A Kanadai Nagydíj az F1-es versenynaptár tizedik helyén szerepelt eredetileg, de a nyolcadik versenyhétvége lesz idén a Kínai Nagydíj és az imolai futam törlése miatt.
A bajnoki pontverseny jelenleg erősen elbillent a Red Bull és Max Verstappen felé, az eddigi hét futamból ötöt a címvédő, kettőt pedig csapattársa, Sergio Perez nyert meg, így a holland már 53 ponttal vezet a mexikói előtt, a harmadik helyezett Fernando Alonso pedig már 71 egységnyi hátrányban van. A konstruktőrök között a Mercedes a második, de 135 ponttal vezet a Red Bull, az energiaitalosok egy jó hétvégével akár elérhetik azt is, hogy már most kétszer annyi pontot szereznek, mint a második helyezett.
Mi lesz a kanadai menetrend?
Sima, egyszerű, megszokott formátum szerint rendezik majd a hétvégét abból a szempontból, hogy nem lesz sem sprint, sem éjszakai program, sem egyéb más bonyodalom. Egyszerűen az időeltolódásra kell figyelni: magyar idő szerint este, néha késő este rendezik az eseményeket. A teljes menetrend ezen a linken található, de az F1-es programot külön is feltüntetjük:
Milyen lesz az időjárás?
Ahogy azt a Kanadai Nagydíjaknál megszokhattuk, most sem lesz meleg, 20 Celsius-fok feletti, de nem sokkal feletti hőmérsékleteket várhatunk. Az időjárás-előrejelzések szerint szombaton az időmérőt és főleg a harmadik szabadedzést megkavarhatja az eső, és a vasárnapi nap sem biztos, hogy teljesen száraz lesz. Sok olyan versenyt láthattunk már itt, amely esős, majd felszáradó körülmények között zajlott, tavaly például a kvalifikáción hozott felfordulást az égi áldás, és most is lehet erre esély.
Ki változtat és hoz nagyobb fejlesztési csomagot?
A nagycsapatok közül mindenki bemutatta már a maga frissítéseit Monacóban és Barcelonában egy valakit kivéve: az Aston Martin lemaradt a fejlesztésekkel, így nagyon fontos lesz, hogy most hogyan tud erre reagálni az istálló. Állítólag most hoz egy nagyobb csomagot a silverstone-i alakulat, de erről bővebb részleteket nem árult el az istálló, csak annyit, hogy jobb lesz az autójuk itt, mint Barcelonában.
Mercedes, Ferrari, Perez: mire és kire érdemes figyelni?
Egyrészt érdemes figyelni a Mercedest, hiszen a csapat legutóbb Barcelonában egyértelmű második erővé lépett elő, és ha a Red Bullt nem is tudta igazán komoly nyomás alá helyezni, de a többieket lelépte, főleg versenytempóban. Ezzel Toto Wolff és csapata próbálta hűteni a kedélyeket, és kijelentette, hogy Kanadában nem lesz ennyire jó az autó, mert ez a pálya nem fekszik igazán a W14-esnek még az átépített verzióban sem.
Feljavul-e az Aston? A gárda Barcelonában egyértelműen az eddigi leggyengébb hétvégéjét produkálta idén, nem találta a beállításokat, és egyszerűen lassú volt a futamon, egy körön pedig Alonso hibázott, ezért sem sikerült előrébb végezniük. A spanyol azt emelte ki, hogy a kvalifikáció a kulcs, ha sikerül odaérnie szombaton az első helyek egyikére, onnan képes lehet jó futamot menedzselni, de nagy kérdés, hogy a Mercedes vajon egyértelműen eléjük került-e versenytempóban, vagy sem, és hogy mennyit ér majd az említett fejlesztési csomag.
Mi lesz a Ferrarival? Barcelonában megérkezett a vörösök új, átépített autója, de a világon semmilyen előrelépést nem láthattunk: ugyanolyan vezethetetlennek bizonyult a technika, idegesen és kiismerhetetlenül mozgott, megette a gumikat, a forgalomban elveszett, mint az elődje. Óriási kérdés, hogy más pályán, más körülmények között is ez marad-e, vagy sikerül kicsit jobban kiismerni, és a megfelelő tartományba hoznia az autót a Scuderiának.
Illetve említsük még meg Sergio Perezt, akin komoly nyomás van abból a szempontból, hogy a saját csapata kürtölte tele a világot azzal, hogy nincs már esélye vb-címet nyerni. Pereznek ezt követően most nincs más dolga, mint egy tiszta, hibamentes hétvégét teljesíteni, és behozni az autót minimum a második helyre, mert Monacóban és Barcelonában is katasztrofális produkciót nyújtott és az időmérős hiba megpecsételte a sorsát. Nagy kérdés, hogy képes lesz-e higgadtan értékelni a helyzetet, és nyugodt, tiszta hétvégét teljesíteni, egyúttal elfogadni a szereposztást.
Látjuk-e a biztonsági autót?
Érdekes adat, hogy az Azerbajdzsáni Nagydíj óta egyetlen baleset miatt sem kellett a pályára hajtania a biztonsági autónak, Miamiban, Monacóban és Barcelonában sem akadt dolga. Montreal alapvetően egy gyors, tempós pálya rengeteg ritmusos, bevállalós kanyarral, két-három előzési ponttal, de végig falak között, és szűk, keskeny részeken, amelyek főleg bizonyos kanyarkombinációkban szoktak problémákat okozni.
A Kanadai Nagydíjat ritkán ússzuk meg safety car nélkül, márpedig ez adhat még stratégiai előnyöket a Red Bull kihívóinak ebben a hetven körben.
Számíthatunk meglepetésre?
Ezen felül nem igazán. A Red Bull eddig minden körülmények között a legjobbnak bizonyult, a tempós, gyors részeken egyértelmű fölényben van, ráadásul a hosszú egyenes is az RB19-nek kedvez. Egy káoszidőmérő vagy egy balszerencsés biztonsági autó okozhat némi izgalmat, de összességében Barcelonában is közel négy tizedmásodperc volt Verstappen körönkénti előnye vasárnap, és Barcelona várhatóan nem kedvez majd annyira a Mercedesnek, amely akkor a legközelebb tudott férkőzni a listavezetőhöz.