a realitás az, hogy nem is a körönkénti három-négy-öt tizedmásodperces előny a lényeg, hanem az, hogy a japánok autója stabilan, kiegyensúlyozottan, folyamatosan képes erre a teljesítményre, míg a riválisok közül egyelőre senki sem tudja a maximumot hozni huzamosabb ideig. Egy-egy körig, egy-egy periódusig tudnak jó tempót menni, de valami mindig történik, ami meggátolja az élesebb küzdelmet.
Ez persze természetes, hiszen a Toyotának több évnyi előnye van mindenki mással szemben ebben a kategóriában, a Ferrari, a Porsche, a Peugeot és a Cadillac is szinte újoncnak számít, így az lenne a furcsa, ha nem lenne legalább ilyen fórban a Toyota.
Ez pedig a tempó mellett a kiegyensúlyozottságban jelentkezik: Pascal Vasselon technikai igazgató is úgy fogalmazott, hogy ahol stabilan jobbak vagyunk, az a stabilitás.
A Ferrari a második erő, de szoros a harc
Ami miatt viszont mégis meleg szívvel ajánljuk mindenkinek a WEC-szezon és természetesen majd a Le Mans követését, az az, hogy a mezőnyt valóban érdemes nézni, mert szoros csatákat vívnak a csapatok a Toyota mögött. Sebringben még majdnem körönként két másodperc volt a Peugeot lemaradása a Toyotához képest, ráadásul technikai hibák terén is rengeteg mindennel küszködtek főleg a franciák, azonban már a második futamra megfeleződött ez a lemaradás, alig több, mint egy másodperc volt a 9x8 köronkénti hátránya a leggyorsabb autóhoz képest.
Ráadásul bizonyos etapokban kifejezetten biztatónak tűnt a Duval-Muller-Menezes trió tempója, közel tudott lenni a többiekhez, és az is egészen pozitív, hogy a rajt előtti kormányszervo-problémát leszámítva hiba nélkül teljesítette a futamot mindkét autó. Ez elengedhetetlen lépés volt a folytatás szempontjából, és ahogy azt Pitwall című heti hírösszefoglaló műsorunkban is megemlítettük, kulcsfontosságú, hogy a gyártónak legyenek sikerei, sikerélményei, és egyértelmű legyen a fejlődés, különben veszélybe kerülhet a gyári program.
Nos, ez egyelőre megvan, természetesen mind a megbízhatóság, mind a tempó terén további lépések szükségesek, de ha Spára is tudna tenni egy hasonlóan nagy lépést a Peugeot, mint amit Sebring és Portimao előtt megtett, akkor Le Mans-ba már tényleg úgy mehetne, hogy éles meccset folytathat a többiekkel.
Akik közül továbbra is a Ferrari tűnik a második erőnek minden szempontból, és ők lehetnek az elsők, akik kihívás elé állítják a Toyotát. Egyelőre nem sikerült 100%-ot kihozni az autóból, de van benne potenciál, és az egyik trió fékhibája miatt ugyan csak egy autóval fértek oda a dobogóra, de van bennük potenciál, és ha ők is folytatják a megkezdett fejlődést, akkor ők állhatnak lesben Le Mans-ban a Toyota hibájára várva.
A harmadik erő viszont a tempó terén nem a most dobogót szerző Porsche, hanem a Cadillac. Az amerikaiak autója először járt Európában, így a szabadedzések során térképezték fel a helyzetet, a pályát és az aszfaltot, de most is ott voltak a Ferrari mögött, és csak a balszerencsés körülmények (lassú defekt, stratégia) miatt nem ők értek oda a harmadik helyre, hanem a Porsche.
A németek technikája is javult azonban Sebringhez képest, közelebb került az előtte állókhoz, úgyhogy jelen pillanatban nagyjából fél másodpercen belül található egymáshoz képest a Ferrari-Cadillac-Porsche trió, majd tőlük még pár tizedre, újabb szűk fél másodpercre a legnagyobbat fejlődő Peugeot.
Ez rendkívül szoros csatát ígér a folytatásra, és ahogy most is láttuk, a Toyota esetleges problémáit bőven ki tudják használni - csak egyelőre minden említett csapatnál is megvannak a problémák, amiket meg kell oldani. Le Mans-ig van rá idő!
A Vanwall és a Glickenhaus más szint
A csúcskategória két sereghajtója nem tud beleszólni a többiek csatájába, jelentős lemaradásban vannak, és ez most már problémát jelent, ugyanis az LMP2-es autók között tudtak haladni a portugál futamon. A kategóriakülönbség miatt az egyenesekben jóval gyorsabb a Vanwall és a Glickenhaus hypercarja, a kanyarokban viszont az LMP2-esek mentek jobban, így gyakorlatilag teljes etapokon keresztül autóztak együtt, amivel feltartották a kisebb kategóriát, és bonyolult helyzeteket szültek.
Az LMP2-esek fel is emelték a szavukat ez ellen, és megoldást sürgetnek, ami nem lehet az, hogy őket lassítsák tovább, mert ha ennél is lassabbak lesznek, akkor ugyanaz történik, csak egy lépcsőfokkal lejjebb, és ők fognak problémákat okozni a GT-autók számára. A helyzetet rontotta, hogy Portimaóban nagyon nehéz előzni, és bebújni a másik mellé akkor is, ha valaki jóval lassabb a kanyarokban, és ha az egyenesekben az üldözött mindig simán elnyúlik, akkor nem nagyon lehet mit tenni: Spában talán változhat a helyzet, nagyobb lehet a Vanwall és a Glickenhaus előnye egy teljes körön.
A spái hatórásra jövő hétvégén kerül majd sor, míg a Le Mans-i egynapost június 10-11-én rendezik.
Az egyéni bajnokság állása:
1. Buemi, Hartley, Hirakawa Toyota 53
2. Fuoco, Molina, Nielsen Ferrari 42
3. Conway, Lopez, Kobayashi Toyota 40
A konstruktőri bajnokság állása:
1. Toyota 64
2. Ferrari 42
3. Porsche 30