Gyakran halljuk a Formula-1 berkein belül, hogy egyes versenyzők az ilyen vagy olyan tulajdonságokkal bíró versenyautókat szeretik, azokkal bánnak igazán jól, míg a csapattársuk esetleg másféle beállításokat vagy konfigurációt preferál.
Tom Stallard, aki jelenleg Oscar Piastri versenymérnökeként dolgozik a McLarennél, de korábban tevékenykedett többek között Jenson Button és Daniel Ricciardo oldalán is, úgy véli, ez rossz megközelítés: szerinte minden pilótának ugyanaz a vágya, a különbség inkább abban van, mennyire tudnak alkalmazkodni.
„Az egyik legnagyobb mítosz a Formula-1 körül, hogy az egyes versenyzők más típusú autókat szeretnek. Az igazság az, hogy minden pilóta számára ugyanolyan az ideális autó, ugyanazt keresik” – magyarázta Stallard a Beyond the Grid podcast adásában.
„Amiben különböznek, hogy mit utálnak és mi az, amiben igazán megbotlanak. És minél nagyobb működési tartományban tudod elérni, hogy ’ó, én ezzel elbírok, ezzel meg tudok birkózni, és még mindig nagyon gyors vagyok’, annál jobban teljesítenek – és ez részben a tapasztalattal együtt jár.”
Ez vezet az F1-es csapaton belüli dominanciákhoz is
Néhány istállónál láthatunk jelentős eltérések a két pilóta teljesítményében – az élcsapatoknál jelenleg főként a Red Bullra igaz ez, ahol Sergio Perez rendszerint jócskán elmarad Max Verstappentől –, és Stallard szerint ez is a fent említettekre vezethető vissza:
„Úgy vélem, normál esetben, ha van egy versenyző, aki nagyon domináns egy csapatban, annak az az oka, hogy az autó olyan tartományban van vagy olyan karakterisztikákkal rendelkezik, amelyekkel a másik pilóta nagyon nehezen tud megbirkózni.”
„És ha tudsz javítani ezeken a jellemzőkön, akkor csökkenteni fogod a különbséget a versenyzők között. Nem feltétlenül szünteted meg, és gyakran az történik, hogy a körülmények kifognak a kevésbé ügyes versenyzőn, vagy sokkal hosszabb etapot kell teljesíteni, mint eredetileg tervezték vagy bármi.”
„Szóval sosem tünteted el teljesen a rést közöttük, de úgy gondolom, egyes pilóták nagyon széles működési tartományban elégedettek és tudják kihozni a legjobban az autóból, és képesek maguk köré formálni azt, míg más versenyzők küszködnek azzal, hogy alkalmazkodjanak az autó ezen korlátaihoz, még ha más területeken pedig briliánsak is.”