Teljesítette utolsó esőgumis tesztjét a 2026-os abroncsok fejlesztési fázisában a Pirelli, amely két napon át dolgozott a Ferrari fioranói tesztpályáján a maranellóiak idei versenygépének átalakított változatával.
A fioranói tesztpálya mesterséges locsolórendszere lehetővé teszi az esőgumis teszteket, ezt már nem először használja ki a Pirelli. A Ferrari pedig az SF-25-ös, azaz az idei autójának átalakított verzióját kínálta a kétnapos gyakorlásra: a szabályok adta kereteken belül a cél az öszvérautókkal minél jobban imitálni a jövő évi várható terheléseket.
Csütörtökön a Ferrari tesztpilótája, Guanyu Zhou, míg pénteken már Charles Leclerc ült a volán mögé: a kínai 159 kört teljesített a közel három kilométeres pályán, amelyek közül még a felvizezés előtt slick gumin 59,820 volt a legjobbja, intermediate abroncsokon pedig 1:07,400, míg a monacói 110 körig, valamint 59,210-es és 1:06,180-as legjobbakig jutott.
Az eredményeknek és a köridőknek persze semmi jelentősége, hiszen a Ferrari teljes egészében a Pirelli programját követte, a gumigyártó pedig az intermediate és a full esős 2026-os abroncsok konstrukciójának és keverékének véglegesítésére összpontosított – de még a szokottnál is nehezebb volt a feladatuk:
„Ez a két tesztnap rendkívül hasznos volt, lehetővé tette számunkra, hogy lezárjuk a jövő évi intermediate és teljes esős gumik pályán történő fejlesztését” – fogalmazott a Pirelli közleményében F1-es főnökük, Mario Isola.
„Most alaposan elemezni fogjuk az adatokat és véglegesítjük a megoldásokat. Soha nem egyszerű az esős gumik fejlesztésén dolgozni, mivel nehéz következetesen reprodukálni a pályaviszonyokat, emellett a hőmérséklet is fontos szerepet játszik.”
„Idén pedig ez még inkább így van, mivel az öszvérautók nyilván nem tudják teljes mértékben szimulálni az új, 2026-os szabályrendszer szerint építendő autók terhelését és viselkedését.”
„Ki kellett hoznunk a legjobbat a helyzetből, és szerintem érdekes eredményeket gyűjtöttünk, amelyek jövőre lehetővé teszik, hogy a csapatoknak jobb terméket kínáljunk mind teljesítmény, mind a működési tartomány tekintetében a jelenlegi abroncsokhoz képest.”
Utóbbi félmondat is kulcsfontosságú, hiszen az utóbbi években különösen a teljesen esős abroncsok kaptak sok kritikát a versenyzők irányából: a teljesítményük annyival elmaradt az átmeneti gumikétól, hogy már csak olyan körülmények között éri meg feltenni őket, amikor a látási viszonyok miatt (amelyet pedig részben a kerekek, de főként a diffúzor által felvert vízpermet okoz) amúgy sem engedik a versenyzést. A legutóbb Silverstone-ban a Mercedes segítségével teljesített esőgumis teszten el is mondták Isoláék, hogy a full esős abroncsokkal gyűjtött adatok nem voltak meggyőzők.
Az esőgumis tesztek mindenesetre tehát véget értek, a slick abroncsokat azonban tovább próbálgatja még a Pirelli: legközelebb az F1-es Brit Nagydíj utáni napokban, Silverstone-ban. A Pirelli korábbi közleménye alapján döntő fázisban járnak a munkálatok, hiszen a gumik szerkezetét szeptember 1-jéig, a keverékeket pedig december 1-jéig kell homologizáltatniuk.