Már a péntek esti nyilatkozatok is arra utaltak, hogy Dzsiddában szorosabb versenyzésre számíthatunk ezen a hétvégén, mint két hete Bahreinben: a versenytempó terén egyértelműen közelebb vannak egymáshoz a csapatok, ezt pedig a második szabadedzés hosszabb etapjainak áttekintése is megerősíti.
Egy fontos dolgot viszont szögezzünk le: továbbra is a Red Bull diktálja a tempót egy körön és hosszabb távon is, Bahreinhez képest csak annyi változhat, hogy mennyire közelítik meg Max Verstappenéket a riválisok. A simább, gumikímélőbb aszfalt főleg a Ferrarin és a Mercedesen segíthet vasárnap az első futamhoz képest, de így is csak a hátrány mértékéről beszélhetünk egyelőre.
A Red Bull kicsit átalakított csomagja azt eredményezte, hogy az RB19 a leggyorsabb a végsebességek terén, a mérési pontnál 311 km/h-s tempóra volt képes Sergio Perez, míg Carlos Sainz és Charles Leclerc például csak 306-307-re: ennek egyik oka az, hogy a Scuderia autója továbbra is delfinezik, ami tempóvesztéssel jár. Kérdés, hogy emiatt esetleg magasabbra emelik-e kicsit, amivel viszont leszorítóerőt veszíthetnek.
Ehhez azért tegyük hozzá, hogy a Ferrari bevallottan (és az adatokból is láthatóan) letekert motorral ment pénteken, méghozzá a többieknél is jobban visszafogva, vagyis pont a végsebesség és az egyenesbeli tempó az, ami javulhat. A Red Bullhoz képest elsősorban a 25-27-es, valamint még a kör elején a 4-8-as kanyarok közötti részen voltak lassabbak Leclerc-ék, de ezek az adatok javulhatnak a maranellóiak számára, ha ők többet nyernek a motor felcsavarásával.
A Ferrari és az Aston is jó
A közepes gumikon futott versenyszimulációk során a Ferrari és Fernando Alonso is közel tudott maradni Sergio Perez tempójához: azért emeljük ki őt, mert ő futott a közepeseken, míg Verstappent a lágyakon küldte ki a Red Bull. Alonso 1:35 elejét, közepét tudott a tízkörös etap során, nagyjából azt, amit Perez is, aki 1:35 legelejét átlagolt: a tíz kör alatt átlagosan szűk két tizedmásodpercet kapott csak Alonso. Leclerc már majdnem négy tizedet, de ő folyamatosan forgalomban autózott, ami szintén lassította, ha ezt és a motormódot is belekalkuláljuk, akkor akár Leclerc is veszélyes lehet vasárnap.
Tegyük hozzá, hogy Pereznél állítólag volt valami mechanikai probléma, ő is gyorsulhat még a futamig, mindenesetre most tényleg közelinek tűnnek egymáshoz a topcsapatok, főleg hogy Bahreinben péntek este még 5-6 tized volt az átlagos hátrány az Aston és a Ferrari számára is.
A gumikezelésnél azért van kérdés
Az a realitás, hogy egy bokszkiállással teljesíthető a futam az alacsony gumikopás miatt, a lágy és a közepes keverék használata egy-egy etapon keresztül elég lehet. A kérdés az, hogy min érdemes rajtolni: Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke arról beszélt, hogy ugyan nem kopik jelentősen a lágy abroncs, de megtankolt autóval mégis sokkal érzékenyebb, mint üresebb tankkal, így nagy kérdés, hogy ki akar azon rajtolni. A pályapozíció fontos ezen a helyszínen, így nem mindegy, hogy a rajtnál előnyt jelentő lágy gumin rugaszkodhat el valaki, de ha nem kezeli jól az abroncsot a megtankolt autó, akkor visszaüthet a terv.
Verstappen egyébként ugyanúgy 1:35,0 körül átlagolta a lágygumis etapját, ami ugyanaddig (illetve egy körrel még tovább is) tartott, mint Perez közepes etapja, míg Sainz a lágyakon egy kicsit lassabb volt, mint Leclerc a közepeseken.
A megtankolt állapotra egyébként továbbra is a Red Bull és az Aston Martin a legkevésbé érzékeny, a Ferrarit és a Mercedest jobban kibillenti az egyensúlyából az üzemanyagszint változása.
Viszont azt is tegyük hozzá, hogy az említett Leclerc például mindenképpen hátulról rajtol a tízhelyes büntetése miatt, neki így kell számolnia.
A Mercedes és az Alpine sötét ló
George Russellt érdemes figyelni, egy körön lemaradt az élmezőnytől, a hosszabb etapja viszont érdekesen alakult: ugyan csak nyolc kört teljesített, de az ott átlagolt ideje a közepes keveréken szinte megegyezett Leclerc-ével, vagyis közel volt mindenkihez. Esteban Ocon az Alpine-nal szintén említésre méltó, ugyanis 1:35 második felét átlagolt a közepeseken egy tízkörös etap során, ami azt jelenti, hogy szintén nincs messze a topcsapatoktól, ráadásul Pierre Gasly például 313 km/h-s csúcssebességet tudtak elérni.
Reálisan nézve vasárnap ez a két csapat sem lehet messze, ha minden úgy marad, ahogy pénteken láttuk, akkor akár öt istálló pilótái is közel tudnak autózni egymáshoz. Persze mindenki kitalál még valamit addig...