Nem éppen a sikerekről szólt az Alpine 2023-as szezonja, hiszen a váratlan és kissé érthetetlen vezetőség-lefejezés mellett az eredmények sem úgy alakultak, ahogy várták, nem hogy nem tudtak előrébb lépni, de visszafelé csúsztak az erősorrendben és a táblázaton is.
Erről beszélt az (egyelőre) pozíciójában hagyott technikai igazgató, Matt Harman, aki szerint ők ugyan fejlődtek, csak a többiekhez viszonyítva ez nem látszott.
„Szerintem egy kicsit túllőttek rajtunk bizonyos autók aerodinamikailag. A célzott csapatokhoz képest közeledtünk egy kicsit az év elején, de néhány csapat nálunk nagyobb lépéseket tett. Ennek egy része a tiszta leszorítóerő volt, egy másik pedig annak megértése, hogy pontosan hogyan lehet mindent kihozni az autóból a pályán” – idézi Harman szavait az F1.com.
„Nem igazán találtuk a közös hangot az autóval talán a negyedik futamig, ami nem vall ránk. Nagyon jó képességű pályamérnöki csapatunk van, de most időbe telt, mire megértették az autót. Nem azért, mert nehéz lenne beállítani, hanem azért, mert nagyon kicsi a működési tartomány, emiatt kompromisszumokat kell kötni. Például odamegyünk egy pályára, de nem tehetjük a pilótának megfelelő hasmagasságra az autót, mert ott már túl nagy teljesítményt veszít” – magyarázta.
Egyúttal azért némi önkritikát is gyakorolt a szakember.
„Nem fejlesztettünk olyan jól év közben, mint ahogy 2022-ben. Akkor minden alkalommal, amikor fejlesztettünk, képesek voltunk plusz leszorítóerőt generálni, vagy jelentős súlyt megtakarítani, sok teljesítményt tudtunk ezekkel találni. Most viszont már nehezebb a helyzet, jobban bele kell mélyedni a részletekbe, így óvatosabban kell megválasztanunk, hogy mire költjük a pénzünket. 2023 nem volt olyan jó, mint 2022.”
Ezzel együtt viszont érkezett egy ígéret is:
„Éppen ezért a következő évi autónál jelentős javulást kell elérnünk ismét. Emiatt teljesen meg is újul az elejétől a hátuljáig” – figyelmeztetett.
A Renault-motor tényleg nem az igazi
Az Alpine a motor terén sincs jó állapotban, az év közben felmerült, hogy esetleges engedményeket kaphat a fejlesztés terén, akkora hátrányba került a riválisokhoz képest.
„Megvan a technológiánk és a kapacitásunk ahhoz, hogy eljussunk a motorral oda, ahova szeretnénk, egyszerűen csak kifutottunk az időből az RE22-essel” – magyarázta Harman.
„Nagyon vakmerőek voltunk azzal a motorral. Oké, egy kicsit le vagyunk maradni, de nem annyira, mint korábban. Tettünk egy nagy lépést, csak nem értünk el egészen odáig. Ennél többet nem kockáztathattunk, és fontos megjegyezni, hogy már egy másik motorral is foglalkoznunk kell. Erre koncentrálunk most, ebben látjuk a jövőnket” – utalt a 2026-os erőforrásra.
„Emiatt úgy döntöttünk, hogy a jövőre fókuszálunk, és a mostani motorral küzdünk meg a következő két évvel, próbáljuk eltüntetni a hátrányait, és megteszünk mindent, amit a szabályok engednek. De már 2026-ra figyelünk legalább annyira, mint az addig kifejlesztendő autókra. Vannak nagy ötleteink 2026-ra, és van egy nagy programunk mindkét oldalon (Enstone-ban, a csapatnál, és Viryben, a motorgyártó központban) a fejlődésre.”
Megújul az infrastruktúra
Harman szerint az eszközeiket, a felszerelésüket is megújítják a 2026-ban kezdődő új érára, ezzel készülnek arra, hogy ott már ténylegesen fel tudják venni a harcot a nagycsapatokkal.
„A szimulációs eszközeinkre koncentrálunk, élesebbnek kell lennünk, és gyakrabban, gyorsabban kell jó válaszokat kapnunk nehéz kérdésekre. Megvan a kellő anyagi háttér, megvannak a kellő embereink, a fejlesztési tervünk változatlan. A szimulátorunk 2026-ra már kész lesz, a következő évben telepítik, és egy olyan épületben lesz, ahol más érdekes fejlesztések is teret kapnak majd. A szimulátor pedig további önbizalmat ad majd a pilótáknak, ha jobban korrelál a valósággal, ami 2026-ban nagyon fontos lesz majd.”