DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Minden, amit tudni kell az F1-es Osztrák Nagydíj hétvégéjéről

Menetrend, időjárás, a pálya jellemzői, beállítások, vezetési stílus, gumik: egy helyen minden, amivel tisztában kell lennünk a spielbergi F1-es hétvége előtt.

Pénteken kezdetét veszi az Osztrák Nagydíj, az igazi júliusi európai szezon első állomása, amely szokás szerint a Red Bull Ringen, Spielbergben kerül megrendezésre. Ez lesz az első olyan alkalom a Red Bull otthonában, amelyet már Dietrich Mateschitz halála után, nélküle bonyolítanak le, ami már önmagában is garantálja a különleges hangulatot.

 

Menetrend, időjárás

Az F1-es versenynaptár kilencedik állomásaként érkezik ide a mezőny, és ez lesz a második sprinthétvége: a különleges lebonyolítás menetrendje ezen a linken megtekinthető!

Az időjárás szeszélyes lehet a hétvége folyamán, az időjósok esőt mondanak péntekre és szombatra is, de a vasárnapot sem biztos, hogy megússzuk szárazon. 

f1-austriangp

A pálya sajátosságai, vezetési stílus



Maga a pálya alig 4318 méter, nem sokkal egy perc feletti a köridő, ez a versenynaptár leggyorsabb vonalvezetése ebből a szempontból, így itt elég kicsik a különbségek, hiszen kevesebb idő áll rendelkezésére annak kiautózására. Összesen tíz kanyart kell teljesíteni, és ebből csak három balkanyar, pontosan ugyanannyi, amennyi DRS-zóna segíti az előzést: a hosszú egyenesben bőven számíthatunk akcióra, és több kiváló kifékezős előzési pont is rendelkezésre áll a csatákhoz.

A futam 71 körös lesz majd, és ahogy azt a Ferrari megpendítette, döntő jelentősége lehet az energiamenedzselésnek: a hosszú egyenesekben minden plusz lóerő sokat ér, és a néhány kemény féktáv alatt kell igazán megtermelni azt az energiát, amivel gazdálkodhatnak majd a pilóták a kör többi részén. Több "necces" kanyar is van a pályán, az egyesben és a kilenc-tízesben is könnyű lesodródni, átlépni a fehér vonalat, valamint megütni az autó alját a kerékvetőkön, amelyek sok problémát okoztak már a korábbi évek során.

Ezekre nagyon oda kell figyelni, de mégis ki kell használni az utolsó centit is, hiszen a kis különbégek miatt minden benne hagyott hajszál pozíciókat jelenthet például az időmérő során. A hosszú egyenesek utáni lassú kanyarok miatt a pálya egyik legnagyobb trükkje a jó kigyorsítás, az ilyen helyzetben meglévő nagy tapadás: a csapatok jellemzően puhábbra hangolják a hátsó futóművet emiatt, mert ez jelenti az egész pálya legnagyobb trükkjét.

Sorsdöntő, hogy ki tud úgy rövidet fékezni, hogy az autója stabil maradjon, és nyugodtan be tudja fordítani az első tengelyt, a beállítások terén erre is nagyon figyelni kell. Van egy-két tempósabb, bevállalósabb kanyar is, ahol szükség van a nagyobb leszorítóerőre, de alapvetően inkább kisebb leszorítóerős szárnybeállításokat alkalmaznak a csapatok, mert főleg a futamon sokkal több múlik azon, hogy az egyenesekben milyen tempóra képes egy-egy autó.

Ez igaz az első szárnyak beállítására is, ha túlságosan az egyenesekre hangolják, akkor a hatos-hetes és a kör végét jelentő két gyors jobbkanyarban is orrtolóssá válhat az autó, de ha csak ezt veszik figyelembe, akkor az egyenesekben veszítenek tempót.

Fontos még kiemelni, hogy ezen a helyszínen rendszeresek a hűtési problémák: általában meleg van, és a magaslat miatt ritkább a levegő, de a meleget az eső elűzheti ezen a hétvégén, ez talán némiképp módosíthat a megszokottakon.

 

Gumik

A Pirelli a három legpuhább, vagyis C3-as, C4-es és C5-ös abroncsokat hozta ide, és a gumikopás fontos faktor is ezen a helyszínen. Egyrészt a kevés gyors kanyar miatt kevésbé kopnak az abroncsok, másrészt viszont a puhább keverékek miatt mégis óvatosan kell velük bánni, így legkésőbb vasárnap abszolút előtérbe kerülhet ez a tényező.

Mivel Monacóval ellentétben itt a hosszú egyenesek miatt könnyedén lehet előzni egy jobban tapadó gumival, így nagyon fontos lesz, hogy ki hogyan tudja menedzselni a Pirelliket: aki elkoptatja, és nem tud jó tapadást biztosítani a szűk kanyarokból való kigyorsításoknál, az "halál fia" a következő egyenes végére, nem nagyon tud védekezni. Tavaly is ezt láttuk, amikor Charles Leclerc többször is megelőzte a tehetetlen Max Verstappent a gumikkal jobban bánó Ferrarival, és most is ilyen csatára készülhetünk.

 

Fejlesztések

A Red Bull, a Mercedes és az Aston Martin nem tervez nagyobb módosításokat erre a hétvégére, utóbbi két istálló leginkább a meglévő csomagját igyekszik finomhangolni. A Ferrari bejelentette az új padlólemezét, amit állítólag kipróbál itt a hétközi fioranói filmforgatás után, a McLaren már-már B autóval készül, a Williamsnél Logan Sargeant is megkapja azt a fejlesztést, amivel legutóbb Alexander Albon pontot szerzett, míg az Alpine állítólag egy új első szárnnyal készül Spielbergre.

A pontos fejlesztéseket és azok hatásait pénteken mutatjuk be, amikor megkapjuk a csapatok jelentéseit a frissen kicsomagolt alkatrészekről.

 

Mit várhatunk?

Nagy csodákat nem: ebben-abban érdemes reménykedni, de a realitás továbbra is Max Verstappen és a Red Bull dominanciáját ígéri.

A Formula.hu szerkesztőinek várakozásai ezen a linken olvashatók!

 

Friss hírek

Ahogy már az évek során megszokhattátok, helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor ezúttal is a paddockból szállítja az információkat a Formula.hu olvasói számára, kövessétek weboldalunkat, és Sanyi helyszíni videós bejelentkezéseiért a Formula YouTube-csatornáját is!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: