A Formula-1 technikai szabályai alapvetően megegyeznek a tavalyival, egyetlen ponton azonban történt egy jelentősebb változás: a padlólemez szegélyét 15 milliméterrel meg kellett emelni – ezt a szabálymódosítást az FIA a biztonságra hivatkozva hozta a delfinezés csökkentése miatt. A változással azonban nem csupán a pattogás csökken, hanem a szívóhatással termelt leszorítóerő is, ezért az előzetes becslések arról szóltak, a megemelt padló miatt körönként fél másodpercet lassulni fognak az autók.
Láttunk azonban már olyat a múltban, hogy a szabályalkotók által várt lassulás elmaradt: a 2022-es szabályváltozások előtt például három-öt másodperc lassulással riogattak, valójában azonban az autók csak egy-két másodperc között veszítettek egy időmérős körön 2021-hez képest. A bahreini teszt alapján pedig kijelenthető, nemhogy nem lassult a Formula-1, de a padlólemez-megemelés miatti veszteséget más területeken kompenzálva számottevően gyorsabb is lett.
Ez még a gumikat szállító Pirellit is meglepte, amely az összes csapattól beérkező köridőket elemezte. „A most rögzített köridők meglepőek, hiszen átlagban másfél másodperccel gyorsabbak az azonos keverékek 2022-es idejéhez képest. Ez még jelentősebb egy olyan pályán, mint Szahír, ahol a kanyarokból való kigyorsítás és a fékezés kulcsfontosságú, és nincsen sok elnyújtott kanyar, amely jobban megdolgoztatja a gumikat” – értékelte Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója.
A Williams gyorsult a legtöbbet
Ha a csapatok legjobb köreit átlagoljuk, akkor még az Isola által említett másfél másodpercnél is nagyobb különbséget találunk: az istállók legjobb ideje átlagban 1,9 másodperccel volt gyorsabb a 12 hónappal korábbi teszten futottnál, bár ez a számadat nem veszi figyelembe a gumikeverékeket.
A Williams két és fél másodperccel javította meg a tavalyi bahreini teszten futott legjobbját, ezzel a grove-i istálló javult a legtöbbet. Egyedül az Alpine nem gyorsult egy évvel korábbhoz képest – ez is jelzi, hogy a franciák szándékosan titkolózhattak Bahreinben. De nem csupán a tavalyi téli teszthez lehet hasonlítani: a 2022-es Bahreini Nagydíj pole-pozíciójához képest Sergio Perez negyed másodperccel gyorsabb volt – 1:30,305-ös kör 1:30,558 ellen, amely Charles Leclerc-nek ért rajtelsőséget.
Természetesen a Pirelli által becsült másfél másodperc gyorsulás 12 hónap távlatában értendő, nem úgy, hogy a 2023-as autók ennyivel gyorsabbak lennének a tavalyi modellek 2022-es év végi tempójánál. A csapatok nyilvánvalóan egy szezon alatt is sokat gyorsulnak az év közbeni fejlesztés révén, de az eltérő pályák miatt ilyen távlatban nem lehet őket reálisan összevetni.