A Formula-1-es autók következő generációja 2026-ban érkezik: ebben a szezonban 2022-höz hasonlóan megújul a karosszéria és aerodinamika, a legfontosabb változás azonban a motort övezi. Az erőforrás egyszerűsödik, kikerül az MGU-H, de növekszik a fékenergiát visszaforgató MGU-K teljesítménye, az üzemanyag pedig száz százalékban szintetikus lesz.
A hasonló szabályváltozások azonban szinte mindig lassulást jelentenek – erre figyelmeztet a Red Bull legendás tervezője, Adrian Newey is:
„A sebességet is szabályok korlátozzák, ha nem lennének szabályaink, akkor a Formula-1-es autók nevetségesen gyorsak lennének. Rakétákról beszélnénk, ami biztonsági szempontból nagyon problémás lenne. Különösen a defektek miatt, mivel ha nem lenne korlátozva a leszorítóerő fejlesztése, akkor a gumigyártók terméke nem bírná a terhelést” – magyarázta a Talking Bull podcastben Newey, miért van szükség olyan szabályokra, amelyek lassabbá teszik az autókat.
„Ennélfogva lehetséges, hogy a Formula-1-es autók mostani generációja egy ideig a leggyorsabb marad, mivel a 2026-ban javasolt szabályok alapján az autók sokkal lassabbak lesznek” – jelentette ki Newey.
Általában túlbecsülik az F1 lassulását
Hallottunk már hasonló kijelentéseket nem is olyan régen, ezért érdemes fenntartással kezelni Newey jóslatát. Legutóbb éppen a 2023-as padlólemez-módosítások kapcsán jósoltak fél másodperc lassulást, a csapatok azonban annyi leszorítóerőt nyertek a többi területen, hogy már a bahreini teszten nemhogy nem volt szó lassulásról, de másfél másodpercet gyorsultak a csapatok.
Ugyanígy a 2022-es nagy változások előtt három, három és fél (extrémebb becslések szerint öt) másodperc lassulást vártak, az időmérős körök azonban valójában átlagban másfél-két másodperccel, néhol ennél is kevesebb különbséggel maradtak el a 2021-estől.