DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Miért kérték Russell elengedésére Verstappent?

Mint kiderült, az F1-es felügyelők nem is büntették volna a hollandot: Horner adott magyarázatot – és egyúttal tett egy javaslatot az FIA számára a hasonló esetekre.

Christian Horner szerint segíthetne a csapatoknak a kétes versenyhelyzetek megítélésében, ha az F1-es versenyigazgató vagy a felügyelők jelezhetnék feléjük, hogy büntetésre számíthatnak-e vagy elkerülhető-e az, ha átadnak egy pozíciót. Mindezt annak kapcsán fogalmazta meg a Red Bull-főnök, hogy fölöslegesen kérték George Russell elengedésére Max Verstappent Barcelonában.

A biztonsági autós újraindítást követően Charles Leclerc már a célegyenesben elment Verstappen mellett, de Russell is támadta a hollandot, viszont az 1-es kanyarban összeértek, így a címvédő a bukótérbe menekült, ahonnan a brit előtt tért vissza a pályára.

f1-verstappen-russell-barcelona-2



Verstappen mérnöke a pozíció átadására kérte a világbajnokot, s ez vezetett végül az azóta sokat tárgyalt incidenshez, amikor a Red Bull nekiment a Mercedesnek, amiért a 27 éves pilóta tíz másodperces büntetést és három büntetőpontot kapott

Pedig mint utólag kiderült, nem lett volna szükség az elengedésre: a felügyelők a vizsgálat során arra jutottak, hogy bár Russell autójának első tengelye előrébb volt Verstappen tükrénél, egy pillanatra elveszítette a kontrollt az autója felett, és a riválisnak ezért kellett levágnia a pályát.

Horner szerint csapatként nehezen volt megítélhető a helyzet, és ezért üdvös lenne, ha a versenyigazgató vagy a felügyelők jelezhetnék feléjük, hogy át kellene adnia egy pozíciót a versenyzőnek, ha olyan volt az adott eset, különben büntetés érkezik:

„Nyilvánvalóan feldúlt volt, mert először is, Leclerc meglökte őt az egyenesben, aztán pedig George bevetődött mellé az 1-es kanyarban” – fogalmazott Verstappen kapcsán a Red Bull F1-es csapatfőnöke. „A szabályok alapján mindent az dönt el, hol van az első tengely. A versenyzők ismerik a szabályokat, és ezek alapján játszanak.”

verstappen-4

„A vita arról szólt, hogy George kontroll alatt tartotta-e az autót az adott pillanatban. Be tudta volna-e venni a kanyart? 50-50 volt az eset: úgy tűnt, bevette volna. Oly sokszor láthattunk idén eseteket, amikor büntetést osztottak. Láttuk, hogy feljegyezték, eljutott a felügyelőkhöz, és a következő, amire számítasz, hogy jön a büntetés. Ezért voltunk úgy, hogy oké, át kell adnunk ezt a pozíciót.”

„Ilyenkor jó lenne, hogy ha bíróként vagy versenyigazgatóként azt mondhatnák, hogy vagy „mehet tovább”, vagy „vissza kell adnod a pozíciót”. Szerintem egy csapatnak nagyon nehéz szubjektíven megpróbálni ezt megítélni, hiszen ott vannak a történelmi precedensek. Megnézed, mi volt előtte, és próbálod előre látni, mit gondolnak majd a stewardok és a versenyigazgató.”

„A csapatok számára előnyös lenne, ha például a versenyigazgató dönthetne és azt mondhatná, hogy ’vagy visszaadod a pozíciót, vagy büntetést kapsz’ ahelyett, hogy próbáljuk mi kitalálni, mit fognak tenni a felügyelők” – vélekedett Horner, hozzátéve, hogy Rui Marques versenyigazgatótól nem érkezik reakció, ha ilyen esetben tisztázást kérnek tőle futam közben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: