DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
Formula-E

Kell-e félni, hogy a Mercedes a Formula-E-ben is dominálni fog?

Az új FE-szezonban egyesek már egyetlen verseny után kongatják a vészharangot: a Mercedes egyik autója uralta a pénteki Diriyah ePrix-t, és vannak jelei, hogy a márka az F1-hez hasonlóan itt is a riválisok fölé nőhet.

A Mercedes a 2019-2020-as szezonban debütált az elektromos szériában Stoffel Vandoorne-nal és Nyck de Vriesszel, a márka pedig noha nem nyújtott kimagaslót, de újonchoz képest egyáltalán nem is szerepelt rosszul: már a legelső futamuk dobogóval zárult, majd pedig a berlini szezonfinálén megszerzett első – és rögtön kettős – győzelmükkel végül nagyot szakítottak, hiszen Vandoorne mindössze három szezonbeli dobogóval is a tabella második helyén végzett, a Mercedes pedig a harmadikra katapultálta magát a csapatok között.

EvLPG0XXMAE1KDH



Ilyen előzményekkel készült a csillagos márka a második szezonjára, amelynek nyitányán folytatódott a lendülete, ezúttal de Vries révén, aki mindkét szabadedzést, majd az időmérőt és a futamot is az élen zárta a Diriyah ePrix-n, FE-mércével mérve jelentős előnnyel. Vandoorne a 8. lett, miután kedvezőtlen időmérős csoportja miatt nem tudott erős helyre kvalifikálni. Ez a jelenség, vagyis az aktuális listavezetők időmérőn való hátrányba hozása mutatja, hogy a Formula-E-ben nehéz, talán lehetetlen is olyan mértékű dominanciára szert tennie egy csapatnak, mint amit a Formula-1-ben az elmúlt években láthattunk a német gyártótól. Ennek ellenére a szezonnyitó után már többekben felsejlettek a Mercedes F1-es erőfölényének képei, az pedig, hogy a szintén Mercedes-technikát használó Venturival Edoardo Mortara felküzdötte magát a 2. helyre, csak újabb jele annak, hogy a Brixworthben készülő technika a mezőny élére ugorhatott a Formula-E-ben (is). 

„Ez egy kicsit aggasztó, de a Formula-E-ben a teljesítmény azért elég hullámzó” – mutatott rá Oliver Rowland, aki a Nissannal a 6. helyen zárta a szezonnyitót. „Persze kétségtelen, hogy a Mercedesnél jó munkát végeztek, de remélem, hogy nem lesz ebből is Formula-1. Közismerten ügyesek a versenyautók építésében! Időnként már tavaly is jók voltak, és jól láthatóan fejlődnek, aminek példáját már tavaly Berlinben is láttuk.”

Rowland szerint a Mercedes technikai fölényére az is utalhat, hogy versenyzői még viszonylag tapasztalatlannak számítanak az FE-ben (de Vriesnek egy, Vandoorne-nak két szezon van a háta mögött), míg az elektromos széria egyik fő jellemzője évek óta az, hogy rutinosabb, az autók összetett működését és a versenyeket jobban átlátó pilóták képesek csak hosszú távon a győzelemért harcolni. „Nyck személyében még egy elég tapasztalatlan versenyzőjük van, és Stoffel is csak hozzám hasonló rutinnal rendelkezik, ebben a sorozatban meg azért idő kell, mire mindent megtanul jól csinálni az ember” – mutatott rá az anomáliára Rowland, aki egy győzelemmel már maga is rendelkezik tavalyról.

Mivel Szaúd-Arábia duplafutamos szezonnyitót tart, a mai, szombati időmérőn és versenyen akár máris tisztulhat a kép a Mercedes erejét illetően – de Vries ezúttal az első kvalifikációs csoportban fog pályára lépni, így nehezebb dolga lesz, ha újra pole-pozíciót akar szerezni. 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: