DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Így indokolták Piastri büntetését az F1-es stewardok

Hirtelen és kiszámíthatatlanul fékezett az egyenes közepén, 218 km/h-ról 52 km/h-ra lassítva, Verstappennek kitérő manővert kellett tennie – és ezért még két büntetőpontot is kiosztottak a vb-éllovasnak.

Oscar Piastri tíz másodperces időbüntetése döntötte el a győzelem sorsát a Formula-1-es Brit Nagydíjon. Az ausztrál vezette a futamot, amikor az egyik biztonsági autós újraindításnál nagyot fékezett az esőben, aminek köszönhetően Max Verstappen egy pillanatra a McLaren elé is került.

A stewardok mindezt „kiszámíthatatlan” vezetésként értékelték, így Piastri a hajrában a bokszkiállásánál kénytelen volt extra 10 másodpercet várakozni, ezzel pedig épp csapattársa és világbajnoki riválisa, Lando Norris örökölte meg a győzelmet – és meg is közelítette őt nyolc pontra a tabellán.

f1-piastri-verstappen-brit



Az FIA honlapján közzétett hivatalos dokumentum alapján a felügyelők megnézték a vonatkozó felvételeket és telemetriai adatokat, amely során arra jutottak, hogy – mint azt maga Piastri is elmondta a futam után a „lihegőben” – az ausztrál hirtelen keményet fékezett (konkrétan 59,2 psi-s féknyomással), amikor a safety car lámpái kialudtak.

Történt mindez a 14-es és 15-ös kanyarok közötti egyenes közepén, ahol 218 km/h-ról 52 km/h-ra lassult vissza Piastri – ennek köszönhetően pedig Verstappennek kitérő manővert kellett végrehajtania, s a Red Bull egy pillanatra a McLaren elé is került.

A sportszabályzat 55.15-ös cikkelye kimondja, hogy Piastrinak úgy kellett volna tartania a tempót, hogy nem fékez kiszámíthatatlanul vagy nem veszélyeztet másokat, miután kialszik a biztonsági autó lámpája. A stewardok úgy ítélték meg, hogy az ausztrál ezt egyértelműen megsértette, ezért jött a tíz másodperc.

 

Két büntetőpont is járt érte

Ha pedig mindez nem lett volna elég, Piastri az időbüntetése mellé még két büntetőpontot is begyűjtött. A vb-éllovas ezzel hat egységnél jár az elmúlt 12 hónapban, azaz félúton jár az automatikus egyfutamos eltiltás felé.

Piastri amúgy szemmel láthatóan feldúlt volt a büntetése miatt: a pályán készült rövid interjúja itt olvasható.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: