DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Már Piastri első újraindítása is necces volt?

Sajtóhírek szerint az F1-es versenyirányítás már az ausztrál vb-éllovas korábbi biztonsági autós fázist követő fékezésével sem voltak elégedett.

Nico Hülkenberg bravúros első dobogója mellett Oscar Piastri győzelmet eldöntő tíz másodperces büntetése jelenti a fő beszédtémát az F1-es Brit Nagydíj után, amellyel ráadásul épp világbajnoki riválisa és csapattársa, Lando Norris örökölte meg az első helyet – és közelítette meg ezzel nyolc pontra az összetettben.

A felügyelők azzal érveltek az ítélet mellett a hivatalos FIA-dokumentumban, hogy Piastri „hirtelen és kiszámíthatatlanul” fékezett. Mindezt telemetriai adatokkal is alátámasztották: 59,2 psi-s fékerőnyomásról, valamint 218 km/h-ról 52 km/h-ra való lassításról írtak.

f1-safetycar-silverstone-2



Ezzel a stewardok megítélése szerint a McLaren-pilóta egyértelműen megsértette a sportszabályzat 55.15-ös cikkelyét, amely kimondja, hogy a biztonsági autó lámpájának kialvása után a „versenyzőknek olyan tempóval kell tovább haladniuk, amelyben nincs kiszámíthatatlan fékezés vagy gyorsítás, sem olyan manőver, amely veszélyeztethet más pilótát vagy feltarthatja az újraindítási procedúrát”.

Magyarán ez a szabálypont kimondja, hogy ugyan az SC-lámpák kialvása után az éllovas diktálja a tempót, de bármit mégsem tehet meg: nem vezethet kiszámíthatatlanul. A stewardok úgy ítélték meg, hogy Piastri így tett az említett kemény fékezéssel – amely miatt Max Verstappen egy pillanatra elé is került.

 

Már elsőre sem tetszett az F1-es versenyirányításnak

Piastri nem meglepő módon nem értett egyet a büntetéssel. A nyilatkozataiban elhangzott egyik állítás az volt, hogy a néhány körrel korábbi első biztonsági autós fázist követően is ugyanúgy csinált mindent, mint a szankciót kiváltó esetnél, ezért nem érti, miért büntették.

f1-safetycar-silverstone-1

A pilóta valóban befékezett a Hangar-egyenes korábbi szakaszán az előző újraindításnál – akkor hamarabb kialudtak a safety car lámpái, amelynek kései megtörténtét szintén kifogásolta a McLaren főnöke, Andrea Stella a büntetést kiváltó alkalomnál –, a The Race pedig összehasonlította a két eset telemetriai adatait.

Piastri valóban nagyon hasonlóan járt el az első alkalommal is: ott 208 km/h-ról lassított vissza 51 km/h-ra, ami nem tér el nagyságrendileg a kifogásolt második esettől. A szaklap összevetette Verstappen adatait is: nála 219 km/h-ről 43 km/h-ra történt a lassulás a 17., míg 221 km/h-ről 32 km/h-ra a 21. körben – utóbbi volt az, amikor egy pillanatra a Red Bull a McLaren elé is került.

Az ausztrál azon érvelése tehát helytálló, hogy az első újraindításnál is gyakorlatilag ugyanazt csinálta, mint a büntetett másodiknál. Csakhogy az a helyzet, hogy a The Race értesülései szerint már az első akció sem nyerte el a versenyirányítás tetszését!

A portál arról ír, hogy tudomásukra jutott, hogy a versenyirányítás illetékesei már arról is egyeztettek, hogy a 17. körben történt kemény fékezés nem jelentette-e a fentebb idézet szabály megszegését.

f1-safetycar-piastri-verstappen

A felvételek alapján ugyanis bár Verstappen ott Piastri mögött maradt, azaz ilyen tekintetben kevésbé volt látványos az eset, viszont a mezőny harmonikaszerűen összezárult az éllovasok mögött – márpedig ez az, amit nem tartottak ideálisnak az illetékesek.

Nem is kell nagyon visszamenni az időben, hogy olyan esetet találjunk, amikor komoly következményekkel járt egy hasonló dominó-effektus: a 2020-as mugellói Toszkán Nagydíjon a mezőny végén több autó is összeütközött az újraindításnál, amikor ők már nagy tempóval haladtak a célegyenesben, miközben az eleje még (újra) lassított.

A versenyirányítás Silverstone-ban megnézte Piastri első újraindítását, ám akkor még arra jutottak, nem szükséges formális vizsgálatot indítani ellene. Viszont emiatt már külön figyeltek az ausztrálra, s a 21. körben történt hasonló második esetet már jelezték a felügyelőknek (ezen a ponton fontos hangsúlyozni, hogy a versenyirányítás és a felügyelői testület két külön szerv).

Ahogy a The Race írja: hasonló helyzet ez, mint amikor futballban a bíró elsőre elenged még egy neccesebb szerelést, viszont amikor ugyanaz a játékos ugyanazt megcsinálja, másodjára már sárga lapot oszt ki neki, hogy a továbbiaknak ne tegyen hasonlót.

Mindenesetre jó lecke lehetett ez Piastrinak – minderről pedig a Pitwall hétfői adásában is részletesen beszéltünk:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: