DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
F1

Saját útját járja az AlphaTauri – jobban tenné, ha a Red Bullt másolná?

Az AT04 renderein a Ferrari hatása is megfigyelhető, a technikai igazgató elmondása szerint a Red Bulltól átvett alkatrészek skálája megegyezik a tavalyival. Talán hibát követnek el Faenzában az önállósággal.

Ötödikként a csapatok között az AlphaTauri mutatta be 2023-as versenygépét. Bár a New York-i divathéten tartott leleplezésen egyértelműen demóautót használtak a megújult fényezéssel, az ezzel egyidejűleg bemutatott digitális képek az ígéret alapján már az AT04-et ábrázolják. A tendencia alapján – gondoljunk a pályán márt járt Alfa Romeóra, amelynek bemutatómodellje, rendere és a Barcelonában köröző C43 három különböző verzió volt – ne vegyük készpénznek, hogy a képek és a végleges idei autó teljesen meg fognak egyezni, de az biztos, hogy a rendereken szereplő modell jelentősen eltér a tavalyitól.

Mi szűrhető le az AT04 rendereiből?

A Jordan egykori technikai igazgatója, Gary Anderson rámutatott, az autó vonalai túl egyszerűek és szabályosak ahhoz, hogy a végleges aerodinamikát tükrözzék. Ami leszűrhető belőle, hogy az AlphaTauri nem feltétlenül a testvércsapat Red Bull világbajnok konstrukciójából merítkezett – az autó sokkal inkább független tervezés, mint az RB18 másolata.

Bár a két csapat közt technikai együttműködés van, és 2022-ben Faenzában a Red Bull hátsó traktusát építették az autóba – azaz a sebességváltó, hidraulika és felfüggesztés is megegyezett –, a render alapján a csapat nem ebbe az irányba halad tovább, bővítve a megegyező területek sorát. A légbeömlők Andersont inkább a Ferrari megoldására emlékeztetik, és az oldaldoboz alsó bevágásánál is felfedez ferraris hatást, még ha a megoldás az RB18-éra is emlékeztet.

Mit mond az AlphaTauri technikai igazgatója?

Az AlphaTauri a versenyzők és Franz Tost csapatfőnök mellett a technikai igazgatóval, Jody Eggintonnal is közzétett egy interjút. Bár a szakember inkább általánosságokról beszél, kevés az interjúból leszűrhető kézzelfogható információ, az elhangzottakban találunk néhány érdekességet. A technikai együttműködésről ezt mondta:

„A szinergia lényegében az elmúlt évek alapjával folytatódik. Sokat profitálunk belőle, ennélfogva ugyanazt az utat járjuk tovább. Egyes alkatrészek specifikációja ugyanaz, mint tavaly, másoké módosított specifikáció, de a Red Bulltól átvett elemek teljes skálája lényegében változatlan. Stratégiai döntés, mit veszünk át évről évre, de lényegében az előző évi helyzet folytatása” – fogalmazott az alkatrészmegosztásról Egginton. Bár nem nevesítette, ezek alapján továbbra is a hátsó traktus lesz megegyező az RB19-cel (melyet érdemben még nem láthattunk, hiába van túl bemutatóján a Red Bull).

Jody Egginton, az AlphaTauri műszaki igazgatója


„Az autó szinte minden területe erőteljes evolúció az AT03-hoz képes, a kialakítás tekintetében pedig erősen összpontosítottunk az elrendezésre, hogy a legjobb alapot biztosítsuk az aerodinamikai fejlesztésre” – fogalmazott a technikai igazgató. Ebből szintén az szűrhető le, a csapatnak nem áll szándékában egyszerűen a Red Bull győztes megoldásait lemásolni.

Azt illetően, min változtatott a csapat, Egginton sablonos választ adott: az elrendezés tekintetében igyekeztek kiküszöbölni az AT03 gyengeségeit, az előd hiányzó leszorítóerején dolgoztak és a tömeg csökkentésére is lehetőségeket találtak. Hozzátette, a delfinezést kiküszöbölő szabályváltozás miatt várható némi leszorítóerővesztés, melyet azonban az aerodinamikai fejlesztés során visszaszereznek. A technikai igazgató szerint kisebb az esélye, hogy a pattogás újra problémát jelent, ahogyan a fejlesztés révén egyre nagyobb lesz a leszorítóerő mértéke.

Ha már aerodinamika és fejlesztés: a csapatot segíti a kilencedik konstruktőri pozíció miatt kapott plusz szélcsatorna- és CFD-használat. Az AlphaTauri az alapmennyiség 110 %-át használhatja, szemben a Red Bull mindössze 63 %-os limitjével. „Inkább ne kaptuk volna meg, mert akkor előrébb végeztünk volna 2022-ben, de maga a szabály gyakorlatias és igazságos” – mondta erről Egginton, hozzátéve, ez több lehetőség az aerodinamikai javulásra, de a fejlődés önmagában nem garantált, hiszen a szélcsatornában nyert adatokat hasznosítani is tudni kell.

Jobban tenné a csapat, ha a Red Bull másolná?

„Ez nem az előző évi bajnokautó másolata, pedig talán annak kellene lennie” – vonja le a következtetést az AT04 rendereiből a cikk elején már idézett Gary Anderson. Hozzáteszi, mikor ő műszaki igazgató volt, foggal-körömmel tiltakozott ellene, hogy másokat kelljen utánozni, és biztos benne, hogy Joddy Egginton is jobban örül annak, ha stábja saját ötleteivel dolgozhat.

Az elmúlt évek tendenciája, a Haas és a Ferrari együttműködése, valamint a „Rózsaszín Mercedes” Racing Point azonban kialakított egy precedenst. Anderson emlékeztet rá, a Red Bull mint vállalatóriás Dietrich Mateschitz halála után új vezetőséget kapott, amely elgondolkodhat rajta, megéri-e két csapatot fenntartani. Az AlphaTauri elsősorban egy B csapat, ahol a leendő Red Bull-pilóták nevelkednek, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne elvárás irányukba is az eredményesség.

A 2023-as pedig a szabályrendszer második éve: az első év ugrás volt az ismeretlenbe, az istállók koncepciói között jelentős különbségek voltak, de a szezon során kirajzolódott, melyik megoldások versenyképesek – logikus ezeket a megoldásokat követni, ha valaki fel akarja venni a versenyt, különösen a költséglimit mellett, amely korlátozza a csapatok egyéni szabadságát.

Az AlphaTauri pedig abban a kivételezett helyzetben van, hogy a szabályok megszabta keretek közt maximálisan hozzáférhet a Red Bull technológiájához: az esetükben a nyilvánosság is jobban elfogadná a másolást, mint például a Racing Point esetében. Gary Anderson hozzáteszi: elképzelhetőnek tartja, hogy ha a teszten kigördül az AT04, egy a Red Bullhoz sokkal hasonlóbb autót látunk, mint a rendereken.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: